فوائد استحمام نوزاد چه مواردی را شامل می شود؟
استحمام نوزاد دارای فوائدی است که فراتر از تمیز شدن صرف او می باشد. در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است:
 
* با این کار پیوند عطوفت میان پدر و مادر و فرزند تقویت می شود. زمان حمام کردن کودک هم برای والدین و هم کودک خاص است، چرا که زمانی برای با هم بودن تنها شما و فرزندتان خواهد بود. مراقبت از کودتان به او نشان می دهد که تا چه اندازه برایتان اهمیت دارد و به او توجه نشان می دهید. به چشمانش خیره شوید، او را ببوسید، انگشتان کوچکش را بشمارید، قربان صدقه اش بروید، ترانه های بامزه برایش بخوانید. احساس تماس آرام دستان شما به بدن او و شنیدن صدایتان (مهم نیست چه می گویید یا چه آوازی برایش می خوانید) به نوزاد دلبندتان می فهماند که تا چه اندازه او را دوست دارید.
 
* استحمام کودک زمانی برای یادگیری به حساب می آید. باور کنید یا نه، اما به نکات بسیاری برای یادگیری در حین شستن کودک خود دست خواهید یافت. جاری شدن آب بر روی شکم دلبندتان، او را به قلقلک انداخته و احتمالاً از شادی به خنده می افتد. کمی آب در اطراف او بریزید (نگاه خیره و چشمان باز او به شما نشان می دهد که شیفته این صحنه شده است) یا با نشان دادن چگونگی لگد زدن در آب و پاشیدن آن به اطراف به او نکاتی از قانون علت و معلول را بیاموزید. ببینید که او چقدر خوشحال است و از آنچه انجام می دهید لذت می برد. همانطور که او را می شویید به جزئیات دقت کنید، هنگام شستن هر یک از اعضاء بدنش، نام آن عضو را بگویید. با این کار کودک دلبندتان می تواند به شناختی از آنها دست یابد.
 
* حمام کردن نوزاد بی قرار به آرام ساختن او کمک می کند. احتمالاً از تجربه حمام کردن خود به صحت این مطلب رسیده اید، هیچ چیز آرام بخش تر و راحت تر از قرار گرفتن در وان بعد از یک روز طولانی نیست. با ماساژ نوزاد خود پس از آن، احساس آرامش را حتی می توانید بیشتر سازید. در حالی که اکثر نوزادان عاشق این کار هستند، اما اگر کودک شما آن را دوست نداشت (بی قراری کرده یا سر خود را برمی گرداند) ماساژ را متوقف ساخته و در عوض فقط او را نوازش کنید. خیلی زود متوجه خواهید شد که از چه کارهایی خوشش می آید و چه کارهایی او  را می آزارد.
 
* حمام کردن نوزاد موجب القای خواب در او می شود. استحمام کودک دلبندتان حتی برایتان خاص تر می شود به ویژه اگر آن را در زمان خواب کودک خود انجام دهید. آب گرم، اتاق گرم و احساس گرمابخش امنیت و مورد عشق قرار گرفتن جادو می کند و کودک شما را به خوابی آرام فرو خواهد برد.
چنانچه بند ناف نوزادتان هنوز نیفتاده یا محل ختنه نوزاد بهبود نیافته است، از استحمام او در وان خودداری کنید و تنها با استفاده از یک حوله یا دستان خود او را تمیز کنید. زمانی که کودکتان آماده استحمام شد، یک سطح صاف در آشپزخانه، تخت، حمام یا حتی زمین را انتخاب کرده و به آرامی و به مدت کوتاه او را بشویید تا به آن عادت کند.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی