فواید بینظیر هندوانه برای سلامتی افراد
بر خلاف باور عمومی که هندوانه تنها از آب و قند تشکیل شده است، این میوه محبوب تابستانی سرشار از مواد مغذی است. هندوانه سطوح بالا از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها را ارائه می‌کند، در شرایطی که کالری کمی دارد.

هندوانه میوه‌ای طراوت بخش و شیرین مزه است که بدون احساس گناه از دریافت کالری اضافه می‌توانید آن را برای مقابله با گرمای تابستان مصرف کنید.4


مواد مغذی و ارزش غذایی هندوانه


کالری
هندوانه کالری بسیار کمی دارد. یک عدد هندوانه متوسط حاوی فقط 46 کالری است.

ویتامین های هندوانه
دو ویتامین مهم در هندوانه Aو C است. ویتامین A در هندوانه به شکل کاروتنوئید وجود دارد. هندوانه همچنین منبع خوبی از ویتامین c می باشد. یک فنجان هندوانه تازه، حدود 12 میلی گرم ویتامین C دارد.

پتاسیم هندوانه
یک فنجان آب هندوانه حاوی حدود 4 درصد پتاسیم توصیه شده برای مصرف روزانه است.

فیبر هندوانه
یک عدد هندوانه تازه حدود 3 تا 4 گرم فیبر توصیه شده روزانه را به شما می دهد و یک ترکیب بسیار خوبی از فیبر محلول و غیرمحلول است.

کربوهیدرات های هندوانه
یک عدد هندوانه متوسط حدود 11.6 گرم کربوهیدرات دارد، که ترکیبی از فیبرهای رژیمی، نشاسته و قند ها است.

ترکیبات چربی هندوانه
این میوه ترکیبات بسیار کمی از چربی دارد. حدود 210 گرم چربی کل هندوانه است.

لیکوپن
یکی از مهم ترین مواد مغذی در هندوانه است که مزایای بسیار زیادی را برای بدن دارد.


مزایای سلامتی هندوانه


بهبود سلامت قلب
بر اساس تحقیقات خوردن یک برش هندوانه در طول روز میتواند تجمع کلسترول های بد را که موجب بیماری های قلبی میشوند، متوقف کنند و چنانچه در این بخش از سلامت نمناک می خوانید مصرف منظم هندوانه همچنین با کاهش ذخیره شدن چربی در رگ های خونی نیز مرتبط است. این خواص به دلیل وجود سیترولین در هندوانه است.

سیترولین همچنین میتواند اثرات مفیدی آترواسکلروز بزارد، همچنین به کاهش میزان سفتی شریان ها در بدن زنان در دوران یائسگی کمک میکند.

هندوانه برای کمک به درمان التهاب
یکی دیگر از ترکیبات اصلی موجود در هندوانه لیکوپن است که مزایای فوق العاده ای دارد.از جمله مزایای آن خواص ضد التهابی است.

در میان کاروتنوئید های مختلف، لیکوپن بهترین است. در واقع اثرات آن برای التهاب حتی بهتر و بیشتر از بتاکاروتن است.

هندوانه برای هیدراته نگه داشتن بدن
هندوانه حاوی 90 درصد آب است و یکی از بهترین منابع هیدراسیون محسوب میشود.

و از لحاظ خواص دیورتیک، خیلی بهتر از کافئین است. همانطور که یک منبع طبیعی است و بدون فشار در کلیه ها ادرار را افزایش میدهد.

هندوانه برای کمک به مبارزه با سرطان
بر اساس مطالعات، لیکوپن موجود در هندوانه میزان ابتلا به سرطان را کاهش میدهد. ( لیکوپن، رنگدانه ای است که به هندوانه رنگ قرمز میدهد و از آنجایی که یک آنتی اکسیدان قوی است، از شروع برخی از سرطان ها جلوگیری میکند)

دو فنجان آب هندوانه حاوی حدود 20 میلی گرم لیکوپن است، که با رادیکال های آزاد مبارزه میکند و از بدن در برابر بسیاری از سرطان ها محافظت می نماید.

بر اساس یک مطالعه، لیکوپن تاثیر خود را در سلول های سرطانی مربوط به پروستات بیشتر از همه نشان داده است. لیکوپن همچنین در درمان HPV مفید است، که در غیر این صورت منجر به سرطان رحم میشود.

بهبود سلامت استخوان با هندوانه
ویتامین C در این قسمت نقش مهمی را ایفا میکند، زیرا مواد مغذی است که به سلامت استخوان ها و بهبودزخم کمک میکند. لیکوپن نیز میتواند مانع از پوکی استخوان و شکستگی های استخوان شود و ویتامین A در هندوانه با رشد استخوان ها ارتباط دارد.

هندوانه برای کمک به کاهش وزن
یکی از بهترین مزایای سلامتی هندوانه این است که به کاهش وزن سالم کمک میکند. با توجه به محتوای بالای آب میتواند بدن شما را با مصرف کگالری کمتری، پر کند.

همچنین مشاهده شده است که مصرف هندوانه سرعت متابولیسم را افزایش و انباشت سموم و چربی را کاهش میدهد که در نهایت باعث کاهش وزن میشود.1

خواص هندوانه در لاغری و دیابت
بسیاری افراد دوست دارند در مورد خواص هندوانه در لاغری بدانند. گفته می‌شود فیبر موجود در تخم هندوانه اشتها را کم می‌کند و از این طریق موجب لاغری می‌شود. همچنین ویتامین و مواد معدنی موجود در تخمه باعث افزایش انرژی بدن می‌شود. در مورد خواص هندوانه و دیابت گفته‌اند تخم هندوانه می‌تواند به دلیل کاهش گلوکز خون در درمان دیابت تأثیرگذار باشد، ولی بهتر است قبل از مصرف حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

خواص هندوانه در بارداری
از خواص هندوانه در دوران بارداری می‌توان به این نکته اشاره کرد که ویتامین ب ۶ موجود در تخم هندوانه در جلوگیری از بروز مشکلات سیستم عصبی جنین تأثیرگذار است. از دیگر خواص تخمه هندوانه در بارداری آهن موجود در تخم هندوانه است که برای درمان کم‌خونی آنها پیشنهاد می‌شود.

خواص تخمه هندوانه
تخمه هندوانه حاوی میزان زیادی منیزیم است که به پاک‌سازی روده و پوست کمک می‌کند. این ماده همچنین برای درمان جوش مفید است. منیزیم از ریزش مو جلوگیری می‌کند و رشد مو را هم تحریک می‌کند.

هضم را بهبود می‌بخشد
هندوانه شامل مقدار زیادی آب و مقدار کمی فیبر است که هر دو برای هضم سالم مهم هستند. فیبر می‌تواند باعث به وجود آمدن حجم مدفوع شود و آب، حرکت دستگاه گوارش را به طور مؤثری بهبود می‌بخشد. خوردن میوه‌ها و سبزیجات غنی از آب و فیبر مانند هندوانه، می‌تواند برای ارتقای حرکات طبیعی روده مفید باشد.2

داشتن پوستی درخشنده
هندوانه سرشار از خواص ویتامین C و A است و این بدین معنی است که خوردن 2 تا 3 تکه از هندوانه در روز می‌تواند برای پوست شما یک معجزه محسوب شود. دیگر خاصیت خوردن مرتب این میوه این است که زخم و آسیب‌های پوست را سریع‌تر درمان می‌کند چرا که دارای آمینو اسید است.

حفاظت در برابر اشعه UV
به دلیل این که هندوانه حاوی آب لازم ، فیبر همراه با رادیکال‌های آزاد نظیر لیکوپن است ، پوست حدود 40% کمتر اشعه‌های UV را جذب کرده و برای مدت طولانی‌تری شفاف و درخشان می ماند. بنابراین حتماً این میوه جادویی را هر روز بخورید.3

آسم
خطر ابتلاء به آسم بین افرادی که مقادیر زیاد از مواد مغذی خاص را مصرف می‌کنند، کمتر است. ویتامین C یکی از این مواد مغذی است که در بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌ها، از جمله هندوانه یافت می‌شود.

دردهای ماهیچه‌ای
هندوانه و آب هندوانه نشان داده‌اند که ماهیچه درد را کاهش داده و زمان ریکاوری پس از انجام ورزش را در ورزشکاران کاهش می‌دهند. پژوهشگران بر این باورند که اسید آمینه ال-سیترولین (L-Citrulline) موجود در هندوانه در این زمینه نقش دارد.4


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.digikala.com
3.www.beytoote.com
4.www.isna.ir
نسخه چاپی