علائم افسردگی در جوانان و راهکارهایی برای درمان ان
یک روان شناس معتقد است: والدین بدون داشتن آموزش‌های قبلی از تحولات دوران نوجوانی و جوانی باعث ایجاد عواملی در بروز افسردگی در فرزندان می‌شوند.

تورج محمدزاده قوشچی درباره افسردگی در میان جوانان، اظهار کرد: پرخاشگری بی‌مورد، اشکال در تمرکز، سرگردانی، در خود فرورفتگی، نداشتن رابطه صحیح با والدین، خصومت و بی‌هدفی از علائمی هستند که با افسردگی در این دوران ارتباط زیادی دارد. وی با اشاره به احتمال تغییرات وسیع و متعدد در میان جوانان، افزود: این تغییرات باعث ایجاد بی‌هویتی جسمانی و روانی می‌شود و تعارض خواسته‌های آنها در این دوران با محیط اطراف افسردگی را به دنبال دارد.

محمدزاده درباره نقش خانواده‌ها در بروز افسردگی میان نوجوانان و جوانان، بیان کرد: اکثر خانواده‌ها بیشتر به فکر برآورده کردن نیازهای بیرونی فرزندان خود هستند و توجهی به نیازهای درونی و روانی جوانان ندارند و از طرفی کنترل بیش از حد جوانان و عدم اطلاع خانواده‌ها از تحولات این دوران باعث ایجاد شکافی بین فرزند و والدین می‌شود که این شکاف پیامدهایی مانند اضطراب و کشیده شدن به سمت مسائل جانبی و عاطفی خارج از خانه را بوجود می‌آورد.

علائم افسردگی در جوانان و راهکارهایی برای درمان ان

این روانشناس تصریح کرد: دوره نوجوانی و جوانی از دوره‌های حساس و در عین حال خوشایند به شمار می‌رود اما باید آموزش مهندسی صحیح برای این دوره را به والدین آموخت زیرا گاهی اوقات خانواده‌ها با تجربه‌های شخصی و رفتارهای غلط، جوانان را به سمت رفتارهای آسیب زا سوق می‌دهند. وی خاطرنشان کرد: جوانان و نوجوانان جهت شکل گیری هویت مذهبی و روانی نیازمند مشاوره هستند و والدین باید در این دوران به متخصصان و مشاوران روانشناس مراجعه کنند.

علائم افسردگی جوانان

شناخت علائم افسردگی جوانان و برطرف کردن آن از مهم ترین دغدغه های خانواده ها در عصر حاضر به شمار می رود. به عقیده روانشناسان و مشاوران جوانان و نوجوانان این معضل به دلیل نوسانات عاطفی و اخلاقی و هیجانات و واکنش جوانان نسبت به مشکلات جامعه ایجاد می شود. افسردگی درجوانان علائم زیادی دارد که در این مقاله به مهمترین آن ها خواهیم پرداخت.
 

نکاتی در مورد علائم افسردگی جوانان

این موضوع را باید خاطر نشان کرد که نشانه های افسردگی در جوانان دربعضی از انان پنهان و در بعضی دیگر خود را کاملا بروز می دهد. تشخیص افسردگی های پنهان کار بسیار سختی است چون نمی توان دقیقا به علت آن پی برد و در واقع مربوط به خصوصیات ذاتی جوان دارد. البته والدین باید با شناختی که نسبت به روحیات فرزندشان دارند هر چه زودتر علل افسردگی آن را بشناسند و برای درمان آن اقدام کنند.
 

1. جوان افسرده همواره غمگین است

شایع ترین علائم افسردگی در جوانان، اندوهگین بودن آن هاست. این حالت آن قدر نمود می کند که با یک برخورد کوتاه نیز می توان متوجه شد که او دچار این عارضه شده است. معمولا قیافه درهمی دارد و متاسفانه از زندگی و فعالیت های روزانه خود لذت نمی برد و درواقع انگیزه ای هم برای انجام کار ندارد.
 

2. اجتماع گریز است

از دیگر علائم افسردگی در جوانان که معمولا در تمام جوانان افسرده شایع می باشد، اجتماع گریزی اوست. این جوان علاقه ای به مشارکت در کارهای اجتماعی ندارد و از فعالیت های اجتماعی فراری است و متاسفانه این انرژی و پالس منفی را به دیگران منتقل می کند. بعضی از این جوانان علاه بر اجتماع گریزی، اجتماع ستیز نیز هستند و به قول معروف با عالم و آدم دعوا و جنگ دارند و متاسفانه همه از آن ها فراری هستند.
 

3.مضطرب است

از جمله علائم افسردگی جوانان میتوان به اضطراب و ترس اشاره کرد. حالت های افسردگی معمولا با اضطراب خود را بروز می دهد. گاهی علت این ترس ها و اضطراب ها مشخص است و گاهی نیز مبهم و ناشناخته می باشد. ترس از انجام کاری یا ترس از رفتن به دانشگاه و ورود به محیط های اجتماعی از این دست است.

4. احساس بی ارزش بودن می کند

از دیگر علائم افسردگی جوانان بی انگیزه بودن و احساس بی ارزش بودن اوست. معمولا این افراد به دلیل شرایط بد روحی و روانی خود فکر می کنند که برای خانواده و جامعه اهمیتی ندارند و نمی توانند برای آن ها نیز کاری کنند. این فرد کاملا در زندگی بی انگیزه است و نمی تواند آنگونه که باید برای خود و برای جامعه مفید باشد.

علائم افسردگی در جوانان و راهکارهایی برای درمان ان

5. چند قطبی است

از رایج ترین علائم افسردگی جوانان چند قطبی بودن اوست. یک لحظه می بینید که غمگین و ناراحت است و در یک آن هیجان زده می شود و به شدت می خندد. بعد از خندیدن دوباره در لاک خود فرو می رود. گاهی انقدر بی اشتهاست که مدت زیادی غذا نمی خورد و گاهی به شدت پر خوری می کند. متاسفانه این چند قطبی بودن او بسیار ناراحت کننده است و باید هر چه زوددتر علت آن مشخص شده و درمان او از سر گرفته شود.
 

6. اختلالات خواب دارد

از دیگر علائم شایع افسردگی در جوانان که معمولا از دوران بلوغ شروع می شود خوابیدن بیش از حد اوست. البته بسته به میزان افسردگی اش ساعات خواب متفاوتی دارد. گاهی دیده شده تا دو روز در رختخواب خود می خوابد و حس بلند شدن ندارد و برعکس گاهی خواب از چشمش می پرد و شب تا صبح بیدار است. معمولا در جوانانی که علت افسردگی آن ها مشخص است و به دلایل معلوم از چیزی رنج می برند بی خوابی رایج تر است. ممکن است به خاطر مسائل عاطفی، اقتصادی و مسائل اجتماعی است ولی اکثرا در جوانی که علت افسردگی آن ها پنهان است و مشخص نیست زیادتر می خوابند و اصلا قدرت و انگیزه ای برای بیدار شدن ندارند.

علائم افسردگی در جوانان و راهکارهایی برای درمان ان

7. زیاد به خودکشی فکر می کند

از مهمترین علائم افسردگی جوانان صحبت کردن درباره خودکشی یا فکر به خودکشی است. معمولا جوانانی که امید به زندگی و آینده ندارند مدام از خودکشی صحبت می کنند و اینکه علت به وجود آمدن آن ها چه بوده و چرا به این دنیا آمدند. البته هستند جوانانی که شاید چندین بار اقدام به خودکشی کرده اند و در بعضی موارد ناکام مانده اند. تمام این اقدامات ناشی از حس افسردگی است که به صورت پنهان و آشکار در ذهن و قلب آن ها باقی مانده است. توجه داشته باشید جوانی که مدام از خودکشی حرف می زند قطعا تصمیم به خودکشی دارد. بهتر است هر چه زودتر علت این موضوع را شناسایی کنید و هر چه زودتر او را به روانشناس ببرید تا علت را جستجو کند و به سرعت برای این معضل راهکاری بیاندیشید و تا دیر نشده جلوی این فاجعه را بگیرید.
 

8. پرخاشگری های بی مورد دارد

متاسفانه جوانان افسرده به دلیل کم بودن ظرفیت روحی دست به پرخاشگری می زنند. بعضی از والدین این حالات فرزندشان را به پای دوران بلوغ و نوجوانی و تغییرات رفتاری آن ها می گذارند. در حالی که این مشکل ممکن است ناشی از افسردگی های آن ها باشد. به خصوص جوانانی که با والدین خود راحت نیستند و نمی توانند مشکلاتشان را با او درمیان بگذارند.

شاید این باور در والدین وجود دارد که علائم افسردگی، ساکت بودن و انتخاب تنهایی است. این علائم در بعضی جوانان وجود دارد. در عده ای نیز ممکن است این حالت افسردگی به صورت پرخاشگری نمود پیدا کند. به همین دلیل باید در برابر این مشکل راهکاری بیاندیشید.

علائم افسردگی در جوانان و راهکارهایی برای درمان ان

راه درمان

به عقیده ما بهترین راه این است که اجازه صحبت کردن به جوانان را بدهیم. جوان باید خود را تخلیه کند اما نه پیش شما. ممکن است درگیر مسائل عاطفی باشد یا با والدینش درگیر باشد و یا مشکلی خاص داشته باشد که نتواند به کسی آن را درمیان بگذارد. حتما در این زمینه باید یک مشاور و یک روانکاو با او صحبت کند. مطمئنا تاثیرات این موضوع را خواهید دید.
 

از دیگر علائم افسردگی جوانان می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  1. عدم تمرکز
  2. بی برنامه بودن و بی هدف بودن
  3. مشکلات جسمی
  4. شکایت از زندگی

روش های درمانی روان کاوانه افسردگی نوجوانان

در این نوع درمان برای یافتن علت افسردگی نوجوان ارتباط نوجوان را با والدین خود در کودکی بررسی می کنند. این درمان با جست و جو و یافتن مشکلات کودکی به نتیجه می رسد و روان شناسان با تحلیل رفتار دوران کودکی فرد، ریشه های افسردگی را در ناخودآگاه او می یابند .

در برخی از مواقع که نوجوان به علت افسردگی ، افت تحصیلی داشته باشد و یا عملکرد او ضعیف شده باشد باید به متخصص مراجعه نماید و تحت درمان دارویی قرار بگیرد. 


منبع: سایت سیمرغ
سایت رهیاب
سایت نمناک
نسخه چاپی