بررسی بیت کوین، تاریخچه و جوانب مثبت و منفی آن
بیت کوین شبکه ای غیر متمرکز و نظیر به نظیر است که توسط هیچ نهاد یا شخص واحدی کنترل نمی شود. همچنین قابل چاپ نبوده و مقدار آن بسیار محدود می باشد به طوری که تنها 21 میلیون بیت کوین می تواند ایجاد شود.
 
بیت کوین نخستین بار به عنوان یک نرم افزار منبع باز توسط گروهی از برنامه نویسان یا برنامه نویسی ناشناس تحت نام مستعار ساتوشی ناکاموتو در سال 2009 معرفی شد.
مزیت اصلی بیت کوین در نزد بسیاری از افراد استقلال آن از دولت ها، بانکها و شرکتهای تجاری استمزیت اصلی بیت کوین در نزد بسیاری از افراد استقلال آن از دولت ها، بانکها و شرکتهای تجاری است. هیچ مرجعی نمی تواند در معاملات بیت کوین دخل و تصرف داشته باشد، هزینه تراکنش را تحمیل کند یا پول افراد را از آنها بگیرد. علاوه بر آن، هر معامله یا تراکنش در یک دفتر عمومی توزیع شده گسترده تحت عنوان بلاک چین ذخیره می شود.
 
در اصل با وجود آنکه بیت کویت به عنوان یک شبکه کنترل نمی شود، اما به کاربران خود کنترل کاملی بر امور مالی خود اعطاء می کند.
 

نحوه عملکرد بیت کوین

یک کاربر تنها می تواند مقدار بیت کوین کیف پول خود و نتایج معاملات یا تراکنش ها را مشاهده کند.
 
در پشت پرده شبکه بیت کوین یک دفتر عمومی تحت عنوان «بلاک چین» وجود دارد. این دفتر حاوی هر یک از تراکنش های پردازش شده است. سوابق دیجیتالی تراکنش ها در «بلوک ها» ادغام می شوند.
 
چنانچه شخصی بخواهد تنها یک حرف یا عدد را در یک بلوک از تراکنش ها تغییر دهد، این کار بر تمام بلوک هایی که به دنبال آن می آید تأثیر می گذارد. با توجه به اینکه یک دفتر عمومی به حساب می آید، هرگونه اشتباه یا اقدام به کلاهبرداری می تواند توسط تمام اشخاص حاضر در این شبکه به راحتی تشخیص داده و اصلاح شود.
 
کیف پول کاربر می تواند اعتبار هر معامله را مورد تأیید قرار دهد. اصالت هر معامله به وسیله امضاهای دیجیتالی مربوط به آدرس های ارسالی حفظ می شود.
 
انجام تراکنش بیت کوین بسته به پلتفرم تجاری و به دلیل فرایند تأیید، ممکن است چند دقیقه به طول انجامد. پروتکل بیت کوین به گونه ای طراحی شده است که استخراج هر بلوک حدود 10 دقیقه طول می کشد.
 

ویژگیهای بیت کوین

غیر متمرکز بودن
یکی از اهداف اصلی ساتوشی ناکاموتو هنگام ایجاد بیت کوین، استقلال داشتن این شبکه از هر گونه مقامات دولتی است. بیت کوین به گونه ای طراحی شده است که هر شخص حقیقی، حقوقی و نیز هر دستگاهی که در استخراج معادن و تأیید معاملات دخیل است، به بخشی از شبکه گسترده تبدیل می شود. علاوه بر آن، حتی اگر بخشی از شبکه خراب شود، پول همچنان در جریان خواهد بود.
 
ناشناس بودن
این روزها بانکها تقریباً اطلاعات کاملی از مشتریان خود را در اختیار دارند که شامل سوابق اعتباری، آدرس، شماره تلفن و غیره می شود. اما در بیت کوین روال کار بسیار متفاوت است، زیرا لازم نیست کیف پول به هیچ گونه اطلاعات شناسایی شخصی ارتباط داشته باشد. و در حالی که بعضی از افراد دوست ندارند امور مالی آنها توسط هیچ نهاد دولتی اداره و ردیابی شود، بسیاری دیگر ممکن است مدعی شوند که تجارت مواد مخدر، تروریسم و سایر فعالیتهای غیر قانونی و خطرناک در این بی هویتی نسبی شکل گرفته و پروبال می یابند.
 
دارای شفافیت
ناشناس بودن بیت کوین امری نسبی است، چرا که هر یک از معاملات انجام شده در بیت کوین، در بلاک چین ذخیره می شود. از نظر تئوری، چنانچه آدرس کیف پول شما به صورت عمومی مورد استفاده قرار بگیرد، هرکس می تواند با مطالعه دقیق دفتر کل بلاک چین از میزان پول شما اطلاع یابد. با این حال، ردیابی یک آدرس خاص بیت کوین برای شخص هنوز هم تقریباً غیر ممکن است.
 
کسانی که تمایل داشته در معاملات خود ناشناس باقی بمانند، می توانند اقداماتی را در این خصوص انجام دهند. انواع خاصی از کیف پول وجود دارد که شفافیت و امنیت را در اولویت قرار می دهند، اما ساده ترین اقدام، استفاده از چندین آدرس و عدم انتقال پول هنگفت به یک کیف پول است.
 
دارای سرعت بالا
شبکه بیت کوین پرداخت ها را تقریباً بلافاصله پردازش می کند و به طور معمول دریافت پول برای هر شخص از هر نقطه از جهان تنها چند دقیقه به طول می انجامد، در حالی که انتقال های عادی بانکی می تواند چندین روز طول بکشد.
 
غیر قابل باطل شدن
به محض ارسال بیت کوین به شخصی دیگر، هیچ راهی برای بازگرداندن آن وجود ندارد، مگر آنکه گیرنده بخواهد آن را به شما بازگرداند. از این جهت می توان از وصول آن اطمینان داشته باشید، به این معنا که افراد تحت معامله تان نمی توانند شما را فریب داده و ادعا کنند که هرگز پولی دریافت نکرده اند.
 

مواردی که می توان با استفاده از بیت کوین پرداخت نمود

در سال 2009 یعنی زمانی که بیت کوین برای نخستین بار معرفی شد، نحوه استفاده و محل آن چندان مشخص نبود. اما اکنون قادر هستید تقریباً هر آنچه دوست دارید را با بیت کوین خریداری نمایید. به عنوان مثال شرکت های عظیمی مانند مایکروسافت و دل برای انواع محصولات و محتوای دیجیتالی خود پرداخت از طریق بیت کوین را می پذیرند. شما می توانید با خطوط هوایی مختلفی پرواز داشته باشید، بلیط تئاتر خریداری کنید و بسیاری معاملات دیگر انجام دهید.
 
از دیگر گزینه ها می توان به پرداخت هزینه هتل، خرید ملک، پرداخت در رستورانهای مختلف، خرید کارت هدیه و کمک مالی اشاره کرد.
 
بیت کوین نوعی پرداخت نسبتاً جدید و کاملاً پیچیده ای به حساب می آید، بنابراین کاملاً طبیعی است که موارد قابل پرداخت به وسیله آن هنوز محدود می باشند، اما هر روز مشاغل بیشتری از کافی شاپ های کوچک گرفته تا غول های صنعتی در حال پیوستن به آن هستند.
 
علاوه بر آن، به دلیل نوسان مداوم نرخ ارز، بیت کوین به یک فرصت اصلی برای سرمایه گذاری تبدیل شده است. علی رغم آنکه هنوز ارزی ناپایدار و تا حدودی ناشناخته به شمار می رود، اما در سال گذشته هفت برابر بر ارزش آن افزوده شده است و تقریباً به نرخ 5000 دلار برای یک بین کوین رسید.
 

نحوه بدست آوردن بیت کوین

ساده ترین راه بدست آوردن بیت کوین خریداری آن است. می توان آن را از صرافی های مختلف تهیه کرد و نیز می توانید به طور مستقیم از افراد دیگر خریداری نمایید. می توان آن را به صورت نقد، اعتباری و کارت بانک یا حتی ارز رمزپایه دیگر خریداری نمود. اما ابتدا به یک کیف پول بیت کوین نیاز خواهید داشت.
 
گزینه های متنوعی برای کیف پول بیت کوین وجود دارد، اما گزینه های اصلی را می توان به کیف پول آنلاین و کیف پول نرم افزاری موجود در هارد دیسک رایانه خلاصه نمود. هیچ یک از گزینه ها از امنیت کامل برخوردار نیستند، به این دلیل که ممکن است هارد دیسک خراب شود و کیف پول آنلاین در معرض حمله هکری قرار گیرد. همچنین کیف پول های همراه وجود دارند که به دلیل ظرفیت ذخیره سازی بسیار زیاد مورد نیاز جهت حمل کل بلاک چین بسیار ساده شده اند. دستگاه های اختصاصی تحت عنوان کیف پول سخت افزاری و کیف پول کاغذی با دو کد QR وجود داشته که به صورت دیجیتالی ذخیر نمی شوند و باعث می شود از حملات سایبری استاندارد و خرابی های سخت افزاری مصون بمانند.

بررسی بیت کوین، تاریخچه و جوانب مثبت و منفی آن
 
و البته در این کار اصطلاحی تحت عنوان استخراج وجود دارد. همین چند سال پیش افرادی که از کامپیوترهای به اندازه کافی قدرتمند برخوردار بودند می توانستند بیت کوین استخراج کنند اما دیگر اینطور نیست. محبوبیت روزافزون بیت کوین و همچنین نرخ ارز باعث شده است که شرکتهای بزرگ با تجهیزات مخصوص استخراج معدن تا دندان مسلح وارد بازار شوند.
 

جوانب مثبت

برخورداری از آزادی عمل
بیت کوین با مد نظر قرار دادن آزادی عمل طراحی شده است. مهمتر از همه عدم وابستگی به مقامات دولتی برای کنترل معاملات، تحمیل هزینه ها و مسئولیت پول افراد است. با توجه به وجود بازارهای تحت وب بسیاری که تنها بیت کوین را قبول دارند شاید بتوانید اقلامی را با بیت کوین راحت تر از سایر ارزها خریداری کنید.
 
قابلیت حمل بالا
یکی از مشخصه های بارز پول قابلیت جابجایی آن است، به این معنا که بایستی به راحتی حمل و مورد استفاده قرار گیرد. از آنجا که بیت کوین کاملاً دیجیتالی است، عملاً هر مبلغی را می توان با یک فلش درایو حمل کرد یا حتی به صورت آنلاین ذخیره نمود.
 
ارزهای رمزپایه یا کریپتوکارنسی به افراد آزادی عمل را تنها با اسکن کد QR یا کلیک بر روی یک کیف آنلاین جهت ارسال یا دریافت پول می بخشند. این نوع ارز زمان کمی برای انتقال نیاز دارد و پول از شخصی به شخص دیگر بدون هیچ واسطه غیر ضروری مبادله می شود. تنها وسیله مورد نیاز دسترسی به اینترنت است.
 
برخورداری از امکان انتخاب کمیسیون
یکی دیگر از مزایای این شبکه، امکان انتخاب میزان کارمزد معامله یا انتخات عدم پرداخت آن است. هزینه معامله پس از ایجاد بلاک جدید با یک هش موفقیت آمیز، توسط ماینر یا معدنچی دریافت می شود. معمولاً فرستنده هزینه کامل را پرداخت می کند، در حالی که کم کردن این هزینه از گیرنده می تواند به عنوان پرداخت ناقص تلقی شود.
 
هزینه معامله کاملاً اختیاری است و به عنوان مشوقی برای معدنچیان جهت اطمینان از ایجاد معامله مورد نظر در بلوک جدید لحاظ می شود.
 
بنابراین بازار ارزهای رمزپایه از کاربران می خواهد بین هزینه و زمان انتظار یکی را انتخاب کنند. اجرت بیشتر به معنای پردازش سریعتر است در حالی که کاربرانی که زمان برایشان اهمیت ندارد می توانند در هزینه خود صرفه جویی کنند.
 
عدم استفاده از PCI
PCI مخفف صنعت پرداخت کارتی است و نشان دهنده میزان بدهی، اعتبار، پیش پرداخت، کیف پول الکترونیکی، کارت های خودپرداز و مشاغل مرتبط است. و متشکل از تمام سازمان هایی است که داده های دارندگان کارت را ذخیره، پردازش و انتقال می دهند و مقررات امنیتی سختگیرانه ای برای آنها وجود دارد.
 
هنگام استفاده از بیت کوین، نیازی به رعایت استانداردهای PCI نیست به طوری که می تواند به کاربران اجازه دهد در بازارهای جدید جایی که کارت های اعتباری در دسترس نیستند یا سطح کلاهبرداری زیاد است وارد شوند. در نتیجه کاربران کمیسیون کمتری پرداخت کرده و فرصتی برای گسترش کار خود و کاهش هزینه های اداری بدست می آورند.
 
برخوردار از ایمنی و کنترل
کاربران بیت کوین قادر به کنترل معاملات خود هستند. هیچ کس نمی تواند بدون اجازه شما از حسابتان پول برداشت کند و هیچ کس نمی تواند اطلاعات پرداخت شما را به سرقت ببرد.
کاربران بیت کوین همچنین می توانند با تهیه نسخه پشتیبان و رمزگذاری، از پول خود محافظت کنندکاربران بیت کوین همچنین می توانند با تهیه نسخه پشتیبان و رمزگذاری، از پول خود محافظت کنند. علاوه بر آن از هویت و اطلاعات شخصی آنها همیشه محافظت می شود چرا که هیچ کدام از آنها برای پرداخت نیاز به افشای اطلاعات ندارند.
 
برخوردار از شفافیت و بی طرفی
هر معامله و هچنین هر بیت از اطلاعات مربوط به آن همیشه در بلاک  چین در دسترس همه بوده و می تواند در کمترین زمان مورد بررسی و استفاده قرار گیرد. پروتکل BTC رمزگذاری شده است از این رو هیچ انسان یا سازمانی نمی تواند آن را کنترل یا دستکاری کند. این شبکه غیر متمرکز می باشد، بنابراین هیچ کس نمی تواند هرگز کنترل کامل آن را در دست گیرد. به همین دلیل است که بیت کوین همیشه بی طرف، شفاف و قابل پیش بینی است.
 
غیر قابل جعل
یکی از محبوب ترین راه های جعل و تقلب در دنیای دیجیتال استفاده دو مرتبه از یک پول است که هر دو تراکنش را جعلی می سازد. به این وضعیت «هزینه مضاعف» گفته می شود. بیت کوین برای مقابله با این امر درست مانند اکثر ارزهای رمزپایه دیگر از فناوری بلاک چین و همچنین سازوکارهای مختلف اجماع قرار داده شده در تمام الگوریتم های BTC بهره می برد.
 

جوانب منفی

نامشخص بودن وضعیت حقوقی
وضعیت حقوقی بیت کوین از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. در برخی از کشورها استفاده و تجارت با بیت کوین مورد حمایت قرار دارد در حالی که در برخی دیگر ممنوع و غیر قانونی می باشد.
 
بیشتر بخوانید:«فارکس از نگاه قانون»
 
از دست رفتن کلید
یک کلید، رمز عبور منحصر به فرد عددی الفبایی است که برای دسترسی به کیف پول بیت کوین مورد نیاز می باشد. از دست دادن یا گم شدن آن کلید در اصل به معنای از دست دادن کیف پول است. با این حال، بیشتر کیف پول های فعلی دارای مکانیسم پشتیبان گیری و بازیابی رمز عبور هستند.
 
دارای نوسان
قیمت بیت کوین فراز و نشیب های مختص خود را دارد که از برخی از آنها به عنوان حباب یاد می شود. ارزش آن غیر قابل پیش بینی است و به سرعت و با شدت زیاد تغییر می کند و می تواند خسارت مالی قابل توجهی را به یک سرمایه گذار بی احتیاط وارد سازد.
 
پیشرفت و توسعه مداوم
آینده بیت کوین مشخص نیست. در حال حاضر دولت ها و بانکها قادر به کنترل آن نیستند. با این حال هرچه بر محبوبیت آن افزوده تر می شود، دولتهای بیشتری تلاش خواهند کرد که آن را تحت کنترل خود درآورند.
 
 
منبع:
کوین تلگراف (cointelegraph)
نسخه چاپی