غذا های مفید برای درمان کبد چرب
کبد چرب ، مشکلی که این روزها آمار مبتلایان به آن به طور نگران کننده ای در حال افزایش و سن ابتلا به آن به طور نگران کننده تری در حال کاهش است پس هر کسی می تواند با بی توجهی به سبک زندگی و تغذیه ی خود در معرض ابتلا به آن باشد .

گفتنی است از هر 10 ایرانی، 3 نفر به کبد چرب مبتلا هستند و این آمار، زنگ خطر ها را درباره شیوع گسترده این بیماری در جامعه به صدا درآورده است، زیرا گرچه ممکن است این بیماری در ابتدا عوارضی در بدن ایجاد نکند، اما اگر تحت درمان مناسب قرار نگیرد، می تواند به التهاب و نارسایی جدی کبد منجر شود.

بیماری کبد چرب درمان کامل و مقطعی ندارد اما با مصرف مواد غذایی سالم و داشتن یک تغذیه خوب و مناسب انجام فعالیت های ورزشی می توان روند آن را تا حد قابل توجهی کنترل و کند نمود و از پیشرفت آن پیشگیری کرد و همین مورد یعنی تاثیر عالی تغذیه خود یکی از امیدوارکننده ترین بخش های درمانی برای فرد مبتلا به کبد چرب است .

در این مقاله با رژیم غذایی درمان کبد چرب بیشتر آشنا می‌شویم تا با یکی از شایع‌ترین بیماری‌های این سال‌ها مقابله کنیم.


سیر

سیر در بسیاری از رژیم های غذایی عضو ثابت است و برای افراد مبتلا به کبد چرب حاوی مزایایی است . براساس یک مطالعه مکمل های پودر سیر به کاهش وزن و چربی در افرادی که مبتلا به کبد چرب می باشند کمک می کند.


بروکلی

مصرف انواع سبزیجات برای افراد مبتلا به کبد چرب مفید است بااین وجود بروکلی یکی از سبزیجات مهم است که باید در رژیم غذایی مبتلایان به کبد چرب گنجانده شود. 


چای سبز

در مطلب خواص چای سبز در بخش سلامت نمناک اشاره داشتیم که نوشیدن چای سبز استفاده دارویی در طی هزاران سال پیش را داشته است زیرا به کاهش چربی خون کمک می کرده است. براساس یک مطالعه افرادی که روزانه 5-10 لیوان چای سبز مصرف می کردند کاهش قابل توجهی در میزان چربی کبدی داشته اند. چای سبز همچنین حاوی چندین آنتی اکسیدان از جمله کاتچین است که چربی کبدی را بهبود می بخشد. 


گردو

مغز گردو حاوی اسید چرب امگا 3 است که برای افراد مبتلا به کبد چرب بسیار مفید می باشد . خوردن گردو عملکرد کبد را در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی بهبود می بخشد. 


پروتئین سویا و کشک

براساس نتایج یک بررسی ، چربی کبد در زنان مبتلا به چاقی که روزانه 60 گرم کشک به مدت 4 هفته مصرف می کردند 20 درصد کاهش یافته بود. سویا نیز حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام ایزوفلاون است که به بهبود حساسیت به انسولین و کاهش سطح چربی در بدن کمک می کند. 1


آووکادو

برای حفاظت از کبد، آووکادو مصرف کنید. آووکادو حاوی چربی های خوب می باشد. تحقیقات نشان می دهد که این مواد شیمیایی سبب کاهش آسیب های کبدی می شوند. همچنین آووکادو حاوی مقدار زیادی فیبر است که به کنترل وزن بدن کمک شایانی می کند. پیشنهاد می کنیم سالاد آووکادو تازه و قارچ را حتما امتحان کنید.


شیر و لبنیات کم چرب

مطابق با تحقیقات انجام گرفته در سال 2011 بر روی موش ها، لبنیات حاوی میزان بالای پروتئین می باشند که می توانند آسیب های وارده به کبد را کاهش دهند.


دانه آفتابگردان

از دانه آفتابگردان بعنوان آنتی اکسیدان قوی استفاده کنید. این دانه های معطر حاوی مقدار زیای ویتامین E هستند. ویتامین E بعنوان یک آنتی اکسیدان جهت حفاظت از کبد در برابر آسیب های بیشتر عمل می کند.


چغندر

مصرف چغندر به فرآیند تصفیه خون کمک می کند و همچنین فلزات سنگین را در بدن جذب می کند.


سیب

سیب دارای پکتین (Pectin) است که به دفع فلزات سنگین در بدن کمک می کند. دفع این فلزات توسط پکتین کار کبد را کاهش می دهد و ظرفیت سم زدایی کبد آن را بالا می برد.2


چای سبز

استفاده از چای سبز برای اهداف دارویی روشی است که از هزاران سال پیش تاکنون ادامه دارد چای سبز به کاهش میزان چربی بدن و چربی خون کمک می‌کند. سطوح آنتی‌اکسیدانی در چای سبز نیز ممکن است برای کاهش التهاب بدن و کبد مفید باشد.


بادام زمینی

کبد چرب در مراحل آخر بیماری، درمان کامل ندارد و تنها می توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد. مصرف چربی اشباع عملکرد کبد را با مشکل مواجه می کند. از طرفی ارگان‌های داخلی بدن نیاز به چربی‌های خوب و غیر اشباع دارند تا بتوانند املاح و ویتامین‌های لازم را دریافت و جذب کنند.
بادام زمینی حاوی مقادیر بالای چربی‌های غیر اشباع و مفید برای سلامتی بدن است که هیچ آسیبی به کبد و ارگان‌های حیاتی بدن نمی رساند. تاثیر بادام زمینی در کاهش وزن شگفت انگیز است. بیماران با یک رژیم لاغری حاوی بادام زمینی و کم کردن میزان چربی مضر بدن می توانند فشار به کبد را کم کرده و روند درمان را تسهیل کنند.3


غذاهایی که بیماران کبد چرب باید از خوردن‌شان پرهیز کنند

افزودن غذاهای سالم به رژیم غذایی، یکی از راههای مدیریت و کنترل بیماری کبد چرب است. اما غذاهایی نیز وجود دارند که مبتلایان به کبد چرب باید از مصرف‌شان اجتناب کنند.

شکر و قند اضافی
قند اضافی می‌تواند سطح قند خون را بالا برده و چربی کبد را بیشتر کند. قند اضافی معمولا در آبنبات، بستنی و نوشابه‌های شیرین مانند آبمیوه‌ها وجود دارد. قند افزوده اغلب در غذاهای بسته بندی شده پنهان است. اجتناب از مصرف سایر قندها مانند فروکتوز و شیره‌ی ذرت هم می‌تواند چربی کبد را به حداقل برساند.

غلات تصفیه شده
غلات فرآوری شده و تصفیه شده در نان سفید، پاستا و برنج سفید موجودند. این غلات بسیار فرآوری شده، فیبر ندارند که می‌تواند قند خون را بالا ببرد.
غلات تصفیه شده را می‌توانید به راحتی با غلات کامل و آرد گندم کامل، سیب زمینی یا بنشن جایگزین کنید.4

غذاهای سرخ شده یا شور
غذاهای سرخ شده یا شور ممکن است کالری بدن را افزایش داده و خطر افزایش وزن را در پی داشته باشند. اضافه کردن ادویه‌جات اضافی و گیاهان به وعده غذایی یک راه عالی برای ساخت غذاهای طعم دهنده بدون نمک است.

گوشت
گوشت قرمز، حاوی چربی‌های اشباع بالا است که باید افرادی بیماری کبد چرب دارند، سعی کنند از آن اجتناب کنند. گوشت سفید، ماهی، مرغ جایگزین خوبی برای گوشت قرمز است، اما گوشت ماهی ممکن است بهترین انتخاب باشد.

تغییر سبک زندگی برای درمان کبد چرب
ورزش منظم برای کسانی که بیماری کبد چرب دارند، مهم است زیرا علائم بیماری را کاهش می‌دهد. ورزش منظم برای همه مهم است، اما برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب مفیدتر است. از دست دادن وزن بیش از حد و حفظ شکل بدن با ورزش ممکن است به کاهش علائم بیماری کبد چرب کمک کند.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.zoomlife.ir
3.www.drdr.ir
4.www.asriran.com
نسخه چاپی