با خواص گندم برای سلامتی آشنا شوید

ارزش غذایی گندم

گندم تصفیه نشده شامل کربوهیدرات‌های پیچیده، فیبر غذایی و مقدار متوسطی از ​​پروتئین است. بر طبق اطلاعات موجود در پایگاه ملی تغذیه USDA، گندم جوانه‌زده غنی از عناصر کاتالیستی، نمک‌های معدنی، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، گوگرد، کلر، آرسنیک، سیلیکون، منگنز، روی، ید، مس، ویتامین B و ویتامین E است. به میزان فراوانی آنتی‌اکسیدان دارد، به ویژه کاروتنوئیدهایی مانند بتا کاروتن.

جنین گندم که قلب دانه است ویتامین E بسیار زیادی دارد. ثابت شده‌است که جنین گندم منبع اصلی ویتامین B کمپلکس در ساختارهای رژیم غذایی در سراسر جهان است و ویتامین‌هایی مانند تیامین، اسید فولیک، ویتامین۶B و مواد معدنی مانند منگنز، منیزیم و روی را شامل می‌شود. روغن جنین گندم باعث افزایش قدرت و طول عمر می‌شود.

سبوس گندم، لایه‌ی بیرونی دانه، غنی از مواد شیمیایی گیاهی و آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام لیگناها، اسید فرولیک، اسید فیتیک، آلکیل رزورسینول‌، لوتئین، فلاونوئیدها و ساپونین‌ها است.


خواص گندم برای سلامتی

بیایید با جزئیات بیشتری در مورد خواص گندم برای سلامتی بدانیم.

چاقی را کنترل می‌کند
گندم، به عنوان یک دانه‌ی کامل، دارای توانایی طبیعی برای کنترل وزن است، اما این توانایی در میان زنان بیش‌تر قابل مشاهده است. زنان که در طول دوره‌های طولانی فراورده‌های گندم کامل را مصرف کردند، وزن‌شان را به میزان بیش‌تری از دست دادند. همچنین، مجله آمریکایی تغذیه‌ی بالینی از طریق تحقیقات خود نشان داده‌است که گندم کامل، به جای فرم تصفیه شده‌ی آن، انتخاب خوبی برای افراد مبتلا به چاقی است.

سطح انرژی را افزایش می‌دهد
بر اساس گزارش مرکز تحقیقات مغز، عملکرد و تغذیه در دانشگاه نورث‌آمبریا، انگلستان، گندم کامل با ویتامین B که دارد، به بالا رفتن سطح انرژی بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، کل دانه حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده است، که باعث می‌شود به مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و انرژی بیش‌تری را در مدت زمان طولانی داشته باشید.1

بهبود متابولیسم
چربی‌های اشباع شده و ترانس می‌توانند شانس بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهند، در حالی که چربی‌های امگا ۳ خطر عوارض قلبی عروقی را کاهش می‌دهند. غلات سبوس دار مانند گندم در بیماران مبتلا به اختلالات متابولیکی بسیار مؤثرند. انواع رایج سندرم‌های متابولیک شامل چاقی اندرونه ای، که به عنوان بدن “گلابی شکل”نیز شناخته می‌شود، تری گلیسیرید بالا، سطح پایین LDL کلسترول محافظ و فشار خون بالا می‌باشند. گندم سبوس دار در برابر تمام این شرایط شما را محافظت می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند که غذاهای ساخته شده از دانه‌های تصفیه شده گندم نه تنها به افزایش وزن منجر می‌شوند بلکه خطر مقاومت به انسولین را نیز افزایش می‌دهند. پزشکان خوردن نان گندم سبوس دار و سایر غذاهای غنی از فیبر را توصیه می‌کنند. بیشتر فیبر برای کمک به روند گوارش در بدن و بهبود متابولیسم کلی عمل می‌کند. داشتن رژیم گندم سبوس دار احتمالاً نه تنها روش مؤثر، سریع و لذت بخش برای کاهش سندرم متابولیک است، بلکه باعث می‌شود در طول زندگی لاغر و سالم بمانید.

پیشگیری از دیابت نوع ۲
گندم غنی از منیزیم است که یک ماده معدنی می‌باشد که به عنوان فاکتور مشترک برای بیش از ۳۰۰ آنزیم عمل می‌کند. این آنزیم‌ها در استفاده کاربردی بدن از انسولین و ترشح گلوکز دخیل هستند. سازمان غذا و دارو غذاهای حاوی غلات سبوس دار حداقل تا ۵۱ درصد را جایز می‌داند، این غذاها دارای چربی اشباع شده و کلسترول پایینی هستند، این بدان معناست که خطر بیماری‌های عروق کرونر و انواع خاصی از سرطان را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، مصرف منظم گندم سبوس دار، باعث کنترل قند خون سالم می‌شود. افرادی که از دیابت رنج می‌برند می‌توانند با جایگزین برنج با گندم در رژیم غذایی خود قند خود را کنترل کنند.

کاهش التهاب مزمن
محتوای بتاین گندم، چیزی است که به پیشگیری از بروز التهاب مزمن کمک می‌کند. بتاین معمولاً در گندم سبوس دار، چغندر و اسفناج یافت می‌شود. التهاب، یکی از عوامل مهم در بسیاری از دردهای روماتیسمی و برخی بیماریهای روماتیسمی است. بنابراین، خوردن مقدار سالم از غذاهای حاوی گندم سبوس دار که به طور فعال باعث کاهش التهاب می‌شوند، ایده خوبی است. مصرف بتاین بر روی برخی از عملکردهای بدن ما تأثیر می‌گذارد که باعث کاهش خطر ابتلا به التهاب مزمن و بیماری‌های دیگر مانند پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی، بیماری آلزایمر، کاهش شناختی و دیابت نوع ۲ می‌شوند.2

جلوگیری از سنگ صفرا
در بررسی‌های مختلف توسط مجله آمریکایی گوارش، ثابت شده است که نان و غلات و حبوبات ساخته شده از طیف گندم کامل برای جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند.

از آنجا که گندم غنی از فیبر نامحلول است، زمان گذر از روده سریع شده و باعث کاهش ترشح اسیدهای صفراوی می‌گردد. اسیدهای صفراوی یکی از علل عمده تشکیل سنگ کیسه صفرا هستند. علاوه بر این، مصرف بالای گندم، افزایش حساسیت به انسولین و در نتیجه تری‌گلیسیرید یا چربی در خون را کاهش می‌دهد.

گندم کامل اطمینان از یک زندگی سالم
گندم از محبوب‌ترین و در دسترس‌ترین غلات است. مصرف سه فنجان گندم در روز برای یک فرد برای داشتن یک زندگی سالم و عاری از بیماری، کافی است. هنگامی که شما یک رژیم غذایی غنی از فیبر شامل نان گندم، غلات و حبوبات که سبوس بالایی دارند انتخاب می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که از مشکلاتی مانند درد، نفخ شکم، تهوع، یبوست، کاسته خواهد شد.

جلوگیری از سرطان سینه
محققان در بریتانیا دریافتند که رژیم غذایی غنی از فیبر بخصوص غذاهایی که از غلات کامل مثل گندم تهیه می‌شوند، در زنان از بروز سرطان پستان جلوگیری می‌کند. در مطالعات انجام یافته مصرف حدود ۳۰ گرم گندم روزانه برای زنان به منظور کاهش خطر سرطان پستان کافی است. گزارش ها حاکی از آن است که زنانی که پیش از یائسگی، گندم مصرف کرده‌اند، در مقایسه با دیگران که از دیگر اشکال فیبر تغذیه کرده‌اند، ۴۱٪ کمتر به سرطان پستان مبتلا می‌شوند.

جلوگیری از آسم در دوران کودکی
انجمن ریه در امریکا بیان می‌دارد که حدود ۲۰ میلیون آمریکایی، به نوعی آسم را تجربه می‌کنند. مطالعات انجام یافته، نشان می‌دهد که مصرف غلات و ماهی در رژیم غذایی می‌تواند شانس ابتلا به آسم در دوران کودکی را تا حد زیادی کاهش دهد.

برونش توسط تنگ شدن راه‌های هوایی و افزایش حساسیت است. در بسیاری از نظرسنجی‌ها، دیده شده است که کودکانی که گندم و ماهی در مقادیر بالا مصرف می‌کنند از این بیماری‌ها رنج نمی‌برند. منیزیم و ویتامین E ارائه شده توسط گندم نیز در کاهش مشکل آسم کمک می‌کند. با این حال، در برخی موارد، مصرف گندم ممکن است برای بیماران مبتلا به آسم مضر باشد، بهتر است در این مورد با پزشک مورد اعتماد خود مشورت کنید.

محافظت در برابر بیماری های عروق کرونر
لیگنان‌های گیاهی، یک نوع ماده مغذی گیاهی و فراوان در گندم کامل هستند. لیگنان توسط فلور پاسخگو در روده انسان به لیگنان پستانداران تبدیل شده است. یکی از لیگنان‌ها آنترولاکتون نام دارد، که بدن را از سرطان سینه و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. گندم تنها منبع این نوع لیگنان است. آجیل، دانه ها و انواع توت ها و همچنین سبزیجات مختلف ، میوه‌ها، و نوشیدنی مانند قهوه، چای از منابع لیگنان‌های گیاهی است. مجله دانمارکی در مقاله اخیر خود منتشر کرد که زنانی که از طیف غلات تغذیه می‌کردند، در سطح خونشان بطور قابل توجهی از این لینگان دفاعی یافت شد.

بهبود سیستم قلب و عروق در زنان یائسه
با توجه به خواص گندم، این محصول به عنوان یک عنصر اصلی در رژیم غذایی یک زن یائسه قرار می‌گیرد و برای جلوگیری از بروز هر نوع مشکلات قلبی و عروقی نیاز است. مصرف روزانه غلات دانه کامل بهترین راه برای جلوگیری از چنین بیماری‌هایی است. پزشکان مصرف بالای گندم کامل در رژیم غذایی را برای زنانی که دارای شرایطی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، یا سایر نشانه‌های سندرم قلبی عروقی هستند‌، توصیه می‌کنند. بررسی نتیجه‌های رسیده از این نوع رژیم غذایی پیشرفت آترواسکلروز را کند نشان داده است و ساخت پلاک در رگ‌ها و عروق خونی، و همچنین تعداد حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.3


پی نوشت:
1.www.bazdeh.org
2.www.rastineh.com
3.www.payla.ir
نسخه چاپی