آشنایی با خواص فلفل سیاه
فلفل سیاه با نام علمی Piper nigrum ادویه‌ای با طبع گرم و طعمی تند است. خواص فلفل سیاه برای سلامتی بسیار زیاد است. به همین دلیل به‌طور گسترده‌ای از آن در طب آیورودیک استفاده می‌شود. (آیورودا نوعی طب کهن است که در آن از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می‌شود.) جزء فعال فلفل سیاه پیپرین نام دارد که مسئول طعم و عطر خاص فلفل است. پیپرین محتوی آهن، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، زینک (روی)، کروم، ویتامین A، ویتامین C و سایر مواد مغذی است. بهترین زمان برای افزودن فلفل سیاه به غذا، در اواخر زمان پخت است. زیرا افزودن زودهنگام فلفل سیاه موجب تبخیر شدن روغن‌های فرار می‌شود و عطر و طعم آن را کاهش می‌دهد. استفاده از دانه‌های فلفل سیاه در سوپ‌ها، خورش‌ها و غذاهایی که به‌آرامی پخته می‌شوند، باعث خوش‌طعم شدن غذا می‌شود. در این مقاله با خواص فلفل سیاه بیشتر آشنا می‌شویم.


افزایش جذب مواد مغذی

پیپرین موجود در فلفل سیاه قابلیت جذب مواد مغذی مختلف مانند ویتامین‌های A و C، سلنیم، بتاکاروتن و … را افزایش می‌دهد و به حفظ سلامتی فرد کمک می‌کند.

به‌عنوان مثال محققان دریافته‌اند پیپرین میزان جذب کورکومین موجود در زردچوبه را تا ۲۰ برابر افزایش می‌دهد. کورکومین در مبارزه با سرطان، عفونت‌ها و درمان التهاب مؤثر است.

پیپرین با تحریک اسیدهای آمینه‌ی انتقال‌دهنده در لایه‌ی پوششی روده، موجب مهار آنزیم‌هایی می‌شود که مسئول متابولیسم ترکیبات مغذی‌اند. همچنین پیپرین از خروج مواد موجود در سلول‌ها جلوگیری می‌کند و از فعالیت‌های روده‌ای می‌کاهد. نتیجه‌ی این امر، افزایش شکل فعال و قابل استفاده‌ی مواد مغذی در بدن است.


بهبود گوارش

فلفل سیاه با تحریک جوانه‌های چشایی به افزایش ترشح اسید هیدروکلریک از معده کمک می‌کند. جالب است بدانید کمبود اسید هیدروکلریک در معده به مراتب مشکلات گوارشی بیشتری نسبت به مقدار اضافی آن، به بار می‌آورد.

فلفل سیاه با تسهیل گوارش موجب تسکین مشکلاتی مانند کولیک، نفخ، سوء‌هاضمه و یبوست می‌شود. همچنین فلفل سیاه به‌واسطه‌ی خواص ضدباکتری‌اش در درمان بیماری‌های روده‌ای ناشی از باکتری‌ها نیز مؤثر است.


افزایش اشتها

فلفل سیاه علاوه بر تأثیری که در عطر و طعم غذاها و کمک به گوارش دارد، می‌تواند موجب افزایش اشتها نیز بشود. تحقیقات نشان داده‌اند فلفل سیاه با تحریک حس بویایی، به افزایش اشتها کمک می‌کند. این ویژگی فلفل سیاه را به یک درمان عالی برای بی اشتهایی تبدیل کرده است.

در طب آیورودیک، برای درمان بی‌اشتهایی توصیه می‌شود نصف قاشق چای‌خوری فلفل سیاه را با ۱ قاشق غذاخوری شکر زرد مخلوط کنید. این درمان را به‌طور منظم مورد استفاده قرار بدهید تا تأثیرات مثبت آن را در افزایش اشتها مشاهده کنید.1


فلفل سیاه برای جلوگیری از سرطان

مطالعات نشان دادند که از پیپرین موجود در فلفل سیاه، فعالیت های محافظتی را علیه انواع مختلف سرطان انجام می دهد. همچنین جذب مواد مغذی دیگر مانند سلنیوم، کورکومین، بتاکاروتن و ویتامین های B را در روده های شما را افزایش می دهند، که تمام این مواد مغذی برای سلامت روده و پیشگیری از سرطان موثر می باشند.

یکی دیگر از مطالعات نشان می دهد که استرس بر روی رکتوم را کاهش می دهد و به جلوگیری از سرطان کولون کمک می کند. همچنین خواص مشابهی در موارد سرطان پروستات نیز دارد و یک، داروی شیمی درمانی در درمان سرطان پروستات مورد استفاده قرار می گیرد.


فلفل سیاه برای کاهش فشار خون

فلفل سیاه می تواند فشار خون را در حیوانات کاهش دهد، و اثرات مشابهی نیز در انسان وجود دارد. مصرف پیپرین در کنترل فشار خون به اثبات رسیده است.


فلفل سیاه برای کمک به کاهش وزن

مطالعات نشان دادند که ترکیبات پیپرین که در فلفل سیاه وجود دارد که با تشکیل و انباشت سلول های چربی مبارزه می کند. همچنین می تواند به اهداف کاهش وزن شما کمک کند و یک جایگزین مناسبی در درمان مسائل مربوط به چاقی و چربی بیش از حد می باشد.

فلفل سیاه را بر رژیم غذایی روزانه خود برای کاهش وزن اضافه کنید، زیرا یک قاشق چای خوری از آن فقط 8 کالری دارد. می توانید از این ادویه بر روی سینه مرغ و یا سبزیجات کبابی استفاده کنید.


درمان سرماخوردگی و سرفه با فلفل سیاه

فلفل سیاه برای این منظور درعلم پزشکی باستانی چینی سالها مورد استفاده قرار می گرفته است. زیرا گردش خون و جریان مخاطی را تحریک می کند و هنگامی که با عسل ترکیب کنید، اثربخشی آن افزایش می یابد و به عنوان یک عامل سرکوب کننده طبیعی سرفه به کار می رود.

به سادگی یک قاشق چای خوری فلفل سیاه را با دو قاشق غذاخوری عسل، در یک فنجان مخلوط کنید، مقداری آب جوش را به آن بیفزایید و اجازه دهید تا حدود 15 دقیقه بماند. سپس نوشیدنی را میل کنید. آن را سه بار در روز تکرار کنید تا از گرفتگی و احتقان سینوس ها رها شوید.


کمک به کاهش علائم آسم با فلفل سیاه

یک مطالعه انجام شده بر روی بیماران مبتلا به آسم نشان داد، که گنجاندن فلفل در رژیم غذایی آنها کمک کرد تا شرایط شان بهبود بخشد. فلفل سیاه دستگاه تنفسی را پاک می کند و سایر علائم مربوط به آسم را کاهش می دهد.


فلفل سیاه برای مبارزه با عفونت

خواص ضد باکتری فلفل سیاه در اینجا نقش ایفا می کند و به جلوگیری از عفونت و گسترش بیماری ها کمک می کند.


فلفل سیاه دارای مزایای آنتی اکسیدانی

فلفل سیاه اثرات آنتی اکسیدانی فوق العاده ای دارد، که به روش های مختلف بر روی سلامتی تاثیر میگذارد. آنتی اکسیدان ها از آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند و سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهند. در مطالعه دیگری در هند، موش هایی با استرس اکسیداتیو القا شده زمانی که فلفل سیاه مصرف کردند بهبود قابل توجهی در وضعیت آنها مشاهده شد.

فلفل سیاه بالاترین میزان اکسیدان ها را در تمام مواد غذایی مورد بررسی قرار داده شده، دارد. همچنین دارای بالاترین مقدار فنین است که مزایای سلامتی مختلفی را برای بدن به وجود میاورد. همچنین باعث پیشگیری از بیماری های جدی مانند سرطان میشود.2


سلامت پوست

فلفل سیاه به درمان ویتیلیگو یا پیسی، یک بیماری پوستی که موجب می شود برخی نواحی پوست رنگ عادی خود را از دست داده و سفید رنگ شوند، کمک می کند. محتوای پیپرین فلفل سیاه می تواند پوست را برای تولید رنگدانه تحریک کند. درمان موضعی پیپرین در ترکیب با درمان نور فرابنفش بهتر از درمان های شدیدتر و مبتنی بر مواد شیمیایی برای ویتیلیگو است. این روش همچنین احتمال ابتلا به سرطان پوست به واسطه تابش بیش از اندازه نور فرابنفش را کاهش می دهد.


ویژگی ضد باکتری

ویژگی ضد باکتری فلفل سیاه به مبارزه علیه عفونت ها و گزش حشرات کمک می کند. استفاده از فلفل سیاه در رژیم غذایی به پاکسازی شریان ها به روشی مشابه با فیبر و از بین بردن کلسترول اضافی از دیواره رگ ها کمک می کند و از این رو به کاهش گرفتگی رگ ها، از عوامل اصلی بروز حملات قلبی و سکته مغزی، کمک می کند.


ارتقا فراهمی زیستی

فلفل سیاه به انتقال مزایای گیاهان دارویی دیگر به بخش های مختلف بدن کمک می کند و بهره‌وری مواد غذایی سالم دیگر که مصرف می کنیم را به حداکثر می رساند. بر همین اساس است که افزودن فلفل سیاه به غذاها نه تنها طعم بهتری به آنها می بخشد، بلکه به مواد مغذی دیگر کمک می کند تا هر چه بیشتر در دسترس بدن ما قرار بگیرند.


اختلال شناختی و سلامت عصبی

در مطالعات مختلف مشخص شده است پیپرین، یکی از اجزای کلیدی فلفل سیاه، به کاهش اختلال حافظه و نقش شناختی کمک می کند. مسیرهای شیمیایی در مغز به نظر می رسد با این ترکیب طبیعی تحریک می شوند و از این رو پژوهش های اولیه به منافع مصرف فلفل توسط بیماران مبتلا به آلزایمر و افرادی که از زوال عقل و دیگر نقص های شناختی مرتبط با افزایش سن یا انتشار رادیکال های آزاد رنج می برند، اشاره داشته اند.3


مضرات فلفل سیاه

یادتان باشد که تندی ادویه هایی مثل فلفل به بهبود سلامت کمک می کند اما برای همه افراد مناسب نیست؛ مثلا در غذای کودکان، مادران شیرده یا باردار و … نباید از  فلفل استفاده کرد.

در ضمن، اگر فردی به مصرف غذاهای تند عادت نداشته باشد و یک وعده غذای  تند مصرف کند نیز احتمال بروز واکنش های آلرژیک در او زیاد است.

زیاده‌روی در خوردن فلفل باعث ایجاد افزایش ترشحات معده می‌گردد.

اسراف در خوردن فلفل باعث تاریکی چشم می‌شود.

کسانی که ناراحتی معده دارند در خوردن آن افراط نکنند.

فلفل سیاه روی سلولهای عصبی بخصوص عصب گوش ( شنوائی و تعادل) اثر مخرب دارد. برای همین مصرف مداوم و افراطی آن توصیه نمیشود.مخصوصا افرادی که دچار ناراحتی های گوش مثل کم شنوائی و … هستند در مصرف آن احتیاط کنند.

مصرف زیاد فلفل برای بیماری‌های دستگاه گوارش، مجاری ادرار، سل، بواسیر، سودا، کلیه، جگر و کسانی که کم‌خونی دارند مفید نمی‌باشد.

کسانی که ورم پروستات دارند در خوردن فلفل زیاده‌روی نکنند.

کسانی که تصلب شرائین دارند و سکته مغزی کرده‌اند نباید فلفل زیاد استفاده کنند.

بیماران سوزاک و سیفیلیس و کسانی که ناراحتی مجاری ادرار دارند از خوردن فلفل سیاه خودداری کنند.

زنان حامله‌ای که عفونت مجاری ادرار دارند از خوردن فلفل سیاه خودداری کنند.4


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.namnak.com
3.www.asriran.com
4.www.beytoote.com
نسخه چاپی