باورهای عامیانه نادرست درباره ی خواب کودکان
خوب خوابیدن بیش از آنکه برای والدین مهم باشد، برای یک نوزاد مهم است. در این رابطه عقاید متفاوت درست و غلطی وجود دارد.

 - نوزادان باید در طول شبانه‌روز 12 ساعت بخوابند : اشتباه است.

نوزاد تازه متولد شده به 16 تا 17 ساعت خواب و کودک 3 ساله به 12 ساعت خواب نیاز دارد. هر چه سن کودک بالاتر رود، میزان نیاز او به خواب کمتر خواهد شد. مثلا یک کودک 6 ساله به 10 ساعت و یک کودک 12 ساعت به 9 ساعت خواب نیاز دارد. با این حال باز هم همه‌چیز به خود کودک بستگی دارد.

- نشانه‌ کم‌خوابی یا بدخوابی در کودکان کبودی و سیاهی زیر چشم است.اشتباه است.

از جمله نشانه‌های کم‌خوابی در کودکان، بد بیدار شدن صبحگاهی، خستگی در طول روز، بیداری‌های مداوم شبانه و تندخویی است.

- خواباندن کودکان سر یک ساعت مقرر بی‌فایده است.اشتباه است.

خواباندن کودکان سر یک ساعت مقرر به آنها در ایجاد تدریجی یک خواب خوب و پیشگیری از بروز اختلال در ریتم خواب و خواب سبک داشتن کمک می‌کند.

باورهای عامیانه نادرست درباره ی خواب کودکان

- وقتی کودک شب‌ها گریه می‌کند باید به او در دوباره خوابیدن کمک کرد.
اشتباه است.

خواب کودکان از سیکل‌های گوناگون و بیداری‌های کوتاه‌مدت بین هر سیکل تشکیل شده است. برخی از این بیداری‌ها با گریه همراه است. در صورتی که والدین با هر بار بیدار شدن کودک به سمت او بروند و سعی در خواباندن او داشته باشند، کودک به این امر عادت می‌کند و بدون آمدن آنها مجددا نخواهد خوابید. تنها در صورتی که کودک به گریه افتاد و گریه او قطع نشد، لازم است والدین برای اطمینان حاصل کردن از اینکه مشکلی پیش نیامده به او سر بزنند. حتی در این حالت نیز نباید او را بغل کرد و از تخت بیرون آورد.

- خروپف کردن کودکان طبیعی است.اشتباه است.

در صورتی که کودک سرماخورده باشد، خروپف طبیعی است اما اگر خروپف بدون دلیل بود، ممکن است لوزه‌های کودک خیلی بزرگ باشد و در این حالت باید با پزشک مشورت کرد.

- وقتی کودکی دست و پایش را می‌کشد یعنی خوابش می‌آید.اشتباه است.

نشانه‌های خواب‌آلودگی در کودکان شامل خمیازه کشیدن، مالیدن چشم و گریه بی‌دلیل است.

- خواب نیمروزی باید حداکثر 30دقیقه باشد. اشتباه است.

مدت زمان خواب نیمروزی در کودکان مختلف متفاوت است و به نیازهای کودک بستگی دارد. در کل خواب نیمروزی نباید خیلی طولانی و بیش از نصف روز باشد.

باورهای عامیانه نادرست درباره ی خواب کودکان

 - دمای مناسب اتاق برای خواب کودک 22 درجه است.اشتباه است.

درجه حرارت ایده‌آل برای خواب‌ کودکان بین 18 تا 20درجه سانتی‌گراد است.
 

۹ اشتباهی که هنگام خواباندن نوزاد مرتکب می‌شوید

اشتباه اول؛ بین شب و روز فرق نمی‌گذارید

یکی از اشتباه‌های رایجی که خیلی از پدر و مادرها در مورد خواب نوزادان مرتکب می‌شوند، این است که تفاوت بین ساعت‌های شبانه‌روز را برایشان از بین می‌برند. اگر عادت دارید اتاق نوزادتان را همیشه تاریک نگه دارید یا برعکس چراغش همیشه روشن باشد، در حق ساعت بیولوژیکی فرزندتان کار درستی انجام نمی‌دهید. بدن انسان طوری تنظیم شده است که از همان ابتدا با رسیدن شب و تاریکی هوا هورمون خواب ترشح می‌کند و با رسیدن روز پیام بیدار باش خواهد داد. اگر با روشن گذاشتن چراغ در طول شب، ساعت‌های شبیه روز را طولانی کنید یا با کشیدن پرده در طول روز به ساعت‌های شبیه شب بیفزایید، در حقیقت ریتم طبیعی بدن فرزندتان را به هم می‌ریزید و او هم ساعت خواب و بیداری‌اش با هم عوض خواهد شد.
 

شب‌ها چراغ‌ها را خاموش کنید و روز جلوی تابش نور خورشید را نگیرید.
 

اشتباه دوم؛ رنگ سرویس خواب نوزادتان تند است

بعضی از پدر و مادرها از نکات روانشناسانه مهمی که باید حتی موقع انتخاب وسایل نوزاد به آنها دقت داشت، بی‌خبرند. یکی از این نکات این است که موقع خرید سرویس خواب نوزاد نباید به صرف قیمت سراغ هر مدل و رنگی رفت؛ به‌خصوص مدل‌هایی با لبه‌های تیز و رنگ‌های تند. همان‌قدر که مدل قنداق و رنگ آن در احوال فرزندتان می‌تواند تاثیرگذار باشد، رنگ سرویس خواب هم باعث آرامش یا ناآرامی او خواهد شد. سعی کنید برای رنگ سرویس خواب نوزاد سراغ رنگ‌های ملایم و آرامش بخش بروید و از انتخاب رنگ‌های تند خودداری کنید.
 

اشتباه سوم؛ نمی‌گذارید فرزندتان خسته شود

اگر در ساعت‌های بیداری نوزادتان مرتب سعی می‌کنید به‌زور او را بخوابانید و نمی‌گذارید به اندازه کافی خسته شود و خودش به خواب رود، خواب فرزندتان را با دردسر مواجه خواهید کرد. یکی از توصیه‌هایی که به پدر و مادرها می‌شود این است که بگذارند فرزندشان در طول روز فعالیت داشته باشد تا بتواند شب به‌راحتی بخوابد. البته فعالیت داشتن در مورد نوزادان صدق نمی‌کند و مربوط به بچه‌های بزرگ‌تر است که باید راهی برای تخلیه انرژی‌شان پیدا کرد و نگذاشت تمام ساعت‌ها را در خانه پای تلویزیون و تبلت بنشینند؛ اما در مورد نوزادان هم نباید آنها را به‌زور خواباند.
 

اشتباه چهارم؛ مراسم خواب ندارید

به خاطر داشته باشید که بچه‌ها خیلی زود بعضی چیزها را یاد می‌گیرند و بیشتر از چیزی که فکرش را می‌کنید، متوجه اطرافشان هستند. اگر دوست دارید نوزادتان را به خوابیدن در یک ساعت خاص عادت دهید، خوب است یک مراسم خواب روتین و معمول داشته باشید. به این صورت که هر شب با نزدیک شدن به ساعت خواب فرزندتان کارهایی مثل کم کردن نور خانه، کم کردن صدای تلویزیون، عوض کردن پوشک یا با صدای آهسته صحبت کردن را برایش انجام دهید. با انجام این کارها بعد از مدتی او هم متوجه رسیدن ساعت خواب می‌شود و می‌تواند راحت‌تر به خواب برود.
 

اشتباه پنجم؛ سیسمونی فرزندتان خواب‌آور نیست

قانونی که در مورد سرویس خواب نوزاد گفته شد، در مورد خرید سیسمونی بچه هم صدق می‌کند. سیسمونی نوزاد بهتر است رنگ‌های آرام‌بخش و ملایم داشته باشد تا امنیت خاطر و احساس خوب را به شما و فرزندتان القا کند و محیطی راحت برای خوابیدن در اختیارش بگذارد. بنابراین موقع انتخاب ضروری‌ترین وسایل سیسمونی نوزاد حتما علاوه بر استاندارد و باکیفیت بودن، به گزینه آرام‌بخشی هم توجه داشته باشید.
 

اشتباه ششم؛ به تکان دادن عادتش می‌دهید

این‌که برای فرزندتان مراسم خواب برپا کنید با این‌که او را به بعضی چیزها عادت دهید متفاوت است. برای مثال بهتر است فرزندتان را برای خوابیدن به مدت طولانی تکان ندهید؛ چون این طوری به تکان خوردن عادت می‌کند و اگر شبی تکانش ندهید، خوابش با مشکل روبه‌رو خواهد شد. همچنین او را به شنیدن موسیقی قبل از خواب عادت ندهید، چون گاهی موسیقی دقیقا برعکس عمل می‌کند و باعث حواس‌پرتی و بهانه‌گیری او خواهد شد. برای این‌که بین عادت دادن و مراسم خواب تفاوت برقرار کنید، خوب است از یک پزشک اطفال راهنمایی بگیرید تا بیشتر راهنمایی‌تان کند.
 

اشتباه هفتم؛ خوابیدن در کنار نوزاد

خوابیدن در کنار نوزاد علاوه بر این‌که او را به آغوش شما عادت می‌دهد، خطرناک هم است. خطر این کار این است که ممکن است خوابتان ببرد و نوزاد در آغوش شما دچار خفگی شود. همچنین اگر خواب‌آلوده هستید نباید به فرزندتان شیر بدهید چون ممکن است خوابتان ببرد و او دچار خفگی شود. جای خواب نوزادتان در تخت اوست و بهتر است او را به همین محدود عادت دهید.
 

اشتباه هشتم؛ خوابیدن در صندلی اتومبیل

خیلی از پدر و مادرها ممکن است ندانند که صندلی کودک در اتومبیل می‌تواند برای بچه‌ها خطرناک باشد و مرتکب اشتباه رایجی در این مورد خواهند شد؛ به این دلیل که ممکن است نوزاد خوابش ببرد و گردنش روی سینه‌اش بیفتد و راه تنفسی‌اش را ببندد. بنابراین حتی‌الامکان موارد ایمنی مربوط به صندلی را رعایت کنید؛ مثلا زاویه آن را تخت کنید تا نوزاد حالت خوابیده داشته باشد نه نشسته؛ همچنین هرگز صندلی را بدون نظارت رها نکنید. در صورتی که امکان این کار را ندارید، خودتان رانندگی نکنید و فرزندتان را در طول مسیر در آغوش بگیرید.
 

اشتباه نهم؛ نمی‌گذارید خودش را آرام کند

بعضی از روانشناسان معتقدند در ماه‌های اول زندگی باید بلافاصله بعد از گریه بچه او را در آغوش گرفت، بعضی دیگر می‌گویند والدین با این کار مانع می‌شوند که فرزندشان یاد بگیرد خودش به‌تنهایی چطور به خواب رود. پیشنهاد آنها این است که اگر در طول شب فرزندتان بیدار شد و گریه کرد، در حالی که مطمئن بودید مشکلی ندارد و گرسنه یا خیس هم نیست، چند لحظه به او فرصت دهید تا خود به خود آرام شود و اگر نشد سراغش بروید. با وجود این توصیه‌ها برای این‌که بتوانید رفتار بهتری را دربرابر این قضیه در پیش بگیرید، با متخصص خودتان هم مشورت کنید. چون گاهی ممکن است در میان بزرگسالانی که در کودکی موقع گریه کردن به آغوش کشیده نشده‌اند، بعضی ناهنجاری‌های رفتاری مثل انزوا و عدم اعتماد به دیگران دیده شود.

باورهای عامیانه نادرست درباره ی خواب کودکان

باورهای صحیح و غلط در مورد خواب کودکان

وضعیت خواب

باور غلط: اگر کودک را به یک پهلو بخوابد مشکلی نیست.
واقعیت: برای کاهش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد باید نوزاد را به پشت بخوابانید و به هیچ عنوان به پهلو یا روی شکم نباید بخوابد.

پیشتر توصیه شده بود نوزادان به پشت یا پهلو بخوابند اما چند سال بعد این توصیه اصلاح شد چون نوزادان گاهی از پهلو به شکم متمایل شده و می خوابند. بنابراین  مطمئن‌ترین موقعیت خواب نوزاد به پشت است اما متأسفانه برخی از متخصصان اطفال هنوز اطلاعات غلط به والدین می دهند.

کنترل خواب

باور غلط: شما می توانید زمان و چگونگی خواب نوزادتان را کنترل کنید.
واقعیت: نوزادان هر زمان آمادگی داشته باشند به خواب می روند و هرگاه گرسنه باشند یا نیاز به تعویض پوشک دارند یا ناراحتی خاص دیگری دارند، بیدار می شوند.

کلمه کلیدی در اینجا « نوزاد» است. بسیاری از والدین سعی می کنند برنامه‌ای برای نوزاد تدوین کنند اما واقعیت این است که در ماه‌های اول والدین فقط باید به نیازهای کودک پاسخ دهند.


قنداق کردن
باور غلط: قنداق کردن  یک روش منسوخ شده برای آرام کردن نوزاد است.
واقعیت: قنداق کردن اگر به درستی انجام شود می تواند روش مؤثر و تسکین دهنده باشد.

قنداق کردن یک روش بسیار مفید است که به آرامش کودک کمک می کند اما برخی از والدین درباره این کار نگران هستند بنابراین بهتر است از متخصص اطفال در این باره سؤال کنید.

باورهای عامیانه نادرست درباره ی خواب کودکان

جای خواب کودک

باور غلط: خوابیدن کودک روی صندلی ماشین ، جزو خواب نیست.
واقعیت: اگر کودک در خواب کامل باشد، به حساب می‌آید.

کودکان درباره جای خواب بسیار منعطف هستند. اگر نوزاد جایی به جز تختش بخوابد لزومی به جا به جایی او نیست فقط به خاطر داشته باشید که جایی که نوزاد می خوابد از لحاظ ایمنی کاملاً مطمئن باشد.
 

غلات برنج هنگام خواب

باور غلط: اضافه کردن غلات برنج به شیشه شیر نوزاد به خواب بهتر شبانه کمک می کند.
واقعیت: هیچ مطالعه‌ای تأثیر این روش بر خواب کودک را تأیید نکرده است.

حتی مصرف زودهنگام غلات برنج در رژیم غذایی نوزاد قبل از ۴ ماهگی ممکن است در روند هضم آن در نوزاد مشکلاتی را ایجاد کند.


منبع: سایت سیمرغ
سایت همشهری
سایت دانستنی
نسخه چاپی