آشنایی با خواص فوق العاده گیاه مورینگا
درخت مورینگا اغلب با نام های درخت چوب طبل درخت معجزه، درخت بان یا درخت نعل اسب نیز شناخته می شود. گیاه مورینگا به دلیل خواص دارویی و فواید آن برای سلامت بدن، قرن هاست که مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این گیاه دارای خواص ضد قارچی، ضد ویروسی، ضد افسردگی و ضد التهابی است. برای آشنایی بیشتر با این گیاه و خواص آن در ادامه با ما همراه باشید…


مورینگا حاوی کدام ویتامین ها و ترکیبات است؟

مورینگا حاوی ترکیبات مفید و سالمی است، مانند:

ویتامین A

ویتامین B1 (تیامین)

B2 (ریبوفلاوین)

B3 (نیاسین)،
B6
فولات و اسید آسکوربیک (ویتامین C)

کلسیم

پتاسیم

آهن

منیزیوم

فسفر

روی (زینک)

همچنین مورینگا چربی بسیار کمی دارد و کلسترول مضر هم ندارد. در برگ های مورینگا اولیفرا چندین ترکیب گیاهی آنتی‌اکسیدانی یافت شده است. علاوه بر ویتامین C و بتاکاروتن، این گیاهی حاوی ترکیبات زیر است:

کوئرستین
این آنتی‌اکسیدان قوی برای کاهش فشارخون مفید است.

اسید کلروژنیک
این ترکیب که در قهوه نیز به مقدار زیاد وجود دارد، می‌تواند برای متعادل کردن سطح قند خون پس از وعده‌های غذایی مفید باشد.

مورینگا فواید بسیاری زیادی دارد و مصرف آن علاوه بر کمک به زیبایی و سلامتی بدن در پیشگیری و درمان بیماری ها نیز مفید است. فواید مورینگا عبارتند از:


محافظت و تغذیۀ پوست و مو

روغن دانۀ مورینگا برای محافظت از مو در برابر رادیکال های آزاد مفید بوده و آن را تمیز و سالم نگه می دارد. همچنین مورینگا حاوی پروتئین است، بنابراین از سلول های پوستی در برابر آسیب محفاظت می کند. این گیاه حاوی عناصر آب رسان و سم زدا نیز هست که باعث تقویت پوست و مو می شود. مورینگا می تواند برای درمان عفونت های پوستی و زخم ها نیز مفید باشد.


جلوگیری از پیری پوست

این ویژگی بیشتر در مورد برگ های مورینگا صادق است. برگ های این گیاه همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین هایA ، B و C است که می تواند در سلامت پوست نقش مهمی داشته باشد. نتایج مطالعات انجام شده نشان می دهد؛ استفاده از کرم صورت حاوی مورینگا باعث بهبود خاصیت ارتجاعی و آبرسانی (هیدراتاسیون) پوست می شود.

این گیاه همچنین تقسیم فیبروبلاست ها (سلول های موجود در بافت همبند که کلاژن و سایر فیبرها را تولید می کنند) را بالا برده و از این طریق ظاهر و بافت پوست را بهبود می بخشد.

همچنین آنتی اکسیدان های موجود در مورینگا خواص ضد پیری دارند که از سلول های پوست در برابر عوامل محرک و استرس‌زای محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش محافظت می کنند. این خواص، مورینگا را در ردیف مواد اصلی تهیۀ محصولات ضدپیری پوست قرار داده است.1


سطح قند خون را کاهش می‌دهد

قند خون بالا مشکلی جدی برای سلامتی انسان است. در حقیقت، اصلی‌ترین عامل دیابت هم محسوب می‌شود. قند خون بالا، در گذر زمان باعث بالا رفتن ریسک بسیاری از مشکلات جدی برای سلامتی، از جمله بیماری قلبی می‌شود. به همین دلیل، باید قند خون خود را در محدودهٔ سالمی حفظ کنید.

جالب اینکه چندین مطالعه نشان داده‌اند مورینگا اولیفیرا می‌تواند سطح قند خون را کاهش بدهد. اما بیشتر این شواهد بر پایهٔ آزمایش روی حیوانات هستند. فقط معدودی مطالعه روی انسان انجام شده و آن‌ها هم به‌طور کلی از کیفیت پایینی داشتند.

مطالعه‌ای روی ۳۰ خانم، حاکی از آن است که مصرف روزانه ۱٫۵ قاشق چای‌خوری (۷ گرم) پودر برگ این گیاه به‌مدت سه ماه، افزایش سطح قند خون را به‌طور میانگین تا ۱۳٫۵ درصد کاهش می‌دهد.

مطالعهٔ مختصر دیگری روی شش فرد مبتلا به دیابت، نشان داد که اضافه کردن ۵۰ گرم برگ مورینگا به یک وعدهٔ غذایی، افزایش قند خون را تا ۲۱ درصد کاهش می‌دهد.

دانشمندان عقیده دارند این اثرات به دلیل ترکیب‌های گیاهی‌ای همچون ایزوتیوسیانات (Isothiocyanate) هستند.


التهاب را کاهش می‌دهد

التهاب، واکنش طبیعی بدن به عفونت یا جراحت است. التهاب مکانیسم محافظتی مهمی است، اما اگر طول بکشد، ممکن است خودش به مشکل بزرگی برای سلامتی تبدیل بشود. در واقع التهاب پایدار، با بسیاری از بیماری‌ها، مانند بیماری قلبی و سرطان، ارتباط دارد.

بیشتر میوه‌ها، سبزی‌ها، گیاه‌های دارویی و ادویه‌ها، خواص ضدالتهابی دارند. اما مقدار فایده‌شان، به نوع آن‌ها و مقدار ترکیب‌های ضدالتهابی بستگی دارد که در آن‌ها وجود دارد.

دانشمندان عقیده دارند که ایزوتیوسیانات‌ها، اصلی‌ترین ترکیب‌های ضدالتهابی هستند که در برگ‌ها، غلاف و دانهٔ مورینگا یافت می‌شوند. اما تا به امروز، تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، محدود به تحقیقات آزمایشگاهی و آزمایش روی حیوانات بوده‌اند. هنوز دقیقا مشخص نیست که آیا مورینگا اولیفیرا همین خواص ضدالتهابی را روی انسان هم دارد یا نه.


مورینگا کلسترول را کاهش می‌دهد

کلسترول بالا باعث افزایش ریسک بیماری قلبی می‌شود. خوشبختانه خوراکی‌های گیاهی زیادی، مانند دانه‌های روغنی، جو و بادام، می‌توانند کلسترول را کاهش بدهند.

هم مطالعه روی حیوانات و هم روی انسان، حاکی از آن هستند که مورینگا اولیفیرا تأثیرات مشابهی در کاهش کلسترول دارد.


در مقابل مسمومیت با آرسنیک حفاظت می‌کند

در بسیاری از نقاط جهان، آلودگی غذا و آب به آرسنیک (Arsenic) وجود دارد. در معرض مقدار فراوان آرسنیک قرار گرفتن به‌مدت طولانی، منجر به مشکلات عدیده‌ای برای سلامتی انسان می‌شود. برای مثال، مطالعات در معرض آرسنیک قرار گرفتن به‌مدت طولانی را با افزایش ریسک سرطان و بیماری قلبی مرتبط دانسته‌اند.

جالب اینکه چندین مطالعه روی موش‌ها نشان داده‌اند که برگ و دانهٔ مورینگا اولیفیرا می‌تواند از بدن آن‌ها در مقابل برخی اثرات مسمومیت با آرسنیک، محافظت نماید. این نتایج امیدبخش هستند، اما هنوز روی انسان بررسی نشده‌اند.


از افزایش ورم جلوگیری می‌کند

ورم (Edema) وضعیت دردناکی است که طی آن، مایعات در قسمتی از بافت‌های بدن تجمع می‌کنند. خواص ضدالتهابی مورینگا می‌تواند در جلوگیری از افزایش ورم مؤثر باشد.2


دارویی طبیعی برای کبد آسیب دیده

مطالعات نشان می دهد که عصاره برگ مورینگا به شدت برای کبد آسیب دیده مناسب است و اثر آن با داروهای مخصوص کبد برابری می کند و همچنین عصاره آن نه تنها از کبد محافظت می کند ، بلکه خواص شفابخش آن از آسیب های بعدی به کبد جلوگیری خواهد کرد.


دارویی برای دل درد و مشکلات شکمی

زمانی که به اختلالات شکمی می رسیم ، لیستی از داروهای بی انتها پیش روی ما قرار می گیرد که خواص دارویی بسیار زیادی دارد. یکی از آن ها عصاره برگ مورینگا است که مانند آنتی هیستامین عمل می کند و مزیت آن نسبت به داروهای شیمیایی برای دل درد این است که طبیعی می باشد.


درمان زخم روده ای

زخم روده یکی از نمونه های رایج در بیماری ها و اختلالات مربوط به شکم است که با مصرف عصاره برگ مورینگا قابل درمان می باشد. تحقیقات نشان می دهد که این عصاره مانند نوعی دارو عمل می کند و حاوی خاصیت ضد باکتری زیادی است که از ابتلا به عفونت های بعدی در بدن که بر اثر باکتری ایجاد می شوند جلوگیری می کند و وضعیت هایی مثل اسهال را درمان خواهد کرد.


درمان سرطان

شاید واقعا باید نام برگ های شگفت انگیز را به مورینگا داد. برگ مورینگا مانند یک داروی قوی عمل می کند و از پیشرفت و رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند و در نتیجه می تواند عاملی برای درمان سرطان محسوب شود. عصاره برگ مورینگا انواع مختلفی از سرطان ها مثل سرطان تخمدان را درمان می کند و در درمان هپاتیت نیز موثر می باشد.


کمک به تقویت مغز

عصاره برگ مورینگا یک تقویت کننده عالی برای مغز محسوب می شود و حاوی ترکیباتی است که در داروهای مختلفی یافت می شود که برای درمان آلزایمر به کار می روند. عصاره برگ مورینگا دارای خواص زیادی از جمله وجود سروتونین و دوپامین است و مغز را در برابر بیماری های عصبی محافظت می کند.


مراقبت از سلامت استخوان ها

همه مواد غذایی حاوی کلسیم برای استخوان ها مقوی و مفید هستند که عصاره برگ مورینگا نیز از این قاعده مستثنی نیست. به طور علمی ثابت شده است که برگ مورینگا دارای خواص شگفت انگیزی برای استخوان ها می باشد زیرا حاوی مواد معدنی ضروری مثل کلسیم و فسفر است و مشکلات استخوانی مثل التهاب و آرتروز را از بین می برد.


افزایش دهنده طبیعی ایمنی بدن

عصاره برگ مورینگا حاوی ویتامین ث است که نه تنها افزایش دهنده طبیعی ایمنی بدن محسوب می شود ، بلکه خواص بیشمار دیگری نیز دارد.


کمک به بهبود عملکرد قلب

حقیقت این است که عصاره برگ مورینگا از مشکلات قلبی عروقی جلوگیری می کند و می تواند اطلاعات مربوط به سلامت قلب را در خود نگه دارد. یعنی از آسیب به قلب به طور ویژه ای جلوگیری می کند.


کمک به درمان دیابت

بعضی از مطالعات نشان می دهد که بیماران دیابتی می توانند با مصرف مورینگا با کاهش قند خون و افزایش هموگلوبین مواجه شوند.3


پی نوشت:
1.www.lafarrerr.com
2.www.chetor.com
3.www.namnak.com
نسخه چاپی