آشنایی با پشن فروت و خواص آن

معرفی پشن فروت

پشن فروت گیاه گرمسیری مغذی است معمولا بنفش است و شبیه یک گریپ فروت است. و داخل آن ، گوشتی آبدار و دانه های مختلف می باشد. بیش از 500 نوع از این میوه موجود است که می توانند در اندازه و رنگ متفاوت باشند. اغلب انواع بنفش و زرد در دسترس هستند.

Passiflora edulis
میوه های کوچک گرد یا بیضی شکل با پوست بنفش هستند.

Passiflora flavicarpa
معمولا کمی بزرگتر از انواع بنفش است، اینها گرد یا بیضی شکل با پوست زرد هستند.

این میوه قطر 4-7.5 سانتی متر است. میوه های بنفش کوچکتر است، حدود 35 گرم وزن دارند، در حالی که میوه های زرد نزدیک به 80 گرم می شوند.

پشن فروت یک نوع از میوه های استوایی است که در سراسر جهان رشد می کند.این میوه بومی جنوب برزیل است که از طریق پاراگوئه و شمال آرژانتین آمده است.

در ادامه این مطلب برخی از مزایای مصرف مداوم میوه پشن فذوت یا همان گل‌ساعتی بیان می شود.


درمان دیابت

به علت شاخص Glycemic کم (GI) و محتوای فیبر بالا در این میوه آن را برای بیماران دیابتی توصیه می کند. این میوه همچنین غنی از پکتین است، نوعی از فیبر است که شما آن را بدون اضافه کردن کالری مصرف می کنید. شکر در میوه به آرامی به جریان خون جذب می شود، و این باعث می شود که سقوط و قحطی قند رخ دهد.


ضد فشار خون

پشن فروت غنی از پتاسیم است که یک ماده معدنی مهم است که سطوح فشار خون را کنترل می کند. این ماده معدنی رگ های خونی را شل کرده و جریان خون را افزایش می دهد. و موجب کاهش فشار قلب و بهبود کلی سلامت قلب می شود. مهمتر از همه، حرکت بین غشاء بدن اغلب تنها از طریق کانال های تنظیم شده توسط پتاسیم امکان پذیر است - که یکی دیگر از دلایلی است که این ماده معدنی بسیار مهم است.

یک مطالعه آمریکایی بیان می کند که عصاره پوست میوه می تواند به عنوان یک درمان برای فشار خون بالا استفاده شود . Piceatannol در پشن فروت، کمک می کند تا سطح فشار خون پایین بیاید.


ضد یبوست

پشن فروت به عنوان یک منبع عالی از فیبر و ایده آل برای رژیم غذایی گوارشی است. این میوه حاوی فیبر محلول است، هم در پالپ و هم در پوست، که به عنوان یک ملین عمل می کند و حرکت روده را بهبود می بخشد. این فیبر رژیمی به جلوگیری از یبوست و حتی خراش دادن کلسترول اضافی از شریان ها و رگ های خونی کمک می کند.


ضد اضطراب

پتاسیم و فولات در میوه پشن فروت، موجب این ویژگی هستند. در حالی که از قدیم، جریان خون و شناخت مغز را بهبود می بخشد، موجب  کاهش آلزایمر می گردد. برخی منابع معتقدند که میوه همچنین می تواند باعث کاهش اضطراب شود.


ضد آسم

یکی از مزایای پشن فروت درمان بیماری های تنفسی می باشد مخلوط جدید بیوفلاوونویدها در این میوه می تواند اثرات مثبت بر سیستم تنفسی داشته باشد. مطالعات نشان می دهد که عصاره های میوه می تواند کمک به کاهش آسم، خس خس سینه، و حتی سوزش سرفه باشد.یک مطالعه آمریکایی نیز در مورد چگونگی استفاده از عصاره پوست پشن فروت برای کاهش آسم صحبت می کند.1


جلوگیری از سرطان

این گیاه لبریز از آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های آزاد ایجاد کننده سرطان مبارزه می کنند. همچنین این گیاه حاوی ویتامین آ ، فلاونوئید و سایر ترکیبات فنولیکی است که به ممانعت از سرطان کمک می کند. یکی از این ترکیبات موجود در میوه، کریسین است که فعالیت های ضد سرطانی را از خود بروز می دهد. پیکیتانول ترکیب دیگر موجود در پشن فروت، سلول های سرطانی را از بین می برد.


افزایش ایمنی

پشن فروت حاوی ویتامین ث، کاروتن و کریپتوکسانتین است که همگی این موارد به ارتقای سیستم ایمنی بدن کمک میکند. ویتامین ث همچنین فعالیت گلبول های سفید خون را تحریک می کند که به معنای سیستم ایمنی قوی تر و جلوگیری از امراض رایج است.


بهبود سلامت مغز و کاهش اضطراب

پتاسیم و فولات موجود در پشن فروت مسئول این اقدامات هستند. در حالیکه پتاسیم جریان خون و عملکرد شناختی را ارتقا می دهد، فولات از آلزایمر و عدم شناخت نیز جلوگیری می کند. بعضی منابع نیز می گویند که پشن فروت می تواند به کاهش اضطراب نیز کمک کند.


استحکام استخوان ها

سرشار از مواد معدنی بودن، مانند وجود منیزیم، کلسیم، آهن و فسفر، مصرف پشن فروت را به یکی موثرترین خوراکی ها برای مستحکم کردن استخوان تبدیل کرده است. این منابع معدنی زمانی که در کنار دیگر منابع غنی مصرف می شوند، تراکم استخوان را تثبیت و حتی از پوکی استخوان نیز جلوگیری می کنند.


درمان بیماری های تنفسی

ترکیب بدیع فلاونوئید ها در پشن فروت می تواند تاثیرات مثبتی بر روی سیستم تنفسی داشته باشد. مطالعات نشان می دهد که عصاره این میوه می تواند به تسهیل آسم، خس خس و حتی سیاه سرفه نیز کمک کند.


 کمک به خواب

این میوه حاوی هارمن، یک ترکیب آرامبخش است. مطالعات نشان داده اند که پشن فروت برای درمان بی خوابی و بی قراری استفاده می شده است.2


منبع غنی از ویتامین هاست

اگر چه میوه عشق به عنوان یک منبع غنی از ویتامین C است، ویتامین A موجود در میوه همراه با بسیاری از فنول ها و فلاونوئیدها به عنوان عنصر مبارزه با سرطان عمل می کند. این ویتامین مزایای باور نکردنی برای چشم دارد.اگر سابقه خانوادگی بیماری های چشم دارید، پس از استفاده از پشن فروت در رژیم غذایی خود، از بسیاری از شرایط چشم مانند کابوس شب، آب مروارید و دژنراسیون ماکولا جلوگیری کنید.

همچنین توصیه می شود علائم پیری مانند چین و چروک را کاهش دهید. این میوه پوست را هیدراته می کند.


کاهش کلسترول های بد خون

این یک چالش برای حفظ سطح کلسترول خوب است. کلسترول بد نه تنها موجب نوسانات فشار خون می شود، بلکه باعث انسداد شریانها شده تا فشار را بر روی قلب شما افزایش یابد.

از آنجایی که، به طور طبیعی HDL را افزایش می دهد و LDL را کاهش می دهد از این رو، اگر شما می خواهید سطح کلسترول خود را کاهش دهید، راه سالم، اضافه کردن این میوه به رژیم غذاییتان است.


تقویت بدن

یکی دیگر از خواص مفید آلکالوئید که در پشن فروت ها وجود دارد تاثیرات مثبت آن بر روی سیستم ایمنی بدن است. این یک تقویت کننده طبیعی برای بدن است به افرادی که کمی افسرده هستند توصیه می شودکه میوه های از قبیل پشن فروت بخورند.

نکته : اگرچه هیچ عوارض جانبی برای خوردن پشن فروت وجود ندارد اما افرادی که مبتلا به دیابت هستند بهتر است در وعده های کمتری بخورند.سعی کنید سطح قند خون خود را اندازه بگیرید و طبق دستور پزشک از این میوه مصرف کنید.3


پی نوشت:
1.www.saat24.news
2.www.namnak.com
3.www.delgarm.com
نسخه چاپی