‏آیا با وجود به دنیا آوردن دو فرزند خطر ابتلاء به سرطان سینه در من کاهش یافته است؟
به گفته دکتر آن پارتریج (Ann Partridge) بنیانگذار و مدیر برنامه یانگ اند استرانگ (Young and Strong) مخصوص زنان جوان مبتلا به سرطان سینه از مؤسسه سرطان دنا فاربر واقع در بوستون: « نشان داده شده است که اولین بارداری پیش از 30 سالگی خطر ابتلاء به سرطان سینه را کاهش می دهد». دانشمندان هنوز هم به طور دقیق علت آن را نمی دانند، اما یکی از دلایل می تواند تغییرات سلولی ایجاد شده در سینه ها در طول دوران بارداری باشد که آنها را کمتر در معرض ابتلاء به سرطان قرار می دهد. (احتمالاً زنانی که در سنین بالاتر باردار شده اند، فرصت بیشتری برای ایجاد جهش در بدن پیش از دگرگونی های دوران بارداری داشته اند).
 
شیردهی نیز از مادران در برابر این بیماری محافظت می کند. طی یکی از مطالعات صورت گرفته مشخص شده است که خطر ابتلاء به سرطان سینه با هر سال تغذیه نوزاد با شیر خود حدود 4 درصد کاهش می یابد. شیردهی هورمون ماهیانه شما را برای مدتی متوقف می سازد و زمانی که کار سینه ها برای شیردهی پایان یابد، وارد فرایندی تحت عنوان دگرگونی بازگشتی یا پس گشت می شوند که می توان آن را به خانه تکانی تشبیه کرد به طوری که در این فرایند سلولهای غیر طبیعی که ممکن است روزی به سرطان تبدیل شوند جارو شده و از بین می روند.
 
بارداری خطر ابتلاء به سرطان سینه در کوتاه مدت را به میزان بسیار کم افزایش می دهد، که این امر احتمالاً به دلیل تغییرات ایجاد شده در سیستم ایمنی و جریان شدید هورمونها است، بنابراین حتماً با پزشک خود در خصوص هرگونه توده، درد یا تغییرات ایجاد شده هم در طول دوران بارداری و هم پس از آن صحبت کنید.

 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی