تاثیر ماست در سلامتی بدن
ماست، شیر تخمیر شده است و بسیاری از ویژگی‌های خوب شیر را دارد. این خوراکی که ریشه در شرق اروپا دارد، امروزه توسط مردم سراسر جهان مصرف می‌شود. ماست به غیر از طعم خوب‌اش، دارای قدرت درمانی است و فواید بی‌شماری برای سلامتی دارد.

ماست مواد مغذی فراوانی دارد و یک منبع غنی از کلسیم است. این خوراکی همراه با ارگانیسم‌های زنده و فعال بدن را برای جذب کلسیم کمک می‌کند.

ماست همچنین حاوی نوعی پروتئین است که به آسانی هضم می‌شود. دیگر مواد مغذی با ارزش در ماست عبارتند از ریبوفلاوین (ویتامین ب۲)، ویتامین‌های گروه B، اسید فولیک، اسید لاکتیک، پتاسیم، فسفر، ید و روی.

فواید و خواص ماست برای سلامتی به حدی ارزشمند هستند که بسیاری از آدم‌های آگاه نسبت به سلامتی، آن را به طور روزانه مصرف می‌کنند.

در ادامه این مطلب به برخی از خواص ماست برای سلامتی اشاره می کنیم.


ماست به هضم غذا کمک می‌کند

ماست یک ماده‌ی خوراکی به راحتی قابل هضم است. علاوه بر این، باکتری‌های خوب یا پروبیوتیک‌های موجود در برخی از انواع ماست به هضم غذاهای دیگر نیز کمک می‌کند و نظم را بهبود می‌دهد. ماست همچنین، برای کسانی که مبتلا به اختلالات مختلف گوارشی مانند یبوست، اسهال و معده درد هستند، بسیار توصیه می‌شود.

به طور روزانه یک فنجان ماست کم چرب که دارای ارگانیسم‌های فعال است بخورید تا معده‌تان تسکین بیابد و دستگاه گوارش‌تان خوب و درست کار کند.


سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

بر طبق مطالعات متعدد، سلول‌های ایمنی بدن‌ افرادی که به مدت سه ماه و هر روز دو فنجان ماست دارای ارگانیسم‌های فعال می‌خورند، در مقایسه با کسانی که ماست نمی‌خورند بسیار بیش‌تر تقویت می‌شود.

باکتری‌های خوب در ماست روده را تقویت می‌کند، به بدن کمک می‌کند که مواد مغذی را به درستی جذب کند و دستگاه گوارش را قوی می‌کند. همه‌ی این عوامل به نوبه‌ی خود سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

برای بهبود سیستم دفاعی بدن‌تان، هر روز ماست دارای ارگانیسم‌های زنده بخورید.


کمک‌تان می‌کند که وزن از دست بدهید

ماست می‌تواند کمک‌تان کند که وزن‌تان را با سرعت بیش‌تری از دست بدهید. باکتری‌های خوب موجود در ماست پروبیوتیک به بهبود سوخت و ساز بدن و هضم غذا کمک می‌کنند، و باعث می‌شوند به مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید.

به علاوه، میزان بالای کلسیم موجود در ماست به سلول‌های چربی‌تان سیگنال می‌دهد که کورتیزول کمتری آزاد کنند، و به این ترتیب روند کاهش وزن شما آسان‌تر می‌شود. همچنین، اسیدهای آمینه‌ی موجود در ماست به سوزاندن چربی‌ها کمک می‌کند.


از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند

خوردن بیش از حد نمک یکی از دلایل کلیدی فشار خون بالا است. پتاسیم موجود در ماست کمک به جذب و دفع سدیم از بدن کمک می‌کند.

با توجه به مطالعه‌ی ارائه شده در جلسات علمی پژوهش فشار خون بالا در سال ۲۰۱۲ از انجمن قلب امریکا، احتمال ابتلا به فشار خون بالا در افرادی که ماست بدون چربی به صورت روزانه خوردند، در مقایسه با سایرین ۳۱ درصد کم‌تر بود.

حداقل یک فنجان ماست کم چرب به صورت یک روز درمیان بخورید تا خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش بدهید.


کلسترول را کاهش می‌دهد

ار جمله خواص ماست این است که ماست دارای ارگانیسم‌های زنده و فعال می‌تواند در کاهش سطح کلسترول بسیار موثر باشد. ارگانیسم‌های فعال و زنده سنتز کلسترول را در کبد کاهش می‌دهد. به علاوه، پروبیوتیک‌ها همچنین اسیدهای صفراوی را کاهش می‌دهند، که همین به نوبه‌ی خود به کاهش کلسترول کمک می‌کند.

ماست به ویژه می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را در میان افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد.1


مسکّن تشنگی

تشنگی درواقع نوعی حسّ نیاز به مایعات و بخصوص آب برای متعادل ساختن رطوبات بدن است. عوامل ایجادکننده آن عبارتند از: گرمای محیط، فعّالیّت بدنی طولانی مدّت یا شدید، مصرف غذاهای با طبیعت گرم، غذاهای شور، غذاهای غلیظ و لزج، غذاهای چرب و سرخکردنی، داروهای طبیعی و شیمیایی، خونریزی ها، بیماریهای تابع سوء مزاج گرم، بلغم مالح (شور) و…. که در همه آن ها به نوعی رطوبات بدن تحلیل رفته اند. بنابراین ماست با تامین رطوبت مورد نیاز بدن و نیز متعادل ساختن قوام معده و روده، تشنگی را فرومی نشاند. همچنین ماست با برودت (سردی) خود، حرارت (گرمی) را خنثی می کند. البته این خاصیت در دوغ – به خاطر رقّتش – بیشتر است؛ بویژه اگر آن را سرد کرده باشند.رافع یبوست: افرادی که به علّت غلبه خشکی در روده ها دچار یبوست هستند، هرشب قبل از خواب (یعنی 4-3 ساعت بعد از صرف شام) یک پیاله (حدود 200 گرم) ماست را با 2-1 قاشق شکر (شکر سرخ موثرتر است) مخلوط و میل کنند یا این که هر روز صبح 1 لیوان آب ماست بنوشند.


خاصیّت ضد میکروبی

میکروارگانیزم های مفیدی در ماست وجود دارند که باعث تقویت و اصلاح فلور میکروبی روده ای-معدی پس از درمان با آنتی بیوتیک ها، کاهش خارش مقعد، کاهش زخم های آفتی دهان، جلوگیری و کاهش عفونت های قارچی واژن می شوند. مقادیر بسیار بالای  میکروارگانیزم های زنده در ماست، در دفع مخمّرهای زائد روده بزرگ بسیار موثر است. تحقیقات نشان داده اند که ماست در عرض 25 دقیقه، باعث از بین بردن کمپیلوباکتر ژژونی (یکی از عوامل اسهال) می شود.

علاوه بر این خاصیت ذاتی، ماست های پروبیوتیک نیز به تازگی تولید می شود که در آن ها، گونه های خاصّی از باکتری ها حضور دارند و منجر به اصلاح فلور میکروبی روده می گردند. (فواید دیگری از آن ها مانند کاهش لیپید(چربی)های خون، درمان دیابت و…. در حال بررسی است.)

فلور میکروبی روده یعنی این که بطور طبیعی در روده انسان، میکروب هایی زندگی می کنند که حضورشان برای بدن مفید است و با مصرف آنتی بیوتیک ها، تعدادشان بسیار کاهش می یابد.


خاصیت کاهنده چربی

ماست دارای فاکتوری است که می تواند باعث جلوگیری از سنتز کلسترول از استات گردد. احتمال داده اند که این ویژگی مربوط به هیدروکسی متیل گلوتاریل جی یا میزان بالای منیزیم است.


زیبایی

ماست به دلیل وجود اسیدلاکتیک در آن، از بهترین ماسک های پوست (صورت) می باشد.2


پوکی استخوان

از فواید ماست که بسیار مطرح و حائز اهمیت است، می توان به جلوگیری و محافظت بدن در برابر پوکی استخوان اشاره کرد. کلسیم، پتاسیم، پروتئین، فسفر و ویتامین D موجود در ماست از اصلی ترین عوامل محافظت در برابر پوکی استخوان هستند. 

بر اساس مطالعات صورت گرفته استفاده از سه وعده از محصولات لبنی مثل ماست در طول روز می تواند به حفظ توده استخوانی و تقویت استخوان ها کمک کند.


 سلامت قلب

به طور کلی ماست دارای چربی های اشباع شده با مقدار کمی اسیدهای چرب اشباع نشده تک پیوندی است؛ در همین راستا با توجه به پژوهش‌های صورت یافته مصرف چربی اشباع شده در افزایش کلسترول خوب تاثیر مثبتی دارد؛ این روند نیز سلامت قلب را حفظ می کند؛  همچنین خوردن ماست فشار خون را کاهش می دهد که خود از دلایل مهم بیماری های قلبی است.


غنی از پروتئین

از فواید ماست می توان به این موضوع اشاره کرد که این خوراکی سر شار از پروتئین است؛  ماده لبنی مانند ماست توانایی این را دارد که در حدود دوازده گرم در هر دویست گرم، پروتئین بدن انسان را تامین کند.

از اهمیت پروتئن می توان به این موارد پرداخت که با زیاد شدن مصرف انرژی یا میزان کالری مصرفی روزانه جهت پشتیبانی از سوخت و ساز به پروتئین نیاز است  همچنین مصرف پروتئین در تنظیم اشتهای شما نیز نقش کلیدی دارد چرا که تولید هورمون هایی که باعث سیری می شوند، افزایش می دهد؛  برای دست یابی به این نوع خاصیت ماست  مصرف ماست یونانی توصیه می شود.


سرشار از مواد مغذی

کلسیم ماست یک ماده مغذی ضروری برای تامین سلامتی دندان ها و استخوان ها به شمار می رود؛  این در حالی است که یک فنجان ماست قادر است 49درصد از نیاز کلسیم روزانه بدن انسان را تامین کند.

علاوه بر این از فواید ماست می توان به وجود ویتامین های B و B12 و ریبوفلاوین اشاره کرد که در برابر بیماری های قلبی و نقایص به هنگام تولد لوله عصبی از شما محافظت می کند.3


قوه‌ی ادراکتان را برانگیخته می‌کند

پس از مطالعاتی که ثابت کرد عملکرد مغز حیوانات توسط باکتری‌های روده دچار تغییر می‌شوند، محققان دانشگاه UCLA تصمیم گرفتند درباره‌ی مشابه این عملکرد در انسان هم تحقیق کنند، بنابراین سه‌ گروه از افراد را انتخاب کردند.

گروه اول با ماست پروبیوتیک تغذیه شدند، گروه دوم با محصولاتی لبنی مشابه ماست و گروه سوم با ماست شیرین سنتی.

نتیجه این بود که در زنانی که ماست طبیعی خورده بودند افزایش برقراری ارتباط در سلول‌های خاکستری مغز و غشای جلویی مغز (قسمت پیشانی) که روی قوه‌ی ادراک و شناخت ما تأثیر دارد، مشاهده شد. پس احتمالا با مصرف ماست باهوش‌تر خواهید شد!


کمک می‌کند سیستم عصبی شما چیزهایی که دوست دارد را دریافت کند

در هر بار مصرف حدود ۲۳۰ گرم ماست یک منبع قابل توجه پتاسیم، فسفر، ویتامین B2، یُد، روی و ویتامین B5 به بدن‌تان جذب می‌شود. این ماده‌ی غذایی بسیار مفید، حاوی ویتامین B12 نیز هست که از گلبول‌های قرمز خون محافظت و به عملکرد درست سیستم عصبی کمک می‌کند. B12 ویتامینی است که تنها در محصولات حیوانی یافت می‌شود و از این جهت برای گیاه‌خواران ویتامینی حیاتی به حساب می‌آید که کامل‌کننده‌ی رژیم غذایی آنهاست. اگر شما یک وگان (زیر مجموعه‌ی گیاه‌خواران) نیستید می‌توانید قسمت عمده‌ی ویتامین B12 خود را با خوردن فقط یک وعده ماست تأمین کنید.


به بازیابی بدن بعد از ورزش کمک می‌کند

متخصصان معتقدند، ۶۰ دقیقه بعد از تمرینات ورزشی، بهترین زمان برای تغذیه و بازیابی بدن با مواد غذایی مغذی است. در این بین پروتئین یک انتخاب عالی است که می‌توانید از ماست به عنوان یک میان وعده‌ی ایده‌آل در یک ساعت بعد از تمرین دریافت کنید. در عین حال که کربوهیدرات هم می‌تواند جایگزین ذخایر انرژی در ماهیچه‌های شما پس از یک تمرین ورزشی سخت باشد، پروتئین انتخاب کامل‌تری نسبت به کربوهیدرات است، چون ۹ نوع آمینواسید که بدن نمی‌تواند بسازد، اما عضلات برای ترمیم به آنها نیاز دارند را فراهم می‌کند.4


پیشگیری از سرطان

ماست در کاهش احتمال بروز سرطان روده نیز موثر است. به این ترتیب که لاکتوباکتریاسه‌های موجود در آن، رشد باکتری‌ های مفید در روده را تحریک کرده و باکتری‌ های بیماری ‌زا را که می‌ توانند به سلول‌ های روده آسیب برسانند، کاهش می ‌دهند. از سوی دیگر این باکتری ‌ها با متصل شدن به اسید‌های صفراوی، احتمال وارد شدن آسیب به سلول ‌های روده را کم می ‌کنند و از تبدیل نیترات و نیتریت موجود در غذا به ترکیبات نیتروزآمین که سرطان ‌زا هستند، جلوگیری به عمل می‌ آورند.
 
کلسیم موجود در ماست نیز ضمن باند شدن با ترکیبات صفراوی، رشد سلول‌ های طولی روده را کم می ‌کند. طی برخی مطالعات دیده شده افرادی که روزانه بیش از 1200 میلی‌ گرم کلسیم مصرف می ‌کنند، 75 درصد احتمال ابتلای کمتری به سرطان روده داشته‌اند.


و اما آب ماست

گاهی ماست آب می ‌اندازد. هرگز آب ماست را دور نریزید. آب ماست دارای کلسیم و ویتامین‌های گروه B بوده و در عین حال پروتئین کمی دارد و می ‌تواند در شرایط محدودیت مصرف پروتئین، مانند بیماران کلیوی و یا در برخی مراحل نارسایی کبدی مورد استفاده قرار گیرد.5


پی نوشت:
1.www.bazdeh.org
2.www.alef.ir
3.www.yjc.ir
4.www.chetor.com
5.www.beytoote.com
نسخه چاپی