چه انتظاری باید از معاینه دوره ای و چکاپ دو ماهگی فرزندم داشته باشم؟
طی معاینه و چکاپ دو ماهگی فرزندتان پزشکان و یا پرستاران احتمالاً موارد زیر را مورد بررسی قرار می دهند:
 
1- وزن، قد و دور سر کودک را مورد بررسی قرار داده و مقادیر بدست آمده را بر روی نمودارهای رشد قرار می دهند.
 
‏2- سؤالاتی را از شما پرسیده، هرگونه مشکل و نگرانی را مطرح ساخته و رهنمودهایی جهت مراقبت از فرزندتان ارائه می دهند.‏‏
 

ذکر نکاتی در خصوص نوزاد 2 ماهه:

تغذیه نوزاد
اکنون احتمالاً نوزاد شما در فواصل طولانی تری نیاز به تغذیه دارد، اما با این وجود بعضی مواقع او تمایل به تغذیه بیشتر خواهد داشت. اکثر نوزادان این سنی که از شیر مادر تغذیه می کنند به حدود هشت مرتبه در یک دوره 24 ساعته شیر نیاز دارند. همچنین نوزادان دو ماهه ای که از شیر خشک تغذیه می کنند به 26 تا 28 اونس (780 تا 840 میلی لیتر) شیر در روز نیاز خواهند داشت.
 
ادرار و مدفوع نوزاد
نوزادان بایستی چندین مرتبه در روز پوشک خود را خیس کنند و دفعات کمتری نیز آن را کثیف نمایند. مدفوع نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند بایستی نرم و احتمالاً کمی آبکی باشد. مدفوع نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند کمی سفت تر است اما نبایستی کاملاً سفت باشد.
 
خواب نوزاد
کودک شما احتمالاً در طول روز مدت زمان بیشتری بیدار و هوشیار خواهد بود و به هنگام شب بیشتر می خوابد. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند امکان دارد در طول شب 4 تا 5 ساعت به خواب روند و نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند ممکن است 5 تا 6 ساعت بین هر تغذیه نیاز داشته باشند. بیدار شدن در طول شب جهت تغذیه امری طبیعی است.
 
رشد و تکامل نوزاد
در اکثر نوزادان دو ماهه موارد زیر طبیعی خواهد بود:
 
* بر روی چهره یا اشیاء اطراف متمرکز شده و آنها را از یک سو به سوی دیگر دنبال می کنند.
 
* نسبت به صداهای اطراف توجه نشان می دهند.
 
* چهره و صدای والدین را تشخیص می دهند.
 
* صداهایی شبیه به «اوه» و «آه» و غان و غون از خود تولید می کنند.
 
* به هنگام صحبت کردن و بازی کردن با آنها، یا لبخند زدن به آنها، لبخند می زنند.
 
* زمانی که بر روی شکم خوابانده شوند، سر خود را به بالا می آورند.
 
* جغجغه ای که در دستانشان قرار داده شده است را محکم می گیرند.
 
موارد بسیاری در کودک وجود دارد که طبیعی به حساب می آید و همچنین این موضوع را در نظر داشته باشید که سرعت رشد در هر نوزاد متفاوت خواهد بود. در صورتی که نگران رشد کودک خود هستید با پزشک او صحبت کنید.
 
‏3-  در زمان حضور شما معاینه جسمی از نوزاد در حالی که لباس بر تن ندارد انجام می شود. این کار معاینه چشم، گوش کردن به ‏صدای قلب او، حس کردن نبض، بررسی باسن و پاهای او را شامل می شود و همچنین حرکات کودک را مورد توجه و بررسی قرار می دهند.
 
‏4- تستهای غربالگری: پزشک تست های غربالگری به عمل آمده از بیمارستان را مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز آنها را تکرار می کند.
واکسیناسیون یا ‏ایمن سازی می تواند از نوزادان در برابر ابتلاء به بیماریهای خطرناک دوران کودکی محافظت کند5- بروز رسانی ایمن سازی: واکسیناسیون یا ‏ایمن سازی می تواند از نوزادان در برابر ابتلاء به بیماریهای خطرناک دوران کودکی محافظت کند، بنابراین دریافت به موقع آنها ‏بسیار اهمیت دارد. برنامه ایمن سازی می تواند در مکان های مختلف متفاوت باشد، بنابراین در مورد آنچه بایستی انجام دهید با پزشک اطفال صحبت ‏کنید.‏
 
در این بخش به چند نکته اشاره می شود که بایستی تا زمان معاینه بعدی نوزاد خود در 4 ماهگی به خاطر بسپارید:‏
 

تغذیه

* به نوزاد خود غذاهای جامد (از جمله سرلاک شیرخواره) یا آب میوه ندهید. هنوز هم شیر مادر یا شیر خشک تمام چیزی است که کودک شما به آن نیاز دارد.
 
* به نشانه های حاکی از گرسنگی یا سیر بودن او توجه کنید.
 
* در صورتی که از شیر خود به نوزاد می دهید، در صورت امکان به مدت 6 ماه تنها او را با شیر خود (نه شیر خشک، سایر مایعات یا غذاهای جامد) تغذیه کنید. در صورت تمایل می توانید شیر خود را دوشیده و با شیشه شیر به نوزاد بدهید.
 
* در صورتی که قصد بازگشت به کار خود را دارید، اکنون زمان مناسب جهت تغذیه کودک با شیشه شیر است تا او با تغذیه به وسیله شیشه شیر عادت کند.
 
* از پزشک خود در خصوص قطره ویتامین D برای نوزاد خود سؤال کنید.
 
* به مصرف روزانه مولتی ویتامین یا ویتامین خود ادامه دهید‏.
 
* در صورت تغذیه کودک با شیر خشک، نوزاد خود را با شیر خشک غنی شده با آهن تغذیه کنید‏.
 
* در صورتی که از شیشه شیر به کودک خود شیر می دهید موارد زیر را رعایت کنید:
 
‏* شیشه شیر را به صورت تکیه گاه قرار نداده و نوزاد را با شیشه شیر به تنهایی در تختخواب نگذارید.‏
 

مراقبتهای روزانه از نوزاد

‏* پیش از دست زدن به کودک دستهای خود را بشویید و از افرادی که احتمال بیماری در آنها می رود دوری کنید.‏
 
‏* کودک خود را در آغوش گرفته و نسبت به نیازهای او توجه نشان دهید. با این کارها نوزاد شیرخوار شما لوس نمی شود.‏
 
* برای کودک خود کتاب بخوانید و با او صحبت کنید. کودکان به واسطه تعامل با دیگران بیشترین یادگیری را خواهند داشت.
 
* زمانی که نوزاد بیدار است با نظارت خودتان او را بر روی شکم بخوابانید. همیشه بر حرکات کودکتان نظارت داشته باشید و اگر در این حالت قرار گیری خسته شد آماده کمک به او باشید.
 
* زمان قرار گرفتن فرزندتان در صندلی نوزاد، گهواره و صندلی های ننویی را محدود سازید.
 
* بعضی از نوزادان دوره هایی از بی قراری را پشت سر می گذارند که این امری طبیعی است، اما بعضی از آنها به شدت گریه کرده و این گریه می تواند چندین ساعت در روز تدام یابد. بعضی کودکان معمولاً در حدود هفته سوم دچار کولیک یا دل پیچه می شوند و این عارضه در هفته ششم به اوج خود رسیده و تا سه ماهگی بهبود می یابد.
 
‏* احساس خستگی یا ناتوانی گاه به گاه در بعضی مادران امری عادی است. اما اگر این احساسات شدید هستند، یا احساس غم و اندوه و ‏اضطراب دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.‏
 
‏* در صورتی که نگران وضعیت زندگی خود هستید با پزشکتان صحبت کنید. آیا برای مراقبت از فرزند خود به امکاناتی نیاز دارید؟ ‏آیا از غذای کافی و مکانی امن برای زندگی برخوردارید و دارای بیمه درمانی هستید؟ پزشک می تواند در خصوص منابع اجتماعی با ‏شما صحبت کرده یا شما را به یک مددکار اجتماعی ارجاع دهد.‏
 

ایمنی نوزاد

‏* به منظور کاهش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (‏SIDS‏) موارد زیر را رعایت کنید:‏
 
‏* اجازه دهید کودکتان تا اولین سال تولد یا حداقل 6 ماه یعنی تا زمانی که خطر بیماری ‏SIDS‏ بالا است، در گهواره یا تخت ‏نوزاد کنار تخت شما در اتاقتان بخوابد.‏
 
‏* همیشه نوزاد خود را بر روی تشک سفت بخوابانید به طوری که به پشت در تختخواب یا گهواره خوابانده شود و از هیچ گونه ‏ضربه گیر، پتو، لحاف، بالش یا اسباب بازی پرز دار در کنار او استفاده نکنید.‏
 
‏* دمای اتاق را بیش از حد گرم نکنید.‏
 
* لباس بیش از حد به او نپوشانید.
 
‏* نوزاد خود را در حالی که در حال مکیدن پستانک است بخوابانید.
 
* از روروک یا واکر کودک استفاده نکنید. این وسیله خطرناک است و می تواند صدمات جدی به فرزند شما وارد سازد. روروک موجب ترغیب نوزاد به راه رفتن نمی شود بلکه در واقع ممکن است این کار را به عقب بیندازد.
دیری نخواهد پایید که نوزاد شما به سمت اشیاء حرکت کرده، آنها را در دست می گیرد و در دهانش می گذارد* دیری نخواهد پایید که نوزاد شما به سمت اشیاء حرکت کرده، آنها را در دست می گیرد و در دهانش می گذارد، بنابراین اشیاء کوچک و مواد خطرناک را از دسترس او خارج سازید. کودک خود را از هرگونه ریسمان، سیم و اسباب بازی های دارای حلقه یا بند و طناب دور نگاه دارید.
 
‏* زمانی که کودکتان بیدار است او را بر روی سطوح مرتفع یا در وان حمام قرار ندهید.‏
 
‏* هرگز نوزاد خود را نلرزانید این کار می تواند موجب بروز خونریزی در مغز او و حتی منجر به مرگش شود.‏
 
‏* همیشه کودک خود را در صندلی عقب اتومبیل و بر روی صندلی مخصوص قرار دهید. هرگز او را تنها در اتومبیل رها نکنید.‏
 
‏* از کشیدن سیگار یا استفاده از سیگار الکترونیکی خودداری کنید. اجازه ندهید کسی در اطراف نوزاد سیگار بکشد.‏
 
‏* از قرار دادن دلبندتان در زیر نور خورشید جلوگیری کنید و در صورت امکان از سایه بان برای او استفاده کنید. توصیه نمی شود ‏برای نوزادان کمتر از 6 ماه از کرم ضد آفتاب استفاده شود. با این حال، در صورتی که سایه بان یا لباس نوزاد به قدر کافی از او در ‏برابر نور خورشید محافظت نمی کنند، می توانید مقدار کمی کرم ضد آفتاب استفاده کنید.‏
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی