انواع سالاد
خوشبختانه سالاد همیشه طرفداران زیادی دارد. اگر سالاد از مواد مناسب تهیه شده باشد به لاغری شما کمک زیادی می کند اما برخی از سالاد ها دقیقاً برعکس عمل می کنند مثل سالاد های سرو شده در رستوران ها. به خاطر این که سرشار از ترکیبات پر کالری هستند.

این روز ها خیلی مد شده است که افراد به بهانه پیروی از رژیم لاغری، ابتدا یک بشقاب بزرگ سالاد میل می کنند و بعد سراغ غذا می روند. آنها به این امید که سالاد خورده اند و چاق نمی شوند تا آنجا که می توانند غذا می خورند. اما متخصصان تغذیه می گویند:مصرف سالاد تنها زمانی به لاغر شدن کمک می کند که جایگزین بخشی از حجم غذایی شود که فرد قصد خوردن آن را دارد. سالاد فیبر زیادی دارد، خوردن آن قبل از غذا معده را پُر می کند، اما زیاده روی در مصرف آن به همراه غذا می تواند به بزرگ تر شدن حجم معده و در نتیجه افزایش اشتها بی انجامد.

از سوی دیگر سالاد هایی که معمولاً به همراه سس فراوان و دیگر افزودنی ها در رستوران ها سرو می شوند، چندان هم رژیمی نیستند و برخی از انواع آنها تا 1000 کالری انرژی دارند.

یک سالاد ساده ی کاهو به همراه خیار، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، هویج، کلم یا جوانه که با آبغوره یا آبلیموی تازه خورده شود، نه تنها در لاغر شدن مؤثر است، بلکه ویتامین های مورد نیاز بدن را نیز تأمین می کند.


انواع سالادهای رژیمی


سالاد رژیمی تن ماهی
سالاد جوانه گندم نیز یکی دیگر از سالادهای رژیمی و مخصوص بدست آوردن تناسب اندام است، این سالاد را می توان به همراه مخلوط سبزیجات از جمله هویچ، سیب زمینی پخته، نخود فرنگی و روغن زیتون به همراه آبلیموی تازه مصرف کرده و به این ترتیب علاوه بر لاغر شدن انواع ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین کرد.

سالاد رژیمی جوانه گندم
سالاد سینه مرغ به همراه سبزیجات خود یک غذای کامل است و با خوردن آن نیاز بدن هم به ویتامین ها و هم به پروتئین برطرف می شود به همین دلیل این سالاد در بیشتر رژیم های غذایی لاغری وجود دارد.

سالاد رژیمی سینه مرغ
برای درست کردن آن باید سینه مرغ را پخته یا کباب پز یا بخار پز کنید و به همراه کنجد، پیازچه، سرکه بالزامیک و کاهو مصرف کنید. 
در پایان سالاد سینه مرغ کبابی به همراه آووکادو، گوجه فرنگی و قطعات تخم مرغ پخته شده یک ترکیب خوشمزه رژیمی و درمانی برای لاغری و سلامت بدن است. 

سالاد کاهو و خیار
ترکیب گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای و کاهو و خیار و هویج و کلم و جوانه گندم همراه با چاشنی آبغوره یا آبلیموی تازه نه تنها در لاغر شدن مؤثر است، بلکه ویتامین های مورد نیاز بدن را نیز تأمین خواهد کرد.1

در ادامه این مطلب برخی از معروف ترین سالاد های دنیا که خود یک وعد غذایی کامل هستند را معرفی می کنیم.


ایتالیا، سالاد پانزانلا | Panzanella Salad

جالب است بدانید که هرچقدر که سس ایتالیایی در سرتاسر دنیا شهرت دارد سالاد در ایتالیا آن قدر محبوب و پرطرفدار نیست! با این حال، یکی از معروف ترین سالادها در ایتالیا پانزانلا نام دارد که به اسم پانمول هم شناخته می شود. اگرچه این سالاد خوشمزه را می توانید در شهرهای مختلف ایتالیا پیدا کنید، اما به ویژه در سالادی که در منطقه توسکان تهیه می شود شهرت بیشتری پیدا کرده است. در توسکان این سالاد را از ترکیب نان غلتانده شده در روغن زیتون، پیاز، گوجه، سرکه و نمک و سبزیجات معطر تهیه می شود. عنصر اصلی و کلیدی در این سالاد تکه های نانی که کاملا آغشته به روغن زیتون شده اند.


اندونزی، سالاد گادو گادو | Gado-Gado

گادو گادو به معنای میکس-میکس است و یکی از معروف ترین سالادها در اندونزی به شمار می رود. ترکیبات این سالاد بسیار متنوع و متغیر است و در هر منطقه آن را به یک شیوه تهیه می کنند. با این حال، در سفر به اندونزی احتمالا سالاد گادو گادو را با پنیر توفو، تخم مرغ آبپز، گوجه، لوبیا سبز، کلم، ذرت و … خواهید داد که با سس کره بادام زمینی پوشانده شده است.


لبنان، سالاد تبوله | Tabbouleh Salad

سالاد تبوله یکی از سلامت ترین و معروف ترین سالادها در لبنان است و علاوه بر لبنان در سرتاسر دنیا هم طرفداران زیادی پیدا کرده است. سالاد تبوله از ترکیب بلغور، نعنا و جعفری ساتوری شده، خیار و گوجه خرد شده تهیه می شود و طعمی بسیار طراوت بخش و مطبوع دارد. برای مزه دار کردن سالاد هم از روغن زیتون، آب لیموی تازه، نمک، فلفل و گاهی سیر تازه استفاده می کنند. راز خوشمزه شدن سالاد تبوله استفاده از سبزیجات تازه و خوش عطر و بوست.


فنلاند، سالاد روسولی | Rosolli Salad

یکی از معروف ترین سالادها در کشور فنلاند سالادی خوشرنگ و خوش طعم به نام روسولی است که به ویژه در شام شب کریسمس سرو می کنند. برای تهیه سالاد روسولی چغندر، سیب زمینی، هویج، پیاز، سیب و خیارشور را به صورت مکعبی خرد و سپس با یکدیگر ترکیب می کنند. این سبزیجات در آخر با خامه پرچرب، سرکه، شکر و نمک ترکیب می شوند و در کنار غذای اصلی سرو می شود.2


سالاد سرآشپز (ایالات متحده)

سالاد سرآشپز، سالاد سنتی آمریکایی است که خوردن آن برای فصل تابستان توصیه می‌شود. می‌توانید این سالاد دلچسب را به‌تنهایی و به‌عنوان یک وعده غذایی کامل مصرف کنید. سالاد سرآشپز از ترکیب تخم‌مرغ پخته، گوشت (بوقلمون، ژامبون، مرغ یا گوساله)، گوجه‌فرنگی، خیار و پنیر (معمولا پنیر چدار یا پنیر سوئیسی) درست می‌شود. معمولا در تهیهٔ این سالاد از سس بالزامیک خامه‌ای و گاهی نان کروتن و نان تست نیز استفاده می‌شود. این ترکیبات روی لایه‌ای از کاهو قرار می‌گیرند.

گفته می‌شود این سالاد را ژاک روسر در هتل پنسیلوانیای نیویورک ابداع کرد، اما لوئیس دیاتز در هتل ریتزکارلتون بود که این سالاد را به شهرت رساند. در دستورالعمل اصلی این سالاد از زبان گاو استفاده می‌شود. اما در روش‌های مدرن، بخش‌های لذیذتر گوشت‌ جایگزین آن شده‌اند.


سالاد نیکویز (فرانسه)

سالاد نیکویز نمایندهٔ خوبی برای غذاهای جنوب فرانسه است. این سالاد فرانسوی با عنوان «غذای فقرا» نیز شناخته می‌شود؛ زیرا در آن از منابع پروتئینی ارزان‌قیمت مانند کنسرو ماهی تن و ماهی کولی استفاده شده است. البته این روزها در برخی نقاط جهان این سالاد با ترکیبات گران‌تری (مانند خاویار یا ماهی قزل‌آلای تازه) نیز درست می‌شود. مواد استفاده شده در این سالاد، بیشتر مخصوص شهر خاستگاه آن،‌ شهر نیس فرانسه،‌ است.

در سالاد نیکویز مواردی مثل گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ پخته، زیتون سیاه، پیازچه، ماهی تی یا ماهی کولی استفاده می‌شود. در برخی دستورالعمل‌های جدیدتر از موادی مانند باقلا، خیار، فلفل دلمه‌ای، تربچه، کنگر فرنگی خام، کرفس، پیاز قرمز، لوبیا سبز، سیب‌زمینی پخته و مِسکلون (یک ترکیب فرانسوی از چند سبزی) به کار می‌رود. در ایالات متحده معمولا این سالاد با سیب‌زمینی پخته، لوبیا سبز، تخم‌مرغ پخته، ماهی تن، گوجه‌فرنگی، پیاز قرمز، مسکلون و سس بالزامیک تهیه می‌شود.


سالاد روسی یا سالاد الویه (آرژانتین)

سالاد سیب‌زمینی آرژانتینی، سالاد سنتی آمریکای جنوبی است که با عنوان سالاد روسی یا سالاد الویه نیز شناخته می‌شود. همان‌طوری که از نام این سالاد پیداست، این سالاد ریشه‌ای روسی دارد. در طول زمان این سالاد ابتدا از روسیه به اسپانیا، ایتالیا و پرتغال و درنهایت به آرژانتین رسید.

سالاد روسی معمولا از سیب‌زمینی پخته، نخود فرنگی، هویج و مقدار زیادی سس مایونز درست می‌شود. البته می‌توان در این سالاد از مارچوبه، لبو، میگو، مرغ، گوشت یا تخم‌مرغ نیز استفاده کرد. این سالاد در کشور آرژانتین به‌حدی معروف است که ترکیبات اصلی آن در بسته‌هایی در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد. این سالاد معمولا در تمام طول سال خورده می‌شود و خوردن آن در جشن کریسمس و در آرژانتین مرسوم است.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.eligasht.com
3.www.chetor.com
نسخه چاپی