همه چیز راجع به طلاق عاطفی

طلاق عاطفی چیست؟

رابطه ضعیف در ارتباط عاطفی زن و شوهر به سردی روابطی که یک زوج می توانند با هم داشته باشند منجر می شود، مانند رابطه روحی، جسمی، عاطفی و حتی کلامی، وجود این مشکل در یک رابطه باعث بی مهری و کم شدن محبت در خانواده و در نتیجه طلاق عاطفی می شود.

زوج ها در بیگانگی کلمات و احساس یکدیگر گم شده اند و فقط برای هم حکم یک مصاحب که به او عادت کرده اند را دارند این افراد از لحاظ روحی و جسمی از یکدیگر فاصله می گیرند و مرزهایی را برای همدیگر مشخص کرده اند و هر کدام در خلوت و افکار خود دیگری را متهم می کنند و دنبال مقصر هستند، درک نکردن صحیح رفتار و گفتار یکدیگر، نداشتن شناخت کافی از روحیات طرف مقابل و عاقبت بی علاقگی و سردی نسبت به شریک زندگی خود، دست به دست هم می دهد تا یک طلاق عاطفی را در زندگی زوج ها به وجود بیاورد.1
 

نشانه های کلی طلاق عاطفی

 کم شدن شور و هیجان در زندگی

 سرزنش یکدیگر، به رخ کشیدن اشتباهات، فاجعه آمیز کردن مسائل کوچک

 عدم استفاده از روشهای حل مسئله

 کاهش بسیار گذاشتن زمان برای همدیگر

 افزایش تفریحات برون زناشویی و تمرکز بر مسائل بیرون از خانواده

 گذراندن وقت زیاد با فرزندان و غافل شدن از روابط بهینه زناشویی که موجب تشکیل ائتلاف علیه همسر می گردد

 کم شدن میزان نوازش کلامی، جسمی و روابط جنسی که موجب از دست دادن روابط عاطفی و وفاداری و زمینه ساز روابط فرا زناشویی می شود

 فاش شدن اسرار و اشتباهات همسران در بیرون از کانون خانواده

 پرداختن به سریال ها و برنامه های تلویزیون به جای صرف وقت برای با هم بودن

 عدم اعتماد به یکدیگر در حل مشکلات و یاس و نامیدی در حل مسائل خانواده

 فراموش نکردن گذشته و پرداختن به مسائل آن زمان به جای تفکر به مسایل پیش رو

 کاهش وابستگی به یکدیگر

عدم پذیرش مشکل یا ماندن در وضعیت سکوت

 افزایش مسافرت های مجردی به جای سفرهای خانوادگی

عدم رسیدگی به امور منزل و رسیدگی به نظافت ، آشپزی و ....2
 

علل و عوامل موثر در طلاق عاطفی چیست؟

زمانی که بحث خانواده و روابط بین افراد می‌شود عوامل بسیاری می‌تواند بر نوع و روند رابطه آن‌ها تاثیر بگذارد. طلاق عاطفی یکی از اتفاقاتی است که می‌تواند به صورت تدریجی به وجود آید. پس اهمیت دادن به رابطه در هر مرحله‌ای حائز اهمیت است. در اینجا برخی از عوامل شناسایی شده را ذکر می‌کنیم:

1- ویژگی‌های اخلاقی نامطلوب در زوجین

2- ازدواج دیر هنگام

3- خشونت یکی از زوجین

4- دخالت‌های بی مورد دیگران در زندگی مشترک

5- بیکاری یا از دست دادن موقعیت شغلی

6- ضعف مهارت‌های ارتباطی کلامی و غیر کلامی

7- عدم شناخت و برطرف کردن نیازهای عاطفی یکدیگر

8- ازدواج‌هایی که بالاجبار به زوجین یا یکی از آن‌ها تحمیل شده است

9- تفاوت‌های فرهنگی خانواده‌های زوجین

10- تفاوت‌های شخصیتی و روحیات زوجین

11- ازدواج‌های احساسی و بدون شناخت کافی

12- ازدواج‌هایی که یکی از زوجین یا هر دو برای فرار ازخانواده خود تن به آن می‌دهند

13. تفاوت سنی زیاد میان زن و شوهر.3
 

راه حل های مختلف برای پیشگیری از طلاق عاطفی

یکی از نکات مهم که مانع از بروز طلاق عاطفی زوج ها می شوند شناخت و برطرف کردن نیازهای عاطفی یکدیگر می باشد.
 
به طور کلی نیازهای مردان این گونه تعریف می شود
حمایت خانوادگی، تحسین، همراهی در تفریحات و … 
 
نیازهای زنان عبارتند از
محبت، گفت وگو، صداقت و روراستی، حمایت مالی و تعهد خانوادگی؛ ز بنابراین با مشاهده این تفاوت در نیازهای زوجین، به وجود آمدن مشکل و ناسازگاری دور از ذهن نمی باشد.

شاید مردی که به همسرش علاقه بسیار دارد، فکر می کند که نیازهای او را برآورده می سازد درحالیکه او تصور می کند نیاز یک زن مانند نیاز خود است بنابراین مشکل از همین نقطه آغاز می شود. البته این نکته در مورد زنان نیز صدق می کند.

فراهم کردن زمینه مناسب فرهنگی، آموزش مهارت ها در مدرسه و در رسانه ها، آموزش مهارت ها زیر نظر مشاور و روانشناس نقش بسیار زیادی در کاهش طلاق عاطفی دارد. زیرا طلاق عاطفی منجر به کاهش میزان اعتماد افراد به یکدیگر و افزایش سوء تفاهمات می شود، همچنین اشتباهات افراد خانواده زیاد می شود و به علت نبود تکیه گاهی مطمئن در زندگی، احساس یاس و سرخوردگی می کنند که انواع بیماری های روانی و روحی را در پی خواهد داشت.2
 

مراحل طلاق عاطفی 

طلاق عاطفی به صورت کلی شامل پنج مرحله می‌شود که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:
 
1- سرزنش
هر یک از زوجین شخص مقابل را مقصر همه اتفاقات افتاده می‌داند. زوجین تصویر نامناسبی نسبت به خود دارند که می‌تواند زمینه ساز آسیب جدی به آن‌ها شود. فرد در این مرحله از طلاق عاطفی آشفته و پریشان به نظر می‌آید که این از دید اطرافیان نیز قابل تائید است. در این مرحله زوجین می‌خواهند از یک زندگی پر استرس به آرامش برسند.
 
2- سوگواری
زوجین به دلیل مشکلات پیش آمده، دچار غم و ناراحتی فراوان شده و در دنیای خود غرق می‌شوند و تمرکز حواسشان کم می‌شود، به نحوی که در انجام امور روزمره نیز مشکل دارند.
 
3- خشم
در طی مراحل طلاق عاطفی هر یک از زوجین نسبت به اطرافیان اعم از دوستان و خانواده حس خشم دارند به گونه‌ای که شاید مرد نسبت به تمام زن‌ها و زن نسبت به تمام مردها حس خشم داشته باشد. حتی گاهی به فرزندان خود توهین و پرخاشگری کرده و حساسیت‌های بی مورد ابراز می‌کنند. اما واقعیتی که وجود دارد در پس این رفتارهای خشن و پرخاشگرانه ترس‌های فراوانی نهفته است.
 
4- تنهایی
افراد وقتی که در این مرحله قرار می‌گیرند سعی بر این دارند که ترس‌ها و نیازهای خود را انکار کنند، به گونه‌ای که انگار نیازی به همسرشان ندارند و با اطمینان پیدا کردن نسبت به خود، می‌خواهند تصمیم نهایی را بگیرند. زوجین در این مرحله سعی بر بازسازی شخصیت خود داشته و تصویر ذهنی از خودشان در این مرحله نسبت به مرحله اول خیلی بهتر می‌شود.
 
5- بازگشت به زندگی
آخرین مرحله از فرایند طلاق عاطفی، ورود مجدد به زندگی است. مرد یا زن در این مرحله احساس می‌کند که کنترل بیشتری بر زندگی خود داشته و شخص اقدام به برنامه ریزی درازمدت می‌کند و اگر زوجین هر دو با هم در این مرحله قرار بگیرند، طلاق قانونی بدون نیاز به محاکم قضایی انجام می‌پذیرد. 3
 

تأثیر طلاق عاطفی بر فرزندان

به اعتقاد روانشناسان کیفیت روابط درون خانواده، نقش بسزایی در شکل‌گیری نگرش‌ها و بازخوردهای اجتماعی اعضای خانواده دارد و پایه و اساس روابط درون خانواده، بر محور رابطه زن و شوهر استوار است. طلاق عاطفی نماد وجود مشکل در ارتباطی سالم و صحیح بین زن و شوهر است. این مشکل ارتباطی در سطح خانواده می‌تواند در جامعه نیز شیوع و گسترش یابد و ارتباط انسانی را مختل کند.

وقتی بنیان نهاد خانواده دچار تزلزل شود، بنیان‌های اخلاقی و اجتماعی کل نظام اجتماعی متزلزل شده و جامعه به سوی مشکلات گوناگون سوق داده می‌شود؛ از طرف دیگر طلاق عاطفی بیش از طلاق قانونی برفرزندان تاثیرگذار است، به طوری که ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از طلاق عاطفی ایجاد می‌شود. در طلاق عاطفی زوجین هیچ گونه حس نشاط و درک متقابلی ندارند و در واقع افراد با یک توفیق اجباری، زیر یک سقف زندگی می‌کنند.4

پینوشتها
1.www.yasa.co
2.www.namnak.com
3.www.honarehzendegi.com
4.www.beytoote.com
نسخه چاپی