نوزاد در چهار ماهگی قادر به انجام چه کارهایی است؟
کنت وایبل (Kenneth Wible) مدیر بخش پزشکی مرکز مراقبت از کودکان در کانزاس سیتی میسوری عنوان می کند که: «نوزادان از 4 ماهگی شروع به دراز کردن دست خود به سمت اشیاء و گرفتن آنها می کنند». «در این ماه دست آنها بایستی کاملاً باز باشد و باید بتوانند آن را دراز کرده و اشیاء را بگیرند و شروع به در دهان گذاشتن هر آنچه در دستشان است بکنند».
 
دکتر وایبل در ادامه می افزاید که اکثر نوزادان در این سن با کمک یک تکیه گاه می نشینند و همچنین با استفاده از تکیه گاه می ایستند. اما مهیج ترین مرحله از چهار ماهگی نوزاد شاید غلت زدن او باشد. دونا اشلمن (Donna Eshelman) متخصص و بنیانگذار استلار کاترپیلار (Stellar Caterpillar) عنوان می کند که: «غلت زدن کودک بسیار اهمیت دارد چرا که شروع دست یابی او به مهارتهای حرکتی است که حرکت کودک از یک مکان به مکان دیگر را سبب می شود». استلار کاترپیلار شرکتی واقع در لس آنجلس است که به کودکان کمک کرده به مهارتهای مهم حرکتی در سال نخست زندگی خود دست یابند.
 
با این وجود، بسیاری از حرکات کودک شما همانند حرکات ماه سوم خواهد بود. به گفته اشلمن: «اما قدرت به مراتب بیشتری در حرکات آنها خواهید دید و این حرکات را راحت تر انجام می دهند». «همچنین سر خود را بسیار بالاتر بلند می کنند».
 
علاوه بر آن، کودکان 4 ماهه دیگر تنها به والدین خود به عنوان یک وسیله سرگرمی متکی نخواهند بود و در واقع ممکن است به طور مستقل شروع به بازی کنند. دکتر ویبل عنوان می کند که: «آنها شروع به سرگرم کردن خود می کنند». «اگر کودکان چهار ماهه را به پشت بخوابانید، ممکن است پاها یا انگشتان خود را گرفته و آنها را وارد دهان خود کنند. و در صورت وجود اسباب بازی، آن را تکان داده و در دهان گذاشته و مزه می کنند».
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی