همه چیز راجع به رژیم دوپامین

رژیم دوپامین چیست؟

دوپامین به عنوان هورمون شادی در بدن شناخته می‌شود. بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات بدن بر اثر ترشح کم این هورمون ایجاد می‌شوند. در واقع با بالا بردن میزان ترشح هورمون دوپامین می‌توان به رفع بسیاری از مشکلات ایجاد شده در بدن پرداخت.

امروزه بسیاری از بیماری‌ها با سرمنشاء افسردگی ایجاد شده‌اند و ترشح دوپامین به رفع بیماری‌های ناشی از آن منجر خواهد شد. ناراحتی‌های روحی و افسردگی برای بدن کاهش مقاومت و سیستم دفاعی بدن را به همراه خواهند داشت که این موضوع سبب بروز بیماری‌ها می‌شود.

ترشح هورمون شادی که به منظور کاهش وزن در این رژیم هدف اصلی است، به کمک مصرف برخی از مواد غذایی بیشتر خواهد شد.1
 

دوپامین دقیقا چیست و چطور به غذای ما ربط دارد؟

– دوپامین در واقع یک انتقال‌ دهنده عصبی است؛ یعنی ماده شیمیایی که وظیفه انتقال پیام‌ بین سلول‌های عصبی مغز را برعهده دارد. دوپامین از آن جهت به هورمون خوشحالی معروف است که به‌ صورت مستقیم مرکز سرخوشی و پاداش در مغز را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این مرکز به‌ دلایل مختلفی ممکن است فعال شود، ولی یکی از راحت‌ترین روش‌های آن دسترسی ناگهانی به غذاست.

– در واقع تحقیقات جدید نشان می‌دهد که حتی ممکن است دلیل اصلی چاقی، مشکل ترشح دوپامین ناشی از قرارگرفتن بیش‌ از حد در معرض غذاهای بسیار چرب و شیرین باشد. این اشباع‌ شدن می‌تواند منجر به رفتارهایی مثل پرخوری شود تا همان سطح از دوپامین در مغز ترشح شود، هر چند این ایده تا تبدیل‌ شدن به یک نظریه دقیق راه بسیاری در پیش دارد؛ اما آن‌چه هم‌ اکنون مشخص شده، این موضوع است که خوردن غذا به‌ خصوص غذاهای چرب و شیرین، باعث ترشح دوپامین می‌شود که باعث افزایش اشتها، پرخوری و اضافه‌ وزن در طولانی‌ مدت می‌‌شود.2
 

همه چیز در مورد شروع رژیم دوپامین

وقتی تصمیم به شروع این رژیم داشتید باید برای آن صبحانه‌ای مفصل و سرشار از پروتئین را نوش جان کنید. با کاهش یا مدیریت استرس روزانه و بهبود کیفیت خواب می‌توانید به ترشح بیشتر دوپامین در بدن کمک کنید. اما بهتر است از راهکارهای خودسرانه تا جای ممکن بپرهیزید و رو به دریافت سبکی اصولی برای بهبود مشکلات بدنی از طریق مواد غذایی تنظیم شده توسط پزشک، آورید.

فعالیت بدنی مناسب در کنار نکات تغذیه‌ای این رژیم می‌تواند سبب کاهش احتمال ابتلا و حتی رفع بیماری‌هایی مانند روان‌پریشی، توهم، پارانوئید و بسیاری از اختلالات روحی و شخصیتی شود. اما نمی‌تواند تنها راهکار درمانی باشد و بهتر است تشخیص روند تغذیه‌ای برای بیماران را پزشک معالج و متخصص تغذیه با بررسی اطلاعات و حالات فرد تنظیم کند.

با وجود اینکه انعطاف‌پذیری این رژیم مطلوب است، اما دلیلی منطقی برای پیروی از آن محسوب نمی‌شود و نیاز به بررسی‌های بیشتری وجود دارد تا سلامتی فردی به خطر نیفتد.1
 

رابطه اراده و سطح پایین دوپامین با ناموفقیت در لاغری

هر کاری که شما تصمیم به انجام دادن آنها می کنید به اراده شما بستگی دارند . بدون اراده هیچ کاری از طریق شما انجام نمی شود و بنظر می رسد که ارده با میزان دوپامین در ارتباط می باشد . اگر میزان دوپامین در مغز شما کم باشد می تواند از اراده شما بکاهد .

در انسان prefrontal cortex نقش مهمی در احساسات دارد و برای مثال به شما اعلام می کند که خسته شده اید و دیگر احساسات که از طریق این قشر به بدن اعلام می شود . همچنین محققان با آزمایش بر روی موش های صحرایی در یافتند که با افزایش میزان دوپامین در بدن ، فعالیت هایشان بیشتر می شود و سعی بر داوطلب بودن در هر زمینه می باشند .

دوپامین همچنین بر روی بسیاری از بخش های بدن موثر است و می تواند بیش از حد تاثیر بگذارد و برای انگیزه نیز بسیار مناسب است .اگر از سطح بالای دوپامین برخوردار باشید توانایی های شما نیز شکوفا خواهند شد و این به دلیل انرژی زیاد شما می باشد.3
 

غذاهایی که حالتان را بهتر می‌کنند

 
– سبزی‌های برگ‌دار تیره
این گیاهان در کنار داشتن طعم قوی و خوب باعث افزایش ترشح دوپامین می‌شوند.
 
– سیب، انواع تمشک و موز
تمام این خوراکی‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان کوئرستین هستند که تصور می‌شود در پیشگیری از کمبود دوپامین در مغز موثر باشد.
 
– تخم‌مرغ
بله این آشنای قدیمی سرشار از پروتئین است و حاوی آمینو‌اسیدهایی است که در تولید دوپامین در بدن نقش دارند.
 
– ماهی‌های روغنی
این‌گونه ماهی‌ها سرشار از اسید‌های چرب امگا 3 هستند که در کنار پیشگیری از خستگی و بهبود حافظه باعث کاهش تغییرات خلق‌ و خو هم می‌شود.
 
– پنیر
پنیر پای ثابت سفره‌های صبحانه ایرانی هم حاوی آمینو‌اسید تیروزین است که باعث افزایش سطح دوپامین در بدن می‌شود. البته بهتر است در این میان حواس‌تان به محتوی چربی پنیر هم باشد و تا حد امکان سعی کنید به‌ دنبال گزینه‌های کم‌چرب‌تر باشید.
 
– جوانه گندم
این ماده خوراکی در کنار تأمین فیبر و بسیاری از مواد مغذی دیگر مورد نیاز بدن، حاوی فنیل آلانین هم هست. این آمینواسید ضروری در بدن به تیروزین (که برای تولید دوپامین موردنیاز است) تبدیل می‌شود.2
 

تمرینات ورزشی و سطح دوپامین

اکثر ما مطلع هستیم که برای جلوگیری از اضافه وزن باید در نحوه و میزان غذا خوردن و همچنین ورزش کردن دقت کنیم تا بتوانیم به وزن ایده آل خود دستیابیم .

همچنین در زمان هایی که شما با انگیزه ورزش می کنید ، می تواند در ایجاد تعادل در میزان دوپامین موثر باشد و شدیدا توصیه می شود که تمرین کنید و ورزش کردن می تواند به میزان سطح دوپامین و کاهش افسردگی کمک کند .همچنین سطوح پایین دوپامین می توانند در فکر کردن و متمرکز شدن شما در کارهایتان مختل نمایند.1
 

نکاتی درباره رژیم غذایی دوپامین

وعده های غذایی را مرتب استفاده کنید. این کار از نوسان ناگهانی در هورمون ها پیشگیری می کند و به تنظیم اشتها کمک می کند. همچنین احتمال پرخوری های هنگام عصر را کاهش می دهد. سعی کنید هنگام صبحانه پروتئین های بدون چربی مانند تخم مرغ، سالمون دودی، ماهی خال مخالی یا یک ماست با پروتئین بالا به همراه آجیل ها، دانه ها یا میوه میل کنید.

برخی از انواع این رژیم غذایی از شما می خواهند کربوهیدرات های نشاسته ای را محدود کنید که ما این مدل را توصیه نمی کنیم. کربوهیدرات ها بخش مهم رژیم غذایی هستند، بنابراین مطمئن شوید در هر وعده مقداری از آنها را به غذای خود اضافه کنید. به دنبال کربوهیدرات هایی مانند نان جو یا فرنی باشید که شاخص گلیسمی پایینی دارند. هر دو قند خون را ثابت نگه می دارند که تاثیر خوبی روی اشتها دارد.

چربی های سالم مانند چربی های غیر اشباع و چربی های دارای حلقه های غیر اشباع در روغن های زیتون، گلرنگ، کنجد یا هسته انگور، آوکادو، گردو، بذر کتان و ماهی های چرب از جمله شاه ماهی و قزل آلا را انتخاب کنید. با خوردن مرغ، عدس، ماهی یا گوشت کم چرب در وعده های نهار و شام به غذای خود پروتئین کم چرب اضافه کنید.

فعالیت هایی مانند یوگا را افزایش دهید چون مشخص شده به افزایش دوپامین کمک می کند. همه چیز را ساده نگه دارید و به دنبال کیفیت غذاها باشید، غذاهای فرآوری شده نمکی را کاهش دهید و مصرف غذاهای قندی را به حداقل برسانید. مطمئن شوید در روز پنج وعده غذا می خورید.4
 

چگونه دوپامین را به صورت طبیعی کاهش دهیم؟

اگر سطح دوپامین بدنتان از مقدار طبیعی بالاتر باشد سبب انتخاب های ضعیف سبک زندگی مانند استرس بالا، خواب کم، رژیم ضعیف، مصرف مواد اعتیاد آور یا بروز رفتارهای خطرناک می شود. یکی از بهترین راه های سطح بالای دوپامین همین رفتار و عادت ها است.4
 

مکمل هایی که سطح دوپامین را کاهش می دهند

داروهای بسیاری هستند که دشمن دپامین به حساب می آیند و با مسدود کردن گیرنده های دوپامین به کاهش آن کمک می کنند. چندین روش طبیعی وجود دارد که کمک می کنند سطح دوپامین معتدل شود و سطح بالای دوپامین در افراد مبتلا به اختلالات روانی کاهش یابد. برای دریافت مکمل و داروهای ضد دوپامین ابتدا باید توسط پزشک معالجه شوید و سپس اگر لازم باشد دارو تجویز می شود.4

پینوشتها
1.www.drpasdar.com
2.www.hidoctor.ir
3.www.namnak.com
4.www.kermany.com
نسخه چاپی