اصلی ترین منابع تامین ویتامین سی
ویتامین C نوعی آنتی اکسیدان بوده و یکی از نیازهای ضروری برای حفظ سلامتی و افزایش کارایی بدن محسوب می‌شود. این ویتامین سلامت و حفظ تاندون‌ها، سلامت استخوان و سلامت پوست را تضمین و به سیستم ایمنی شما کمک می‌کند که از تأثیرات منفی مواد مضر در بدن‌تان جلوگیری نماید. به همین دلیل حتما باید مواد غذایی سرشار از ویتامین سی را به‌ اندازه‌ی کافی در رژیم غذایی روزانه‌ی خود بگنجانید. در این مقاله با بهترین منابع ویتامین سی که برای سلامتی شما مفید است، آشنا می‌شوید.


گوآوا

میوه گوآوا یکی از خوراکی‌های بسیار غنی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. یکی از ویتامین‌های فراوان گوآوا، آنتی‌اکسیدان ویتامین C است، به‌ طوری که هر میوه‌ی گوآوا محتوی ۱۲۵٫۵۷ میلی‌گرم ویتامین C است که بیش از دو برابر مصرف روزانه توصیه‌ شده محسوب می‌شود. گوآوا همچنین سرشار از فیبر است که به سلامت سیستم گوارش بدن کمک می‌کند. میزان مصرف:‌ یک عدد میوه‌ی گوآوا حاوی ۱۲۵٫۵۷ میلی‌گرم ویتامین سی (%۲۰۹ میزان لازم مصرف روزانه) و ۳۷ کالری است.


پودر فلفل قرمز

یک قاشق غذا‌خوری از پودر فلفل قرمز ۵٫۱۳ میلی‌گرم از ویتامین C ضروری بدن شما را تأمین می‌کند. این میزان حدود ۹ درصدِ میانگین مصرف روزانه‌ی توصیه‌ شده برای یک فرد بالغ است. این منبع شگفت‌انگیز از آنتی‌اکسیدان‌ها و املاح معدنی می‌تواند به غذاهای مورد علاقه‌تان اضافه شود و شما را از مزایایی که برای سلامتی‌تان دارد، بهره‌مند سازد. میزان مصرف:‌ یک قاشق چای‌خوری پودر فلفل قرمز حاوی ۵٫۱۳ میلی‌گرم ویتامین سی (%۹ میزان لازم مصرف روزانه) و ۲۵ کالری است.


فلفل دلمه‌ی زرد

فلفل‌ دلمه‌ ای از جمله سبزیجات شیرین و رنگارنگ است که باید جایگاه خاصی در ر‍ژیم غذایی‌تان داشته باشد. اگر نمی‌دانید که چطور می‌شود بیش‌تر از آن استفاده‌ کرد، آن را به غذاهای مورد علاقه‌تان مثل سُس پیتزا یا بشقاب پاستای خود اضافه کنید. این فلفل‌ها طعمی فوق‌العاده دارند و به‌ خاطر میزان بالای ویتامین C خود ارزش غذایی بالایی را به غذاهای محبوب‌تان می‌بخشند. میزان مصرف:‌ یک فلفل‌ دلمه‌ حاوی ۳۴۱٫۳۱ میلی‌گرم ویتامین سی (%۵۶۹ میزان لازم مصرف روزانه) و ۵۰ کالری است.1


خانواده‌ی کلم‌ها

کلم‌هایی مثل کلم چینی، بروکسل و بروکلی فرمانروایان دنیای سلامتی‌اند. در هر فنجان از این کلم‌ها 33 میلی گرم ویتامین C وجود دارد. خانواده‌ی کلم‌ها سرشار از مواد مغذی‌اند و می‌توانند با سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی مقاله کنند. کلم بروکسل چهار برابر بیشتر از هم خانواده های دیگر خود ویتامین C دارد، یعنی هر فنجان 97 میلی گرم. توجه داشته باشید بهترین شیوه‌ی پخت کلم‌ها بخارپز کردن است تا بیشترین میزان ویتامین‌های خود را حفظ کنند. توصیه می‌کنیم از جوشاندن طولانی مدت این کلم‌ها خودداری کنید.


نخود فرنگی

نخود فرنگی منبع خوب پروتئین‌های گیاهی و آهن است که برای گیاه‌خواران یک ماده‌ی غذایی مفید محسوب می‌شود.

نخود فرنگی احتمال پیشرفت بعضی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد و از افسردگی، بالا رفتن کلسترول و بیماری دژنراسیون ماکولای چشم پیشگیری می‌کند.

ویتامین C با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند و برای همین می‌تواند از بیماری آب مروارید پیشگیری کند. برای حفظ بیشترین میزان ویتامین C نخود فرنگی توصیه می‌کنیم برای پخت آن از آب کمی استفاده کنید.


آناناس

سال‌های سال از این میوه‌ی خوشمزه برای درمان اختلالات روده و یبوست استفاده کرده‌اند و باید بدانید که این میوه‌ی استوایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، استخوان‌ها و سلامت قلبی عروقی می‌شود.

یک فنجان آناناس تازه حاوی 25 میلی گرم ویتامین C و 75 کالری است. آب آناناس نیز ویتامین C خود را حفظ می‌کند.


سیب زمینی

یک عدد سیب زمینی متوسط که با پوست کبابی شده است حاوی 25 میلی گرم ویتامین C می‌باشد که 25 درصد نیاز روزانه یک فرد بزرگسال را تأمین می‌کند.


اسفناج

اگر چه غذای مورد علاقه‌ی ملوان زبل منبع کامل آهن نیست اما باید بدانید این ماده غذایی سرشار از کاروتنوئید است. این مواد مغذی با همیاری ویتامین‌ها باعث پیشگیری از سرطان و کلسترول بالا شده و اجازه نمی‌دهد قدرت بینایی‌تان کاهش یابد.

ویتامین C موجود در اسفناج از دژنراسیون ماکولای چشم، آرتروز و سکته‌ی مغزی پیشگیری می‌کند.2


توت‌فرنگی

توت‌فرنگی‌ها به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین و سالم‌ترین توت‌های موجود بر روی کره زمین، سرشار از ویتامین C  هستند. با این وجود، توت‌فرنگی‌ها تنها یک ماده‌ی غذایی حاوی ویتامین C نیستند، بلکه سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان نیز هستند که مسئولیت کاهش استرس اکسایشی و محافظت از قلب در برابر مازاد کلسترول را بر عهده دارد. فقط یک بشقاب توت‌فرنگی برای تامین نیمی از ویتامین C  روزانه‌ی موردنیاز بدن شما کافی است.


آلبالو

آلبالو یک میوه‌ی کوچک قرمزرنگ سرشار از ویتامین C است. میزان ویتامین C موجود در آن حدود ۶۵ برابر میزان ویتامین C موجود در پرتقال است. آلبالوها به شکل تازه و خشک‌شده موجود هستند، ولی چنانچه فصل آن‌ها نباشد می‌توانید آن را به شکل مربای آلبالو تهیه کنید.


 میوه‌ آملا (گوسبری هندی)

آملا یکی دیگر از میوه‌های عجیب و غریب هندی که سرشار از مواد مغذی بوده و یکی از مهم‌ترین مواد دارویی مورد استفاده در صنعت گیاهان دارویی در هندوستان است. این میوه را پس از چیدن خشک می‌کنند و به منظور خواص تقویت‌کننده‌ی سلامت بدن از آن استفاده می‌کنند. این میوه یکی از متمرکزترین منابع ویتامین  Cدر میان میوه‌ها به شمار می‌آید و بنابراین جای تعجب ندارد که هزاران سال است از خواص ایمنی‌بخش آن استفاده می‌شود.


 پاپایا (انبه هندی)

پاپایا یکی دیگر از مواد غذایی سرشار از ویتامین C است که یک بشقاب از آن ۱۰۰٪ ویتامین روزانه موردنیاز بدن را تامین می‌کند. دفعه‌ی بعد مقداری از آن را در اسموتی یا ماست خود بریزید. این میوه همچنین‌ سرشار از ویتامین A است.


 گوآوا

این میوه‌ی نامتعارف و خوش‌رنگ یکی دیگر از مواد غذایی غنی از ویتامین  Cاست که یک عدد از آن حاوی ۲۵۰ میلی‌گرم ویتامین C، یعنی بیش از دو برابر نیاز روزانه‌ی شما است. این میوه همچنین سرشار از فیبر، فولیک اسید، پتاسیم و منگنز بوده که آن را تبدیل به یکی از موادغذایی فوق‌العاده برای افزودن به رژیم غذایی روزانه می‌کند. در حال حاضر بسیاری از سوپرمارکت‌ها این میوه‌ را از مناطق استوایی وارد می‌کنند( آب گوآوا نیز در بازار موجود است) و بنابراین یافتن آن‌ها آسان شده است.


طالبی، خربزه و هندوانه

بسیاری از انواع این میوه‌ها دارای ویتامین C هستند. تنها یک فنجان طالبی می‌تواند حدود ۶۷ میلی‌گرم ویتامین  Cبه علاوه‌ی مقدار زیادی از ویتامین A مورد نیاز بدن را تامین کند. علاوه بر این، هندوانه منبع دیگری برای ویتامین C محسوب می‌شود که یک بشقاب از آن ۱۱۲٪ نیاز روزانه‌ی شما را تامین می‌کند.3


پرتقال

پرتقال یکی از شناخته شده ترین میوه ها در لیست مرکبات می باشد. این میوه نه تنها ویتامین C، بلکه فیبر و مواد معدنی زیادی نیز دارد. دیگر مرکبات غنی از ویتامین C عبارتند از گریپ فروت، لیمو و نارنگی.


کیوی

کیوی یکی از بهترین مواد غذایی سرشار از ویتامین C است. اگر بدانید که این میوه سبز دارای ویتامین C بیشتری نسبت به پرتقال است حتما تعجب خواهید کرد. کیوی همچنین دارای فلاونوئیدها و مس است و مانند موز دارای پتاسیم نیز می باشد. کیوی باعث تقویت دستگاه تنفسی نیز می شود.4


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.article.tebyan.net
3.www.chinchinco.com
4.www.payamesalamat.com
نسخه چاپی