آشنایی با خواص تربچه های قرمز رنگ سبزی خوردن
تربچه، یکی از صیفی جات بدون چربی و کلسترول است. فیبر یکی از مهمترین ممواد موجود در تربچه است. همچنین تربچه دارای ویتامین c , k , B6 ، نیاسین و فولات است. برگ های این گیاه 6 برابر بیشتر از ریشه آن داری ویتامین C است. این برگها برای درمان زردی مفید هستند. علاه بر این ، تربچه حاوی کلسیم، پتاسیم ، مس، اسید فولیک و آنتوسیانین (Anthocyanin) نوعی آنتی اکسیدان قوی است. مصرف مداوم تربچه ، باعث حرکت آسان روده می شود ، در نتیجه منجر به بهبود تدریجی اشتها می شود.

تربچه از خانواده شب بو ها است که دارای ریشه های خوراکی می باشد. دوره کشت ، اندازه و رنگ متفاوتی در تربچه ها وجود دارد و اختلاف آنها را بر همین اساس می توان تعیین کرد. عطر و طعم موجود در تربچه خیلی غنی و متمایز از دیگر سبزیجات مشابه است. در این مطلب با خواص و فواید تربچه بیشتر آشنا می شویم.


تربچه از نظر طب سنتی

تربچه گیاهی ادرارآور است که موجب دفع سموم بدن می شود. این خاصیت ضد سمومی و ضدسرطانی برای درمان سرطان های مختلف مانند کلیه، روده، معده و ... موثر است.

تربچه با دارا بودن ویتامین c، فسفر، روی و ویتامین B کمپلکس، برای پوست مفید است.

تربچه خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد که موجب رفع اختلالات پوستی مانند خشکی، ترک و جوش های قرمز می شود. این گیاه که غنی از فیبر، آب و حاوی میزان پایین کربوهیدرات قابل هضم است، بنابراین در کاهش وزن موثر است.

تربچه علاوه بر مقابله با تب ، رفع اختلالات ادراری مانند التهاب و آلودگی قارچی ، سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند و گردش خون در بدن را بهبود می بخشد.


مواد مغذی در تربچه

حدود 100 گرم تربچه دارای مقادیر کم چربی اشباع شده و کلسترول است. 90درصد آن آب است و علاوه بر آن حاوی طیف گسترده ای از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم ، ویتامین C ، فولات، فیبر، منگنز، مس، منیزیم، کلسیم، ویتامین B6، ریبوفلاوین و سدیم است.


خواص آب تربچه

اگر آب تربچه را به طور عادی مصرف نمائید ، از خواص آن برای پاک کنندگی و نرم سازی بدن بخصوص در مخاط های بینی،سلول ها،مجاری معده،کیسه صفرا،کبد،روده ها،کلیه و ریه ها ، همچنین برای معالجه روماتیسم بهره مند می شوید.

آب تربچه طعم تندی دارد به همین دلیل بهتر است با آب سایر میوه جات و سبزی ها ترکیب کرد. برای آب گیری ، باید تربچه های قرمز تازه و جوانه های سبز همراه با برگ انتخاب شود.

علاوه بر خواصی که ذکر شد ، آب تربجه موجب روشن شدن رنگ چهره ، افزایش نیرو ، رفع گرفتگی کبد ، از بین بردن سنگ صفرا و کلیه، آلرژیها و خارشها ، کهیر ، یرقان و سرفه های خشک می شود.

مصرف روزانه ی دو تا سه بار، آب تربچه (یک قاشق مرباخوری) همراه یک قاشق مرباخوری عسل، برای رفع بیماری هایی مانند سرفه معمولی، سیاه سرفه، گلودرد و ناراحتی ریوی بسیار مفید است.


خواص تخم تربچه

در گذشته هنگام مسمومیت غذایی مقداری تخم ترب را همراه با سکنجبین به بیمار می دادند که موجب پاکی معده و درمان مسمومیت می شد. خوردن تخم تربچه، ترشح شیر مادر را زیاد می کند. تخم تربچه اشتها آور است. تخم ترب همچنین اشتهاآور و ضد یبوست است.1


خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد

تربچه متعلق به خانواده سبزیجات خراطین است. این سبزیجات حاوی ترکیباتی هستند که هنگام ترکیب با آب به ایزوتیوسیاناتها تجزیه می شوند. این ایزوتیوسیاناتها ممکن است به مبارزه با اشکال مختلف سرطان کمک کند.

همچنین یافت شد که تربچه در صورت بروز سرطان پستان اثرات شیمی درمانی را نشان می دهد. این می تواند به طور مستقیم رشد سلول های سرطانی را مهار کند و باعث مرگ سلول های سرطانی شود. از این رو ، می تواند یک ماده ضد توموری مفید باشد و در درمان و پیشگیری از سرطان نقش داشته باشد.


اختلالات ادراری

تربچه از لحاظ طبی ادرارآور است به این معنی که باعث افزایش تولید ادرار می شود. آب تربچه همچنین به کاهش التهاب کمک می کند و ممکن است احساس سوزش هنگام ادرار را تسکین دهد. همچنین ممکن است عفونت در کلیه ها و دستگاه ادراری را مهار کند ، بنابراین به درمان شرایط مختلف ادراری که توسط سموم اضافی در سیستم تشدید می شوند ، کمک می کند.


اختلالات تنفسی را تسکین می دهد

تربچه ضد احتقان است، به این معنی که احتقان سیستم تنفسی از جمله سوزش بینی، گلو، بادگیر و ریه ها را کاهش می دهد که می تواند از سرماخوردگی، عفونت ها، آلرژی ها و دلایل دیگر ناشی شود. آنها یک ماده ضد عفونی کننده عالی هستند و سرشار از ویتامین ها هستند که بیشتر از سیستم تنفسی محافظت می کند.


دیابت را مدیریت می کند

از مدت ها قبل شناخته شده که تربچه دارای شاخص قند خون پایین است، به این معنی که خوردن یک تربچه به میزان قابل توجهی روی قند خون تأثیر نمی گذارد . همچنین ، یک مطالعه in vivo  که در ژورنال Nutrition در سال ۲۰۱۷ منتشر شده است ، اظهار داشت که نوشیدن آب ریشه تربچه تأثیر مثبتی بر سطح قند خون دیابتی ها دارد.


مراقبت از پوست

ویتامین C ، روی و برخی از اعضای خانواده ویتامین B موجود در تربچه برای پوست مفید هستند . محتوای بالای آب موجود در تربچه همچنین به حفظ سطح رطوبت سالم و هیدراتاسیون پوست کمک می کند. تربچه خام خرد شده پاک کننده خوبی است و به عنوان ماسک صورت مؤثر عمل می کند. به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده آن ، تربچه به پاکسازی اختلالات پوستی مانند خشکی پوست ، بثورات و ترک نیز کمک می کند. به دلیل وجود نیاسین همچنین به جلوگیری از بیماری پوسته پوستی کمک می کند.


تب را کاهش می دهد

تربچه به کاهش دمای بدن و تسکین التهاب از تب کمک می کند. روش خوب مصرف نوشیدن آب تربچه مخلوط شده با نمک سیاه است و از آنجا که آنها به عنوان ضد عفونی کننده خوبی عمل می کنند ، تربچه همچنین با عفونت هایی که می تواند باعث تب شود مبارزه می کند.


از کلیه ها محافظت می کند

تصور می شود که تربچه به عنوان یک ادرارآور، پاک کننده و ضد عفونی کننده عمل می کند و می تواند در تسکین علائم بیماری های کلیوی کمک کند. آنها از نظر پتاسیم و فسفر کم هستند و ممکن است یک انتخاب عالی برای بیماران مبتلا به همودیالیز باشد.


درمان گلودرد

تربچه دارای طعم بسیار تند است ، که برای جلوگیری از بیماری نیز مفید است، زیرا مخاط اضافی موجود در گلو را از بین می برد ، که به آرام کردن گلو درد و تسکین احتقان با تمیز کردن سینوس ها کمک می کند .2


خون را پاکسازی و بدن را سم‌زدایی می‌کند

تربچه برای تمیز کردن بدن از سموم و دیگر مواد زائد سلولی مفید است. فیبر موجود در تربچه با چسبیدن به سموم و مواد زائد، می‌تواند به روند سم‌زدایی بدن کمک کند.


زردی را درمان می‌کند

زردی که به عنوان یرغان نیز شناخته می‌شود، یک اختلال پوستی است که در اثر آن رنگ پوست به زرد تبدیل می‌شود. زردی معمولا علامتی است که در اثر چندین بیماری کبدی مانند هپاتیت ایجاد می‌شود. تربچه می‌تواند با کاهش آسیب به گلبول‌های قرمز خون که در افراد مبتلا به زردی رخ می‌دهد، به سم‌زدایی خون کمک کند. به این ترتیب اعتقاد بر این است که تربچه یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای از بین بردن زردی است.


فرایند هضم را بهبود می‌دهد

تربچه حاوی کربوهیدرات غیر قابل هضم و همین‌طور فیبر است که می‌تواند عملکرد گوارشی را بهبود دهد. فیبر حرکت روده را نرمال نگه می‌دارد و به راحتی از دستگاه گوارش عبور می‌کند. این ماده همچنین توانایی جذب مواد مغذی را بهبود می‌بخشد.


از یبوست جلوگیری می‌کند

آب تربچه می‌تواند با تسکین سیستم گوارش و دفع، یبوست را درمان کند.


از آلرژی جلوگیری می‌کند

از آن‌جایی که تربچه دارای بسیاری از فاکتورهای فیتوکمیکال و مواد شفابخش است، می‌توانید آن را برای درمان (و جلوگیری از) علائم و نشانه‌های آلرژی مانند آسم یا سایر آلرژی‌های پوستی استفاده کنید. تربچه می‌تواند عضلات دستگاه تنفسی را آرام کند و آسم را تسکین دهد. در حالی که مواد دیگر موجود در تربچه می‌توانند هیستامین موجود در خون را که پروتئین هستند و سبب بروز علائم آلرژی می‌شوند، از بین ببرند.


فشار خون را کاهش می‌دهد

تربچه منبع عالی پتاسیم است. پتاسیم ماده‌ای معدنی است که در عملکرد بسیاری از ارگان‌ها و سیستم‌ها نقش دارد. این ماده‌ی معدنی با عروق خونی تعامل دارد و سبب اتساع عروق یا فراخ شدن رگ‌های خونی و در نتیجه افزایش جریان خون می‌شود. این خاصیت تربچه سبب می‌شود که به عنوان یک میان‌وعده‌ی خوب برای کسانی که از فشار خون بالا رنج می‌برند،‌ محسوب شود.


از سرماخوردگی و تب جلوگیری می‌کند

تربچه تا حدی می‌تواند دمای بدن را در طول تب پایین بیاورد. این ریشه‌ی خوراکی همچنین التهاباتی را که در بدن رخ می‌دهد، ‌از بین می‌برد. معمولا تب یکی از علائم التهاب یا عفونتی است که در بدن اتفاق می‌افتد. تربچه حاوی ویتامین C است که می‌تواند از شما در برابر سرماخوردگی و عفونت ویروس آنفولانزا محافظت کند.


از کبد محافظت می‌کند

تربچه یک غذای عالی برای محافظت از کبد است. این ماده‌ی خوراکی می‌تواند به کبد کمک کند که صفرا، بیلیروبین و سایر آنزیم‌ها را در داخل بدن تنظیم کند. همچنین می‌تواند میزان بیلی‌روبین را در جریان خون کاهش دهد. مصرف تربچه به طور منظم می‌تواند اثرات مفید زیادی را برای کبد داشته باشد و از بروز آسیب و زخم جلوگیری کند.


سینوس را پاکسازی می‌کند

تربچه طعم تندی دارد که برای جلوگیری از بروز سینوزیت بسیار مفید است. این ریشه‌ی خوراکی همچنین می‌تواند باعث کاهش مخاط بیش از حد در سینوس شود و آن را پاکسازی کند.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.limootop.com
3.www.bazdeh.org
نسخه چاپی