عمل بای پس معده چیست و چه مزایا و عوارضی دارد؟

مینی گاستریک بای پس معده چیست؟

در روش مینی بای پاس (Mini Gastric Bypass) روده باریک قطع نمی شود. در این روش معده کوچک شده به ۱۵۰ تا ۲۰۰ سانتی متری روده باریک متصل می شود.این روش جدید بای پاس عوارض کمتری نسبت به روش قدیمی دارد ولی احتمال ریفلاکس صفرا در این روش بیشتر است که در صورت آزاردهنده بودن، بایستی به روش مرسوم بای پاس کلاسیک تبدیل بشود.


چه کسانی کاندید بای پس معده هستند؟

اندیکاسیون جراحی های چاقی به عنوان بهترین و قطعی ترین و موثر ترین روش های درمان چاقی در مبتلایان به چاقی و عوارض آن نظیر دیابت ، آپنه خواب ، کبد چرب و ... با BMI > 30 بهترین انتخاب می باشد . و در بیمارانی که چاقی بدون عوارض دارند با BMI > 32.5 کاندید جراحی چاقی خواهند بود . لازم به ذکر است که نوع عمل ارتباطی با BMI نداشته و تعیین نوع عمل وابسته به شرایط کاری ، خانوادگی ، عادات غذایی و زندگی روزمره و نتایج آزمایشات و اندوسکوپی دارد.

بیماران بارها رژیم های غذایی مختلف را تجربه کرده ولی متاسفانه قادر به کاهش وزن در حد وزن ایده آل خود نشده و پس از پایان دوره ی رژیم درمانی به وزنی به مراتب بیشتر از وزن اولیه ی خود بازگشته اند (اثر رژیم های یو یویی)

در افرادی که sweet lover(شیرینی خور مفرط) هستند که استفاده از روش های محدود کننده معده کاربردی ندارد و یا درافرادی که بندینگ شده اند ولی کاهش وزن به دلیل شیرینی خوردن بیمار با شکست یا توقف مواجه گردیده است، این عمل بهترین روش درمانی جایگزین می باشد.

وجود ریفلاکس معده به مری در بیماران چاق مفرط و یا افرادیکه قبلاً بندینگ شده اند و اینک دچار عوارض دیلاتاسیون مری و ریفلاکس گردیده اند، ایجاب می کند که تکنیک بای پس معده برای بیمار انتخاب شود.

بیمارانی که در خارج از کشور زندگی می کنند و یا در مدتی طولانی از وطنشان دور هستند و امکان تنظیم حلقه یا مراجعات مکرر به جراح را ندارند، کاندید خوبی برای این عمل هستند.

در بیماران دیابتی عمل بای پس معده به میزان 93% تا ۹۰% بهبودی ایجاد نموده و مرگ ومیر ناشی از این بیماری را کاهش داده است.

در عمل بای پس معده کاهش وزن از سایر موارد سریع تر ایجاد می شود.

عوارض مهمی چون ریفلاکس معده به مری، زخمهای استازوریدی دیابت نوع دوم هایپرلیبیدمی و پرفشاری خون به میزان 70 تا۹۰ درصد بهبودی می یابد.1


عوارض جراحی بای پس معده

مانند هر عمل جراحی بزرگ دیگر، بای پس معده و سایر جراحی های کاهش وزن خطرات جدی سلامتی را هم در کوتاه مدت و هم در دراز مدت ایجاد می کند.

خطرات اولیه
خطرات مرتبط با عمل جراحی می تواند شامل موارد زیر باشد:

عفونت

لخته شدن خون

مشکلات ریه یا تنفس

خون ریزی بیش از حد

نشتی در دستگاه گوارش

مرگ (به ندرت دیده می شود)

واکنش های جانبی به بیهوشی

خطرات ثانویه
خطرات طولانی تر و عوارض جراحی کاهش وزن بسته به نوع جراحی، متفاوت است.

آن ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

فتق

زخم ها

استفراغ

سوء تغذیه

انسداد روده

سنگ های کلیوی

سوراخ شدن معده

قند خون پایین (هیپوگلیسمی)

سندرم دامپینگ و در پی آن اسهال، حالت تهوع یا استفراغ

ممکن است بعد از جراحی بدن بیمار مواد مغذی را به خوبی جذب نکند. عدم دریافت مواد مغذی کافی می تواند باعث مشکلات سلامتی مانند کم خونی و پوکی استخوان شود.

سنگ های صفراوی می توانند پس از کاهش سریع وزن ایجاد شوند. برخی از پزشکان حدود 6 ماه بعد از عمل، دارو را برای جلوگیری از تشکیل سنگ های صفراوی تجویز می کنند. حتی باندهای معده می توانند وارد دیواره معده شده و نیاز به خارج شدن داشته باشند.

سایر مشکلات که بعدا ممکن است رخ دهد شامل انسداد و فتق است. باریک شدن معده جدید یا ارتباط بین معده و روده کوچک، خوردن غذای جامد را دشوار می کند. حتی می تواند باعث تهوع، استفراغ و اختلال در بلع شود. پزشک برای برطرف کردن انسداد، آن ها را با ابزار ویژه درمان می کنند.

دو نوع فتق (در محل برش یا شکم ) ممکن است بعد از عمل جراحی چاقی رخ دهد. پزشک فتق را با عمل جراحی ترمیم می کنند.2


برخی از مزایای عمل بای پس معده را می توان این گونه بیان کرد

در این روش فرد به سرعت 70 درصد از وزن خود را در مدت 18 ماه بعد از عمل از دست خواهد داد و به وزن ایده آلی خواهد رسید که قصد رسیدن به آن را داشت.

میزان مصرف غذای فرد با توجه به کاهش سایز معده فرد کم می شود.

در این روش روده فرد کمترین جذب کالری از مواد غذایی را خواهد داشت.

از بین رفتن و بهبود دیابت نوع دو در افراد با عمل جراحی بای پس محقق می شود.

امکان دارد داروهایی که برای کنترل کلسترول و فشارخون استفاده می شد به کمترین میزان خود برسند.

با کاهش وزن ، هورمون های بدن دوباره تنظیم می گردند، که نتیجه آن افزایش تستوسترون و سوخت و ساز بهتر بدن می شود.

افرادی که از بیماری های مرون و آنمی رنج می برند و از داروهای ضد التهابی استفاده می کنند، می توانند این عمل را انجام دهند.

به دلیل استفاده از روش لاپاراسکوپی هیچ برشی بر روی شکم زده نمی شود و به همین جهت درد آن بسیار کم است.

این عمل بسیار کم خطر می باشد.

هیچ تغییری در روده کوچک انجام نمی شود.

تحقیقات نشان می دهد از بین 90 درصد بیماران ، 50 درصد آن ها وزن اضافه ای را که از دست داده اند، برگشت پذیر نبوده و نتیجه عمل آن ها موفقیت آمیز بوده است.

با کم شدن وزن افراد می توان تعداد داروهای مصرفی آن ها را کاهش داد یا به کم کردن دوزهای داروهای مصرفی پرداخت و بدین طریق فرد می تواند با ورزش و رژیم سالم وزن بیشتری را هم از دست بدهد.

معمولا کم شدن وزن ،  موجبات افزایش اعتماد به نفس را در افراد چاق فراهم می کند و به همین جهت بسیاری از این افراد بعد از گذشت یکسال از عمل خود از کیفیت بهتر زندگی شان خبر داده اند.3


پی نوشت:
1.www.dralibeigi.com
2.www.pezeshket.com
3.www.drsalimiclinic.com
نسخه چاپی