تأثیر بیت کوین بر اقتصاد جهانی
بیت کوین با همه مزایایش، بر محیط زیست تأثیری منفی دارد. 

مقدمه

تأثیر بیت کوین بر اقتصاد جهانی روندی در حال ظهور است که موجب تغییراتی اساسی در اقتصاد کل دنیا شده است. پیش از این اکثر مردم دنیا خیال می کردند که بیت کوین یک سرگرمی ساده و موقتی است که پس از یکی دو سال خبری از آن نخواهد بود. اما امروز داستان کاملاً متفاوت است. الان همه می دانند که بیت کوین یک فرصت واقعی و عالی برای سرمایه گذاری بوده و راه خود را در تأثیر بر روی کل جهان باز کرده است.
 
این ارز دیجیتال محبوب وقتی از 572.3 دلار آمریکا در آگوست 2016 به حدود 4.764.8 دلار در آگوست 2017 رسید، توجه بسیاری را به خود جلب نمود. بیت کوین حدود 64.01 درصد ارزش کل ارزهای دیجیتال را تا 9 مارس 2019 به خود اختصاص داد و بیش از 7.1 میلیون خریدار داشت.
 
از آنجا که بیت کوین برای تغییر سیستم مالی موجود و حذف واسطه های مالی طراحی شده، از پتانسیل بالایی برای تأثیرگذاری بر اقتصاد جهانی برخوردار است. در بعضی موارد هم می تواند به عنوان یک دارایی امن عمل کند.
 
به نوعی باید گفت، استفاده از ارزهای دیجیتال یک روش جایگزین برای سیستم مالی جهانی است. بخش های بانکی، سرمایه گذاران،  دولت ها و شرکت ها به استفاده از این نوع ارزها علاقه نشان داده اند.
 

بیت کوین در اقتصاد جهانی

بیت کوین دارای ویژگی هایی است که می تواند بر دیگر انواع پول ها و ارزهای سنتی از جمله طلا و غیره، چیرگی یابد و به همین علت است که توانایی تأثیر بر اقتصاد جهانی را دارد. بنا به دلایلی این نوع پول، "ارز دیجیتالی" نام گرفته است. در ادامه به برخی ویژگی های منحصر به فرد بیت کوین در تقویت رشد اقتصاد جهانی و کمک به موفقیت های مالی دنیا اشاره می شود:
 
نگهداری
بیت کوین تنها در قالب دیجیتال وجود دارد و مانند بقیه پول ها و ارزهای رایج، نوع فیزیکی ندارد. بنابراین تنها می توان آن را در کیف های دیجیتال ذخیره کرد. در نتیجه با استفاده از ابزارهایی مانند تلفن های هوشمند، تبلت، رایانه و دیگر وسائل الکترونیکی و تنها با زدن چند دکمه، به آن ها دسترسی پیدا کنید.
 
امنیت
از آنجا که بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است، به منظور از بین بردن احتمال کلاهبرداری با تبدیل آن به یک فرآیند داد و ستد در یک زمان واقعی، طراحی شده است. همچنین در این فرآیند واسطه و یا اشخاص سومی وجود ندارد، بنابراین شما اختیار کامل دارایی های خود را خواهید داشت.
 
قابلیت حمل
بیت کوین برخلاف ارزها و دارایی های سنتی، به راحتی قابل حمل است. کافی است هر لحظه به یک ابزار دیجیتال مانند تلفن هوشمند دسترسی داشته باشید تا وجود بیت کوین را در هر کجای جهان در دستان خود حس نمایید!
 
گمنامی
برای ذخیره بیت کوین در کیف دیجیتال، نیاز به ارائه هیچ اطلاعات خاص ویژه ای نخواهید داشت. در صورتیکه بانک های سنتی به تمام اطلاعات هویتی، اهداف و فعالیت های مالی مشتریان خود دسترسی کامل دارند.
 
روش های پرداخت
همانطور که در بالا نیز اشاره شد، بیت کوین در واقع یک نوع ارز جدید است و بنابراین مانند همه ارزها می تواند در داد و ستدها و پرداخت ها استفاده شود. امروزه بسیاری از شرکت ها در صنایع مختلف، بیت کوین را به عنوان پول قانونی و رسمی از مشتریان خود دریافت می کنند.
 

چگونه بیت کوین اقتصاد جهانی را متحول می کند؟

داستان بیت کوین تازه شروع شده ولی با این حال در همین مدت کم تا حدود زیادی توانسته اقتصاد جهانی را متحول کند. دانستن اینکه در سال های آتی اقتصاد و بازارهای جهانی چه شکلی به خود می گیرند، بسیار مهم است. در ادامه برخی تأثیرات قابل مشاهده بیت کوین بر اقتصاد جهانی را خدمت شما خواننده عزیز راسخون بیان می کنیم.
 
1. تغییر در سرمایه گذاری های جهانی
بسیاری از سرمایه گذاران در حال حاضر ارزهای دیجیتال، به ویژه بیت کوین را به سبد دارایی ها و سهام خود اضافه می کنند. از سوی دیگر برخی متخصصان نگران سقوط قیمت بیت کوین هستند که ممکن است بحران های مالی جهانی را به همراه داشته باشید. اما در پایان روز، سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال را مانعی در برابر متضرر شدن از تورم می بینند.
 
2. تراکنش ها را از دلار جدا می سازد
ارزهای دیجیتال هیچ ارتباطی با دلار آمریکا ندارند. در حال حاضر طرفین یک معامله روش هایی دیگر غیر از پرداخت با دلار آمریکا را در اختیار داشته و در واقع می توانند سیاست های ایالات متحده آمریکا را دور بزنند.
 
هر چند که ممکن است این امر تهدیدی برای دولت آمریکا به حساب بیاید، زیرا که دلار آمریکا به عنوان یک ارز قدرتمند و جهانی در مبادلات مطرح است، اما در واقع بوسیله بیت کوین انجام معاملات بین المللی بیشتری ممکن خواهد بود.
 
3. حذف نیاز به واسطه ها
بیت کوین ذاتا به نحوی طراحی شده که برای معاملات دو نفره به نفر سوم و یا هر نوع واسطه ای نیاز نباشد. بیت کوین برخلاف ارزهای سنتی مانند دلار، برای تبادل نیازی به واسطه هایی همچون بانک ها ندارند. در واقع معاملات به صورت غیر متمرکز تأیید می شوند.
 
همین امر موجب نگرانی مؤسسات بانکی شده، چرا که بیت کوین نیاز به خدمات بانکی را حذف نموده است. بعلاوه با حذف واسطه هایی مانند بانک، سرعت معاملات نیز به شدت افزایش خواهد یافت.
 
4. ترغیب بیشتر به معاملات بین المللی
از آنجا که هنوز بسیاری از مردم جهان به لحاظ اقتصادی ضعیف بوده و حتی حساب بانکی هم ندارند، بیت کوین می تواند فرصتی عالی برای تعاملات و معاملات جهانی برای آن ها فراهم سازد. یک کیف پول دیجیتال، تمام آنچه را که برای یک داد و ستد بین المللی نیاز است را برای هر فردی در هر کجای جهان فراهم می کند.

در سه ماهه پایانی سال 2020، روزانه به طور متوسط 287492 معامله به واسطه بیت کوین انجام شده است.
 
معامله با بیت کوین کاملاً سریع، شفاف، محرمانه  و امن است. همچنین ، هزینه های تراکنش ممکن است بسیار مقرون به صرفه تر از سیستم های پرداخت معمولی (کارت های اعتباری یا نقدی) باشد.
 
5. اعتماد زیاد به پول فیات[1] را کاهش می دهد
بیت کوین به عنوان یک ارز غیرمتمرکز، از هرگونه تأثیر مسائل اقتصادی و سیاسی که اغلب می تواند ارزهای سنتی را تحت تأثیر قرار دهد، عاری است. به همین خاطر است که بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال طراحی شده است تا بتواند جایگزینی برای پول سنتی و یا همان فیات باشد.
 
امروزه مشتریان به انتقال دیجیتالی به عنوان وسیله ای مفید برای پرداخت هزینه محصولات و خدمات، اعتماد بیشتری از خود نشان می دهند. استفاده از بیت کوین به عنوان روش پرداخت می تواند اعتماد به پول سنتی یا فیات را به شدت کاهش دهد.
 
جالبتر اینکه، افرادی که به صورت تفننی نیز وارد بازار بیت کوین شده اند، اعتقاد دارند پول های مجازی آن ها درست به اندازه پول های سنتی، ایمن هستند.
 
6. قوانین بیت کوین
اکنون که بیت کوین در همه جای جهان گسترده شده، مقامات ملی و منطقه ای، در حال تطبیق قوانین مالی خود با بیت کوین هستند.
 
در همین راستا، برخی بانک های مرکزی سعی می کنند این سیستم مالی تازه تأسیس را تحت کنترل خود در آورند.
 
برخی دیگر از کشورها رویکردهایی متفاوت نسبت به ارزهای دیجیتال اتخاذ کرده اند، مثلاً برخی از آن ها (الجزایر، بولیوی، مراکش، نپال، پاکستان و ویتنام)، هر گونه فعالیت در زمینه ارزهای دیجیتال و از جمله بیت کوین را ممنوع کرده اند.
 
در مقابل برخی کشورها خودشان از این ارزها برای پرداخت و داد و ستد استفاده می کنند. مثلاً در ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا و اتحادیه اروپا، حتی سازمان های دولتی می توانند در معاملات خود از ارزهای دیجیتال و از جمله بیت کوین استفاده کنند.
 
7. موانع ورود به بازار را برداشته و بازارهای جدیدی پدید می آورد
 بیت کوین یک شبکه معاملات غیرمتمرکز جهانی ایجاد نموده و ضرورت وجود هرگونه نهاد متمرکز برای صدور و تسویه ارز را از بین برده است. در واقع دری را برای نوع جدیدی از بازار و فرصت ها گشوده که هیچ دولت و یا فردی توانایی و اجازه کنترل بازارهای مالی آن را ندارد.
 
بنابراین نه تنها سرمایه گذاران ریسک پذیر، بانک ها و دیگر نهادهای مالی را برای ورود به این بازارها ترغیب می کند، بلکه آن ها می توانند با استفاده از عرضه اولیه سکه (ICO) قوانین و مقررات را دور بزنند. از سویی با استفاده از ICO، استارتاپ ها و مشاغل کوچک در سرتاسر جهان می توانند به منظور توسعه کسب و کارشان، سکه های خود را به فروش برسانند.
 
8. دسترسی به سیستم اعتباری را آسان می سازد
بیت کوین دسترسی افسارگسیخته به یک سیستم اعتباری قابل اعتماد را امکان پذیر می سازد چرا که بیت کوین نوعی ارز دیجیتال کنترل نشده و کاملاً مبتنی بر داده است. اگر قیمت برای مدت طولانی ثابت بماند، می تواند از افرادی که در طول زمان از تجار جهانی جدا شده اند، عبور کند.
 
بنابراین، بیت کوین بازارهای جدید و همچنین فرصت های نو را ایجاد نموده که در نهایت می تواند به رشد پایدار و فراگیر در اقتصاد جهانی کمک نماید. جالبتر اینکه بیت کوین برای معاملات به هیچ هزینه گزافی احتیاج ندارد و همین باعث جذابیت آن برای کاربران و افرادی که قصد استفاده از آن را دارند خواهد شد.
 
9. عصر جدید سرمایه گذاری جمعی[2] را ایجاد می کند
صحبت در مورد بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال بدون ذکر ICO کامل نیست. در سال 2017 بحث هایی در مورد شهر تکنولوژی مطرح شد، زیرا سرمایه گذاری جمعی آتی بر استارتاپ های مبتنی بر بلاکچین استوار خواهد بود. این روش جدید سرمایه گذاری جمعی به شرکت ها یا سازمان ها امکان می دهد تا سرمایه خود را در قالب ارزهای دیجیتال افزایش دهند.
 
این دوره جدید سرمایه گذاری جمعی برای کمک به مخترعین، کارآفرینان و تولید کنندگان در جهت ایجاد یک اقتصاد پایدار بسیار مهم خواهد بود.
 
10. تغییرات در صنعت انتقال بین المللی پول
انتقال پول بین کشورها، رشد اقتصادی را برای آن ها به همراه خواهد داشت.  بسیاری از مردم در سراسر جهان در خارج از کشور خود، کار می کنند و به طور منظم برای خانواده ها و عزیزانشان در کشورشان پول می فرستند.
 
در حال حاضر، کار انتقال پول توسط واسطه هایی مانند بانک ها و دیگر اراده دهندگان خدمات انتقال پول انجام شده و هزینه های بالایی را برای استفاده کنندگان از این خدمات به همراه خواهد داشت. از سویی انتقال پول به این شیوه، زمان بر بوده و گاهی اوقات چند روز طول می کشد تا پول به دست دریافت کننده برسد. اینجاست که بیت کوین نقش خود را به رخ خواهد کشید.
 
بیت کوین می تواند بدون مکث و به شکلی ایمن به سراسر جهان منتقل شود. این ارز دیجیتال محبوب روند ارسال حواله ها به خارج از کشور را بسیار آسان تر، ارزان تر و ایمن تر می کند. امروزه حداقل 11 ارائه دهنده بیت کوین، از جمله Ribbit ، BitPesa و Abra، خدمات حواله خارجی را آغاز کرده اند.
 
11. محیط زیست
هر سکه دو رو دارد، بیت کوین نیز از این قاعده مستثنی نیست. بجز تأثیر مستقیم و غیر مستقیمی که بیت کوین بر اقتصاد جهانی می گذارد، بر محیط زیست نیز بی تأثیر نیست.
 
استخراج بیت کوین به سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری بسیار پیچیده ای نیاز دارد و بر اساس گزارش ها، استخراج آن انرژی قابل توجهی مصرف می کند.
 
سخت افزارها و شبکه های استخراج بیت کوین در طول یک سال چیزی در حدود 77 تراوات ساعت برق مصرف می کنند.
 
با افزایش استقبال مردم جهان به استخراج بیت کوین، باید شاهد رشد دیوانه وار مصرف انرژی باشیم.
 
اینجاست که اهمیت وضع قوانین مربوط به استخراج بیت کوین و استفاده از انرژی برای آن باید در دستور کار دولت ها و کشورهای مختلف قرار گیرد.
 
پی نوشت:
[1] ارز فیات یا پول بی‌پشتوانه مانند دلار آمریکا، در واقع یک پول قانونی است که ارزش خود را از دولت صادرکننده‌اش می‌گیرد و برخلاف پول کالایی ارزش آن به یک کالای فیزیکی بستگی ندارد.
[2] جمع آوری سرمایه یک پروژه توسط حامیان

منبع: آندره اونتورو، blockgeeks
نسخه چاپی