الگوپذیری کودکان از رفتار والدین

رفتارهایی که کودکان‌مان از ما کپی می‌کنند

یکی از مهمترین نکاتی که والدین در روند ترتیب فرزندانشان باید همواره به خاطر داشته باشند این است که هر روز از سوی کودکانشان به دقت تحت نظر هستند. البته کودکان نه تنها تک‌ تک رفتارهای والدین را زیر نظر دارند بلکه به تمام حرف‌هایی که پدر و مادرشان می‌زنند و جملاتی که به زبان می‌آورند نیز به دقت گوش می‌دهند.

توجه به این نکته مهم که تمام رفتارهایمان به عنوان پدر و مادر زیر نگاه دقیق کودکمان است، سرنخی مهمی را در زمینه تربیت آنها به دستمان می‌دهد. هر تصمیمی که ما بزرگترها می‌گیریم، هر لغتی که به زبان می‌آوریم و هر عملی که انجام می‌دهیم به دقت مورد توجه فرزندمان است و در واقع کودکان، در هر لحظه از رفتارهای ما بزرگترها الگو برمی‌دارند و دانستن این واقعیت، مسئولیت سنگینی را به دوش والدین می‌گذارد.

الگوپذیری کودکان از رفتار والدین

کودکان از ما می‌آموزند و این یک واقعیت انکارناپذیر است. آنها رفتار ما را کپی می‌زنند؛ چه مثبت باشد و چه منفی و این الگوبرداری‌ها در نهایت به آنها شخصیتی صادق و باثبات یا آسیب‌پذیر و ناقص می‌دهد.

گروه «چیچیلاس»؛ تخصصی‌ترین مرکز معرفی و فروش عروسک‌ و سرگرمی کودکان، با بروزترین مطالب آموزشی دنیا در حوزه کودک، قصد دارد در این مطلب به طور ویژه به موضوع الگو‌ های رفتاری والدین با فرزندان خود و به طور کلی رفتار نمونه‌ ای که در برخورد با کودکان می‌بایست بروز داد، اشاره داشته باشد. بدون شک کودکان بهترین تقلید کنندگان از رفتار اطرافیان خود هستند.

عملی که انجام می‌دهید بسیار مهم تر از کلامی است که می‌گویید. کودکان همیشه نگاه می‌کنند که شما چه کاری انجام می‌دهید. آن‌ها به اینکه شما چگونه استرس یا عصبانیت خود را کنترل می‌کنید، چگونه با دیگران رفتار می‌کنید و چگونه با احساسات خود کنار می‌آیید، دقت می‌کنند.

آن‌ها همه این اطلاعات را مانند اسفنجی کوچک جذب می‌کنند. بنابراین حتی وقتی فکر می‌کنید که فرزند شما متوجه رفتارتان نیست، لازم است که رفتاری مثبت و کنترل شده نزد فرزندتان بروز دهید چرا که بهترین الگوی رفتاری کودکان والدینشان هستند.

 سایت «گود مِن پروجکت» به نقل از پدرانی که برخی از تجارب خود از بزرگ کردن فرزندانشان را با مخاطبان این سایت به اشتراک گذاشته‌اند دراین‌باره به هفت رفتاری که کودکان مشخصا از والدین کپی می‌زنند، اشاره کرده که به شرح زیر است:
 
الگوپذیری کودکان از رفتار والدین

۱. کودکان به دقت به نحوه رفتار شما بزرگترها با والدین خودتان توجه می‌کنند و از شما الگو می‌گیرند و در نهایت، کودکان شبیه همان رفتار را به شما باز‌می‌گردانند.
 
۲.آنها در عین حال رفتار شما را با دیگر افراد تحت نظر دارند و اگر با افرادی که با شما در تماس هستند رفتار نامناسبی داشته باشید، شک نکنید که فرزندتان نیز با دیگران همان رفتار را خواهد داشت.
 
۳. کودکان توجه می‌کنند که شما چگونه پول و مسائل مالی خود را مدیریت می‌کنید.
 
۴. کودکان همواره تحت نظر دارند که والدین‌شان با افراد مسئول و بالادست به لحاظ موقعیت اجتماعی مانند مامور پلیس یا رئیس شرکت چگونه رفتار می‌کنند و چه اندازه به این افراد احترام می‌گذارند و در صحبت کردن درباره این اشخاص، چقدر ادب را رعایت می‌کنند. اگر شما این موضوع را رعایت نکنید فرزندتان نیز در طول زندگی‌اش هرگز به مقامات و اولیای امور که البته خود شما را نیز شامل می‌شوند، احترام نخواهد گذاشت.
 
۵. کودکان با دقت، به درجه نظم و انضباطی که شما به عنوان پدر و مادر او در جنبه‌های مختلف زندگی دارید، توجه دارند. بنابراین اگر پرخوری کنید، زیاد بخوابید، صورت حساب‌هایتان را به موقع پرداخت نکنید و به نظم در کارهایتان اهمیت ندهید، انتظار نداشته باشید که فرزندتان خلاف این رفتار کند و فرد منظمی شود. مگر اینکه رویه خود را تغییر دهید تا کودکتان نیز الگوی بهتر و سالم‌تری را مقابل چشمانش داشته باشد و با آن الگو، بزرگ شود.

۶.کودکان به عمق شخصیت و صداقتی که شما در زندگی به نمایش می‌گذارید، دقت می‌کنند. اگر تقلب کنید و اگر حرفتان با عمل‌تان یکی نباشد و قصد فریب آدم‌های اطرافتان را داشته باشید و هرچند نامحسوس این کار را انجام دهید باز هم کودکان درک می‌کنند و متاسفانه از این رفتار سوء، الگو می‌گیرند.

۷. کودکان از سخاوتمندی و بخشندگی شما نیز الگو می‌گیرند. پس از کمک کردن به مردم با رضایت قلبی غافل نشوید تا فرزندتان نیز از نعمت زندگی کردن با قلبی سرشار از عشق و بخشندگی نسبت به انسان‌ها و کمک به دیگران بهره‌مند شود.
 

رشد ذهنی کودک:

کودک با تقلید از رفتار های بزرگترها به رشد عقلی و ذهنی دست می‌یابد. بنابراین کودکی که توانایی این را دارد که از بزرگترها تقلید کند به معنی این است که به رشد عقلی رسیده است. در اصل تقلید راهی برای یادگیری رفتارهای جدید است.
 

تاثیر تقلید بر یادگیری:

همانطور که گفته شد کودکان با  با تقلید از بزرگترها اعمال جدید را یاد می گیرند بنابراین شما می توانید با انجام کارهای مناسب، رفتارهای خوب را به کودکان آموزش دهیم مانند کمک کردن به دیگران. اگر شما در جلو کودک به دیگران کمک کنید باعث میشود که  کودک با تقلید از شما این رفتار پسندیده و خوب را تکرار کند.
 

کودکان از چه سنی تقلید می کند:

کودکان در هر سنی متناسب با رفتار بزرگتر ها و کارهایی که می توانند انجام دهند تقلید می کنند مثلاً در یک ماهگی با نگاه به حالت های صورت طرف مقابل تقلید می کنند مثلاً باز کردن دهان. در ماه های ۷ تا ۸ ماهگی کارهای بیشتری را مانند خندیدن تکرار می کنند.تقلید رفتاری کودکان در بین ۱ تا ۳ سالگی نیز بیشتری میشوند.کودکان در یک سالگی علاوه بر تغییر رفتار های بدنی و حرکتی صداها را تقلید میکند. آنها علاوه بر تقلید از بزرگترها از شخصیت های کارتونی نیز تقلید می کند و رفتار آنها را تکرار میکند.

اما همیشه این تقلید به نفع کودکان نیست و به همین دلیل باید بسیار مراقب بود یکی از کارهای که اکثر کودکان از بزرگترها تقلید می‌کنند رانندگی است.خطرات ناشی از تقلید رانندگی جلوگیری کنید می توانید اسباب بازی های مناسب را برای کودک خریداری کنید تا بتواند مانند شما رانندگی کند اما بدون خطر. 

الگوپذیری کودکان از رفتار والدین

آموزش های نادرست:

یکی از اشتباهات بزرگ والدین که در مقابل کودکان انجام میدهند و انتظار دارند که کودکان این اشتباه را انجام ندهند دروغ گفتن است. والدین فکر می‌کنند که با گفتن اینکه به کودک آموزش دهند که دروغ گفتن کار اشتباهی نیست، کودک این رفتار را آموزش می بینند.اما باید بدانید که کودکان از رفتار شما تقلید می کند یعنی اگر شما دروغ بگوید آنها نیز یاد می گیرند و با اینکه بارها به او گفته که دروغ کار خوبی نیست اما باز هم کودک دروغ گفتن را از شما یاد می‌گیرد .

رفتار اشتباه: مثلا وقتی کودک وسیله ای را خراب میکند وقتی پدر خانواده از کودک میپرسد چه کسی این کار را کرده . مادر به کودک یاد میدهد تا بگوید من این کارو نکردم یه بچه شیطون بوده . ولی کار درست این است که مادر به کودکش آموزش دهد تا به پدر حقیقت را بگوید و در عوض عذر خواهی کند.

با این کار کودک هم راستگویی را یاد میگیرد. هم معذرت خواهی بابت کار اشتباه  را یاد گرفته است.


منبع: سایت سیمرغ
سایت چیچیلاس
سایت عصر اسیا
نسخه چاپی