خواص برنج
تصویر یک پلوی خوش عطر که همین الان از پلوپز درآمده، تصویر دل‌انگیزی است! برنج در اکثر نقاط جهان به‌عنوان بخش اصلی بسیاری از وعده‌های غذایی استفاده می‌شود. بیش از نیمی از جمعیت جهان از این غله‌ی مهم تغذیه می‌کنند. از جمله خواص برنج برای سلامتی می‌توان به تأمین فوری انرژی، تنظیم و بهبود حرکات روده، تثبیت سطح قند خون و کاهش روند پیری اشاره کرد. برنج همچنین در تأمین ویتامین B1 در بدن نیز نقش دارد. همراه ما باشید، می‌خواهیم اطلاعات بیشتری درباره‌ی خواص برنج در اختیارتان بگذاریم.

تقویت متابولیسم، مراقبت از پوست، کمک به هضم، کاهش فشار خون بالا، کمک به کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی و حفاظت در برابر دیسانتری، سرطان و بیماری‌های قلبی از دیگر خواص برنج به‌شمار می‌روند.

این خواص در بیش از چهل هزار نوع از این دانه‌ی غلات وجود دارد. برنج به دو دسته‌ی اصلی دانه‌های کامل و برنج سفید تقسیم می‌شود. دانه‌های کامل برنج که به شکل اولیه و خالص هستند، ارزش غذایی بالایی دارند. اما در برنج سفید، سبوس از دانه‌ی اصلی جدا می‌شود که ارزش غذایی آن را کمتر می‌کند. افراد با توجه به نیازهای آشپزی، دسترسی و انواع خواص برنج برای سلامتی، از گونه‌های مختلف دانه‌های این غلات استفاده می‌کنند.

برنج همچنین با توجه به طول دانه تقسیم‌بندی می‌شود. در غذاهای آسیایی از برنج دانه‌بلند استفاده می‌شود و کشورهای آمریکایی، دانه‌های متوسط و کوتاهِ برنج را ترجیح می‌دهند.


تأمین انرژی

برنج سرشار از کربوهیدرات است که به‌عنوان سوخت بدن عمل می‌کند؛ علاوه بر این، در عملکرد طبیعی مغز نیز نقش دارد. کربوهیدرات پس از سوخت‌وساز در بدن به انرژی کاربردی تبدیل می‌شود. ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد ارگانیک موجود در برنج، عملکرد و فعالیت متابولیک تمام ارگان‌های بدن را افزایش می‌دهند که درنهایت به افزایش سطح انرژی منجر می‌شود.


جلوگیری از چاقی

از دیگر خواص برنج می‌توان به جلوگیری از چاقی اشاره کرد. دانه‌های برنج فاقد چربی‌های مضر، کلسترول و سدیم هستند. برنج همچنین به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر یک رژیم غذایی صحیح شناخته می‌شود. در حقیقت، هر غذایی که مواد موردنیاز بدن را تأمین کند، بدون اینکه تأثیرات منفی به‌همراه داشته باشد، یک امتیاز بزرگ برای سلامتی محسوب می‌شود. سطح بسیار اندک چربی، کلسترول و سدیم، به کاهش چاقی و عوارض مرتبط با آن کمک می‌کند.


کنترل فشار خون

سطح سدیم موجود در دانه‌های برنج بسیار اندک است و به همین دلیل برای افرادی که فشار خون بالایی دارند، بسیار مناسب است. سدیم بیش از اندازه در بدن به منقبض‌شدن رگ‌ها و شریان‌ها، افزایش استرس و فشار بر سیستم قلبی‌عروقی منجر می‌شود که درنهایت، فرد را به فشار خون بالا مبتلا می‌کند. این ماده همچنین در ابتلا به بیماری‌هایی مثل آترواسکلروز، سکته قلبی و سکته مغزی نقش دارد. با این اوصاف، مصرف خوراکی‌هایی که فاقد سدیم هستند، برای سلامتی مفید خواهد بود.1


حاوی باکتری مفید

برنج همچنین می تواند رشد باکتری های مفید را که به روده کمک می کنند، تقویت کند. این باکتری همچنین برای کاهش بیماری روده مانند اسهال بسیار مفید است. مواد مغذی برنج نیز به نفع انسان ها در حال افزایش است، که این امر باعث می شود برنج مواد مغذی بیشتری برای نیاز روزانه انسان داشته باشد.


کنترل تعادل مایعات بدن

در تنظیم تعادل مایعات بدن، سدیم با پتاسیم همکاری می کند. سدیم محرکی برای مغز برای مصرف آب فراهم می کند. توضیح اینکه وقتی سدیم بیش از حد مجاز در بدن باشد، احساس تشنگی خواهیم کرد. سپس عطش به دنبال مصرف آب و کلیه ها و دفع سدیم بیشتر از بین برود تا حجم خون کاهش یابد و سطح سدیم متعادل تر شود.


جلوگیری از کم خونی

آهن موجود در برنج برای تشکیل هموگلوبین مفید است زیرا آهن قادر به تشکیل رنگ قرمز عمیقی است که در گلبول های قرمز وجود دارد به طوری که بعداً تولید هموگلوبین را افزایش می دهد و نیاز بدن به هموگلوبین به درستی برآورده می شود. اگر هموگلوبین بهینه تولید شود، به جلوگیری از خطر کم خونی نیز کمک می کند.


کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

خوراکی هایی که حاوی فیبر زیادی هستند به بدن شما کمک می کنند تا سلامت قلب را مدیریت کند. در رابطه با فواید فیبر نشان داده شده است که این ماده به دستگاه گوارش کمک می کند. گوارش خوب باعث می شود بدن بتواند وزن ایده آل بدن را بدست آورد. علاوه بر این، وزن ایده آل بدن را از خطر چاقی دور می کند. به طوری که فیبر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی کمک می کند.


جلوگیری از بواسیر

بواسیر بیماری است که در اثر تورم رگ های خونی که در ناحیه مقعد هستند ایجاد می شود. این امر باعث می شود علاوه بر اینکه فشار دفع بیش از حد قوی نباشد، بلکه با عدم دفع راحت و مناسب، می تواند باعث التهاب در اطراف روده شود. اگر مصرف برنج به صورت مرتب ادامه یابد که حاوی فیبر می باشد، روده ها برای پردازش مواد غذایی به خوبی کار می کنند تا روند دفع مدفوع راحت تر شود.


کاهش خطر سرطان

برخی از انواع سرطان مانند سرطان روده بزرگ و سرطانی که به دستگاه گوارش حمله می کند، به علت فقدان فیبر رخ می دهند. مصرف غذاهای حاوی فیبر و همچنین برنج می توانند سیستم هضم را بهبود بخشند و از این طریق پتانسیل ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان تخمدان، سرطان دهانه رحم و سرطان پستان را کاهش دهند.


جلوگیری از پوکی استخوان

افراد سالخورده باید ویتامین D زیادی دریافت کنند. پیر شدن به معنای کاهش عملکرد و غلظت مواد معدنی و ویتامین ها در بدن است. بنابراین به افراد مسن باید ویتامین D به شکل غذا یا مکمل داده شود. علاوه بر این، دریافت ویتامین D به کمک نور خورشید در صبح برای حفظ استخوان در هنگام پیری بسیار مفید است. با مصرف کافی ویتامین D توسط افراد مسن ، امید می رود که آنها بتوانند در آن سن معقول حرکت کنند. علاوه بر این، آنها به راحتی، دیگر از بیماری های ناشی از کمبود ویتامین D رنج نمی برند.2

متاسفانه بسیاری از افراد به خصوص بانوان در دوران رژیم غذایی خود برنج را به طور کامل از وعده روزانه مصرف غذایی حذف می‌کنندغافل از این که اگر برنج را به همراه مواد خوراکی میل کنند ، از خواص زیاد آن بهره مند می شوند.


هویج پلو

هویج به علت دارا بودن ویتامین k، پتاسیم، آنتی اکسیدان، بتاکاروتن و فیبر یک ماده غذایی مناسب برای کاهش وزن و درمان اسهال است که اگر همراه برنج مصرف شود، می تواند تاثیر بیشتری در درمان اسهال داشته باشد.


عدس پلو

هضم آسان آن با تامین آهن و پروتئین می تواند باعث تقویت ذهن، جلوگیری از آلزایمر، رفع کم خونی، درمان ناراحتی های روده‌ای، درمان التهاب و زخم‌های دهان و گلو، درمان دیفتری بهبود نفخ معده، دفع صفرا، افزایش مقدار مدفوع، سلامت سیستم قلبی- عروقی، بهبود یبوست و افزایش شیر مادران شیرده شود.


ماش پلو

خواص آنتی اکسیدانی، مس و مواد مغذی موجود در ماش می تواند نقش بسیار زیادی در درمان یبوست، اسهال، بهبود سیستم گوارش، رشد کودکان، کاهش کم خونی در نوزادان، تقویت حافظه، سلامت لثه، جلوگیری از پوکی استخوان درمان گرما زدگی، درمان بیماری نقرس، بهبود کلسترول خون و قلب، افزایش انرژی در مادران باردار، درمان دیابت نوع 2، کاهش وزن، تقویت بنیه بدن و درمان قند خون داشته باشد.


زیره پلو

زیره به علت وجود ویتامین k، B، C، E، کلسیم منیزیم، فسفر و آهن در خود می تواند بسیاری از مشکلات و بیماری ها مانند نفخ معده، تشنج صرع، چاقی، تنگی نفس، سکسکه، دل درد کودکان، برونشیت، لاغری در نواحی شکم یبوست، قرمزی چشم، درد دندان، درد زخم را بهبود بخشد و موجب دفع سموم بدن شود. بهتر است برای به حداقل رساندن تاثیر این موارد حتما همراه برنج مصرف شود.3


برنج آبکش یا کته

معمولا بیشتر خانواده‏ها ترجیح می‏دهند برنج را آبکش مصرف کنند چون معتقدند علاوه بر اینکه خوش‏منظره‌‏تر به نظر می‏رسد، مشکل چاق‏کنندگی‌اش نیز حل می‏شود. آن ها تصور می‌کنند کته‌کردن برنج به دلیل نشاسته موجود، باعث چاقی می‏شود از این رو تمایل بیشتری به آبکش کردن آن دارند اما این تصور کاملا اشتباه است و تفاوت در نحوه پخت برنج (به صورت کته و آبکش) فقط بر میزان موادمغذی موجود در آن اثر می‌گذارد. با آبکش کردن برنج، ویتامین‌های محلول در آب آن مانند ویتامین‏های گروه B از بین می‏روند. بنابراین برای حفظ ویتامین‌ها توصیه می‌شود برنج را به صورت کته بپزید.4


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.namnak.com
3.www.seemorgh.com
4.www.article.tebyan.net
نسخه چاپی