آیا می توان در برنامه غذایی کودک پنج ماهه از موز استفاده کرد؟
در حالت ایده آل بهتر خواهد بود که کودک زیر شش ماه را با مواد غذایی جامد تغذیه نکنید. به توصیه آکادمی اطفال آمریکا، نوزاد تا شش ماهگی بایستی از شیر مادر تغذیه کند، البته این امر همیشه میسر نمی باشد. پزشکان توصیه می کنند تا زمانی که نوزاد به اندازه کافی بالغ نشده است که بتواند عمل بلع و هضم مواد جامد را انجام دهد و  نیز به منظور کاهش احتمال بروز آلرژی غذایی در نوزاد که به هنگام معرفی زودهنگام برخی مواد غذایی ایجاد می شود، بهتر است صبر کنید.
 
البته تمام نوزادان مثل هم نیستند و والدین نیز با یکدیگر فرق داشته و شرایط نیز متفاوت می باشد. گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که نمی توان از قوانین پیروی کرد و بعضی مادران مجبور می شوند کودک را زودتر از شش ماهگی با مواد غذایی جامد تغذیه کنند. چرا که نوزاد در چهار ماهگی حقیقتاً گرسنه بوده و در پنج ماهگی نیز بسیار کلافه به نظر می رسد. به منظور تعیین آمادگی کودک جهت تعذیه با مواد غذایی جامد، به سؤالات زیر پاسخ دهید.
 
* آیا کودک می تواند سر خود را بالا نگاه داشته و به راحتی آن را کنترل کند؟ او باید بتواند بر روی یک صندلی بلند یا صندلی مخصوص غذا نشسته و در حین غذا خوردن سر خود را به خوبی کنترل نماید.
 
* آیا زمانی که قاشق را به دهان او نزدیک می کنید، دهان خود را باز می کند؟ یکی از نشانه های آمادگی نوزاد جهت تغذیه با مواد غذایی جامد، زمانی است که دهان خود را باز کرده تا غذا را از قاشق به دهان بگذارد.
 
* آیا می تواند غذا را از قاشق به دهان خود منتقل کند بدون آنکه زبانش را به بیرون رانده و غذا را به بیرون بریزد یا از غذا روی برگرداند؟ فرزند شما باید بتواند غذا را از قاشق به دهان ریخته و آن را فرو دهد بدون آنکه قسمت اعظم آن را تف کرده یا از دهان خارج سازد.
 
* آیا به قدر کافی بزرگ شده است؟ به طور کلی، زمانی که نوزاد به وزنی حدود دو برابر وزن هنگام تولد یعنی وزن 13 پوند معادل با 6 کیلوگرم یا بیشتر رسید، آمادگی تغذیه با مواد غذایی جامد را خواهد داشت.
 
در صورتی که پاسخ تمام سؤالات فوق مثبت است، احتمالاً کودک شما از رشد کافی برخوردار شده و می تواند برخی از مواد غذایی جامد را به خوبی کنترل نماید. موز پوره شده و غلات و سرلاک مخصوص نوزادان انتخاب های خوبی برای نوزاد به حساب می آیند. اما پیش از معرفی سایر مواد غذایی جامد به رژیم غذایی نوزاد خود، در خصوص این تغییر با پزشک اطفال صحبت کنید و با این کار سلامت کودک خود را حفظ کنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (Baby Tracker)
نسخه چاپی