آشنایی با خواص منگوستین
میوه منگوستین که به صورت علمی با نام گارسینیا منگوستانا یاد می شود، یک درخت همیشه سبز گرمسیری است که بومی اندونزی بوده و به صورت گسترده ای در نواحی جنوب شرقی آسیا و برخی مناطق آفریقا وجود دارد. منگوستین بنفش با توجه به شکل و طعم مشخصش و همچنین گاهی اوقات به عنوان شاه میوه های گرمسیری شناخته می شود.

این میوه از سه بخش عمده تشکیل شده است:پوسته عمقی بنفش؛ گوشته سفید خوشمزه که مانند اندام ها جدا شده و هسته ها که در درون گوشته وجود دارند. این هسته ها عمدتا ترش و ناگوار هستند، در حالیکه قسمت گوشته عطر و طعم بسیار خوبی دارد. پوسته خارجی منگوستین که پریکارپ نامیده می شود جامد است و به راحتی شکسته می شود.

در ادامه این مطلب با خواص میوه منگوستین بیشتر آشنا شوید.


خواص ضد سرطان

پوسته خارجی یا همان پریکارپ منگوستین حاوی زانتان است که دارای ترشحات ضد سرطان، ضد التهاب و ضد باکتریائی است. زانتان از رشد بی رویه سلول در تومور کولون انسان جلوگیری می کند. محققین پزشکی این ظرفیت رو به رشد را به عنوان عاملی برای اجتناب از سرطان یا به کار بردن آن در ترکیب با سایر داروهای ضد سرطان جهت تاثیر قوی تر، نشان دادند.


برای اسهال و اسهال خونی

به کاربردن منگوستین در بیماری های معده، سودمند است. پوسته خارجی و داخلی منگوستین در التیام ناراحتی های معده مانند اسهال و اسهال خونی موثر است.


قابض و ضد عفونی

پوست و برگ های این میوه خواص قابض و ضد عفونی آزاد می کنند که در درمان عفونت ها کمک کننده است.


درمان دیابت

دیابت بیماری است که بیشتر در جوامع مدرن رخ می دهد. در عین حال با تجویز برخی داروها قابل کنترل است اما می تواند در صورت اقدام نکردن یک ریسک برای سلامتی شخص باشد. چنانچه بخش سلامت نمناک اشاره کرده است منگوستین یک داروی بومی است که در کنترل و تنظیم قند خون بدن موثر است.


 فشار خون

منگوستین همچنین مقدار زیادی مواد معدنی مانند مس، منگنز و منیزیم دارد. پتاسیم موجود در آن شخص را از وقوع سکته و بیماری های قلبی ایمن کرده و این عنصر، ماده ای مهم در مایعات بدن و تنظیم ضربان قلب و فشار مایعات به شمار می رود.


 آلزایمر

یکی از فواید مهم منگوستین، موثر بودن آن در درمان بیماری آلزایمر است. این بیماری عوارضی مانند گیجی، سردرگمی و دشواری در به یاد سپردن به حافظه را دارد.


برای بیماری لثه

عملکرد های منگوستین مانند یک سلاح از لثه در مقابل بیماری ها دفاع می کند. ژل منگوستین به درمان مشکلات لثه کمک می کند.


برای بیماری سل

میوه منگوستین شامل خواص ضد باکتریائی و ضد عفونی قوی است که می تواند سیستم ایمنی ضعیف را تقویت کند. این خواص مانع از اقدام موثر باکتری در بیمارانی که در اثر سل بیحال شده اند، می شود.


 عفونت های ویروسی

زانتان موجود در منگوستین خاصیت ذاتی در از بین بردن تکثیر قارچ و ویروس دارد. این خواص همچنین حتی به از بین بردن چندین عامل سرطان زا در پوست شما کمک می کند.


برای افزایش انرژی

این میوه می تواند به شما کمک کند تا احساس جوانی و پر انرژی در کل روز داشته باشید. مواد مغذی آن به شما کمک خواهد کرد تا جوان تر و درخشنده تر به نظر برسید.1


کاهش وزن

خاصیت منگوستین در کاهش وزن، یکی از بزرگ‌ترین دلایل اهمیت آن در حوزهٔ بهداشت و سلامت است.

طی مطالعه‌ای، به موش‌هایی با رژیم غذایی سرشار از چربی، مقداری منگوستین دادند؛ این موش‌ها نسبت به سایر موش‌ها، به میزان کمی اضافه‌وزن پیدا کردند.
به همین شیوه، در مطالعهٔ ۸ هفته‌ای مختصری، کسانی که دو بار در روز، هر بار به مقدار ۹۰، ۱۸۰ یا ۲۷۰ میلی‌لیتر آب منگوستین مصرف کردند، نسبت به سایرین، شاخص تودهٔ بدنی (BMI) پایین‌تری داشتند.

تحقیقات زیادی روی رابطهٔ منگوستین و اضافه‌وزن انجام نشده، اما کارشناس‌ها معتقدند که اثرات ضدالتهابی این میوه، نقش مهمی در سوخت‌وساز بدن و جلوگیری از افزایش وزن ایفا می‌کنند.


سلامت پوست

آسیبی که خورشید به پوست می‌زند، در سرتاسر جهان شایع است و یکی از مهم‌ترین دلایل سرطان پوست و پیری زودرس محسوب می‌شود.

مطالعه‌ای روی موش‌هایی که با عصارهٔ منگوستین تغذیه می‌شدند، نشان از اثر حفاظتی آن در مقابل اشعهٔ فرابنفش بی (UVB) روی پوست داشت.

مطالعهٔ مختصر سه ماهه‌ای هم روی انسان انجام شده که نشان می‌دهد افرادی که روزانه ۱۰۰ میلی‌گرم عصارهٔ منگوستین مصرف می‌کنند، پوست‌شان قابلیت ارتجاعی بیشتری دارد و دچار پیری زودرس پوست نمی‌شوند.

محققان اذعان می‌کنند که قابلیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی منگوستین، دلیل اصلی این اثرات حفاظتی پوست است؛ اما باید مطالعات بیشتری در این حوزه انجام شوند.


سلامت مغز

تأثیر منگوستین روی سلامت مغز هم موردتوجه است. مطالعات حاکی از آن هستند که عصارهٔ منگوستین در جلوگیری از زوال عقل، کاهش التهاب مغزی و بهبود عوارض افسردگی در موش‌ها مؤثر است. با این حال، باید در این حوزه، مطالعات بیشتری روی انسان انجام شوند.


سلامت دستگاه گوارش

این میوه پُر از فیبر است. یک پیمانه (۱۹۶ گرم) منگوستین، ۱۴ درصد از مقدار فیبر موردنیاز روزانهٔ بدن را تأمین می‌کند. فیبر برای سلامت گوارش ضروری است و رژیم‌های سرشار از فیبر، برای کارکرد منظم روده مفید هستند.

همان‌طور که گفته شد، نتایج این تحقیقات در مورد منگوستین بسیار نویدبخش هستند، اما بیشتر آن‌ها تحقیقات آزمایشگاهی و آزمایش روی حیوانات هستند؛ بنابراین برای اثبات قطعی تأثیر منگوستین روی مغز، قلب و دستگاه گوارش، باید تحقیقات بیشتری روی انسان انجام شود.2


ارزش دارویی

منگوستین خواص ضد باکتری و ضد التهابی دارد. این روند بهبود زخم را تسریع می کند و از آن به عنوان نوشیدنی دارویی نیز استفاده می شود. نوشیدنی منگوستین دارویی را می توان با جوشاندن پوست و برگ درخت تهیه کرد. برای بهبودی سریعتر زخم ها، برگ ها و پوست درخت را می توان با سایر گیاهان دارویی ترکیب کرد.


هضم را بهبود می بخشد

از یبوست و پریشانی گوارشی می توان به کمک منگوستین جلوگیری کرد زیرا این ماده حاوی فیبر زیاد است. مصرف فیبر از طریق منگوستین همچنین باعث افزایش مصرف پروبیوتیک شما می شود و از این طریق پروبیوتیک ها به شکوفا شدن روده کمک می کنند. بنابراین، هنگامی که سیستم گوارشی مورد مراقبت قرار می گیرد، سلامت کل بدن حفظ می شود.


مشکلات قاعدگی

حتی ریشه های منگوستین مؤثر و سودمند است. در زنان، ریشه های منگوستین می تواند به تنظیم چرخه قاعدگی آنها کمک کند.


بینایی را بهبود می بخشد

منگوستین سرشار از ویتامین A و ویتامین C است که به محافظت از لنز چشم ها، مبارزه با رادیکال های آزاد و کمک به روند بهبود زخم های چشمی کمک می کند. این ویتامین ها همچنین باعث بهبود کیفیت بینایی و کاهش احتمال نابینایی در شب می شوند. علاوه بر این، آنها با افزایش جریان خون به چشم ، خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهند.


بارداری سالم

منگوستین حاوی منگنز است، که باعث رشد سالم استخوان در نوزادان می شود. ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و کودک می شود. فولات خطر نقص هنگام تولد را کاهش می دهد. گذشته از این ویتامین ها و مواد مغذی ، خاصیت آنتی اکسیدانی قدرتمند منگوستین ممکن است به کاهش خطر سقط جنین و استرس اکسیداتیو کمک کند. اگرچه مصرف متوسط ​​منگوستین مفید است، اما بهتر است ابتدا قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. 


بهداشت دهان و دندان 

منگوستین در داروها برای درمان مشکلات لثه و خونریزی لثه استفاده شده است. همچنین در دهانشویه ها استفاده می شود.3


جلوگیری از التهاب 

این ویژگی سلامتی گسترده ای را برای افرادی که از انواع بیماری های مرتبط با التهاب رنج می برند، می دهد. از آنجا که بسیاری از مسائل تنفسی ناشی از التهاب درون عبور هوا از ریه ها هستند، کاهش التهاب می تواند راه های هوایی را باز کند و اجازه می دهد تنفس طبیعی انجام شود. بنابراین، میوه منگوستین می تواند به هر کسی که از مشکلات تنفسی مختلف رنج می برد کمک کند.

یک تفکر طولانی مدت وجود دارد که توانایی به طور موثر و ایمن التهاب را کاهش می دهد و ممکن است به جلوگیری از عوارض شدیدتر سلامت مانند سرطان، بیماری های قلبی و مسائل تنفسی کمک کند.

علاوه بر این، پیشگیری از التهاب ممکن است به افرادی که مشکلات تحرک را به علت تورم و درد مفاصل احساس می کنند، بهتر باشد و بتوانند آزادانه حرکت کنند، کمک می کند.


تقویت سیستم ایمنی بدن

خواص آنتی اکسیدانی - مرکزی مولد میوه منگوستین، xanthones، مسئول اثربخشی میوه در کمک به سلامت افراد است. بیش از 200 زنجون شناخته شده در طبیعت وجود دارد. بطور شگفت انگیزی 20 مورد از آنها در منگوستین یافت میشوند که عمدتا در پوست آن قرار دارند. این ترکیبات به کاهش رادیکال ها کمک می کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.


قلب

ترگیل کمک می کند تا فشار خون و ضربان قلب را تنظیم کند - میوه منگوست نیز حاوی مقادیر زیادی از منیزیم است. منیزیم به کنترل عملکرد الکتریکی قلب کمک می کند، ضربان قلب و فشار خون را کنترل می کند و موجب بروز ضربان قلب به طور منظم می شود. برای افراد مبتلا به علائم جزئی در مورد سیستم های گردش خون آنها بسیار نافع است.4


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.chetor.com
3.www.beytoote.com
4.www.saat24.news
نسخه چاپی