خواص باورنکردنی فلفل
فلفل تند باب میل خیلی از افراد است و برخی با هر وعده غذایی خود از آن استفاده می کنند. این سبزی برای سلامتی بسیار مفید است که برخی از فواید آن و نکته جالبی درباره آن را لازم است بدانید.1


عامل تندی فلفل چیست؟

کپسایسین، ترکیب گیاهی بی‌رنگی است که به انواعی از فلفل‌ها خاصیت تندی و تسکین درد می‌دهد. امروزه در صنعت دارویی از این ترکیب تند در اغلب کرم‌های موضعی کاهش درد استفاده می‌شود. مکانیسم اثر کپسایسین به این صورت است که به گیرنده‌های درد در بافت مورد نظر یا به سلول‌های چشایی زبان متصل می‌شود و با ایجاد احساس سوختگی، مغز را وادار به آزاد کردن یک ماده مخدر طبیعی با نام اندورفین کرده که با تسکین درد، احساس خوشی ایجاد می‌کند. در طب ایرانی از روغن گیاهی فلفل به صورت موضعی برای دردهای مزمن عضلات و مفاصل که ناشی از سردی و اسپاسم (گرفتگی) عضلانی باشد، استفاده می‌شود.


کدام فلفل‌ها خاصیت بیشتری دارند؟

فلفل‌ها انواع مختلفی دارند. برخی انواع آن دلمه‌ای و به رنگ‌های قرمز و زرد و سبز و نارنجی است. نوع دیگر آن فلفل سیاه است که دانه‌ای سیاه رنگ و کوچک بوده و نوعی از آن که به فلفل شمشیری معروف است، گیاهی بوته‌ای با پوسته‌ای قرمز یا سبز است.

برخلاف باور عامه مردم، فلفل‌های شمشیری سبز رنگ در مقایسه با انواع فلفل‌های سیاه و دلمه‌ای خواص بیشتری ندارند. تفاوت این فلفل‌ها تنها در رنگ و طعم تند یا شیرین آنهاست و از نظر خاصیت و ارزش غذایی تقریبا با هم برابری می‌کنند. فلفل‌های سیاه عطر و طعم مطبوع، اما فلفل‌های قرمز، تندی بیشتری دارند، البته ادویه پاپریکا که از فلفل دلمه‌ای قرمز گرفته می‌شود، تندی چندانی ندارد اما مطبوع‌تر است. فلفل دلمه‌ای زرد و نارنجی و قرمز در مقایسه با سبز آن به دلیل میزان کمتر کپسایسین طعم شیرین‌تری دارند.2


خواص فلفل


ضد خونریزی
یکی از مهمترین خواص فلفل خاصیت ضد خونریزی آن است. در بعضی از نقاط دنیا در موارد اوژانسی برای بند آوردن خونریزی از آن استفاده می شود.

مفید برای قلب و عروق
ماده ای بسیار مفید برای قلب و عروق است. هرچند که ضدخونریزی است اما بطور شگفت انگیزی سبب بهبود جریان خون و فشار خون می شود. فعالیت قلب را افزایش می دهد و به آن قدرت و انرژی می بخشد.

توانایی کنترل درد
خاصیت شگفت آور دیگر فلفل، توانایی کنترل درد در بدن است. در واقع فلفل، گردش خون را بهبود می بخشد و در نتیجه مواد لازم برای بهبود را به هر نوع جراحت و زخم می رساند. به همین ترتیب اثر ضد التهاب نیز دارد.

کمک به دستگاه هاضمه
به معده کمک می کند که فرایند هضم غذا را بهتر انجام دهد و میزان رفلکس اسید معده را کاهش می دهد.

موثر در کاهش وزن
آمار جدید انجمن قلب آمریکا نشان می دهد که نزدیک به 150 میلیون بزرگسال و یک سوم کودکان در آمریکا اضافه وزن یا چاقی بیمارگونه دارند. درحالی که رژیم غذایی ساده و تمرینات ورزشی معمولی برای تغییر این وضعیت مفید است، تحقیقات نشان داده است که استفاده از فلفل قرمز در رژیم غذایی نیز در کاهش وزن بسیار مفید و مؤثر است. در بسیاری از مناطق فقیر دنیا، فلفل قرمز به وفور در آشپزی سنتی استفاده می شود، چون سبب تحرک بیشتر می شود. این وقتی بسیار ارزشمند است که غذای زیادی برای خوردن در دسترس نباشد. همچنین برای کنترل اشتها به منظور کم کردن وزن بسیار مفید است، چون یکی از دلایل چاقی زیاد خوردن است. فلفل گرمازاست، یعنی دمای بدن را کمی بالا می برد، و همین کافی است که مقدار زیادی کالری بسوزد. این حالت حتی هنگامی که در حال استراحت هستید نیز روی می دهد. این خبر خوبی برای افراد چاق علاقه مند به غذاهای تند است.1

آرتروز را درمان می‌کند
قرار نیست کپسایسین برای این مشکل معجزه کند اما پژوهش‌های بسیاری اثبات کرده‌است این ترکیب برای درمان درد آرتروز موثر است. بنابراین حتی سعی نکنید برای درمان آرتروز فلفل تند بخورید. در حال حاضر داروها یا مکمل‌های کپسایسین زیادی وجود دارد که می‌توانید برای درمان آرتروز مصرف کنید. البته باید این داروها را با تجویز پزشک مصرف کنید.

مسکن درد طبیعی است
شرایطی مانند درد آرتروز و نوروپاتی دیابتی می‌تواند با درد بسیار شدیدی همراه باشد و کپسایسین در درمان علائم آن نقش مهمی دارد. این تاثیر احتمالا با احساس سوزشی که می‌تواند فیبر عصبی آوران (عصب‌هایی که مسئول انتقال پیام درد هستند، م.) را بی‌حس کند در ارتباط است. پژوهش دیگری نیز اثبات کرده‌است احتمالا کپسایسین می‌تواند میگرن را نیز درمان کند. هرچند برای اثبات آن هنوز پژوهش بیش‌تری لازم است.

سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد
هم‌چنین پژوهش‌های بسیاری اثبات کرده‌است کپسایسین موجود فلفل تند نقش مهمی در کاهش سطح کلسترول خون دارد. کپسایسین می‌تواند تولید LDL یا کلسترول بد را کاهش دهد و در عین حال توانایی بدن را برای حل کردن فیبرین و افزایش تولید کلسترول خوب یا HDL افزایش می‌دهد.

میزان تری گلیسیرید را کنترل می‌کند
درست همان‌طور که فلفل تند می‌تواند میزان کلسترول را کنترل کند، همان ترکیب می‌تواند میزان تری‌گلیسیرید را نیز تنظیم کند و از تمام مشکلات ناشی از تری‌گلیسیرید کنترل نشده پیشگیری کند.

خطر حمله‌ی قلبی را کاهش می‌دهد
وقتی عروق خونی در شرایط انعطاف‌پذیر قرار دارند، و هیچ لخته‌ی خونی وجود ندارد، معنی‌اش این است که عملکرد قلب طبیعی است. حمله‌ی قلبی زمانی رخ می‌دهد که قلب مجبور است سخت کار کند، و علت آن اغلب اختلال در عروق خونی است.

راه حلی طبیعی برای گرفتگی ریه است
آیا مشکل گرفتگی ریه دارید؟ علت این وضعیت می‌تواند عوامل مختلفی باشد، اما هر چه هست مصرف غذاهای تند می‌تواند به ‌طور طبیعی به رفع این وضعیت کمک کند. برای همین است که به افراد سرماخورده توصیه می‌شود سوپ داغ و تند بخورند. این روشی خوشمزه برای بهتر شدن است.

گرفتگی بینی را رفع می‌کند
اگر کپسایسین بتواند گرفتگی ریه را درمان کند، قطعا می‌تواند برای رفع گرفتگی بینی نیز موثر باشد، این این وضعیت در مقایسه با گرفتگی ریه خیلی خفیف‌تر است. علت‌اش این است که گرمای فلفل تند مخاط را پاک می‌کند و آن را نرم‌تر می‌کند. شما می‌تواند بلافاصله پس از خوردن یک بشقاب سوپ داغ و تند با گرفتگی بینی خداحافظی کنید.3

سرماخوردگی و گلودرد
فلفل تند قرمز حاوی مقادیر بالایی بتا کاروتن، ویتامین C و ویتامین A است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای درمان سرماخوردگی و گلودرد مفید می باشد.
علاوه بر این کپسایسین موجود در فلفل تند باعث تحریک ترشحات شده و موکوس را از بینی و یا ریه ها جمع آوری کرده و دفع می کند.

درمان آکنه و جوش صورت
تحقیقات نشان داده که کپسایسین موجود در فلفل تند می تواند برای درمان آکنه و جوش صورت و قرمزی پوست ناشی از جوش صورت مفید باشد.

زخم معده و دستگاه گوارش
برخلاف تصور عموم فلفل تند با از بین بردن باکتری های ایجاد کننده زخم معده به درمان این بیماری کمک کرده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد.

کبد
نتایج تحقیقات در سال 2015 نشان داده که کپسایسین موجود در فلفل تند برای پیشگیری و درمان کبد چرب و فیبروز کبدی مفید می باشد.4


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.asriran.com
3.www.bazdeh.org
4.www.coca.ir

نسخه چاپی