چگونه می توانم بر درد سینه هنگام شیردهی غلبه کنم؟
در صورتی که از درد سینه یا نوک آن به هنگام شیردهی رنج می برید، می توانید نکاتی که در این بخش برای جلوگیری از درد سینه در آینده و نیز شیردهی در موقعیتی راحت تر در حین بهبودی از درد سینه آمده است را  بکار گیرید.
 
* در هر نوبت شیردهی اطمینان حاصل کنید که نوزاد به خوبی بر روی سینه فیکس شده و سینه و اطراف آن به خوبی در دهان او جای گرفته باشند.
 
* از پزشک یا مشاور شیردهی بخواهید نوعی کرم جهت استعمال در بین تغذیه معرفی کنند که به تسکین درد نوک سینه کمک شود.
 
* در پایان تغذیه، مقداری شیر خود را روی نوک سینه ماساژ دهید و آنگاه اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود.
 
* به منظور محافظت از درد نوک سینه، از محافظ سینه در بین دفعات تغذیه استفاده کنید (آن را با محافظ نوک سینه که در طول شیردهی استفاده می شود اشتباه نگیرید). محافظ سینه شبیه به پوشش گنبدی شکل است که از سایش نوک سینه به لباس جلوگیری کرده و به بهبود سریعتر آن کمک می کند.
 
* از پزشک خود بپرسید که آیا اشکالی ندارد از محافظ نوک سینه در حین شیردهی استفاده کنید. این محافظ ها در حین شیردهی در قسمت نوک سینه و هاله اطراف آن قرار داده می شوند تا از درد یا زخم شدن نوک سینه جلوگیری نمایند. محافظ نوک سینه ممکن است در عرضه شیر مادر تداخل ایجاد کند، بنابراین اهمیت دارد که تنها آنها را تحت نظارت پزشک یا مشاور شیردهی استفاده کنید.
 
* بعضی از مادران شیردهی در دفعات بیشتر اما دوره کوتاه تر بجای دوره های طولانی را در جلوگیری از درد مؤثر می دانند.
 
* سعی کنید شیردهی را ابتدا از سینه ای که کمتر درد می کند شروع کنید.
 
* هنگامی که می خواهید نوزاد را از سینه خود جدا کنید، به آرامی عمل مکش را متوقف سازید. (انگشت خود را در دو سوی دهان نوزاد بین لثه های او  قرار داده و سپس آن را به صورت یک چهارم چرخانده و عمل مکش را متوقف سازید).
 
* موقعیت شیردهی را تغییر دهید تا به تخلیه تمام نواحی سینه کمک شود.
 
* از کمپرس گرم یا سرد (بطری آب گرم، حوله گرم یا دوش آب گرم)  بر روی سینه های خود درست قبل از شیردهی استفاده کنید. (هرچند اگر مبتلا به عفونت قارچی بر روی سینه شده اید، لازم است نوک سینه های شما خشک باشند به این دلیل که رطوبت عفونت را تشدید می سازد).
 
* پس از شیردهی، از کیسه یخ یا کمپرس آب سرد بر روی سینه استفاده کنید.
 
* به آرامی ناحیه دردناک را پیش از شیردهی ماساژ دهید.
 
* به قدر کافی استراحت کرده و مایعات زیادی بنوشید.
 
* بعضی از مادرانی که دچار زخم یا درد نوک سینه شده اند، شیردوشی به مدت 2 تا 3 روز را جهت بهبود نوک سینه مؤثر می دانند. در صورتی که متوجه شدید در اغلب مواقع قادر به شیردهی به نوزادتان بدون درد نیستید، حتماً با پزشک یا مشاور شیردهی خود تماس بگیرید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی