راجع به رژیم غذایی ماکروبیوتیک چه میدانید؟

رژیم غذایی ماکروبیوتیک چیست؟

رژیم غذایی ماکروبوتیک نه تنها درباره نوع تغذیه و رژیم غذایی تغییری مثبت ایجاد می کند بلکه، بیشتر درباره نوع سبک زندگی تغییراتی می کند. این رژیم غذایی به شما توصیه می کند که غلات سبوس دار، مراقبه و پیاده روی را در شیوه زندگی خود قرار دهید. این رژیم غذایی توسط تلاش های شخصی به نام میچوکوشی، مدرس و نویسنده ژاپنی، در سال ۱۹۵۰ به آمریکا و دیگر کشورها معرفی شد.
 

اصول رژیم غذایی ماکروبیوتیک

بسیاری از اصول بودیسم در رژیم غذایی ماکروبیوتیک دنبال می شوند. در آن توصیه می شود که یک رژیم غذایی ساده اتخاذ کنید و از محصولات لبنی، گوشت، غذاهای چرب و غیره اجتناب کنید. اعتقاد بر این است که این غذاها حاوی عناصری هستند که به بدن آسیب می رسانند. هنگامی که شما این رژیم غذایی را اتخاذ می کنید، به این معنی است که تقریبا نیمی از کالری مورد نیاز بدن شما از غلات کامل (سبوس دار) تامین می شود و بقیه را میوه ها، سبزیجات و سوپ ها فراهم می کنند.

گاهی اوقات می توانید ماهی سفید، آجیل، دانه ها (بذر)، ادویه جات و برخی انواع چای را مصرف کنید. با این حال، از شما خواسته می شود از چیزهایی مانند سیب زمینی، گوجه فرنگی، مارچوبه، آوکادو و غیره اجتناب کنید. رژیم غذایی ماکروبیوتیک یک برنامه مقدس در نظر گرفته می شود.
 
در رژیم غذایی ماکروبیوتیک، محیط پخت و پز و وسایل آن بسیار مهم هستند. بر همین اساس، حتما باید در یک محیط آرام و به دور از استرس فرایند پخت و پز انجام شود. علاوه بر این، ظروف آشپزی باید از مواد طبیعی چون چوب، سفال و شیشه باشند. در این برنامه رژیم غذایی، استفاده از مایکروویو و سایر وسایل الکتریکی، برای آشپزی مجاز نیست.

به هر حال، این رژیم غذایی یک برنامه جادویی برای کاهش وزن است. همانند هر برنامه رژیم غذایی دیگر، این رژیم هم دارای مزایا و معایبی است. اگر به درستی این رژیم غذایی را دنبال کنید، ممکن است بسیار مفید باشد، اما اگر به درستی انجام نشود، می تواند برای سلامتی مضر باشد.1
 

آیا رژیم ماکروبیوتیک همان گیاه خواری است ؟

لزوما نه. این رژیم با گیاهخواری تفاوت دارد اما شباهت آن ها بسیار زیاد است و در این رژیم می توان مقدار کمی از گوشت را نیز مصرف کرد اما میزان آن محدود است . میوه و سبزیجات آن نیز از این گیاه خواری کمتر می باشد، مثلا گوجه ، سیب زمینی ، بادمجان ، فلفل ، اسفناج ، چغندر و آووکادو در آن کمتر مورد مصرف قرار می گیرد.2
 

چه کسانی نباید از رژیم ماکروبیوتیک استفاده کنند ؟

افرادی که بیماری قلبی دارند

افراد دیابتی

افرادی که در خطر بیماری های سرطان هستند

البته هیچ مدرک علمی مستند وجود ندارد که رژیم ماکروبیوتیک می تواند این موارد را درمان کند.

رژیم ماکروبیوتیک می تواند فواید زیادی برای سلامت فرد به عنوان درمان تکمیل کننده داشته باشد. این رژیم سبزیجات زیادی را شامل می شود و همچنین از چربی حیوانی به میزان محدود استفاده می کند و به همین دلیل خواص آن برای قلب و کلسترول بسیار زیاد است. تاکید بر روی سبزیجات باعث شده که مواد شیمیایی طبیعی به بدن افراد برسد .

رژیم ماکروبیوتیک همچنین از منابع قابل اعتمادی برای افراد دیابتی استفاده می کند و همین امر باعث می شود که غذا های قند دار از رژیم غذایی شما حذف شود و این رژیم باعث می شود که تمرکز بیشتری روی کربوهیدرات و غلات کامل داشته باشید.2
 

باید و نبایدها در رژیم غذایی ماکروبیوتیک

اگر به دانه ها، سبزیجات و سوپ علاقه مند هستید، می توان گفت که خوش شانس می باشید.

در واقع حدود 40 تا 60 درصد از رژیم غذایی روزانه تان در این نوع رژیم غذایی باید دربرگیرنده غلات کامل مثل برنج قهوه ای، جو، ارزن و ذرت باشد.

20 تا 30 درصد دیگر حاوی سبزیجات است و 5 تا 10 درصد باقیمانده نیز شامل محصولات حبوباتی مانند توفو، میسو (یا خمیر سویا که از تخمیر غلات به دست می آید)، تمپه (از فرآورده های سنتی سویا) و همچنین سبزیجات دریایی مانند جلبک های دریایی، جلبک نوری و آگار می شود.

علاوه بر این می توان هفته ای چند بار انواع ماهی ها و غذاهای دریایی، میوه ها، ترشی ها و آجیل در رژیم غذایی خود گنجاند.

از شربت برنج هم می توان به عنوان یک شیرین کننده طبیعی استفاده کرد.

درمقابل، براساس روش غذایی ماکروبیوتیک خوردن لبنیات، تخم مرغ، گوشت مرغ، غذاهای فرآوری شده، قندهای تصفیه شده، گوشت غیر از غذاهای دریایی، میوه های گرمسیری، آبمیوه، سبزیجات خاصی مثل مارچوبه، بادمجان، اسفناج، گوجه فرنگی و کدو سبز ممنوع می باشد.

در ضمن، فقط در زمانی که تشنه هستید باید آب بنوشید و از خوردن غذاهای پرادویه، مشروبات الکلی، نوشابه های گازدار، شکر سفید و خلاصه هر چیزی که تصفیه و فرآوری شده است باید به شدت پرهیز کرد.3
 

اثر رژیم غذایی ماکروبیوتیک روی بدن

اگر به دنبال یک رژیم غذایی سالم هستید، رژیم غذایی ماکروبیوتیک انتخابی مناسب برای شما است زیرا این رژیم شامل مواد خوراکی کم‌کالری است که بسیار مغذی می‌باشند. بنابراین برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و سرطان بسیار مؤثر است. از طرف دیگر اگر به دنبال کاهش وزن هستید، این روش تغذیه می‌تواند شرایط را به خوبی برای کاهش وزن مهیا سازد. اما مراقب باشید به تله کربوهیدرات‌ها گرفتار نشوید.

معمولاً بیشتر افراد برای حذف گوشت قرمز و مرغ از رژیم غذایی خود، کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای مثل سیب‌زمینی، برنج و پاستا را جایگزین می‌کنند، اما مشکلی اصل این نوع غذاها افزایش پرخوری و اضافه وزن در افراد می‌باشد. بنابراین مراقب دریافت مقدار کالری روزانه‌تان باشید.4
 

خرید مواد غذایی و نحوه پخت و پز

روش پخت پز در سیستم غذایی ماکروبیوتیک عموما بخارپز و یا پختن می باشد.

در این روش هرگز از وسایل الکتریکی استفاده نشده و به جای آن از قابلمه، ماهی تابه و وسایل آشپزی که توسط مواد طبیعی مثل شیشه و یا سفال ساخته شده اند استفاده می شود که البته به نوبه خود منجر به افزایش مدت زمان پخت و پز می گردد.

همچنین در این روش غذایی به هیچ عنوان غذاهای بسته بندی شده مصرف نمی شود.3
 

محدودیت ها و اولویت های غذایی

گیاهخواری: در روش ماکروبیوتیک کلاسیک می توان فقط از گوشت ماهی به عنوان غذای گوشتی استفاده کرد.

در ضمن در این حالت می توان از مواد خوراکی حاوی چربی و نمک کم نیز بهره برد.

به همین دلیل اگر گیاهخوار باشید می توانید به راحتی با کنار گذاشتن مصرف گوشت ماهی، از این رژیم غذایی تبعیت کنید.

همچنین باید مطمئن شوید که مواد غذایی که مصرف می کنید به اندازه کافی ویتامین B12، آهن، روی، ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3 را شامل شوند.

علاوه بر این، رژیم غذایی ماکروبیوتیک مصرف گلوتن را ممنوع نمی کند، اما ترجیح می دهد افراد خود را با مواد غذایی بدون گلوتن وفق دهند.3

پینوشتها
1.www.attarak.com
2.www.namnak.com
3.www.yjc.ir
4.www.tebyan.net
نسخه چاپی