شيريني سنت انوره باسبد ابريشمي
شيريني سنت انوره باسبد ابريشمي
شيريني سنت انوره باسبد ابريشمي

نويسنده:ليلا کردبچه




مواد لازم براي تهيه خمير بريزه :

شير / نصف پيمانه
بکينگ پودر / نصف قاشق چايخوري
پودر شکر / 2 قاشق سوپخوري
زرده تخم مرغ / 2 عدد
آرد / 250 گرم
کره / 100 گرم

طرز تهيه خمير بريزه :

شير و بکينگ پودر را با هم مخلوط کرده و پودر شکر و زرده تخم مرغ را به شير افزوده و آرد را در کاسه اي ريخته و مايه ي شير را وسط آرد بريزيد و کره را تکه تکه کنيد و به خمير اضافه کنيد و با نوک انگشتان خمير را به آرامي ورز دهيد و خمير را در کيسه ي فريزر قرار داده و 1 تا 2 ساعت به آن استراحت دهيد .

مواد لازم براي تهيه خمير کلمي :

آب / 1 پيمانه
ارد / 1 پيمانه
روغن / يک سوم پيمانه
تخم مرغ / 4 تا 5 عدد
شربت بار يا شربت مرباي سيب يا گلابي / 1 قاشق سوپخوري
نمک / يک چهارم قاشق چايخوري

طرز تهيه خمير کلمي :

آب و روغن و نمک را روي حرارت قرار دهيد و اجازه دهيد تا در ته ظرف شروع به حباب زدن کند . سپس آرد را يک مرتبه داخل آب بريزيد و مرتب هم بزنيد تا آب خمير گرفته شود و بوي خامي آرد از بين برود .
اجازه دهيد خمير خنک شود و سپس تخم مرغ ها را دانه دانه به خمير بيفزاييد و هم بزنيد وقتي يک تخم مرغ جذب شد تخم مرغ بعدي را اضافه کنيد . اين عمل را به کمک دستگاه خميرزن يا همزن دستي انجام دهيد . زيرا همزن هاي معمولي قدرت کافي براي هم زدن خمير را ندارند . سپس داخل سيني فر را روغن بماليد و خمير را در قيفي با سر ماسوره ساده بريزيد و به اندازه يک گردو در سيني قيف بزنيد و به مدت 30 دقيقه در فر 200 درجه سانتيگراد قرار دهيد و پس از اين مدت دماي فر را 175 درجه سانتيگراد قرار دهيد و به مدت 15 دقيقه بگذاريد بماند.

مواد لازم براي کرم سنت انوره :

زرده تخم مرغ / 4 عدد
شير / 1 پيمانه
شکر / نصف پيمانه
آرد ذرت / 1 قاشق سوپخوري
ورق ژلاتين / 2 ورق
وانيل / نصف قاشق چايخوري
سفيده تخم مرغ / 3 عدد

طرز تهيه کرم سنت انوره :

زرده تخم مرغ و شکر و وانيل را مخلوط کنيد و هم بزنيد تا کاملا سفت و سفيد شود . آرد را در ظرف لعابي کوچکي بريزيد و شير را به تدريج داخل آرد ريخته و مرتب هم بزنيد تا آرد کاملا در شير حل شود . سپس ظرف را روي حرارت ملايم گذاشته و به هم زدن ادامه دهيد تا مايه جوش بيايد و کمي غليظ شود . بعد زرده ي تخم مرغ و شکر را کم کم داخل مايه بريزيد و به هم بزنيد تا مايه جوش بيايد و کاملا غليظ شود . سپس سفيده تخم مرغ را بزنيد تا پنبه اي شود . سپس سفيده را آرام آرام به کرم بيفزاييد و مرتب هم بزنيد . در آخر 2 ورق ژلاتين نرم شده را به کرم بيفزاييد .

طرز تهيه سبد ابريشم :

شکر را در تابه ي گود ريخته و 2 قاشق سوپخوري آب داخل آن بريزيد و روي حرارت ملايم قرار دهيد و اجازه دهيد شکر آب شده و خرمايي رنگ شود . دماي آن 148 تا 154 درجه سانتيگراد برسد . سپس دو عدد چاقو را روي ظرفي ثابت کنيد و کارامل را با قاشق روي دو چاقو به حالت دوراني بچرخانيد تا رشته هاي ابريشمي بين دو چاقو ايجاد شود .

مواد لازم براي تهيه شيريني سنت انوره :

خمير بريزه / 350 گرم
خمير کلمي / 500 گرم
کرم سنت انوره / 2 ليوان
خامه شيرين شده قنادي / 150 گرم
شکر براي سبد ابريشمي / نصف پيمانه
کمپوت گيلاس قرمز / 1 عدد

طرز آماده کردن و تزئين شيريني سنت انوره :

خمير بريزه را روي کاغذ روغني به قطر 23 سانتي متر و به قطر يک سانتي متر باز کنيد . اين خمير را داخل قالب تارت بيندازيد و تارت را در طبقه ي اول فر با دماي 175 درجه سانتيگراد به مدت 30 دقيقه بپزد . سپس نان را در طبقه ي بالاي فر به مدت ده دقيقه قرار دهيد تا طلايي شود . سپس تارت را بگذاريد تا سرد شود و روي تارت را کرم بماليد و خمير کلمي ها را با خامه ي فرم گرفته پر کنيد و دور تا دور تارت بچينيد و روي تارت را با خامه و گيلاس تزئين کنيد و سبد ابريشم را وسط شيريني قرار دهيد .

طرز فرم گرفتن خامه :

خامه قنادي را که در فريزر بوده بيرون آورده و بعد از کمي نرم شدن آن را با دور تند همزن بزنيد تا فرم بگيرد و جاي پره هاي همزن کاملا روي آن بماند .

شيريني سنت انوره باسبد ابريشمي

منبع:نشريه هنر آشپزي،شماره 42


نسخه چاپی