تأثیر مثبت ارزهای دیجیتال بر آینده اقتصاد جهان
استفاده از ارزهای دیجیتال، شفافیت مالی را به همراه خواهد داشت.

مقدمه
مدت هاست که بحث های متعددی در مورد رمز ارزها یا همان ارزهای دیجیتال مطرح می شود، اما پیش از این، ارزهای دیجیتال تنها در محافل تخصصی مطرح می شدند در حالیکه امروزه این بحث ها در بین عموم افراد جامعه نیز مشاهده می شود. رمز ارزها این قابلیت را دارند تا به رشد اجتماعی و اقتصادی کشورها، از جمله کشورهای در حال توسعه کمک کنند، چرا که دسترسی به خدمات مالی و سرمایه ها را آسان تر می سازند.
 
ارزهای دیجیتال و خصوصاً بیت کوین مزایای فراوان بی شماری دارند که به آرامی در حال ایجاد تغییرات گسترده در سیستم های مالی سنتی جهان هستند. در ادامه برخی از مزایا و تأثیرات مثبت ارزهای دیجیتال یا همان رمز ارزها را خدمت شما خواننده عزیز راسخون بیان می کنیم. با ما همراه باشید.
 
تأثیر مثبت بر رشد فعالیت های اقتصادی
 در حال حاضر یک صنعت تمام و عیار پیرامون ارزهای دیجیتال شکل گرفته و مؤسساتی کار نظارت بر تبادل ارزهای دیجیتال در سرتاسر جهان را بر عهده گرفته اند. سرعت رشد صنعت ارزهای دیجیتال حیرت آور است و این رشد از سود هنگفتی که پذیرندگان اولیه از خرید این رمز ارزها به دست آورده اند، کاملاً مشهود است. بیت کوین، مشهورترین ارز دیجیتال، برای بسیاری از افراد و شرکت ها امکان رشد و شکوفایی مالی را فراهم نموده و حتی بسیاری از آن ها تجارت ارزهای دیجیتال را به عنوان منبع اصلی درآمد خود انتخاب کرده اند. از سویی اقتصاد جهانی در حال سازگار نمودن خود با نیازهای اقتصادی جدید است و ارزهای دیجیتال پتانسیل بالایی برای برآورده کردن این نیازها دارند.
 
فرصتی بزرگ برای کشورهایی با بانک های ضعیف
بیش از یک سوم جمعیت جهان به خدمات ابتدایی بانکی دسترسی ندارند و بنابراین نمی توانند در بحران های مالی از امکاناتی مانند وام، دسته چک و غیره بهرمند شوند. این افراد که در بیشتر موارد از نظر اقتصادی بسیار آسیب پذیر هستند، معمولاً به شیوه های مشکوک و خطرناک به گرفتن وام روی می آورند. نرخ سود چنین وام هایی معمولاً بسیار ناعادلانه بوده و در نهایت وضعیت اقتصادی افراد آسیب پذیر را با تهدیدات بیشتری روبرو خواهد کرد. اینجاست که ارزهای دیجیتال می توانند این خلاء را پرکرده و با نوسانات خود وضعیت این دسته از افراد بهبود بخشند.
 
امروزه برنامه ها و اپلیکیشن های مختلفی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود دارد که کار با آن ها نسبتاً ساده بوده و می توانند مخاطبان بیشتری را پوشش دهند. دیگر مزیت رمز ارزها یا همان ارزهای دیجیتال غیر متمرکز بودن آن هاست، بنابراین تجارت و داد و ستد آن ها هیچ مرز و محدودیت جغرافیایی نخواهد داشت. استفاده از فن آوری موجب شده که افراد بیشتری در جهان در فعالیت های اقتصادی مشارکت نموده و به لحاظ مادی قدرتمند و توانمند شوند.
 
هزینه های کم داد و ستد
از آنجا که ارزهای دیجیتال و بلاکچین برای وجود داشتن و بودن به ساختمان های سنتی و خشت و ملاتی احتیاج ندارند، هزینه های مربوط به معاملات آنها حداقلی خواهد بود. از سویی نیازی به پرداخت دستمزد کارکنان، قبوض خدماتی و اجاره بها نیست، بنابراین همه این موارد در نهایت به پایین آمدن و به حداقل رساندن هزینه معاملات کمک خواهندکرد. این امر به نوبه خود افراد بیشتری را تشویق می کند تا به این ابزارهای مالی جدید اعتماد کرده و انجام چنین معاملاتی را در دستور کار خود قرار دهند و ورود افراد بیشتر به این عرصه موجب می شود اقتصاد جهانی بیش از پیش به هم گره بخورد. حتی بسته به کارگذاری ای که انتخاب می کنید می توانید بدون حداقل ترین آورده و سپرده، تجارت خود را در حوزه رمز ارزها آغاز کنید. به عنوان مثال کریپتو راکت[1]، یکی از این کارگذاری هاست.
 
افزایش شفافیت در معاملات
از آنجا که تمام معاملات بلاکچین و ارزهای دیجیتال به صورت خودکار و دیجیتالی هستند، همه آنها ردیابی می شوند. بهترین فایده این شفافیت این است که رمز ارزها و بلاکچین نمی توانند توسط افراد و شرکت ها دستکاری شده و در نتیجه خطر تقلب و فساد به شدت کاهش خواهد یافت. این بدان معناست که کشورهای توسعه نیافته نیز شانس بیشتری برای ورود به بازی معاملات مالی و تقویت اقتصاد و چشم اندازهای اجتماعی خود خواهند داشت. بعلاوه شهروندان کشورهای مختلف می توانند جهت گیری بودجه دولت ها را ردیابی نموده و در صحنه سیاست بهتر عمل کنند و بر همین اساس افراد مورد نظر خود را برای مناصب حکومتی انتخاب نمایند. همین امر فضای رقابت های انتخاباتی را شفاف تر خواهد کرد.
 
قدرتمندتر شدن کارآفرینان
هرگز شرایط مطلوب تری نسبت به اکنون برای انجام تجارت وجود نداشته است، به این معنا که فناوری بلاکچین و رمز ارزها دست کارآفرینان را بیشتر باز می کنند چرا که برای پرداخت و دریافت پول به ارزهای بیشتری دسترسی دارند و مانند سابق، معاملات به ارزهای سنتی مانند دلار و پوند و ... محدود نیست. بیت پزا[2] یکی از شرکت هایی است که به مالکان کسب و کارهای آفریقایی کمک می کند با شرکت های اروپایی، آمریکایی و آسیایی، معاملات خود را انجام دهند. هدف چنین شرکت هایی این است که تبادلات مالی و ارتباطات مشاغل کوچک و متوسط را با بقیه جهان تسهیل نمایند. شرکت ها با استفاده از بیت پزا و کیف دیجیتالی تنکس[3] می توانند به سرعت آلت کوین[4] ها را به ارزهای فیات[5] تبدیل نموده و آن ها را در سرمایه گذاری ها، خرید ها و پرداخت های آتی به کار گیرند.
 
جهان در حال تغییر بوده و این تغییر به سرعت در حال اتفاق افتادن است. سرعت رشد و توسعه ارزهای دیجیتال شاخص واضحی است که نشان می دهد مؤسسات و نهادهای مالی سنتی دیگر نمی توانند بیش از این نیازهای مالی دنیا را برآورده سازند و برای رفع این نیازها قطعاً به چیزی فراتر از این نهادها احتیاج خواهد بود. از سویی جهان به شکلی فزاینده به از بین بردن مرزها برای معاملات و ارتباطات نیازمند است که فناوری بلاکچین قطعاً به خوبی می تواند چنین موضوعات و نیازهایی را مد نظر قرار دهد.
 
تنها زمان لازم است تا ارزهای دیجیتال سلطه خود را بر زندگی تمام افراد جهان کامل نموده و نظم بهتری بگیرند و در نهایت به رشد اقتصادی جهان کمک کنند. به لطف امکانات شگفت انگیزی که ارزهای دیجیتال به همراه آورده اند، میلیون ها نفر در سرتاسر جهان می توانند این ارزها را پس انداز کنند، آن ها را برای داد و ستد به خارج از مرزها بفرستند و با آن ها کسب و کاری تازه را آغاز نمایند.

پی نوشت:
[1] CryptoRocket
[2] BitPesa
[3] TenX’s digital wallet
[4] آلت کوینها، ارزهای دیجیتالی هستند که پس از بیت کوین عرضه شدند.
[5] ارز فیات یا پول بی‌پشتوانه مانند دلار آمریکا، در واقع یک پول قانونی است که ارزش خود را از دولت صادرکننده‌اش می‌گیرد و برخلاف پول کالایی ارزش آن به یک کالای فیزیکی بستگی ندارد.

منبع: finextra
نسخه چاپی