عوارض نخوردن صبحانه
صبحانه یکی از مهم ترین وعده های غذایی است که نباید از دست بدهیم. این یک نیاز برای تمام سنین و برای داشتن بدنی خوب است. به این دلیل است که بدن به منبع انرژی نیاز دارد تا کل روز را خوب کار کند. 

بهترین زمان برای صرف صبحانه یک ساعت پس از بیدار شدن از خواب است. خوردن صبحانه به ما انرژی بیشتری می دهد چون ما انرژی زیادی برای انجام فعالیت های خود داریم.

از سوی دیگر همانطور که در این مقاله خواهیم گفت ، اگر ما صبحانه را از دست بدهیم، قادر به انجام بهترین کار خود نخواهیم بود و از مشکلات مختلف سلامتی رنج می بریم. صرف صبحانه به عنوان بخشی از عادات سالم و سبک زندگی ما در کاهش خطرات سلامتی غیر منتظره به ما کمک خواهد کرد.


اثر جانبی و عوارض صبحانه نخوردن


پایین آمدن درک
صبحانه نه تنها برای حمایت از فعالیت های فیزیکی ما ضروری است، بلکه برای عملکرد مغز ما نیز ضروری است. اساساً مغز ما به تغذیه، مخصوصا به گلوکز نیاز دارد تا به بهترین شکل کار کند. کمبود عرضه مواد مغذی مغز ما می تواند عملکرد مغز ما را کاهش داده و باعث شود که ما مشکل در تمرکز داشته باشیم.

بنابراین، کودکان به شدت ملزم به خوردن صبحانه قبل از مدرسه هستند، چون نخوردت صبحانه باعث می شود که آن ها نتوانند مسائل را به طور موثر حل کنند. با این حال، ما باید در انتخاب منوی صبحانه خود انتخابی داشته باشیم، چون غذا با کالری بالا گزینه خوبی برای صبحانه نیست.

براساس تحقیقات، مصرف کالری بالا برای صبحانه می تواند عملکرد مغز ما را کاهش دهد. سبزیجات گزینه خوبی برای صبحانه هستند.

کاهش متابولیسم
صبحانه ناقص، عادت غذایی بد را ایجاد می کند. ما اغلب می خواهیم غذای سریع بخوریم تا ما را به سرعت سیر کنند. علاوه بر آن، سوخت و ساز و ساز ما کاهش می یابد. ما نمی توانیم حداکثر تلاش خود را انجام دهیم، چون هر دو فعالیت فیزیکی و مغزی ما نمی تواند به خوبی کار کند.

کاهش سیستم ایمنی
براساس مطالعه ای، نخوردن صبحانه می تواند سیستم ایمنی ما را کاهش دهد به طوری که ما مستعد بیماری های باکتریایی و ویروسی از قبیل آنفولانزا و سرفه شویم. این به این دلیل است که هورمونی که سلول های ایمنی مان را فعال می کنند، کاهش می یابد. بنابراین صبحانه برای مبارزه با ویروس و باکتری ها مهم است.

خلق و خوی بد
افراد با الگوی غذایی خوب روحیه خوبی هم دارند. افرادی که اغلب صبحانه شان را نمی خورند، روحیه نوسان داری را تجربه خواهند کرد که به خاطر قند خون پایین آن ها است. این یکی از عوارض جانبی نخوردن صبحانه است.

چاقی
صبحانه برای تمام روز گرسنگی ما را کنترل می کند. صبحانه ناقص به این معنی است که ما "روزه" هستیم. این امر قطعاً تعادل قند خون و تولید انسولین را که در نهایت ما را برای رنج بردن از چاقی به ارمغان می آورد، مختل می کند. در نهایت، ما نیز از مشکلات جدی سلامتی مانند دیابت، ناباروری و بیماری های قلبی رنج می بریم.

افرادی که زیاد صبحانه نمی خورند تمایل دارند غذای زیادی را هنگام نهار بخورند چون آن ها احساس گرسنگی بیش از حدی دارند. بنابراین آن ها مقدار زیادی چربی و کالری مصرف می کنند. حتی جذب کالری افرادی که صبحانه نمی خورند، 100 بیشتر از افرادی است که صبحانه منظمی دارند.

این حقیقت توسط چندین مطالعه ثابت شده است که نشان می دهد چاقی در افرادی که صبحانه نمی خورند، 4 برابر بیشتر از افرادی است که به طور منظم صبحانه می خورند.1

کاهش جذب مواد مغذی
کسانی که طرفدار صبحانه هستند، کلسیم، فیبر، زینک (روی)، آهن و ویتامین‌های آ، ث و ب 2 بیشتری دریافت می‌کنند. در غیر این صورت فرد خود را از تغذیه سالم محروم خواهد کرد.
 

بی نظمی قاعدگی
زنانی که به طور مرتب از صبحانه صرفنظر می‌کنند بیشتر در معرض بی نظمی‌های قاعدگی قرار می‌گیرند. به عقیده محققان این افراد علاوه بر سندرم پیش از قاعدگی از مشکل یبوست نیز رنج می‌برند.

احساس گرسنگی دائم
زمانیکه روز خود را بدون صبحانه آغاز می‌کنید معده شما سیگنال‌هایی به مغز فرستاده و اعلام خالی بودن می‌کند؛ در نتیجه از همان ابتدای روز حس گرسنگی در بدنتان شکل گرفته و باقی می‌ماند. صبحانه نخورها در واقع بیشتر در دام تغذیه ناسالم می افتند.2

خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش می‌دهد
گروه بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد تحقیقی را انجام داد که هدف از آن پیدا کردن رابطه‌ای میان عادات غذایی و وضعیت سلامت افراد بود. در این آزمایش که تقریبا ۶ سال به طول انجامید، تعداد ۴۶،۲۸۹ زن شرکت کردند. نتایج این تحقیق شگفت‌انگیز بود. طبق نتایج به‌دست آمده از این تحقیق، زنانی که عادت به نخوردن صبحانه داشتند در مقایسه با زنانی که بطور روزانه و مرتب صبحانه خود را می‌خوردند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دوم قرار داشتند.

بدتر آنکه، خطر بروز دیابت نوع دوم در زنان شاغلی که عادت به حذف وعده غذایی صبحانه خود داشتند نیز ۵۴% بیشتر از سایرین بود.

خطر ابتلا به سرطان افزایش پیدا می‌کند
حذف کردن صبحانه باعث زیاده روی در مصرف غذا در طول روز می‌شود و باین ترتیب زمینه برای افزایش شیوع بیماری چاقی فراهم می‌شود. طبق مطالعه‌ای که توسط مرکز مطالعات سرطانی انگلستان انجام شد، دیده شده است که خطر ابتلا به سرطان در فرد مبتلا به چاقی یا اضافه وزن بیشتر از افراد دیگر است.

موجب بروز میگرن می‌شود
هیپوگلیسمی یک اصطلاح پزشکی است که برای نشان دادن سطوح پایینی از قند خون به کار می‌رود. حذف کردن وعده‌های غذایی کاهش عمده‌ای در سطوح قند خون را موجب می‌شود و به دنبال آن هورمون هایی آزاد می‌شود که می‌توانند جبران‌کننده سطوح پایین گلوکز باشند. از طرف دیگر، در نتیجه این فرآیند، سطوح فشار خون بالا رفته و سردرد و میگرن را به همراه خواهد داشت.

احتمال بروز این اتفاق با حذف صبحانه بیشتر خواهد شد زیرا صبحانه نخستین وعده غذایی است که در روز پس از حدودا ۱۲ ساعت غذا نخوردن مصرف می‌کنید. بنابراین، اگر می‌خواهید از اینگونه سردردها در امان باشید، از خوردن صبحانه خود مطمئن شوید.

ریزش مو را تحریک می‌کند
ریزش مو یکی از تاثیرات عمده و جانبی نخوردن صبحانه است. بله! یک وعده غذایی کم پروتیین خطرناک می‌تواند سطوح کراتین را تحت تاثیر قرار داده، مانع از رشد مو شود و ریزش مو را به دنبال داشته باشد. صبحانه وعده غذایی اصلی و ضروری هر روز است و نقشی مهم درتقویت رشد فولیکول‌های مو دارد. بنابراین اگر می‌خواهید از داشتن موهایی محکم، شاداب و فاقد ریزش بهره‌مند شوید، باید صبحانه روزانه و غنی از پروتیین را در رژیم غذایی خود قرار بدهید.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.beytoote.com
3.www.bazdeh.org
نسخه چاپی