آیا گیاه خواری باعث طول عمر می شود؟

ارتباط گیاهخواری با طول عمر

امروزه تحقیقات بسیار زیاد و گوناگونی در رابطه با فواید و مضرات استفاده از رژیم های غذایی گیاهخواری وجود دارد. بسیاری از افراد بر این عقیده اند که استفاده از رژیم رژیم های غذایی گیاهخواری برای بدن مفید است و بسیاری دیگر نظری عکس دارند.

حرف های ضد و نقیض زیادی در مورد رژیم گیاهخواری می شنویم. برخی می گویند این رژیم کامل نیست و می تواند سلامت فرد به خصوص کودکان را در معرض خطر قرار دهد. برخی دیگر به شدت طرفدار این رژیم هستند و می گویند گیاهخواری از بسیاری سرطان ها پیشگیری و از بروز چاقی و اضافه وزن جلوگیری می کند.

گیاهخواری یک مدل ثابت غذاخوردن نیست که فقط در آن منابع حیوانی حذف شود. انواع مختلفی از گیاهخواری با درجه های مختلف حذف منابع حیوانی وجود دارد که از ماهی گیاهخواری، ماکیان گیاهخواری، شیر تخم مرغ گیاهخواری تا انواعی که نه تنها صرفا گیاهخوارند بلکه گیاهان را خام می خورند (خام گیاهخواران) متفاوت هستند اما یکی از متعادل ترین رژیم های گیاهخواری شیر تخم مرغ گیاهخواری است که در آن فرد لبنیات و تخم مرغ را به عنوان منبع پروتئینی دریافت می کند.

بر اساس مطالعات اخیر نشان داده شده رژیم گیاهخواری سبب کاهش مرگ و میر و کاهش خطر بسیاری از بیماری های مزمن از جمله فشار خون بالا، نشانگان متابولیک، دیابت و بیماری ایسکمیک قلبی خواهد شد.

در همین راستا پژوهشگران مطالعه ای را طراحی و 73308 زن و مرد را طی 6 سال مورد مطالعه قرار داده و تمامی علل مرگ ومیر در این افراد را بررسی کردند. به همین جهت پرسشنامه ای را طراحی و به بررسی عادات غذایی شرکت کنندگان پرداختند و آنها را به 5 گروه دسته بندی کردند:غیرگیاهخوار، نیمه گیاهخوار، گیاهخوارانpesco (که غذاهای دریایی نیز استفاده می کردند) ،گیاخواران-لاکتو-اوو (که لبنیات وتخم مرغ استفاده می کردند)، گیاهخواران مطلق.

در بررسی نهایی مشاهده شد گروه گیاهخوار افرادی بودند با خصوصیاتی شامل، طول عمر بیشتر، بسیار باسوادتر، تمایل بیشتر به ازدواج، تمایل کمتر به مصرف سیگار، تمایل بیشتر به ورزش و اندام مناسب تر.

برخی از شواهد نشان می دهند که الگوی های رژیم غذایی گیاهخواری ممکن است سبب کاهش مرگ ومیر شود ولیکن این امر هنوز کاملا به تایید نرسیده است.

به طور متوسط در طول 6 سال این مطالعه 2570 مورد مرگ ومیر در میان شرکت کنندگان گزارش شد که به طور کلی 6 مرگ در هر 1000 نفر در طول هرسال بود.

نتایج نشان دادند که نسبت مرگ ومیر در میان گیاهخوران نسبت به غیرگیاهخوران 12 درصد کمتر بود.

این ارتباط در گروه مردان مشهودتر بود و کاهش معنی داری در مرگ ومیر ناشی از بیماری قلبی و بیماری های ایسکمیک قلبی در گروه گیاهخواران مرد نسبت به غیرگیاهخواران مشاهده شد، ولیکن در بین زنان کاهش معناداری گزارش نشد.

بررسی ها نشان دادند که مرگ ومیر در بین تمامی انواع گیاهخوارن نسبت به غیرگیاهخواران کمتر بوده است.1


نتایج یک پژوهش جدید حاکی است مردم برای طولانی شدن متوسط عمر خود به جای استفاده از گوشت بهتر است از پروتئین گیاهی استفاده کنند.

براساس این پژوهش، شماری از محققان آمریکایی در مجله طب داخلی "جاما " به تحلیل داده های برنامه غذائی 130 هزار نفر در طول 30 سال پرداختند.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند احتمال مرگ زود هنگام افرادی که مقادیر زیادی پروتئین گیاهی استفاده می کنند کاهش، و افرادی که پروتئین های حیوانی استفاده می کنند، افزایش داشته است.

برخی کارشناسان انگلیسی نیز به این نتیجه رسیدند که برای شناخت زوایای بیشتر این موضوع باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

پروتئین های حیوانی شامل انواع گوشت ها اعم از ماهی ها، تخم مرغ و فراورده های لبنی است. منابع گیاهی نیز عبارتند از دانه های لوبیا، گردو، عدس، سویا ونان است.

تحلیل این داده ها حاکی است؛ افزایش 3 درصدی کالری پروتئین های گیاهی با کاهش 10 درصدی احتمال مرگ - به هردلیلی- همراه است.

همچنین این افزایش کالری، با کاهش 12 درصدی احتمال مرگ بر اثر بیماریهای قلبی همراه است.

اما افزایش میزان کالری پروتئین های حیوانی به میزان 10 درصد موجب افزایش 2درصدی مرگ می شود که درافراد مبتلا به بیماریهای قلبی 8 درصد احتمال افزایش مرگ وجود دارد.

احتمال افزایش مرگ در افرادی که از عوامل خطرناک دیگری مانند چاقی، سیگارکشیدن یا ورزش نکردن رنج می برند، بسیار بیشتر است.

در این پژوهش، اطلاعاتی درباره روش زندگی شرکت کنندگان و اطلاعات پزشکی ویژه آنان هردو سال یک بار جمع آوری شده است.

این افراد باید هر چهار سال یک بار با پر کردن فرمی غذاهایی که خورده اند را اطلاع دهند.

از مجموع 130 نفر جامعه آماری در این پژوهش، بیش از 36 هزارنفر شامل 9000 نفر به دلیل بیماریهای قلبی و انسداد رگهای خونی، حدود 13000 نفر به دلیل سرطان و حدود 14000 نفر به دلائل دیگر فوت کرده اند.

مینگ یانگ سونگ" یکی از محققان شرکت کننده در این پژوهش که در بیمارستان ماساچوست کار می کند، گفت: نتائج تحقیقات نشان می دهد مردم باید به نسبت پروتئین های حیوانی مقادیر زیادی پروتئین های گیاهی بخورند و زمانی که مجبور به انتخاب منابع پروتئین حیوانی هستند ماهی و جوجه را در اولویت قرار دهند.

وی افزود: در پژوهش های آتی باید به سازوکارهای تاثیرات پروتئینهای گیاهی و حیوانی، و تاثیر منابع مختلف پروتئینهای حیوانی بر سلامت عمومی بیشتر پرداخت.
دکتر "ایان جانسون" پژوهشگر تغذیه و همکار افتخاری مرکز تغذیه انگلیس گفت: به نظر می رسد این اقدام جنجال برانگیز ثابت کند رژیم غذایی متکی بر غذاهای گیاهی از رژیم های غذائی متکی بر مقادیر زیادی گوشت و فراورده های لبنی برای سلامت بدن در دراز مدت موثر است.

وی افزود: کاملا مشخص نیست پروتئین های گیاهی مانع بروز بیماریهاست یا پروتئین های حیوانی برای سلامت بدن ضرر دارد.2


بررسی 12 ساله رژیم غذایی گیاه‌خواری

دویچه‌وله، مرکز تحقیقاتی بیماری‌های سرطانی در آلمان، مدت 12 سال تغذیه تعدادی از گیاه‌خواران را زیر نظر داشت. در میان این افراد، انواع مختلف گیاه‌خواران حضور داشتند، از جمله گیاهخواران محض که از خوردن تمام فراورده‌های حیوانی مثل گوشت، تخم‌مرغ، شیر و عسل پرهیز می‌کردند و همینطور افراد نیمه گیاهخوار که بعضی فراورده های حیوانی را مصرف می‌کردند.

نتیجه این پژوهش نشان داد که میزان مرگ و میر در افراد گیاه‌خوار بین خانم ها 30 درصد و بین آقایان 50 درصد کمتر از سایر افراد بود.


عوارض گیاه ‌خواری محض

بعضی از افراد فکر می‌کنند، رژیم گیاه‌خواری تضمین کننده سلامت بدن است، در حالی که پژوهش‌ها نشان می دهد گاهی اوقات افراد گیاه‌خوار در معرض ابتلا به بعضی بیماری‌ها قرار می‌گیرند که در سایر افراد کمتر دیده می‌شود؛ مثلا احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا در افراد گیاه‌خوار بیشتر از بقیه افراد است.
 
هر چند گیاهخواری فواید بیشماری برای بدن دارد، ولی همانطور که می‌دانید بدن انسان به تمامی گروه‌های غذایی به میزان متعادل نیاز دارد. لذا به طور قطع این افراد در سلامتی کامل قرار ندارند و ممکن است به عوارض ناشی از عدم دریافت سایر مواد مغذی گرفتار شوند. به عنوان مثال ویتامین B12 فقط در غذاهای حیوانی وجود دارد، لذا در صورت مصرف غذاهای گیاهی دچار کمبود آن در بدن خواهیم شد.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.fa.alalamtv.net
3.www.article.tebyan.net
نسخه چاپی