انواع آجیل و خواص و مضرات آن
آجیل ترکیبی از میوه‌های خشک‌ شده و مغزهای مختلف است که قبلا فکر می‌کردند ارزش غذایی ندارد، چرب و چاق‌کننده است و برای سلامت بدن ضرر دارد. اما حالا دیگر، محققان طور دیگری فکر می‌کنند. مطالعات و پژوهش‌های علمی بلند مدت نشان داده که مصرف آجیل می‌تواند اثرات مثبتی بر سلامت بدن داشته باشد.

در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با فواید و مضرات آجیل بیشتر آشنا کنیم.


انواع آجیل


آجیل شور
این نوع آجیل تشکیل شده از پسته، تخمه کدو، تخمه ژاپنی، مغز بادام، مغز فندق و بادام هندی هم به این متاسفانه این نوع آجیل، رایج‌ترین و پرطرفدارترین نوع آجیل در ایام نوروز است. این‌که چرا می‌گوییم متاسفانه، پاسخ ساده و روشنی دارد. کافی است به صفتی که کلمه آجیل را همراهی می‌کند، دقت کنید: «شور!» چه کسی است که این روزها در باره عوارض ناشی از افزایش مصرف نمک و خطرات زیان‌بار آن چیزی نشنیده باشد یا مطلبی نخوانده باشد؟

آجیل شیرین
شامل مغز گردو، کشمش، توت خشک، مغز فندق، مغز پسته، مغز بادام و بادام هندی. اگرچه از این نوع آجیل کمتر از بقیه آجیل‌ها در ایام نوروز استقبال می‌شود اما حضور مغز گردو در این ترکیب یک مزیت بسیار بزرگ به حساب می‌آید.

آجیل چهار مغز
این آجیل تشکیل شده از مغز بادام، مغز پسته، مغز فندق و بادام هندی. 1

سلیقه شخصی
همه ما برای خرید آجیل نوروزی یک گزینه دیگر را هم پیش‌روی خود داریم و آن هم سبک شخصی است. در بین اقلام مختلف آجیل، معمولا مشتریان بیشترین استقبال را از پسته به عمل می‌آورند و بعد از آن به ترتیب انواع تخمه، بادام، بادام هندی و مغز فندق مورد توجه قرار می‌گیرد.

آجیل مشکل گشا
بعضی‌ها معتقدند که حضور آجیل مشکل گشا، حتی در حجم کم ، در کنار ظرف اصلی آجیل یا روی سفره هفت سین، برای صاحبخانه خوش یمن خواهد بود و به همین خاطر، کمی هم از این نوع آجیل تهیه می‌کنند. آجیل مشکل گشا عبارت است از ترکیب مغز فندق، مغز پسته، مغز بادام، توت خشک، کشمش، نخودچی و نقل.

‪ آجیل‌های وارداتی
این روزها در آجیل فروشی‌ها و فروشگاه‌های عرضه کننده خشکبار، آجیل‌های هندی، تایلندی و ژاپنی هم پیدا می‌شود که به خاطر تنوع رنگی و طعم تندشان مشتریانی هم برای خودشان دست و پا کرده اند. در این نوع آجیل‌ها انواع رشته، ذرت، نخود و باقلا هم پیدا می‌شود. البته بعید به نظر می‌رسد که کسی بخواهد میز پذیرایی عید خود را با آجیل‌های رنگی شرق آسیا تزیین کند.


دلیلی برای دوست داشتن آجیل

آجیل چرب است اما چربی موجود در انواع آجیل از نوع اشباع نشده است که کلسترول خون را پایین می‌آورد و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کم می کند. اغلب مغزهای موجود در آجیل شامل ‪ ۹۰‬درصد اسیدهای چرب اشباع نشده هستند.

‪‬آجیل منبع پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است. ویتامین‌ای (‪E‬ ) و پروتئین آرجینی موجود در آجیل به حفظ سلامت رگ‌های خونی، کاهش فشار خون و پیشگیری از حملات قلبی کمک می‌کند. خوردن غذاهای حاوی ویتامین ای، از جمله آجیل، باعث کم شدن خطر ابتلا به سرطان می‌شود. آنتی اکسیدان‌های موجود در این ماده غذایی از اکسید شدن و تخریب سلول‌ها و بروز بیماری هایی مانند دیابت هم جلوگیری می‌کند.

‪آجیل سرشار از فیبر است. فیبرهای غذایی، هم به تسهیل اجابت مزاج کمک می کنند و هم نوعی احساس سیری در شخص ایجاد می‌کنند و به این ترتیب مانع پرخوری می‌شوند. فیبرهای غذایی در پیشگیری از بدخیمی‌های روده بزرگ هم بسیار مفیدند

‪‬ثابت شده که مغزهای گردو، فندق، بادام، پسته، بادام زمینی و انواع تخمه، دستگاه دفاعی بدن را در مقابله با عوامل خارجی تقویت می‌کند.

‪ مغزها علاوه بر کاهش کلسترول خون و کاهش میزان ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی، در پیشگیری از پوکی استخوان و بیماریهای دوران پیری نیز تاثیر به سزایی دارند2


اما چرا باید از مصرف زیاد آجیل بترسیم؟

آجیل ها پرکالری هستند و هر گرم آنها پنج کالری انرژی تولید می کند. از نظر ارزش تغذیه ای، یک نعلبکی آجیل دارای تقریبا ۶۰۰ کالری انرژی غذایی است. می دانید ۶۰۰ کالری یعنی چه قدر؟ یعنی دو بشقاب برنج! به عبارت دیگر یک نعلبکی آجیل می تواند به اندازه دو بشقاب برنج در چاق کنندگی شما نقش داشته باشد.
وجود چربی های متراکم در انواع آجیل در افزایش وزن و بروز چاقی موثر است. مصرف زیاد آجیل باعث جمع شدن انرژی و چربی بیش از حد مورد نیاز در بافت های بدن می شود و افزایش وزن را در پی دارد. پس اگر خیلی اهل آجیل و تنقلات هستید و هر جا که به دید و بازدید می روید، دست در ظرف آجیل می کنید، سعی کنید برای جبران مافات، حجم مواد غذایی را در هر وعده اصلی، بخصوص شام، کم کنید و به اندازه کافی تحرک بدنی و ورزش داشته باشید.

معمولا در تهیه انواع آجیل ها از مقادیری زیادی نمک استفاده می شود. بنابراین مصرف بی رویه آجیل، مخصوصا اگر میزان نمک آن بیش از حد متعارف باشد، ممکن است عوارضی را به خصوص برای بیماران قلبی عروقی، افراد مبتلا به فشار خون و بیماران کلیوی به همراه داشته باشد. چون تحقیقات نشان داده که مصرف آجیل های شور می تواند در افراد مبتلا به فشار خون بالا، منجر به شوک ناگهانی و ایست قلبی شود.

بعضی از ترکیبات موجود در آجیل، مانند مواد بادام زمینی، برای بعضی افراد به شکل آلرژن عمل می کند. آلرژن یعنی ماده ای که می تواند برای شخص، ایجاد حساسیت و آلرژی کند.3


اشتباهات رایج درباره آجیل


بعضی‌ها خیال می‌کنند آجیل ارزش غذایی ندارد و به قول معروف، شکم‌پرکن است!
اصلا این‌طور نیست! آجیل منبع سرشاری از پروتئین، آهن، روی، کلسیم، پتاسیم و بسیاری دیگر از مواد معدنی و ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان است.

بعضی‌ها فکر می‌کنند چربی آجیل، سلامت قلب را تهدید می‌کند
البته آجیل چرب است، اما چربی‌اش از نوع اشباع‌نشده است که کلسترول خون را پایین می‌آورد و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کم می‌کند. اغلب مغزهای موجود در آجیل شامل 90 درصد اسیدهای چرب اشباع‌نشده هستند.

برخی می‌گویند آجیل سرطان‌ زاست
برعکس! انواع آجیل حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. این آنتی‌اکسیدان‌ها از اکسید‌شدن و تخریب سلول‌ها و بروز بیماری‌هایی مانند دیابت هم جلوگیری می‌کنند. البته دیابتی‌ها برای مصرف آجیل باید میزان تقریبی انرژی و کربوهیدرات آجیل مصرفی روزانه‌ خود را محاسبه کنند و آن را از کل کالری و کربوهیدرات دریافتی روزانه‌شان کم کنند.4


پی نوشت:
1.www.article.tebyan.net
2.www.kums.ac.ir
3.www.hidoctor.ir
4.www.beytoote.com
نسخه چاپی