خواص و فواید انگور برای سلامتی
انگور به‌دلیل طعم و مزه، تنوع و خواص بی‌نظیرش یکی از محبوب‌ترین میوه‌های جهان است. این میوه‌ی بهشتی، خوش‌طعم و دوست‌داشتنی، در تمام مناطق معتدل جهان می‌روید و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. حتی دانه‌های ریز انگور نیز مفیدند و از بیماری‌های چشمی ناشی از دیابت پیشگیری می‌کنند.
عصاره‌ی دانه‌ی انگور نیز مملو از آنتی اکسیدان است و نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد. انگور باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و نیز کنترل دیابت می‌شود.


ارزش غذایی انگور

از مواد مغذی انگور می‌توان به ویتامین‌هایی چون ویتامین K، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B6 و همچنین گیاه‌مغذی‌های فنول و پلی فنول اشاره کرد. گیاه‌مغذی‌ها بدن را در برابر انواع بیماری‌ها محفاظت می‌کنند. انگور حاوی مقادیر فراوانی از تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فولات و مواد معدنی پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر و سدیم است. انگور حاوی فیبر رژیمی، کربوهیدرات سالم، آنتی‌اکسیدان و مقدار مناسبی از پروتئین است. فلاونوئیدهای موجود در انگور از صدمات ناشی از رادیکال های آزاد می‌کاهد و جلوی سرعت روند پیری را می‌گیرد. میوه‌ی لذیذ انگور به‌دلیل وجود تمام این مواد مغذی، نقش مهمی در داشتن زندگی سالم و فعال ایفا می‌کند.


فواید و خواص انگور برای سلامتی


درمان آسم
انگور ارزش درمانی دارد و از گذشته در درمان آسم استفاده می‌شده است. علاوه‌برآن، قدرت مرطوب‌کنندگی انگور چنان بالاست که می‌تواند رطوبت ریه‌ها را افزایش بدهد و از حملات آسمی بکاهد.

تقویت استخوان ها
یکی از خواص انگور تقویت استخوان‌هاست. انگور منبع بی‌نظیری از ریزمغذی‌هایی چون مس، آهن و منگنز است و وجود تمامی این ریزمغذی‌ها برای تشکیل و استحکام استخوان مهم هستند. افزودن انگور به رژیم غذایی روزانه، جلوی بروز مشکلات مربوط به افزایش سن، ازجمله پوکی استخوان را می‌گیرد. وجود منگنز در بدن بی‌نهایت ضروری است و به سوخت‌وساز پروتئین، کلاژن سازی و عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند.

پیشگیری از بیماری قلبی
انگور مقدار اکسید نیتریک موجود در خون را، که جلوی تشکیل لخته خون در بدن را می‌گیرد، افزایش می‌دهد. علاوه‌بر‌آن، آنتی اکسیدهای انگور از اکسیداسیون کلسترول بد (LDL) که موجب گرفتگی رگ‌های خونی شده و دلیل اصلی بیشتر بیماری‌های قلبی عروقی است، جلوگیری می‌کند. همچنین انگورها مقدار بسیار زیادی فلاونوئید دارند که نه‌تنها علت اصلی رنگ انگور هستند، بلکه آنتی اکسیدان‌های قوی‌ای نیز به‌حساب می‌آیند. دو نوع اصلی آنتی اکسیدان‌های انگور، رسوراترول (resveratrol ) و کوئرستین (quercetin)، می‌توانند عملکرد رادیکال‌های آزاد و اثرات مضر کلسترول بد خون روی رگ‌های خونی را خنثی کنند. درضمن، این دو نوع فلاونوئید آنتی اکسیدانی مانند پاک‌کننده‌ها عمل می‌کند، از تجمع پلاکتی می‌کاهد و سموم موجود در خون را فیلتر می‌کند.

درمان میگرن
درمان میگرن یکی دیگر از خواص انگور است. آب انگور رسیده، درمان خانگی مهمی برای میگرن به‌حساب می‌آید. برای درمان میگرن باید صبح‌ها کمی آب انگور خالص و بدون ترکیب با آب معمولی، نوشید. آب انگور و عصاره‌ی دانه‌ی انگور سردردهای میگرنی را درمان می‌کنند. سردردهای میگرنی دلایلی مختلفی مانند عدم تعادل شیمیایی بدن، خواب کم، تغییرات آب‌ و هوایی یا کمبود مواد مغذی در بدن می‌تواند داشته باشد. آنتی‌اکسیدان‌های این میوه به درمان دردهای میگرنی می‌پردازد.1

کنترل قند خون
مطالعات متعدد نشان میدهند که مصرف انگور میتواند به درمان دیابت کمک کند.رسوراترول موجود در انگور ،باعث افزایش ترشح انسولین و حساسیت به انسولین است در نتیجه به بهبود و حفظ تعادل قند خون و سطح انسولین در بدن کمک میکند. این میوه، همچنین به کنترل جریان خون ، به وسیله افزایش فشار خون کمک میکند.

پیشگیری از سرطان
مصرف بالای انگور میتواند در جلوگیری و درمان سرطان پوست ، دستگاه گوارش ،پروستات ،پستان،ریه و پانکراس کمک کند و تاثیر گذار باشد.

کاهش وزن
این میوه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد ، باعث میشود تا سموم انباشته شده ای به صورت ناخواسته در بدن انتشار پیدا کنند ، که این باعث کاهش وزن میشود.

محافظت در برابر عفونت و التهاب
رسوراترول موجود در آن ، ضد باکتری و قارچ کش عالی ای میباشد ، بنابراین برای جلوگیری از عفونت والتهاب بیماری زا کمک میکند و به دلیل خواص ضد ویروسی ، در برابر بیماری های مانند :فلج اطفال و هرپس مقاومت میکند و سطح رطوبت ریه ها را افزایش میدهد و به درمان آسم کمک میکند.

درمان یبوست ،سو هاضمه و اختلالات کلیوی
انگورها، سرشار از شکر ،اسید آلی و پلیوس هستند ، به همین دلیل به عنوان یک ملین کننده ملایم برای درمان یبوست استفاده میشوند.آنها در درمان صرع،سوزش معده و جلوگیری از دیپسپی موثر هستند و به کاهش اسیدیته ناشی از اسید اوریک کمک میکنند و در نتیجه فشار روی کلیه ها را کاهش میدهند.

خواص انگور در دوران بارداری
از مهمترین خواص انگور و آب انگور در بارداری میتوان به رفع ضعف، خستگی، ضعف اعصاب و استرس اشاره کرد که علاوه بر اینها مطالعات ثابت کرده است که مصرف به اندازه و البته با اجازه پزشک آن موجب بهبود حافظه، قدرت دید چشم، تمرکز و تحریک گردش خون مغزی در بدن زنان باردار می شود.2

رابطه انگور و فشار خون
انگور از پرفشاری خون پیشگیری نموده و به سلامت قلب و عروق کمک می کند.

انواع انگور سبز، قرمز و بنفش در پیشگیری از بیماری های قلبی- عروقی نقش موثری ایفا می کند.3


سفید یا قرمز؟

حتما می دانید که انواع انگور با رنگ های مختلف وجود دارد که هر کدام خواص ویژه خود را دارند. در خصوص تاثیر انگور روی قلب بهتر است در بین انگور سفید و قرمز به سراغ دومی بروید. بدون شک بین این دو تفاوت وجود دارد البته نه زیاد! در هر حال نتایج پژوهش ها نشان داده اند که پولیفنول های موجود در انگور قرمز دو برابر بیشتر از هم نوع سفید آن است. بنابراین خاصیت آنتی اکسیدانی آن نیز دو برابر بیشتر است. به همین دلیل نیز تاثیر بیشتری در سلامت قلب دارد. همان طور که می بینید قلب ما قرمز است و انگور قرمز شبیه آن و تاثیرگذارتر بر آن است. پس برای سلامت گنجینه تان انگور قرمز میل کنید.4


چند نکته کلی

افرادی که روده‌های حساسی دارند نباید در مصرف هسته انگور زیاده روی کنند چون نمی‌توانند آن‌ها را به خوبی تحمل کنند.

یادتان باشد که انگور خاصیت ضدسرطانی نیز دارد و از هسته آن در حوزه زیبایی بسیار استفاده می‌کنند. اکثر کرم‌ها و محصولات آرایشی حاوی روغن هسته انگور هستند. چون سرشار از پولیفنول‌ها بوده و برای مقابله با پیری پوست فوق العاده عمل می‌کند. شما می‌توانید از این روغن برای افزایش سلامت پوستتان یا ماساژ استفاده کنید.

همچنین می‌توانید برای ارتقای سلامت قلب و عروقتان از روغن هسته انگور در آشپزی نیز استفاده کنید.5


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.namnak.com
3.www.delgarm.com
4.www.yjc.ir
5.
نسخه چاپی