چگونه کارمندانی با انگیزه و خلاق پرورش دهیم
ساختمان کتابخانه انگلستان قدیمی بود و تعمیر آن نیز فایده ای نداشت. قرار بر این شد کتابخانه جدیدی ساخته شود. اما وقتی ساخت بنا به پایان رسید، کارمندان کتابخانه برای انتقال میلیون ها جلد کتاب دچار مشکلات دیگر شدند.

یک شرکت انتقال اثاثیه از دفتر کتابخانه خواست که برای این کار سه میلیون و پانصد هزار پوند بپردازد تا این کار را انجام دهد. اما به دلیل فقدان سرمایه کافی، این درخواست از سوی کتابخانه رد شد. فصل بارانی شدن فرا رسید. اگر کتابها بزودی منتقل نمی شد خسارات سنگین فرهنگی و مادی متوجه کتابخانه می گردید. رییس کتابخانه بیشتر نگران شد و بیمار گردید.

روزی، کارمند جوانی از دفتر رییس کتابخانه عبور کرد. با دیدن صورت سفید و رنگ پریده رییس، بسیار تعجب کرد و از او پرسید که چرا اینقدر ناراحت است.

رییس کتابخانه مشکل کتابخانه را برای کارمند جوان تشریح کرد، اما برخلاف توقع وی، جوان پاسخ داد: سعی می کنم مساله را حل کنم. روز دیگر، در همه شبکه های تلویزیونی و روزنامه ها آگهی منتشر شد به این مضمون: همه شهروندان می توانند به رایگان و بدون محدودیت کتابهای کتابخانه انگلستان را امانت بگیرند و بعد از بازگرداندن آن را تحویل دهند.
 

یکی از چالش‌های همیشگی مدیران، ایجاد خلاقیت در کارمندان است

ایجاد خلاقیت و انگیزه در ابعاد فردی و گروهی نقش موثری در روند موفقیت شرکت دارد. فرض عمومی در مدیران به این‌گونه است که کارکنان آنها از روی ناچاری و عادت، روز کاری خود را شروع می‌کنند و اجبار آنها را به سمت کار می‌کشد نه علاقه.

تحقیقات و بررسی‌ها روی بسیاری از شرکت‌های موفق، حکایت از آن دارد که ایجاد انگیزه و همچنین حفظ آن در یک سطح مطلوب، کلید موفقیت است. چند نمونه از این روش در زیر آورده شده است. در ادامه با الی گشت همراه باشید.

چگونه کارمندانی با انگیزه و خلاق پرورش دهیم

توجه و شنیده شدن

با گذر زمان و بیشتر شدن تجربه‌های کسب ‌وکار، ثابت شده که محیط کاری مثبت و کار مفید، شادی و کارآمدی کارکنان را در پی دارد. کارمندانی که می‌دانند نظر‌ها و عقایدشان را مدیرانشان می‌شنوند و در روند کاری آنها اثر می‌گذارد، هم رضایت بیشتری از کار خود داشته و هم خود را از سهامداران معنوی آن شرکت می‌دانند. ساخت بستری برای ابراز عقیده و گفت ‌وگوی مدیران با کارگران یا با مدیران اجرایی، روشی مهم برای ایجاد تعهد کاری در افراد است.

به خطاکاران توجه کرده و حرفشان را گوش دهید. از کجا می‌دانید که نکته متحول‌کننده آینده کاری‌تان را از زبان آن شخص نشنوید؟ یادتان باشد که فقط شنونده این نظرها و انتقادها نباشید؛ با اطلاعات جدیدی که به شما داده می‌شود، محیط کاری خود را بهتر کنید. مدیری که با کارکنان خود اطلاعات تبادل نکند، حکم نابودی شرکتش را امضا کرده است.
 

انگیزه در کارمندان ایجاد کنید

مطالعات نشان از آن دارد که یکی از اصلی‌ترین پیش ‌نیازهای خلاقیت، علاقه است. اگر در محیط کاری، به جای عبارت ‌هایی مثل «این کار را باید انجام دهید»، از عبارت‌هایی مانند «چه کار می‌توانیم بکنیم استفاده کنید، گام مهمی در راه رسیدن به ایجاد انگیزه در افراد برداشته‌اید. استفاده از این رویکرد، نشان از مشارکت بیشتر کارکنان در امور شرکت دارد. یکی از مهم‌ترین کارهای مدیریت، جهت به احساس کارکنانشان است، چه در راستای خوش‌بینی احساس‌های مثبت و چه بر عکس. با تغییری که به سادگی می‌توانید در حال و هوای کاری شرکت ایجاد کنید، آینده موفقی را برای شرکت خود خلق می‌کنید.

چگونه کارمندانی با انگیزه و خلاق پرورش دهیم

احترام

برای نشان دادن احترام خود به کارمندانتان، فقط کافی است، آنها را تشویق کنید. رقابت دوستانه یا پاداش‌های به موقع تاثیر عجیبی بر این هدف می‌گذارد.

برای دادن یک پاداش همیشه احتیاج نیست که پول خرج کنید. اگر متوجه کار خوب یکی از کارکنان خود شده اید، به صورت عمومی یا یک خبر ویژه و چه به صورت ارسال یک ایمیل به وی، موفقیتش را به او تبریک بگویید. هر چقدر بیشتر کارمندتان را بشناسید راحت‌تر می‌توانید احترام خود را به او نشان دهید.
 

چالش کاری

روزمرگی انسان را نابود می‌کند! کارمند نیاز به تنوع دارد. زمان استراحت، باید جزئی از برنامه‌های کارمندان باشد. اگر مسوولیت‌های متفاوت و جدید برای کارکنان خود تعریف کنید، آنها سرحال‌تر می‌شوند. به چالش کشیدن افراد باعث می‌شود تا آنها در بالاترین توان کاری خود بمانند و خلاقیت‌های آنها بیشتر و بهتر بروز کند.

این را بدانید؛در دنیای امروز اگر هر روز از روز قبل بهتر ظاهر نشوید و درجا بزنید، به‌زودی از میدان عقب می‌مانید.

برای رشد و ترقی باید نقش خود را در صنعت پیدا کنید. چه نقشی در بازار دارید؟ در کدام رقابت باید شرکت کنید؟ چه نوآوری و خلاقیتی رضایت مشتری‌های شما را جلب می‌کند؟ برای سرشناس بودن یا شدن به چه استعدادهایی در گروه خود احتیاج است؟ شرکت‌های سرآمد پیوسته در حال نوآوری هستند. چه جواب بدهد و چه نه! ممکن است در پاره‌ای از موارد، نتوانید به خواسته‌ای که دارید برسید، ولی نتیجه هرچه که باشد، به گروه در راه رسیدن به خلاقیت کمک می‌کند.

امکان دارد یک پروژه نتیجه‌ای در بر نداشته باشد. ولی از طرفی هم یک پروژه می‌تواند فراتر از حد انتظار شما به نتیجه برسد. یکی دیگر از فایده‌های خلاقیت، ایجاد انگیزه در کارمندان است. انگیزه بیشتر هم دوباره منجر به افزایش خلاقیت می‌شود. این چرخه ادامه داشته و شما می‌توانید شکوه رشد شرکت خود را دیده و لذت ببرید!
 

1) برای ایده های جدید ارزش قائل باشید.

می توانید تغییر و تحول را از بخش بازاریابی شروع کنید. زیرا خلاقیت در ذات بازاریابی است. از کارکنان بخواهید درمورد پروژه خاصی فکر کنند و ایده جدیدی پیدا کنند. دست یافتن به ایده های جدید، به خصوص برای افرادی که مدتی طولانی است از ذهن خود استفاده جدیدی نکرده اند، کاری دشوار و  مستلزم صرف زمان و انرژی زیاد است. وقتی نوبت به طرح ایده ها می رسد، جلسه طوفان فکری برپا کنید. از کارکنانتان بخواهید هر چیزی به فکرشان می رسد را بیان کنند و یک نفر ایده ها را یادداشت کند. می توانید از خودتان شروع کنید و اولین ایده را خودتان بدهید. کم کم یخ کارکنان آب می شود و برای مطرح کردن ایده شان جسارت پیدا می کنند. واکنش شما در این مرحله بسیار سرنوشت ساز است. کافی است کارکنانتان کوچکترین تمسخری در واکنش شما احساس کنند تا باز به لاک خود فرو روند. از ایده های جدید و متفاوت استقبال کنید، حتی اگر به نظرتان احمقانه می رسد. حتی یک «آفرین» ساده هم می تواند جان تازه ای در تیم محتضرتان بدمد و پرورش خلاقیت را در آن سرعت ببخشد.
 

۲) به  تمام افراد دخیل  در فرایند خلاقیت  پاداش دهید.

به تمامی ایده های جذاب، هر چند غیرعملی، بازخورد مثبت نشان دهید و ایده را به نام فردی که آن را مطرح کرده تحسین کنید.

شکوفایی خلاقیت یک فرایند است. انتظار نداشته باشید در هفته اول یا ماه اول نتیجه فاحشی بگیرید. پس از مدتی که ایده ها از حالت خام درآمدند و هدفمندتر شدند، می توانید برای بهترین ایده حتی پاداش در نظر بگیرید. البته باید به روحیه حاکم بر روابط میان اعضا بسیار توجه کنید. چون اگر پاداش دادن به یک نفر در بقیه اعضا ایجاد حسادت کند، رقابت میان اعضا حالت دشمنی به خود می گیرد. بنابراین همچنان به تمامی ایده های جذاب، هر چند غیرعملی، بازخورد مثبت نشان دهید و ایده را به نام فردی که آن را مطرح کرده تحسین کنید. مثلاً ایده خانم اکبری هم خیلی خوب است. افراد با شنیدن نامشان هنگام تحسین احساس ارزشمندی می کنند.

چگونه کارمندانی با انگیزه و خلاق پرورش دهیم

۳) خلاقیت را در متن کارها قرار دهید.

پرورش خلاقیت فرآیندی ۵ تا ۱۰ ساله است، در حالی که کارمندان بیشتر بر بازخوردهای آنی توجه دارند. این ناسازگاری می تواند باعث شود کارمندان ایده هایی پیشنهاد کنند که به دلیل ناهمسو بودن با هدف کلی شرکت نادیده گرفته شوند و به قول معروف توی ذوقشان بخورد و انگیزه خود را از دست بدهند. این واقعیت را با کارکنان خود در میان بگذارید و به آنها امیدواری بدهید که در درازمدت ایده شان تکمیل و اجرا می شود.
 

۴) از شکست های ناشی از خلاقیت  تقدیر کنید.

ایده های نوآورانه در بیشتر موارد شکست می خورند، حتی زمانی که ایده قبل از اجرا  به خوبی بررسی شده باشد. برای ایجاد انگیزه و پرورش خلاقیت در کارکنان، از ایده های خوبشان تقدیر کنید حتی اگر به شکست منتهی شوند. به افرادی که برای نوآوری شجاع هستند و تلاش می کنند پاداش دهید.

شرکت شما به این نوع شکست ها احتیاج دارد . این شکست ها در بیشتر مواقع درس هایی گرانبها دارند که به شما در موفقیت کمک می کنند.


منبع: سایت ویرگول
سایت الی گشت
سایت دفتر شما
نسخه چاپی