جدول زمانی واکسیناسیون یا ایمن سازی به چه ترتیب خواهد بود؟
جدول زمانی که در این مقاله برای واکسیناسیون نوزاد آورده شده است ممکن است بسته به محل زندگی شما، سلامت نوزادتان، نوع واکسن و همچنین قابلیت دسترسی به آنها متفاوت باشد.
 
به جهت کمتر شدن تعداد واکسن تزریقی به کودک، برخی از واکسن ها ممکن است در قالب واکسن ترکیبی تزریق شوند. در خصوص واکسن های مورد نیاز فرزندتان با پزشک او صحبت کنید.
 

بدو تولد

* واکسن HepB: در حالت ایده آل اولین دوز واکسن هپاتیت B در 24 ساعت نخست پس از تولد تزریق می شود، اما کودکانی که پیش از این واکسینه نشده اند، می توانند آن را در هر سنی دریافت کنند. بعضی از نوزادانی که با وزن کم به دنیا می آیند این واکسن را در ماه نخست یا به هنگام ترخیص از بیمارستان دریافت خواهند کرد.
 

1 تا دو ماهگی

* واکسن هپاتیت B: دوز دوم آن 1 تا 2 ماه پس از دوز اول تزریق می شود.
 

دو ماهگی

* واکسن DTaP: واکسن دیفتری، کزاز و سیاه سرفه
 
* واکسن Hib: واکسن آنفولانزا هموفیلی نوع B
 
* واکسن IPV: واکسن فلج اطفال غیر فعال شده
 
* واکسن PCV: واکسن دوگانه پنوموک
 
* RV: واکسن روتاویروس
 

چهارماهگی

* واکسن دیفتری، کزاز و سیاه سرفه
 
* واکسن آنفولانزا هموفیلی نوع B
 
* واکسن فلج اطفال غیر فعال شده
 
* واکسن دوگانه پنوموک
 
* واکسن روتاویروس
 

شش ماهگی

* واکسن دیفتری، کزاز و سیاه سرفه
 
* واکسن آنفولانزا هموفیلی نوع ‏B‏ ‏: دوز سوم از این واکسن بسته به مارک واکسن مورد استفاده از آن در واکسیناسیون قبلی ممکن است مورد نیاز باشد.
 
* واکسن دوگانه پنوموک ‏‏
 
* واکسن روتاویروس‏‏: دوز سوم از این واکسن بسته به مارک واکسن مورد استفاده از آن در واکسیناسیون قبلی ممکن است مورد نیاز باشد.
 

شش ماهگی و سالیانه

* آنفولانزا (Flu): واکسن آنفولانزا هر ساله برای کودکان 6 ماه و بالاتر در موارد زیر توصیه می شود:
 
* کودکان کوچکتر از 9 ماه که برای نخستین بار واکسن آنفولانزا را دریافت می کنند آن را در دو دوز مجزا با حداقل یک ماه فاصله دریافت خواهند کرد.
 
* کودکان کمتر از 9 ماه که پیش از این حداقل دو دوز واکسن آنفولانزا دریافت کرده باشند (در یک فصل یا فصول مختلف) تنها نیاز به یک دوز از این واکسن خواهند داشت.
 
* کودکان بزرگتر از 9 ماه تنها به یک دوز واکسن آنفولانزا نیاز دارند.
واکسن آنفولانزا از نوع اسپری بینی تنها برای افراد سالم 2 تا 49 ساله مورد استفاده قرار می گیرد* این واکسن به صورت تزریقی و یا به صورت اسپری بینی در دسترس می باشد. هر دو نوع این واکسن می توانند در فصل شیوع آنفولانزا مورد استفاده قرار گیرند، به این دلیل که به نظر می رسد هر دو به قدر کافی خوب عمل می کنند. پزشک شما با توجه به سن کودکتان و سلامت عمومی او نوع مناسب را تجویز خواهد کرد. واکسن آنفولانزا از نوع اسپری بینی تنها برای افراد سالم 2 تا 49 ساله مورد استفاده قرار می گیرد. افرادی که از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردارند یا مبتلا به برخی بیماریها مانند آسم می باشند و نیز زنان باردار نبایستی واکسن آنفولانزا از نوع اسپری بینی دریافت کنند.
 

6 تا 18 ماهگی

* واکسن هپاتیت نوع B
 
* واکسن فلج اطفال غیر فعال شده‏
 

12 تا 15 ماهگی

* واکسن آنفولانزا هموفیلی نوع ‏B‏ ‏
 
* MMR: واکسن سرخک، اوریون و سرخچه (سرخک آلمانی)
 
* واکسن دوگانه پنوموک ‏‏
 
* واکسن آبله مرغان (واریسلا)
 

12 تا 23 ماهگی

* HepA: واکسن هپاتیت نوع A که به صورت دو نوبت تزریق با فاصله 6 ماه از یکدیگر تزریق می شود.
 

15 تا 18 ماهگی

* واکسن دیفتری، کزاز و سیاه سرفه‏
 

 4 تا 6 سالگی

* واکسن دیفتری، کزاز و سیاه سرفه‏
 
* واکسن سرخک، اوریون و سرخچه (سرخک آلمانی)‏‏‏
 
* واکسن فلج اطفال غیر فعال شده‏
 
* آبله مرغان
 

11 تا 12 سالگی

* HPV: واکسن پاپیلوما ویروس انسانی، طی دو دوره 3 تا 12 ماهه تزریق می شود. می توان آن را از سن 9 سالگی تزریق نمود. این واکسن برای نوجوانان و جوانان دختر 15 تا 26 سال و پسر 15 تا 21 سال در سه نوبت با فاصله 6 ماه از یکدیگر تزریق می شود. استفاده از آن، هم برای دختران و هم پسران جهت پیشگیری از ابتلاء به زگیل تناسلی و برخی انواع سرطان توصیه می شود.
 
* Tdap: واکسن سیاه سرفه، کزاز و دیفتری که همچنین برای هر مرتبه بارداری نیز توصیه می شود.
 
* واکسن دوگانه مننگوکوک و یک دوز تقویتی در 16 سالگی توصیه می شود.
 

16 تا 18 سالگی

* واکسن مننگوکوک نوع B (MenB) ممکن است به کودکان و نوجوانان در دو یا سه دوز و بسته به مارک آن تزریق شود. بر خلاف واکسن دوگانه مننگوکوک که انجام آن توصیه می شود، واکسن MenB با تجویز و تشخیص پزشک انجام می شود.
 

شرایط ویژه

* واکسن هپاتیت A را می توان در 6 ماهگی به کودکانی تزریق کرد که به مکان هایی سفر می کنند که هپاتیت A در آنجا شیوع دارد (با این وجود باز هم پس از اولین سال تولد به واکسیناسیون معمول خود نیاز دارند). همچنین دریافت آن برای کودکان 2 ساله و بزرگتر و بزرگسالانی که در معرض خطر این بیماری قرار دارند توصیه می شود. این افراد شامل کسانی می شود که در مناطقی با میزان بالای هپاتیت A زندگی می کنند، به این مناطق سفر می کنند یا کودکانی را از این مناطق به فرزندی قبول می کنند، همچنین افرادی با ابتلاء به اختلالات لخته شدن خون، افرادی با بیماری مزمن کبدی، افراد بی خانمان و مصرف کنندگان مواد مخدر را شامل می شود. این واکسن همچنین می تواند برای افرادی که تمایل دارند در برابر این بیماری ایمنی بدست آورند و کارمندانی که در مراکز نگهداری از کودکان یا مدارس مشغول به کار هستند، یعنی مکان هایی که در معرض خطر ابتلاء قرار دارند، مفید باشد.

* واکسن سرخک، اوریون و سرخچه (سرخک آلمانی)‏‏‏ را می توان به کودکان 6 ماهه در صورتی که مسافرت خارج از کشور در پیش دارند تزریق نمود. این نوزادان هنوز هم باید دوزهای معمول 12 تا 15 ماهگی و 4 تا 6 سالگی را دریافت کنند، اما در صورتی که هنوز مجبور به سفر بوده و در معرض خطر قرار داشته باشند می توانند دوز دوم را 4 هفته پس از دریافت دوز اول دریافت کنند.
 
* دریافت واکسن آنفولانزا به ویژه برای کودکانی بسیار اهمیت دارد که ممکن است سلامتی شان به دلیل آنفولانزا به خطر افتد. گروه های پرخطر، کودکان کمتر از 5 سال و افرادی که مبتلاء به بیماری های مزمنی مانند آسم، مشکلات قلبی، بیماری سلول داسی شکل، دیابت یا اچ آی وی (HIV)   هستند را شامل می شود اما تنها به این دسته افراد محدود نمی شود.
 
* واکسنهای مننگوکوک را می توان به کودکان 8 هفته ای (بسته به مارک واکسن) که در معرض خطر عفونت ممنگوکوک مانند مننژیت قرار دارند، تزریق نمود. که کودکانی با ابتلاء به برخی نقص های ایمنی را شامل می شود. کودکانی که در کشورهایی زندگی می کنند یا به کشورهایی سفر می کنند که مننژیت در این مناطق شیوع دارد نیز باید این واکسن را دریافت کنند.
 
* واکسن های پنوموکوکی را نیز می توان به کودکان 2 ساله و بزرگتر مبتلا به عوارض تأثیر گذار بر سیستم ایمنی بدن مانند اسپلنیا یا عفونت اچ آی وی یا عوارض دیگری مانند کاشت حلزون گوش، بیماری مزمن قلبی یا بیماری مزمن ریوی تزریق کرد.
زمانی گفته می شود که یک بیماری شیوع پیدا کرده است که آن بیماری به تعداد بیشتر از حد مورد انتظار در یک منطقه خاص رخ داده باشدزمانی گفته می شود که یک بیماری شیوع پیدا کرده است که آن بیماری به تعداد بیشتر از حد مورد انتظار در یک منطقه خاص رخ داده باشد. در صورتی که در خصوص واکسیناسیون خانواده خود در طول شیوع بیماری سؤالی دارید می توانید با مراکز خدمات درمانی نزدیک به خانه تان یا مراکز بهداشت و درمان منطقه تان تماس بگیرید.
  
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی