علل درد های عضلانی و راه های شناخت و درمان آن ها
درد عضلات تقریبا درد شایعی است که اغلب بخاطر فعالیت های سنگین ورزشی، کاری و یا موارد دیگر ایجاد می شود و در بسیاری موارد رفع آن به سادگی امکان پذیر است. اما در مواردی لازم است با مراجعه به پزشک دوره ی درمانی لازم را انجام دهید تا ضمن جلوگیری از افزایش آن، شرایط لازم را برای بهبودی خود فراهم کنید. بیایید با شناخت این نوع دردها و روش های درمانی شان، تصمیمات آگاهانه تری در جهت رفع آنها بگیریم.1


درد ماهیچه ای چیست؟

در تمام طول هفته شما سخت کار می کنید، پس هنگامی که آخر هفته فرا می رسد می خواهید به شدت خوش گذرانی کنید. هیچ کاری به اندازه ی تفریحاتی مانند پیاده روی یا کوهنوردی یا تمرین شدید در سالن بدنسازی برای تجدید نیروی شما، وجود ندارد. اما تمام این تمرینات ممکن است باعث درد و گرفتگی عضلانی شود، که معمولا ۱ یا ۲ روز پس از آن رخ می دهد. از درد عضلانی غافل نشوید، پیدا کردن علت و درمان درد ماهیچه ای، شما را به شرایط مناسب قبلی باز می گرداند. در حال حاضر تقریبا همه ی افراد گاهی به درد عضلانی مبتلا می شوند. درد ماهیچه ای می تواند یک منطقه ی کوچک یا کل بدن شما را درگیر کند و از خفیف تا شدید طبقه بندی می شود. گرچه اکثر دردهای عضلانی در مدت زمان کوتاهی خود به خود بهبود می یابند، اما گاهی اوقات درد ماهیچه ای می تواند چندین ماه طول بکشد. همچنین درد  ماهیچه ای می تواند در هر قسمتی از بدن مثل: گردن، کمر، پاها و حتی دستان رخ دهد.


دلایل درد  ماهیچه ای چیست؟

شایع ترین علل درد عضلانی، کشیدگی، استرس، آسیب بیش از حد و ضعف مختصر عضلانی هستند. این نوع درد معمولا نقطه ای است و فقط چند عضله یا بخش کوچکی از بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. درد سیستمیک عضلات (درد در تمام بدن ) اغلب نتیجه ی عفونت، بیماری یا عوارض جانبی دارو است.

علل رایج درد ماهیچه ای عبارتند از:

سندرم خستگی مزمن

لنگیدن

درماتومیوزیت( التهاب پوست و عضله)

دیس تونیا (اختلال در تون و انقباض عضله)

هیپوتیروئیدی (کم کاری تیروئید)

آنفلوآنزا و سایر بیماری های ویروسی

لوپوس

بیماری لایم

داروها، به ویژه داروهای کنترل کننده ی کلسترول که به عنوان استاتین ها شناخته می شوند.

گرفتگی عضله

سندرم درد مزمن

پلی میوزیت (بیماری التهابی که باعث ضعف عضلانی می شود)

آسیب های کششی تکراری

آرتریت روماتوئید (بیماری التهابی مفصل)

تب کوه راکی

پیچ خوردگی ها

بعد از تمرین باشگاهی، ورزش کردن یا حتی انجام کارهای خانه ، بروز درد عضلانی طبیعی است. مخصوصا اگر:

کاری انجام داده اید که به آن عادت نداشته اید، مانند شرکت در دو ماراتن، در حالی که به طور معمول فقط چند کیلومتر را می دوید.

شدت تمرینات خود یا طول تمرینات خود را به طور ناگهانی افزایش داده اید.

انجام تمرینات غیرمعمولی که باعث کشیدگی عضلات شما شود، مانند پایین آمدن از تپه

این تغییرات در ورزش های معمول می تواند باعث آسیب های کوچک در فیبرهای ماهیچه و بافت همبند شود و حدود یک روز بعد، شروع به احساس درد می کنید. این اختلاف زمانی را “تاخیر در شروع درد ماهیچه ای” می نامند، که شروع درد حدود ۴۸ ساعت طول می کشد و سپس به تدریج بهبود می یابد.

خبر خوب این است که وقتی شما همان فعالیت را دوباره انجام می دهید، عضلات شما به این حرکات عادت می کنند و در واقع شما درد کمتری خواهید داشت یا هیچ دردی حس نمی کنید، زیرا اکنون شما عضله و بافت همبند تان را تقویت کرده اید.


علت درد مفصل

درد مفصل معمولا نشانه ای از استئوآرتریت است. این وضعیت التهابی در سنین بالا شایع تر است. غضروفی که مفاصل را پوشش می دهد، تحلیل رفته و مفاصل را ملتهب و دردناک می کند. علت درد مفصل می تواند ناشی از استفاده ی بیش از حد و یا آسیب به آن باشد، به عنوان مثال، آسیب آرنج در تنیس بازان یا آسیب زانو ناشی از مشکل رباط یا منیسک باشد. رباط بافتی است که استخوان ها را به یکدیگر متصل می کند. منیسک یک دیسک لاستیکی است که زانوی شما را پوشش می دهد.2

اگر شما هم این دردها را تجربه می‌کنید، شاید بتوانید با کمک این مطلب دلیل اصلی مشکل‌تان را پیدا کنید.


ویتامین D کم دارید؟

پزشکان توصیه می‌کنند برای فرار از دردهای ماهیچه‌ای، بیشتر آفتاب بگیرید و به نور خورشید اجازه دهید ویتامین D بدن‌تان را تامین کند. مطالعات نشان می‌دهد کمبود ویتامین D تنها باعث درد گرفتن استخوان‌های شما نمی‌شود بلکه بسیاری از دردهای عضلانی که سراغ‌تان می‌آید و تجربه کردن احساس ناخوشایند کوفتگی هم به‌خاطر همین کمبود ایجاد می‌شود. وقتی به‌خاطر کمبود این ویتامین استخوان‌های‌تان ضعیف و ناتوان می‌شوند، عضلاتی که به این استخوان‌ها متصل شده‌اند هم به خوبی پشتیبانی نشده و ضعیف و دردناک می‌شوند.
 
شاید در درازمدت آفتاب گرفتن بتواند دردهای‌تان را کم کند اما احتمالا تا زمانی که نور خورشید اثر واقعی‌اش را روی بدن شما بگذارد، چاره‌ای جز استفاده از مکمل‌های ویتامین D برای‌تان باقی نمی‌ماند. بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر برای 20-15 دقیقه در روز بازوها و پاهای‌تان را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید، سطح ویتامین D بدن‌تان بالا می‌رود و علائم گفته شده کمرنگ‌تر می‌شوند.
 
از نظر آنها با هر روز ورزش کردن هم می‌توانید چنین خدمتی به بدن‌تان بکنید. پس اگر با انجام گاه و بیگاه حرکات ورزشی درد‌های عضلانی کلافه‌کننده سراغ‌تان می‌آیند و به خاطر همین دردها از دوباره باشگاه رفتن و ورزش کردن پشیمان می‌شوید، نگران نباشید. چاره شما قطع کردن تمرین‌های‌تان نیست بلکه باید با مستمر و مداوم ورزش کردن به عضلات‌تان آرامش دهید و از این درد‌ها خلاص شوید.


آهن کم دارید؟

کمبود شدید آهن گرچه بیشتر در زنان بروز پیدا می‌کند اما می‌تواند آقایان را هم مبتلا کند. این مشکل شایع که می‌تواند باعث ضعف عمومی و بی‌حالی شما شود، شاید یکی از دلایل احساس ضعف در عضلات‌تان هم باشد و حتی انجام کارهای روزانه را هم برای‌تان دشوار کند. البته کم نیستند افرادی که کمبود آهن را همراه با کمبود ویتامین D تجربه می‌کنند و به‌خاطر هر دوی این فقدان‌ها دچار ضعف عضلانی و درد در ماهیچه‌های‌شان می‌شوند.
 
اگر می‌خواهید با این دردها مبارزه کنید باید از خوراکی‌هایی مانند آجیل، لوبیا و اسفناج، ماهی، تخم‌مرغ، و قارچ کمک بگیرید و با مصرف بیشتر گوشت قرمز فقرآهن‌تان را جبران کنید.

در برخی موارد برای برطرف کردن این مشکل شاید چاره‌ای جز استفاده از مکمل‌های دارویی برای‌تان باقی نماند.


استرس دارید؟

وقتی هورمون استرس در بدن‌تان ترشح می‌شود، ماهیچه‌های‌تان درحالت آماده‌باش قرار می‌گیرند و براساس یک واکنش طبیعی برای مبارزه آماده می‌شوند. ماهیچه‌های منقبض شده‌ای که قدرت‌شان را در خود جمع می‌کنند و آماده جنگ می‌شوند و در صورتی که با جنگی روبه‌رو نشوند، تنها حالت انقباض و درد بعد از آن را تجربه می‌کنند. اگر شما با استرس مزمن دست و پنجه نرم می‌کنید، احتمالا دردهای ماهیچه‌ای هم فراوان سراغ‌تان می‌آیند.
 
گرچه برای رها شدن از این استرس باید از تکنیک‌های تمدد اعصاب کمک بگیرید و آرامش‌تان را بیشتر کنید اما از آنجا که ذهن شما با بدن‌تان بی‌ارتباط نیست با مصرف برخی مواد غذایی خاص هم می‌توانید استرس‌تان را کم کنید. برای کاهش استرس و فاصله گرفتن از دردهای عضلانی باید ویتامین‌های گروه B را بیشتر مصرف کنید و با گنجاندن منیزیم در رژیم‌تان حال خود را بهتر کنید. اگر هم به گیاه جینسینگ دسترسی دارید با خوردنش کمک زیادی به آرامش روان و البته آرام شدن عضلات‌تان می‌کنید.


دوش آب سرد بگیرید

اگرچه اغلب آدم‌ها فکر می‌کنند با گرفتن دوش آب گرم بعد از انجام حرکات ورزشی می‌توانند ماهیچه‌های‌شان را آرام کنند اما واقعیت این است که این کار می‌تواند درد ماهیچه‌های‌شان را چندبرابر کند. در این شرایط حمام آب سرد برخلاف آب گرم، می‌تواند سرعت گردش خون در بدن‌تان را پایین بیاورد و باعث کاهش گرفتگی‌هاو دردهای عضلانی‌تان شود.


نمک‌درمانی کنید

برای خلاص شدن از این گرفتگی‌ها باید سراغ منیزیم بروید اما تنها راه دریافت منیزیم کافی مصرف خوراکی آن نیست. حمام نمک هم از راه‌های دیگری است که می‌تواند حال عضلات‌تان را بهتر کند. اضافه کردن نمک فرنگی مخصوص حمام به برنامه‌تان تجربه فوق‌العاده‌ای است که می‌توانید با آن خستگی را از عضلات‌تان بیرون کنید.3


راهکارهای پیشگیرانه

اگر درد عضلانی در شما در اثر فعالیت‌های فیزیکی ایجاد می‌شود، اقدامات زیر در کاهش خطر ابتلا به آن موثر است:

قبل از درگیر شدن در فعالیت‌های بدنی، حرکات کششی عضلات را انجام دهید و آن را بعد از تمرینات ورزشی نیز تکرار کنید.

در طول فعالیت ورزشی آب مصرف کنید و هیدراته بمانید.

جلسات تمرینی خود را با فعالیت‌های قلبی عروقی سبک آغاز کنید و به پایان ببرید. این کار خون و سیستم لنفاوی را در حال حرکت نگه می‌دارد و به رهایی از مواد زائد تولید شده به وسیله عضلات در طی تمرین کمک می‌کند. پس از تمرین، بلافاصله قسمت‌هایی از بدن را که فکر می‌کنید دردناک می‌شود، سرد کنید.

ویتامین‌ها به همراه آنتی اکسیدان‌ها را فراموش نکنید. ویتامین‌هایE و ث تاثیر رادیکال‌های آزاد را خنثی خواهند کرد.4


پی نوشت:
1.www.lafarrerr.com
2.www.doctoreto.com
3.www.beytoote.com
4.www.hamshahrionline.ir

نسخه چاپی