ترک سیگار و فواید آن
به گفته انجمن ریه آمریکا، مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود، بیش از 480000 مورد مرگ و میر سالانه در ایالات متحده را رقم زده است اکثر مردم از مضرات متعدد ناشی از سیگار کشیدن آگاهی دارند و در عین حال مصرف دخانیات همچنان عامل اصلی مرگ و میر و بیماری های قابل پیشگیری در ایالات متحده است. ترک سیگار ،یک رویداد منحصر به فرد است که در یک روز رخ می دهد که در دوره ترک آن، شما سلامت خود و کیفیت و طول عمر خود، و همچنین زندگی کسانی که در اطراف شما هستند، را بهبود خواهید بخشید. برای ترک سیگار، شما نه تنها نیاز به تغییر رفتار و مقابله با علائم ترک نیکوتین دارید، بلکه باید راه های دیگری برای مدیریت حالات خود پیدا کنید با برنامه ی مناسب، می توانید از اعتیاد نیکوتین آزاد شوید و عادت خوبی را شروع کنید راههای که ما در این مقاله  خواهیم گفت.


آماده شدن برای روز ترک 

هنگامی که تصمیم گرفته اید که سیگار کشیدن را متوقف کنید، آمادگی آن را دارید، که تاریخ ترک را تعیین کنید. یک روز را انتخاب کنید، که در آینده خیلی دور نیست (به طوری که در این مدت نظر خود را عوض نکنید)، اما زمان کافی برای آماده شدن به خود بدهید.

تاریخ ترک خود را انتخاب کنید، و آماده باشید تا در آن روز سیگار نکشید چند راه برای جلوگیری از سیگار وجود دارد، اما در نهایت، شما باید تصمیم بگیرید، که آیا می خواهید:بطور ناگهانی ترک کنید و یا تا زمان ترک خود، سیگار بکشید و سپس توقف کنید؟ ترک تدریجی باشد، و کاهش مصرف سیگار خود را به آرامی تا تاریخ ترک خود ادامه داده و سپس متوقف کنید؟ تحقیقاتی که در مقایسه با ترک ساده تر سیگار ،با کاهش مصرف سیگار مقایسه می شود، نشان می دهد که هیچ کدام از این موارد از سایرین سرعت ترک را افزایش نمی دهد، بنابراین بهترین روش مناسب خود را انتخاب کنید.


از NRT استفاده کنید

قطع و از سرگرفتن عادت یا سیگار کشیدن بدون کمک NRT، دارو یا درمان، راهی محبوب برای ترک سیگار است با این حال، تنها حدود 6 درصد از این نوع تلاش درجهت ترک موفق هستند.دست کم گرفتن این موضوع که به اندازه کافی وابستگی به نیکوتین قدرتمند است، آسان است.آدامس نیکوتین در یک بستهNRTs می تواند، به شما در مبارزه به عوارض ترک سیگار کمک کند.NRT می تواند باعث کاهش میل و علائم ترک شود که ممکن است تلاش شما برای ترک سیگار بیشتر موفق شود. NRT ها برای از بین بردن و پاکسازی عوارض سیگار در بدن شما طراحی شده و شما را با یک دوز کنترل شده از نیکوتین تامین می کند. در حالی که شما را از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی دیگر موجود در تنباکو، محافظت می کند.

NRT ترک سیگار ؛ اداره غذا و داروی آمریکا (FDA)، پنج نوع NRT را تایید کرده است:

چسب های پوستی

آدامس

دارویی

اسپری بینی (فقط نسخه)

استنشاقی (فقط نسخه)

اگر تصمیم گرفته اید که میزان NRT را پایین بیاورید، قبل از ترک سیگار، دوز خود را با متخصص مراقبت های بهداشتی در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که در حالی که احتمال بیشتری برای ترک سیگار با استفاده از NRT دارید، هدف این است که اعتیاد خود را به نیکوتین متوقف کنید، و نه فقط ترک سیگار اگر در هنگام استفاده از این محصولات ،دچار سرگیجه، ضعف، تهوع، استفراغ، ضربان قلب سریع یا غیر عادی، مشکلات دهان و یا تورم پوستی شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.1


تعهد و حمایت رفتاری بهترین راه ترک سیگار در جوانان

حمایت خانواده و عزیزان از فردی که تصمیم به ترک سیگار دارد، خصوصاً در جوانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما در این میان بحث تعهد نقش مهم‌تری در انگیزه فرد ایفا می‌کند. احساس وابستگی فرد به دریافت نیکوتین می‌تواند او را در مقابل ترک سیگار سست کند. این وابستگی می‌تواند با یک تعهد به روان درمانگر، خانواده یا حتی گروه‌های ترک اعتیاد جایگزین شود. زمانی که فرد خود را در مقابل یک تعهد نسبت به عزیزان یا فرد پشتیبانش می‌بیند، روند ترک سیگار آسان‌تر شده و احتمال بازگشت او به سیگار کشیدن کمتر می‌شود.


روش‌های کمک درمانی برای ترک سیگار

برخی از روش‌های جایگزین برای جلوگیری از سیگار کشیدن هستند که علاوه بر کمک به فرآیند ترک سیگار باعث عادت به سبک زندگی سالم می‌شوند. این روش‌ها عبارتند از:

طب سوزنی

درمان مغناطیسی

یوگا

ورزش‌های هوازی یا سنگین، مانند بدنسازی

لیزر سرد


سریع‌ترین راه‌های ترک سیگار در خانه

همیشه روش‌های خانگی جزو پرطرفدار‌ترین گزینه‌هایی هستند که انتخاب می‌کنیم. برای ترک سیگار در منزل هم روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای ترک سریع این عادت غلط بهره بگیرید.

تغییر سبک زندگی یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند در ترک سیگار کشیدن موثر واقع شود. باید سعی کنید خودتان را از شرایطی که شما را به سیگار کشیدن ترغیب می‌کند دور نگه دارید. به عنوان مثال ورزش کردن یکی از بهترین راه‌ها برای ترک سیگار است. یک برنامه منظم ورزشی برای خود بچینید و همراه با یک دوست، انگیزه رفتن به باشگاه ورزشی را در خودتان افزایش دهید.

روش بعدی استفاده از فرآورده‌های نیکوتین یا مواد جایگزین نیکوتین است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به مرور زمان میزان نیاز کاذب بدنتان به دریافت نیکوتین را کاهش بدهید. برچسب پوستی نیکوتین‌ دار، انواع آدامس و قرص‌های مکیدنی، اسپری‌های استنشاقی و همچنین سیگارهای الکترونیکی از جمله این موارد هستند که می‌توانید آن‌ها را جایگزین سیگار کشیدن کنید.2


فواید ترک سیگار


۲۰ دقیقه بعد:
فشارخون و نبض طبیعی تر می‌شود. جریان گردش خون در بدن به ویژه در دست‌ها و پاها راحتر می‌شود.

۸ ساعت بعد:
میزان اکسیژن خون به حد طبیعی باز می‌گردد. میزان مونواکسیدکربن خون به سطح طبیعی بر می‌گردد.

۲۴ ساعت بعد:
مونو اکسیدکربن که یک  گاز سمی است از بدن خارج و ریه‌ها شروع به بیرون دادن ترشحات و ذرات انبار شده می‌کنند.

۴۸ ساعت بعد:
حالا بدن شما از هرگونه نیکوتین پاک شده است.

۷۲ ساعت بعد:
حالا شما انرژی بیشتری دارید .نفس کشیدن شما آسانتر شده است.

۲-۱۲ هفته بعد:
گردش خون در سرتاسر بدن بهتر شده عملکرد ریه‌ ها بهبود یافته و حالا شما راحت‌تر می‌توانید راه بروید و ورزش کنید.

۳-۹ ماه بعد:
کارایی ریه‌ها ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یافته و مشکلات تنفسی شما کمتر شده است.

حالا می توانید با سرفه، تنگی نفس و خس خس سینه خداحافظی کنید.3


 پی نوشت:
1.www.namnak.com
2. www.clinicpayam.com
3.www.moheb.com
نسخه چاپی