با خواص انگور قرمز آشنا شوید
انگور قرمز یعنی سلامتی، یعنی تندرستی و نشاط. با وجود اینکه انگور سفید نیز خواص زیادی برای بدن دارد اما انگور قرمز حاوی آنتی‌اکسیدان بیشتری است.

برخی افراد فرق چندانی بین انگورها و طعم آن‌ها قائل نیستند. اما واقعیت این است که طعم انگور قرمز با بقیه انواع آن متفاوت است.

این میوه آبدار را باید به صورت کامل یعنی با پوست و هسته‌هایش خورد و از طعم ترش و شیرین آن لذت برد. در بین خواص متعدد این انگور میزان آنتی‌اکسیدان رسوراترول آن چشمگیر است چون مانع از پیری زودهنگام و آسیب‌های سلولی می‌شود. یادتان باشد که مصرف منظم و متعادل این میوه خوشمزه جوانی و سلامت را به شما هدیه خواهد کرد.1


ضدپیری

پوست و دانه‌های انگورقرمز دارای رسوراترول است که فرآیند پیری را کنترل‌می‌کند. رسوراترول یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به حفظ سلامتی پوست کمک‌می‌کند.


فعالیت ضدباکتری

انگور قرمز دارای خواص ضدباکتری و ضد ویروسی است. پس، در برابر بسیاری از عفونت‌ها از شما محافظت‌می‌کند. خواص ضدویروسی انگور برای مبارزه با ویروس فلج‌اطفال و ویروس هرپس سیمپلکس نیز مفید است.


سلامت پوست

انگور و دانه‌های آن مقدار مناسبی آنتی‌اکسیدان دارند. این آنتی‌اکسیدان‌ها ۵۰ برابر از ویتامین E و ۲۰ برابر از ویتامین C قوی‌ترند. این ویژگی به محافظت از پوست دربرابر آلودگی و آسیب سمی کمک‌می‌کند. همچنین برای ترمیم کلاژن نیز مفید است.


اختلالات کلیوی

انگورقرمز برای کاهش اسید اوره مفید است. انگور به دفع اسید از بدن کمک‌کرده و فشار کار کلیه را کاهش‌می‌دهد.


بینایی را افزایش‌می‌دهد

انگورقرمز منبعی سرشار از آنتی‌اکسیدان قوی و رسوراترول است و به همین دلیل نقش مسدودکننده آنزیم‌های تخریب‌کننده بافت را‌ ایفامی‌کند.2


تقویت سیستم ایمنی بدن

این ماده غذایی می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی داشته باشند و این خاصیت به خاطر وجود مقادیر متنابهی از ویتامین C در انگور است. ویتامین C با افزایش تحریک تولید گلبول‌های سفید که جز اولین خط دفاع  بدن در برابر عوامل خارجی، پاتوژن ها و عوامل عفونت زاست در افزایش کارکرد سیستم ایمنی بدن نقش موثری داشته باشد. جدای از این ویتامین،  رزوراترول و دیگر آنتی اکسیدان ها نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن دارای نقش موثری هستند.


محافظت از مو

انگور قرمز با داشتن مقادیر قابل توجهی از عناصری مثل ویتامین K، ویتامینC و آهن و همچنین آنتی اکسیدان ها که به طور بالقوه دارای نقش کاهش التهاب هستند می‌تواند  از طریق محافظت از فولیکول‌های مو، کاهش ریزش مو و افزایش تغذیه ریشه‌های مو به سلامت موی شما کمک کند. حتی از این ماده غذایی می‌توان در نقش یک تونیک سر استفاده کرد.


پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی

کاهش وزن و همچنین کاهش کلسترول اضافی بدن که از طریق خوردن فیبرهای موجود در انگور قرمز حاصل می‌شود می‌تواند به عنوان یکراهکار خوب برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی – عروقی باشد. جدای از موارد فوق این ماده غذایی نقشی خوب در تأمین پتاسیم مورد نیازروزانه بدن دارد و می‌تواند تا ۵ درصد از این نیاز را پوشش دهد. پتاسیم از مواد مؤثر در بدن است که به عنوان یک وازودیلاتور در کاهش فشار عروق و شریان  عمل می‌کند. با کاهش فشار خون بالطبع خطر ابتلا به مواردی مثل تصب شرایین (آترواسکلروزیس)، حمله قلبی و بیماری‌های دیگری مثل سکته مغزی نیز پایین می‌آید.


کمک به افزایش توانایی شناختی

ماده مؤثره رزوراترول یکی از مواد موجود در انگور قرمز  است که در مطالعات مختلف  اثر مثبت آن بر سلامت مغز و افزایش توانایی‌های شناختی در ذهن و حافظه، قدرت تمرکز و حفظ دانش، پیشگیری از ابتلای به استرس اکسیداتیو آن ثابت شده است.


کاهش وزن

محتوای فیبر موجود در این ماده غذایی به علاوه کالری کمی که این ماده غذایی به مصرف کنده عرضه می‌کند این ماده را به عنوان گزینه‌ای خوب برای افرادی که قصد کاهش وزن خود را دارند تبدیل کرده است. در برخی مطالعات که صورت گرفته است این نتایج حاصل شده که مصرف منظم انگور جدای از افزایش متابولیسم بدن باعث بالا رفتن سطح چربی سوزیمی‌شود.3


آسم

انگور قرمز دارای ارزش‌های درمانی مهمی است که می‌تواند آسم را درمان‌کند. قدرت هیدراته کردن انگور بالاست که باعث افزایش رطوبت ریه‌ها و در نتیجه درمان آسم می‌شود.


از آب‌مروارید جلوگیری‌می‌کند

فلاونوئید موجود در انگور قرمز، دارای آنتی‌اکسیدان است که برای جلوگیری از آب‌مروارید، رادیکال‌های آزاد را کاهش‌داده و با آنها مبارزه‌می‌کند.2


بیماری آلزایمر

طبق نتایج پژوهشی که در Mount Sinai Medical School ایالات متحده آمریکا انجام شده، رسوراترول از پیشرفت بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند. قدرت آنتی اکسیدانی انگور قرمز برای افزایش قدرت حافظه و محافظت بدن از ابتلا به بیماری آلزایمر موثر است.

رسوراترول تأثیر تخریب سلول‌های عصبی در مراحل اولیه بیماری را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، این آنتی اکسیدان به اندازه چای سبز و حتی بیشتر از آن در کنترل و پیشگیری از بیماری آلزایمر موثر است. متخصصان بر این باور هستند که مصرف انگور قرمز به بهبود چشمگیر عملکرد مغز ما کمک می‌کند. پس برای در امان ماندن خاطرات زندگی‌تان انگور قرمز را فراموش نکنید.


پایانی برای یبوست

انگور قرمز برای مقابله با یبوست بسیار موثر است. مصرف آن برای صبحانه مانند یک ملین طبیعی عمل کرده و به عملکرد روده‌ها کمک زیادی می‌کند. انگور قرمز به دلیل دارا بودن اسیدهای طبیعی و قند و سلولز می‌تواند باعث تقویت عضلات روده‌ها و معده شود. اگر به طور مرتب انگور قرمز میل کنید می‌توانید یبوست مزمن را درمان کنید. با این حال افرادی که دچار بیرون روی هستند باید از مصرف این انگور بپرهیزند.


برای پیشگیری از سرطان

مصرف انگور قرمز به پیشگیری از بیماری های متعددی مانند سرطان سینه و سرطان کلورکتال کمک می‌کند. موسسه مبارزه با سرطان آمریکا چندین پژوهش در این خصوص انجام داده است.

به عقیده متخصصان آنتوسیانین‌های موجود در انگور قرمز برای جلوگیری از رشد و تکثیر تومورهای سرطانی موثر عمل می‌کنند.

پولیفنول‌های موجود در این میوه نیز مانند رسوراترول تأثیر آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارد و مانع از آسیب و تخریب سلولی حاصل از سرطان می‌شود. انگور قرمز برای افرادی که شیمی درمانی انجام می‌دهند بسیار موثر است. آب انگور قرمز انرژی دهنده است. علاوه بر این باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و تأثیر درمان را افزایش می‌دهد. در عین حال قدرت ضدالتهابی این میوه باعث کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی می‌شود.1


پی نوشت:
1.www.jadidtarin.com
2.www.bazdeh.org
3.www.redmag.ir
نسخه چاپی