فواید سیب زمینی بنفش

سیب زمینی بنفش چیست؟

سیب زمینی بنفش یکی از اعضای خانواده سیب زمینی و یکی از محصولات جدید بخش کشاورزیست که دارای خواص درمانی بی شماری در مقایسه با سیب زمینی معمولی می باشد .وجود ترکیبات بسیار مغذی درون سیب زمینی بنفش آن را به ماده ای بسیار مفید برای تغذیه و استفاده از آن تبدیل نموده است .برای آشنایی بیشتر با خواص این محصول اسنثنایی به سلامت وب امروز توجه بفرمایید .


علت بنفش بودن رنگ این سیب زمینی چیست؟

سیب زمینی بنفش همانند بسیاری از میوه‌ ها و سبزیجات بنفش رنگ سرشار از اسیدهای فنولی و آنتوسیانین‌ ها می یاشد و علت بنفش بودن آن بدین علت می باشد .وجود بالای ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی درون سیب زمینی بنفش سبب شده است تا این ماده غذایی حاوی مواد مغذی سودمندتری نسبت به همتایان سفید خود باشد.


ترکیبات غذایی موجود در سیب زمینی بنفش

این نوع از سیب زمینی حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی بسیار بالا مانند آنتوسیانین یا رنگدانه بنفش ،اسید فولیک، پتاسیم، آهن ، روی ،فسفر،منیزیم ،منگنز، فنل های مختلف و ویتامین های بی شماری مانند ویتامین ث و ویتامین ب6 می باشد که می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها به عنوان ماده غذایی کارآمدی به شمار آید .

همانطور که که در بالا اشاره نمودیم این ماده غذایی حاوی ترمیبات مغذی فراوانی می باشد و به همین دلیل خواص درمانی بی شماری دارد . یه نحوی که برخی از محققان از این نوع سیب زمینی تعبیری به عنوان سیب زمینی سالم دارند . برای آشنایی بیشتر با خواص سیب زمینی بنفش به ادامه این نوشته توجه بفرمایید.


ضد سرطان

وجود بالای ترکیبات آنتی اکسیدانی در این محصول برابر با محتوای آنتی اکسیدانی موجود در انار و توت می باشد .از این رو استفاده از سیب زمینی بنفش می تواند در درمان انواع سرطان ها علی الخصوص سرطان روده بزرگ موثر باشد .


درمان کننده آب مروارید

اگر شما نیز با افزایش سن خود از ابتلا به آب مروارید هراسانید می توانید از مزایای سیب زمینی بنفش در زمینه پیشگیری و درمان این بیماری استفاده نمایید .این محصول با دارا بودن ترکیباتی موثر در این زمینه می تواند از بروز بیماری آب مروارید جلوگیری نموده و یا در روند درمان تاثیر بسزایی به همراه داشته باشد .


ضد دیابت

این نوع از سیب زمینی با دارا بودن نمایه گلایسمی بسیار پایین علاوه بر کنترل سطح قند خون می تواند به عنوان ماده ای ضد دیابت کاربرد داشته باشد .املاح معدنی و ویتامین های موجود در سیب زمینی بنفش می تواند با بیماری دیابت و عوارض ناشی از آن مقابله نموده و سطح انسولین را در خون تنظیم نماید .


جوان کننده پوست

سبزیجات و میوه ها یکی از گروه های غذایی مفید برای سلامتی و زیبایی پوست به شمار می آیند .سیب زمینی بنفش نیز از این قاعده مستثنی نیوده و به علت آنتی اکسیدان های فراوان در زیبایی و  جوان سازی پوست اثرات بالینی اثبات شده ای دارد.


ضد التهاب

محتوای آنتی اکسیدانی بسیار بالا ،و وجود پروتئین های خاص ضد التهاب در سیب زمینی بنفش می تواند از بروز بیماری های حاد التهابی مانند روماتیسم،بیماری های قلبی ، بیماری‌های التهابی روده و …..در شما جلوگیری نماید .1


فشار خون

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، یکی از مهم‌ترین عناصری که در این سیب زمینی وجود دارد، پتاسیم است. این موضوع به صورت مستقیم بر روی فشار خون تأثیر می‌گذارد. فشار خون بالا یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مزمن است چرا که هیچ نشانه‌ای ندارد و به همین دلیل تشخیص آن بسیار سخت می‌باشد. با تجمع پلاکت‌ها در رگ‌ها و شریان‌ها، فشار خون برای عبور بالاتر می‌رود و از همین رو مشکلات متنوعی برای قلب رخ می‌دهد. پتاسیم این توانایی را دارد که رگ‌ها را گشاد کند و در نتیجه این عمل، فشار خون به سرعت کاهش پیدا می‌کند.


بهبود عملکرد کبد

کبد یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن است که به شدت آسیب پذیر می‌باشد. این عضو قادر است تا به پاکسازی و تصفیه بدن شما از سموم و آلودگی‌ها کمک کند. شاید باورش ساخت باشد اما در طول روز ما میزان قابل توجه ای آلودگی را وارد اندام‌های خود می‌کنیم که اگر کبد نباشد، این آلودگی‌ها قادر هستند به سرعت ما را از پا دربیاورند. مشاهدات نشان می‌دهد آنتی اکسیدان‌های موجود در این سیب زمینی مانند آنتوسیانین می‌توانند به بهبود عملکرد کبد با از بین بردن آسیب‌های استرس اکسیداتیو، کمک کنند.


بهبود عملکرد شناختی

تأثیرات آنتی اکسیدان تنها در مبارزه با سرطان خلاصه نمی‌شود. در سال 2015 تحقیقاتی توسط دانشمندان هندی انجام شد که نشان می‌دهد آنتی اکسیدان‌های این ماده می‌توانند التهابات مغری را از بین ببرند. آنها اعتقاد دارند با پاکسازی مسیرهای عصبی و جلوگیری از رسوب بتا آمیلوئید، این سیب زمینی می‌تواند خطر بیماری‌های عصبی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد. این خاصیت باعث شده تا انجمن بیماران آلزایمری توصیه کند که کهن‌سالان استفاده از این سیب زمینی را در دستور کار خود قرار دهند.


کاهش وزن

یکی از مهم‌ترین موادی که در این سیب زمینی وجود دارد، فیبرهای رژیمی می‌باشد. بدون تردید فیبرها می‌توانند نقشی اساسی در کاهش وزن داشته باشند. مشاهدات حاکی از این است که فیبرها به شدت دیر هضم می‌باشند و به همین دلیل مصرف آنها می‌تواند شما را تا ساعت‌ها سیر نگه دارد و به همین دلیل از پرخوری جلوگیری می‌کنند که بدترین چیز در فرایند کاهش وزن محسوب می‌شود. علاوه بر این، مصرف فیبرها همچنین آزاد شدن قند خون و انسولین را کاهش می‌دهد.2


جلوگیری از لخته شدن خون

مصرف سیب زمینی بنفش از بیماری ای به نام ترومبوز که بیماری لخته خون می باشد جلوگیری می کند، سیب زمینی بنفش حاوی کلرژنیک اسید است که برای تخریب لخته‌های خون و مهار فعالیت آنزیمی پروتئین‌ها و پپتیدها لازم است.


تامین کننده فیبر

نوع تغذیه این روزهای مردم به گونه ای است که کمتر از مواد حاوی فیبر استفاده می شود، مصرف سیب زمینی بنفش می تواند این کمبود را جبران کند و به سیستم گوارش شما کمک کند و از یبوست جلوگیری کند، فیبرها دو نوع هستند، محلول و نامحلول، وجود فیبر محلول و نامحلول در سیب زمینی بنفش تمام نیاز بدن را به فیبر برطرف می کند.


چند خط در مورد سیب زمینی

سیب‌زمینی یا به فارسی افغانستان کَچالو گیاهی است از تیرهٔ سیب‌زمینیان که دارای برگ‌های مرکب و بریده و گل‌های سفید یا بنفش است. میوهٔ آن کوچک، کروی، قرمز، سته و سمی است؛ ولی تجهٔ (ریشهٔ سطحی) خوراکی دارد که حاوی اندوختهٔ نشاستهٔ زیادی است.
 
نزدیک به ۴۰۰۰ نوع سیب زمینی از جمله انواع تجاری معمولی وجود دارد که هر کدام از آنها دارای ویژگی‌های خاص کشاورزی یا آشپزی هستند.
 
 
سیب‌زمینی گیاهی علفی و چندساله است، اما در کشاورزی به عنوان یک گیاه یک‌ساله مورد کشت و کار قرار می‌گیرد. این گیاه معمولاً از طریق غده‌های بذری تکثیر می‌شود و از جوانه‌های روی غده بذری انشعابات و اندام‌های هوایی ایجاد می‌شود و ریشه‌ها از پریموردیای روی جوانه‌ها بوجود می‌آیند. روی این انشعابات و اندام‌های هوایی، ساقه، شاخ و برگ، دستک، ریشه، گل آذین و نیز نسل بعدی غده‌ها شکل می‌گیرد. البته سیب‌زمینی از طریق کشت سلول، مریستم، بافت، جوانه، اجزای غده، بذر حقیقی، برگ یا برش‌های ساقه نیز ممکن است تکثیر شود.
 
 
سیب ‌زمینی نخستین بار توسط جان ملکم در اواسط پادشاهی فتحعلی ‌شاه قاجار به ایران آورده شده‌ است، برای همین در ابتدا به آن «آلوی مَلکَم» می‌گفتند.

نخستین جایی که در ایران سیب ‌زمینی کاشته شد، روستای پشند در استان البرز بوده ‌است، به همین دلیل همچنان سیب زمینی پشندی در ایران معروف است.3


 پی نوشت:
1.www.salamatweb.ir
2.www.asanteb.com
3.www.glassgardenshop.com
نسخه چاپی