با دلایل ترک سیگار آشنا شوید
اگر سیگار می‌کشید، احتمالاً هزاران بار دوستان و خانواده از شما خواسته‌اند که آن را ترک کنید. احتمالاً می‌دانید که سیگار موجب بیماری‌های قلبی، سکته، سرطان، نفخ، برونشیت مزمن و سایر مشکلات جدی برای سلامتی‌تان می‌شود. احتمالاً این را هم می‌دانید که سیگار علت شماره یک مرگ‌های قابل پیشگیری در سراسر جهان است. ولی دانستن درمورد عوارض طولانی‌مدت کشیدن سیگار ممکن است برای ترک کردن آن متقاعدتان نکند، مخصوصاً اگر جوان باشید. ترسیدن به خاطر بیماری‌هایی که ممکن است ده‌ها سال دیگر دچارش شوید سخت است و ترک کردن سیگار هم واقعاً کار سختی است. بین ۸۰-۷۵ درصد از سیگاری‌ها می‌گویند که دوست دارند ترک کنند. ولی بین ۵ تا ۱۰ مرتبه تلاش ممکن است طول بکشد تا فرد به طور موفقی آن را ترک کند. برای بعضی سیگاری‌ها، چیزهای خیلی کوچکی ممکن است تحریک به ترک سیگار کند. چیزهایی مثل بویی که روی لباس‌هایتان بر جا می‌گذارد، واکنش مردم وقتی می‌فهمند سیگاری هستید، لکه‌هایی که روی دندان‌ها ایجاد می‌کند. در زیر  به دلایلی اشاره می‌ شود که فراتر از خطرات سلامتی می‌تواند انگیزه‌ای برای ترک سیگار باشد.


بوی سیگار

کمتر کسی پیدا می‌شود که با بوی سیگار مشکلی نداشته باشد. سیگاری‌ها معمولاً خودشان از بوی بد سیگار روی لباس‌ها و موهایشان آگاهند و بوی نفسشان یکی از مهمترین حساسیت‌های افراد سیگاری است. در کمپین‌های رسانه‌‌ای متعددی بوسیدن یک فرد سیگاری با لیس زدن یک زیرسیگاری مقایسه شده است.


فشارهای اجتماعی

تحقیقی که در ژورنال پزشکی نیوانگلند در سال ۲۰۰۸ به چاپ رسید، به دینامیک‌های سیگار کشیدن در یک شبکه اجتماعی بزرگ نگاه کرده است. این تحقیق که در دوره بین ۱۹۷۱ و ۲۰۰۳ انجام گرفته است، رفتار سیگار کشیدن و میزان تاثیری که افراد مرتبط با هم بر ترک سیگار دارند بررسی شده است. یکی از یافته‌ها نشان می‌دهد که سیگاری‌ها بیشتر به حاشیه شبکه‌های اجتماعی کشیده می‌شوند.

دلیل این عدم محبوبیت سیگار و پایین رفتن رتبه اجتماعی افراد سیگاری ریشه در بالا رفتن درک ما از مشکلات و عوارض سیگار نه فقط برای سیگاری‌ها بلکه برای کسانی که در کنار آنها نفس می‌کشند، دارد.


تاثیر بر فعالیت فیزیکی

بسیاری از افراد سیگاری گزارش می‌کنند که به مرور زمان با کاهش توانایی برای کارهای خیلی ساده‌ای مثل بالا رفتن از پله‌ها یا ورزش‌های عمومی که قبلاً به راحتی انجام می‌دادند، روبرو هستند. حتی ورزشکاران جوان در وضعیت‌های جسمانی عالی اگر سیگار بکشند به خوبی سابق قادر به فعالیت نخواهند بود زیرا به مرور زمان سیگار باعث می‌شود ریه‌ها و قلب سخت‌تر کار کند.1


بخاطر خانواده تان

حتی اگر با سیگار نکشیدن در جمع خانوادگی، خانواده ی خود را در معرض خطر قرار ندهید، ممکن است امنیت و خوشبختی آنها را بصورت طولانی مدت در معرض خطر قرار دهید. سیگار را بخاطر کسانی که برای شما، اهمیت دارند، ترک کنید.

چون سیگار کشیدن، امید به زندگی شما را کاهش میدهد و امکان دارد در سنین خیلی جوانتری نسبت به زمانی که سیگار نکشید، فوت کنید. پیش از اینکه، چنین اتفاقاتی برای شما بیافتد در مورد عواقب آن فکر کنید.


پیری زودرس

سیگار کشیدن باعث پیری زودرس میشود! نگاهی به افراد سیگاری دیگر بیندازید و آنها را با افراد غیر سیگاری و هم سن آنها، مقایسه کنید. این احتمال وجود دارد که پوست افراد سیگاری، چروکیده، رنگ پریده و به طور کلی، آسیب دیده باشد.

این نکته را در نظر بگیرید که: یک سیگار به تنهایی، گردش خون را به مدت یک ساعت کاهش می دهد. سیگار باعث ایجاد لکه بر روی دندان ها می شود، بنابراین فرد سیگاری دارای پوستی لکه دار و غیر شفاف است.


بینایی

دودی که به شما میرسد افسانه نیست، بلکه واقعیتی است که نمی توان آن را انکار کرد. اگر یک شب را در یک محیط پر دود، صرف کنید، این دود می تواند منجر به سوزش چشم شود.

اگر همان شب، متوجه این موضوع نشوید، قطعا صبح روز بعد، وقتی چشمان خود را باز کنید و احساس ریگ مانندی در چشمان خود داشته باشید، متوجه ی این موضوع خواهید شد.

اگر نیاز به چشمانی تیز بین برای کارهای روزانه خود داشته باشید، این شرایط اصلا خوب نیست. همچنین لازم به ذکر است که سیگار کشیدن با بیماری های چشم و نابینایی، مرتبط است!


خطرات باروری و حاملگی

سیگار کشیدن از طریق تاثیر بر تخمدان زنان و تعداد اسپرم مردان، بر توانایی فرد برای فرزند آوری تاثیر منفی میگذارد. علاوه بر این، اگر یک خانم هستید و حامله هستید، دلایل بیشتری برای ترک سیگار برای شما وجود دارد.

سیگار کشیدن هنگام حاملگی میتواند باعث وزن کم نوزاد هنگام تولد، زایمان زودرس، خونریزی غیر طبیعی و حتی سقط جنین شود. سیگار کشیدن در طی دوران بارداری، خطر مرگ کودک را افزایش می دهد، و باعث بروز بیماری هایی در آینده برای کودک می شود.2


ارتباط سیگار و بیماری ها

ارتباط مستقیم مصرف سیگار و ابتلا به انواع و اقسام بیماری ها و سرطان ها سالهاست که اثبات شده. دیگر همه می‌دانند سیگار علاوه بر اینکه هیچ فایده و خاصیتی برای شخص مصرف کننده ندارد تنها بیماری و مرگ زود رس را برای او به ارمغان میآورد.

نیکوتین یک سم کشنده است که در حشره کش ها استفاده می‌شود. مصرف روزانه آن انسان را به بیماری های صعب العلاج دچار می‌کند. سیگاری‌ها علاوه بر اینکه زمینه ابتلا به انواع بیماری ها را در خودشان به وجود می آورند، به صورت غیرمستقیم خانواده هایشان را هم در معرض ابتلا به بیماری قرار می‌دهند بدون اینکه بدانند سیگار باعث بیمار شدن عزیزانشان بوده.


سیگار و فشار عصبی

سیگاری‌ها بیشتر از غیر سیگاری‌ها در معرض فشارهای عصبی هستند. در زندگی همه انسانها استرس وجود دارد و استرس ها جزء جدا نشدنی از زندگی هستند. غیر سیگاری‌ها بدون کمک گرفتن از سیگار با استرس‌های معمولی زندگی کنار می‌آیند. اما سیگاری‌ها باید برای تسکین ناراحتی‌هایشان سیگار بکشند و این سیگار که خیلی زود هم به انتها می رسد مشکل اصلی آنها را حل نمی‌کند و تنها مشکلی بر مشکلات آنها می‌گذارد.3


پولتان را ذخیره کنید

سیگار کشیدن به طرز غیرقابل باوری، پرهزینه است، اگر قیمت پاکت های سیگاری که میکشید را در طول یک ماه محاسبه کنید، میبینید که مبلغ زیادی بابت خرید بسته سیگار پرداخت کرده اید.

با توجه به اینکه در داخل کشور، نرخ ارز افزایش کرده و معلوم نیست به نرخ قبلی خود برمیگردد یا نه! قیمت خرید سیگار به شدت افزایش پیدا خواهد کرد و بهتر است زودتر سیگار را ترک کنید.2


پی نوشت:
1.www.jadidtarin.com
2.www.zoomlife.ir
3.www.tarkcigar.com
نسخه چاپی