طرز قرار گیری نوزاد به هنگام خواب و محیط خواب او چگونه باید باشد؟
بعضی از والدین تصمیم می گیرند که نوزاد تازه متولد شده خود را در هفته های نخست در اتاقی مشترک با خود قرار دهند. به اشتراک گذاشتن در صورتی انجام می شود که گهواره، گهواره قابل حمل یا تختخواب نوزاد خود را به جای آنکه در اتاقی دیگر قرار دهید در اتاق خودتان بگذارید. نزدیک شدن نوزاد به شما موجب می شود امور تغذیه، آرام کردن و مراقبت و نظارت از نوزاد به هنگام شب برای شما راحت تر شود. آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می کند که نوزاد را در یک اتاق مشترک و نه تخت مشترک با خود قرار دهید.
 
در حالی که به اشتراک گذاشتن اتاق اشکالی ندارد، اما قرار دادن نوزاد در تخت خودتان کار خطرناکی است. استفاده از یک تخت مشترک با نوزاد خطر بروز SIDS یعنی سندروم مرگ ناگهانی نوزاد و سایر مرگ و میرهای مرتبط با خواب را افزایش می دهد.
 
به منظور آنکه محیطی امن را برای خواب نوزاد دلبندتان فراهم سازید، توصیه های زیر را دنبال کنید:
* همیشه کودک خود را رو به پشت بخوابانید و از خواباندن او بر روی شکم یا پهلو خودداری کنید. از زمانی که AAP این پیشنهاد را در سال 1992 عنوان کرد، میزان SIDS کاهش یافته است.
 
* از یک سطح خواب یا تشک سفت استفاده کنید. تشک را با لایه ای کاملاً لطیف بپوشانید. اطمینان حاصل کنید که گهواره یا تختخواب نوزاد مطابق با استاندارهای ایمنی باشد.
 
*  هیچ وسیله دیگری را در گهواره یا تختخواب نوزاد قرار ندهید. اسباب بازی های مخملی و پرزدار، بالش، پتو، ملحفه نامناسب، لحاف، روتختی، پوست گوسفند و صفحات ضربه گیر را از محیط خواب نوزاد خود دور نگاه دارید.
 
* از گرم کردن بیش از حد محیط خودداری کنید. نوزاد خود را مطابق با دمای اتاق لباس بپوشانید و بیش از حد بر تن او لباس نکنید. مراقب علائمی که نشان از بیش از حد بودن گرما است از جمله عرق کردن یا احساس داغی به هنگام لمس کودک باشید.
 
* نوزاد خود را از افراد سیگاری دور نگاه دارید. دود غیر مستقیم سیگار نیز خطر بروز سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می دهد.
 
* نوزاد خود را با استفاده از پستانک بخوابانید. اما اگر پستانک را قبول نکرد، او را مجبور به این کار نکنید. در صورتی که پستانک به هنگام خواب از دهان نوزاد به بیرون افتاد، مجبور نیستید آن را در دهان او قرار دهید. چنانچه نوزاد را با شیر خود تغذیه می کنید، از پستانک تا زمانی که نوزاد به تغذیه صحیح از سینه شما عادت نکرده است، استفاده نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی