فرزندم در سه ماهگی قادر به شنیدن چه صداهایی است؟
کودکتان عاشق شنیدن صدای شما است، بنابراین با او حرف بزنید، آواز بخوانید و قربان صدقه اش بروید. از «صحبت» کردن کودک بهره کافی را برده و با او «گفت و شنود» داشته باشید. در صورتی که کودکتان از خود صدا تولید می کند، آن را تکرار کرده و صبر کنید تا صدای دیگری تولید کند. با این کار خود درسهای ارزشمندی در مورد تُن و گام صدا و رعایت نوبت به هنگام صحبت با دیگران را به او می آموزید.
 
به نظر می رسد نوزادان در این سن به بهترین وجه به صدای بلند و تیز واکنش نشان می دهند و به همین دلیل است که اکثر افراد به طور طبیعی هنگام صحبت با کودک صدای خود را بلند می کنند و در صحبتهای خود اغراق می نمایند. این کار خوب است و مطالعات صورت گرفته نشان می دهند که «صحبت بچه گانه» رشد و تکامل گفتاری او را به تأخیر نمی اندازد. در واقع پاسخ به کودک او را تشویق به گفتگو می کند. اشکالی ندارد برخی واژه ها را با لحن مربوط به بزرگترها و برخی را به صورت بچه گانه بیان کنید. ممکن است زود به نظر برسد، اما با این کار خود کودک را آماده بیان نخستین کلمات می کنید.
 
کودک شما علاوه بر صدا احتمالاً از گوش کردن به موسیقی لذت می برد (سبک های مختلف موسیقی را امتحان کنید) و همچنین ممکن است مجذوب صداهای معمول زندگی شود. هنگام تدارک شام کودک، او را نزدیک خود قرار داده تا نجوا و صحبت شما را بشنود و نیز بگذارید در صندلی کودک نشسته و به صداهای خواهر و برادر بزرگتر خود که در حال بازی و خنده هستند گوش کند. جغجغه و موبایل های موزیکال از دیگر راه های خوب تحریک حس شنوایی کودک به شمار می روند.
 
کودک شما احتمالاً قبل از ترخیص از بیمارستان، غربالگری شنوایی را انجام داده است. اگر این گونه نبوده و یا نوزاد خود را در خانه یا زایشگاه به دنیا آورده اید، در اسرع وقت از او تست شنوایی به عمل آورید. اکثر کودکانی که با شنوایی پایین به دنیا می آیند را می توان از طریق غربالگری شنوایی شناسایی نمود.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی