فواید روغن میخک برای سلامتی
گل میخک از جوانه های درختی که در مناطق گرمسیری رشد می کند، به دست می آید. میخک در بسیاری از غذاهای هندی برای اضافه کردن به طعم و عطر استفاده می شود. مزایای سلامتی زیادی دارد و می توانید در بسیاری از محصولات مورد استفاده مشاهده کنید. گل میخک را می توان در خمیر دندان، صابون، شامپو، لوسیون، و کرم های التیام بخش پیدا کرد، کمک می کند تا سلامت پوست و مو حفظ شود، حتی مسائل مربوط به هضم و سایر مشکلات معده را حل می کند. میخک همچنین با عفونت ها مبارزه می کندو سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد.

روغن گل میخ دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که دلیل اصلی سلامتی است ؛ میخک حاوی مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن است و می توانید از روغن گل میخک به تنهایی استفاده کنید، یا با روغن های دیگر ترکیب کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید.

روغن گل میخک دارای مزایای متعددی برای یک فرد است و این، یک درمان سنتی است که در آسیای میانه بسیار مهم و پرطرفدار می باشد. گل میخک در بسیاری از غذاهای هند مثل بویانیز و کاری استفاده می شود. به استثنای اضافه کردن طعم، دارای مزایای سلامتی زیادی نیز است. خواص ضد ویروسی، ضد باکتری و ضد قارچی آن را جز درمان های خانگی محبوب کرده است.

مزیت ضد عفونی آن نیز در درمان زخم استفاده قرار می گیرد. روغن گل میخک برای زخم پوست، تقویت مو، بهبود هضم، مسائل دندانی و ناخالصی های خون موثر است. شما حتی می توانید آن را در اکثریت خمیر دندان ها و دهانشویه ها پیدا کنید، که روغن گل میخک یک عنصر مهم در آنهاست.


ارزش غذایی روغن گل میخک

گل میخک، یکی از مواد غذایی است که دارای بیشترین مقدار آنتی اکسیدانی می باشد با این حال، فقط یک ادویه است که در مقادیر کم برای افزودن طعم غذا استفاده میشود و آنطور که در بخش سلامت نمناک خواهید خواند مزایای سلامتی زیادی دارد که ما حتی با مصرف کمی، آن را به دست می آوریم. مشکلات گوارشی و هر گونه مشکلات هضم را از بین می برد.

اثر آنتی سپتیک آن، به عنوان یک درمان مناسب برای جراحات و درد است. همچنین غنی از مواد معدنی مانند، کلسیم، آهن، سدیم، فسفر و پتاسیم است. ویتامین A و C نیز به وفور یافت می شوند.

در این قسمت به بررسی برخی از رایج ترین خواص این گیاه دارویی می پردازیم، با ما همراه باشید.

مناسب و خوب برای سلامت دندان ها

گل میخک، یک ماده مهم در خمیر دندان ها است، خواص میکروبی دارد که درد دندان ها، لثه ها و عفونت ها را درگیر می کند، حتی در درمان زخم های دهان نیز موثر است.خواص دارویی گل میخک و آب گرم نیز می تواند به عنوان یک خوشبو کننده دهان استفاده شود، حتی تنفس بد بو را نیز از بین می برد.شما می توانید چندین قطره روغن گل میخک را به آب گرم اضافه کنید و غرغره نمایید، این کار را دو بار در هفته انجام دهید تا نتایج موثر باشند.


تقویت سیستم ایمنی بدن

روغن گل میخک دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که می تواند سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد.آسیب رادیکال های آزادی که دلیل اصلی بیماری های قلبی و سرطان هستند را مهار می کنندو سیستم ایمنی قوی نیز می تواند عفونت را از بین ببرد. خواص دارویی روغن میخک باعث می شود که شما به طور منظم بدن سالم داشته باشید.


درمان دیابت

روغن گل میخک در هنگام حفظ سطح انسولین در بدن نتایج مثبتی نشان داده است، دیابت سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و سلول های پانکراس که انسولین را تشکیل می دهند را از بین می برد، زمانی که روغن میخک ستفاده می شود، سطوح گلوکز تنظیم خواهد شد.


درمان مشکلات تنفسی

با توجه به خواص ضد التهابی و خنک کنندگی، روغن گل میخک یکی از بهترین داروهای طبیعی برای پاک کردن بینی و اختلالات تنفسی مانند سرفه، سرماخوردگی، برونشیت، آسم، سینوزیت، سل و حتی گلودرد است.


کاهش علائم سرطان

تعدادی مطالعهنشان داده اند که فعالیت بالقوه ترکیبات موجود در روغن میخک، در برابر انواع مختلف سرطان، مانند:سرطان ریه، لوسمی و سرطان سینه مقاومت نشان می دهد و علائم را کاهش خواهد داد.


مبارزه با عفونت ها

روغن میخک دارای خواص ضد عفونی است و در درمان عفونت های قارچی، بریدگی ها، زخم ها و نیش حشرات مفید می باشد. روغن میخک همچنین می تواند برای درمان گزش حشرات استفاده شود. وقتی میخواهید روغن میخک را در دست بگیرید، باید بسیار مراقب باشید ؛ استفاده از آن به طور مستقیم بر روی زخم می تواند مضر باشد.اگر زخم عمیق باشد، آن را با روغنهای دیگر رقیق کنید و از آن استفاده کنید. اینگونه مطمئن می شوید که پوست تان سوختگی نخواهد داشت.1


آکنه را درمان می‌کند

روغن میخک معمولا برای افراد مبتلا به آکنه توصیه می‌شود زیرا دارای خواص ضد میکروبی قدرتمندی است. تحقیقات نشان می‌دهند که این روغن می‌تواند باکتری‌های استافیلوکوک را که می‌توانند منجر به بروز آکنه، جوش، زخم‌های پوستی، راش، تاول،زردزخم و سندرم پوست ورقه‌ورقه‌ای استافیلوکوکی شود، درمان کند.

برای درمان آکنه، می‌توانید چند قطره روغن میخک را با ۱ قاشق غذا خوری روغن نارگیل یا روغن جوجوبا مخلوط کنید و آن را با کمک یک پنبه در ناحیه‌ی دچار التهاب استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید ۲-۳ قطره روغن را با ۱ قاشق چایخوری عسل خام مخلوط کنید و آن را استفاده کنید. زمانی که ترکیب روی پوست خشک آن را بشویید.


عالی برای مراقبت از پوست 

اوژنول موجود در روغن میخک دارای خواص جوان‌کننده و تحریک‌کننده است که می‌توانند جریان خون را در پوست افزایش دهند و سبب درخشان شدن پوست شوند. شما  می‌توانید در بسیاری از محصولات پوستی مخصوص کاهش اثرات پیری از جمله چین و چروک، شل شدن پوست و لکه‌های پوستی، این ماده را پیدا کنید.

در خانه، روغن میخک را می‌توان با روغن‌های حامل مخلوط کرد و ترکیب به دست آمده را به عنوان محلول شستشوی صورت و یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی استفاده کرد. همچنین می‌توانید برای درمان زگیل، تاول‌های به وجود آمده در اثر زونا، و راش‌های ناشی از گرما و همچنین کاهش زخم‌ها آن را استفاده کنید.


ضدعفونی‌کننده

با توجه به خواص ضدعفونی‌کننده‌ای که روغن میخک دارد، برای زخم، بریدگی، ساییدگی، بیماری پای ورزشکاران، عفونت قارچی،کبودی، عرق‌سوز و دیگر انواع صدمات مفید است. روغن میخک همچنین می‌تواند برای درمان نیش حشرات استفاده شود. این روغن طبیعتی بسیار قوی دارد و همیشه باید به صورت رقیق استفاده شود. افرادی که پوست حساسی دارند باید این روغن را با دقت و احتیاط کامل استفاده کنند.


افزایش گردش خون

اوژنول موجود در روغن میخک، به تحریک گردش خون کمک می‌کند. افزایش گردش خون سبب افزایش اکسیژن در سیستم‌های خونی و ارگان‌ها می‌شود و به این ترتیب سوخت و ساز بدن افزایش می‌یابد.


بهبود فرایند هضم غذا 

روغن میخک از قدیم‌الایام برای درمان معضلات مربوط به معده مانند سوء هاضمه، اسهال، نفخ و گاز مورد استفاده قرار گرفته‌است. چند قطره از این روغن، اگر در منطقه‌ی معده مالش داده شود، می‌تواند به کاهش گاز و از بین بردن سموم بدن کمک کند.


جلوگیری از بروز زخم

روغن میخک، بر اساس یک تحقیق، به تحریک سنتز مخاط، یک عامل مهم برای محافظت از گوارش، کمک می‌کند. به این دلیل که روغن و اوژنول، ترکیب اصلی آن، به محافظت از پوشش دستگاه گوارش کمک می‌کنند  و به این ترتیب از تشکیل زخم‌ها و گاستریت جلوگیری می‌شود.


کاهش حالت تهوع

روغن میخک به کاهش تهوع و استفراغ کمک می‌کند. با استفاده از آن برای آروماتراپی یا استفاده از آن روی بالش به مدت طولانی می‌تواند منجر به پدید آمدن اثرات مثبت شود.
برای تسکین حالت تهوع ناشی از حضور در دریا یا بیماری حرکتی، چند قطره روغن میخک را روی یک تکه پارچه بریزید و بعد آن را استنشاق کنید. این کار کمک می‌کند تا بدن‌تان تسکین بیابد و احساس سرگیجه را نیز کاهش می‌دهد.


کاهش استرس

روغن میخک دارای اثر گرم‌کننده بر روی بدن و عطر تندی است که بلافاصله به حواس فرد طراوت می‌دهد. استفاده‌ی موضعی یا مصرف این روغن به صورت رقیق ‌شده می‌تواند به کاهش فشار ذهنی و خستگی کمک کند. روغن میخک را به دلیل طبیعت ضد التهابی که دارد، می‌توان با روغن‌های حامل مخلوط کرد و به عنوان روغن ماساژ از آن استفاده کرد. استفاده از این ترکیب برای ماساژ به کاهش استرس و تنش در بدن کمک می‌کند.


از بین بردن سردرد 

روغن میخک دارای فلاونوئیدهای زیادی است که از عوامل ضد التهابی هستند و به کاهش فشار در رگ‌های خونی کمک  که موجب سردرد می‌شود، می‌کند. برای تسکین فوری سردرد، چند قطره روغن میخک را با نمک مخلوط کنید و آن را روی پیشانی‌تان استعمال کنید.


درمان گل‌مژه 

روغن میخک به دلیل طبیعت ضد التهابی که دارد برای درمان گل‌مژه بسیار موثر است. گل‌مژه در واقع التهاب مژه است و می‌تواند یک وضعیت بسیار آزاردهنده و دردناک باشد. روغن میخک به دلیل خاصیت ضد باکتریایی که دارد، از بروز عفونت‌های چشم نیز جلوگیری می‌کند.


ضد التهاب

فلاونوئیدهای موجود در روغن میخک دارای خواص ضد التهابی قوی هستند. این روغن طبیعی قدرتمند برای درمان انواع التهاب در بدن استفاده می‌شود از درد دندان‌ها و ورم لثه گرفته تا اختلالات پوستی، درد عضلات و مفاصل و التهاب روده.2


محتوی آنتی اکسیدان بالا

به طور خلاصه آنتی اکسیدان های مولکول هایی هستند که باعث محافظت در برابر آسیب سلولی ناشی از مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد می‌شوند.
تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان ها باعث محافظت از بدن در برابر باکتری ها و ویروس ها می شوند. با توجه به تعداد زیاد آنتی اکسیدان و میزان Eugenol در روغن میخک، این محصول به عنوان گیاه “محافظ” شناخته شده است.


کمک به فشار خون پایین و سلامت قلب

اگر با فشار خون بالا دست و پنجه نرم می ‌کنید ، روغن میخک ممکن است قادر به کمک به شما باشد.

تحقیقات حیوانی که در سال ۲۰۱۵ در مجله فارماکولوژی بریتانیا منتشر شده است نشان می دهد که اژنول موجود در روغن میخک می تواند موجب کاهش فشار خون شود.

نتیجه این مطالعه این است که Eugenol ممکن است به عنوان یک عامل ضد فشار خون مفید باشد. همچنین یک تحقیق علمی دیگر از ترکیبات فعال قابل توجه گل میخک با نام استیل یوژنول یاد می کند.

محققان، استیل یوژنول را “مهار کننده قوی پلاکت” در سلول های انسانی دانسته اند، به این معنی که از تجمع پلاکت ها در خون جلوگیری می کند. تجمع پلاکت ها یکی از عواملی است که منجر به تشکیل ترومبوز یا لخته خون می شود.

روغن میخک به عنوان یک رقیق کننده طبیعی خون شناخته شده است ، به طوری که توصیه نمی شود که روغن گل میخک با سایر رقیق کننده ها به صورت همزمان مصرف شود.


خاصیت ضد التهابی و محافظ کبد

اگر چه قرن هاست که به طور جدی از درمان التهاب با میخک یاد نمی شود، اما مجله سم شناسی ایمونولوژی اخیرا مطالعه ای را انجام داده است که نشان می دهد اژنول موجود در روغن میخک واقعا ضد التهابی قوی است. این مطالعه نشان می دهد که دوزهای پایین Eugenol می توانند از کبد در برابر بیماری محافظت کنند.

همچنین مشاهده شد که Eugenol التهاب و اکسیداسیون سلول (که سرعت فرایند پیری را کاهش می دهد) را متوقف می کند. علاوه بر این محققان اعتقاد دارند که استفاده از دوزهای بالای آن در داخل می تواند بر پوشش های گوارشی آسیب وارد کرده و استفاده از آن به صورت خارجی نیز می تواند پوست حساس را تحریک کند. بنابراین، در استفاده از این روغن، واقعا مهم است که احتیاط کرده و زیاده‌ روی نکنید.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.saednews.com
3.www.majalesalamat.com
نسخه چاپی