همه چیز راجع به فناوری بلاک چین

فناوری بلاک چین چیست؟

ابتدا باید مشخص کرد که معماری بلاک چین اصلی چگونه است؟ بلاک چین‌ها تا امروز به شکل ساختارهای دیگری درآمده‌اند و دارای انواع متفاوت و ویژگی‌های مختص به خودشان هستند.

بلاک چین پایگاهی توزیع‌ شده و همتا به همتاست که در آن همه‌ی اعضا (که «نود» «Node» نامیده می‌شوند) از نظر سلسله‌مراتبی در یک سطح هستند و به دلیل وجود پروتکلی اجماعی، نیازی نیست به یکدیگر اعتماد کنند. همچنین، هر عضو دارای یک کپی از دفتر کل بلاک چین است.
 
توزیع‌شده
یعنی اطلاعات در سرور مرکزی و محرمانه ذخیره نمی‌شود، بلکه در تمام سرورها یا کامپیوترهای هر کدام از اعضا قرار می‌گیرد که دارای «نود» هستند. این واقعیت همراه با استفاده از توابع «هش» (Hash)، این تکنولوژی را فوق‌العاده امن می‌کند.
 
همتا به همتا
یعنی اطلاعات میان اعضا به شکل گروهی مشترک است. هر عضوی که دارای «نود» است به بقیه‌ی «نود»ها (که آنها را «دوست‌های نودی» می‌نامیم) وصل است و تمام اطلاعات درباره‌ی تراکنش‌های خودش یا افراد غریبه بین آنها به شکل گروهی مشترک است. سپس، آنها این تراکنش‌ها را با ارتباط‌هایشان تکرار می‌کنند.
 
پروتکل اجماع
این مفهوم، انقلابی‌ترین ایده‌ی تکنولوژی بلاک چین به حساب می‌آید. به‌طور خلاصه این روشی است که براساس آن تنها بلاک‌های صحیح به بلاک چین اضافه می‌شوند و اگر کسی بلاک اشتباهی معرفی کند، اعضای راستگو و درستکار می‌توانند آن را رد کنند.
 
دفتر کل
هر عضو یک کپی از تاریخچه‌ی به‌روزشده‌ی تراکنش‌ها را دارد. این کار باعث می‌شود بتوان بررسی کرد که آیا فردی که تلاش کرده تا تراکنشی انجام بدهد، پول انجام این کار را دارد یا نه! بنابراین مشکل دوبار خرج‌کردن حل می‌شود.
 
ناشناس
افراد با یک کلید خصوصی (یک رمز عبور) و یک کلید یا کیف پول عمومی (کدی ترکیبی از حروف و اعداد که اعضای دیگر آن را می‌بینند) به سیستم دسترسی دارند. از این نظر همه چیز ناشناس است. بااین‌حال، شما به عنوان یک «نود» آی‌پی خودتان را به دوستان نودی‌تان ارائه می‌دهید، پس شناسایی کاملا غیرممکن نیست. البته راه‌های درونی و بیرونی برای اجتناب از این کار وجود دارد.1
 

انواع بلاک چین

 
۱. عمومی
هرکسی می‌تواند به آن ملحق شود

شفاف است

نیاز به اعتماد به دیگران نیست

امنیت براساس پروتکل‌های اجماع و توابع هش

مثال‌ها: بیت کوین / اتریوم (عموما ارز رمز محور)
 
۲. ائتلافی / متحد و خصوصی
انحصاری

شرکت‌ها شبکه را مدیریت می‌کنند

امنیت براساس معماری هر بلاک چین

مثال‌ها: آر۳، کوردا، مولتی چین، ای‌دبلیو‌اف
 
۳. بلاک چین به عنوان سرویس
سرویس‌های بلاک چین در کلود که توسط شرکت‌های پیشرو ارائه می‌شود

نیازی به پیکربندی نیست

نیاز به سرمایه‌گذاری در سخت‌افزار نیست

مثال‌ها: آمازون (AWS)، مایکروسافت (Azure)، آی‌بی‌ام (BlueMix)
 
بلاک چین‌های عمومی
هر کسی می‌تواند نرم‌افزار را دانلود کند، به آن بپیوندد و نود خودش را اجرا کند (یعنی عضویت با داشتن حق‌ و حقوقی مثل هر فرد دیگر). این بلاک چین‌ها باز و کاملا شفاف هستند. تمام تراکنش‌ها عموما درون شبکه‌ای مشابه انجام می‌شوند. معروف‌ترین مثال بیت کوین و اتریوم هستند. تمام بلاک چین‌های عمومی مشابه عموما براساس ارز رمز هستند (در حال حاضر بیشتر ۷۰۰ ارز رمز وجود دارد!).
 
بلاک چین‌های خصوصی
اگر بلاک چینی برای اهداف تجاری می‌خواهید، این دسته مناسب شماست. گزینه‌های زیادی از نرم‌افزارهای متن‌باز برای توسعه‌دهنده‌ها وجود دارد (هایپر لجر، کوردا، ای‌اف‌دبلیو، مولتی چین، چارچوب خصوصی اتریوم و غیره) که می‌توانید دانلود کنید و در کامپیوترتان اجرا کنید. این روزها این بلاک چین‌ها تقریبا هر روز به‌روزرسانی می‌شوند و اشکالات در آنها به وفور است. آیا این بدین معناست که باید از آنها دوری کنید؟

اصلا! این یعنی هنوز فرصتی دارید تا قبل از هر فرد دیگری کاری جدید انجام دهید و بعد از آن خارج شوید. به این بلاک چین‌ها از زاویه‌ی جدیدی فکر شده است. اساسا، اینجا نودها توسط تعدادی سازمان اداره می‌شوند که به‌طور کلی به هم اعتماد دارند. آنها همگی در یک سطح هستند و هیچ کدام نمی‌تواند بدون ثبت‌شدن در دفتر کل بقیه کاری انجام بدهد (به دلیل ساختار بلاک چین). کاربران از طریق یک رابط وب دسترسی پیدا می‌کنند (برای مثال از طریق یک اِی‌پی‌آی به سرورهای نود) ‌و مجوزهای محدودی دارند. بنابراین آنها عموما شفاف و باز نیستند.
 
بلاک چین‌های متحد
تفاوت بین بلاک چین خصوصی و متحد تعداد سازمان‌هایی است که شبکه را کنترل می‌کنند. خصوصی برای یک سازمان است و متحد مربوط به بیش از یک سازمان.
 
بلاک چین به عنوان سرویس
شاید به مفاهیمی مثل نرم‌افزار به عنوان سرویس عادت کرده باشید که در ویکی‌پدیا به عنوان: «نرم‌افزار و شیوه انتقالی است که بر پایه‌ی اجاره مجوزدهی می‌شود و متمرکز میزبانی می‌شود» تعریف شده است. بلاک چین به عنوان سرویس هم تعریف مشابهی دارد و فقط مربوط به بلاک چین است.

بعضی از شرکت‌های پیشرو مثل آی‌بی‌ام، مایکروسافت و آمازون سرویس‌های بلاک چین را در کلود (Cloud) ارائه می‌دهند. به‌طور کلی آنها به‌جای یک سرور یا کلود خصوصی، هاستینگ شبکه و نودهای شما را در کلودهای خودشان فراهم می‌کنند، اما برای شما کد نمی‌نویسند. هدف این کار امنیت بالاتر، مساعدت و گاهی محیطی دوستانه‌تر است.1
 

بلاک چین چگونه کار می کند؟

بیایید برای درک بهتر کارکرد بلاک چین به تراکنش های بیت کوین بپردازیم. بلاک چین تمامی اطلاعات و جزییات تک تک تراکنش‌های صورت گرفته با این ارز دیجیتال را در خود ذخیره می‌کند و اگر یک کاربر بخواهد یک بیت کوین را بیش از دو بار معامله (یعنی کلاهبرداری کند) مانع آن می شود.

هر بلوک زمانی که داده های جدید را ذخیره می کند به بلاک چین اضافه می شود. و این گونه با زنجیره ای از چندین بلوک که بهم وصل شده اند عنوان کلی بلاکچین پدید می آید برای اینکه یک بلوک به بلاک چین اضافه شود، باید چهار اتفاق رخ دهد:

۱) یک معامله باید انجام شود.

۲) پس از خرید، معامله شما باید تأیید شود. این کار را  شبکه رایانه ها که بیش از هزاران رایانه هستند و در سراسر جهان گسترده اند انجام می دهند. این شبکه از طریق رایانه بررسی می کند که معامله مطابق سفارش شما انجام شده باشد.

۳) جای ذخیره هر معامله باید در دل یک بلوک باشد. پس از تأیید درستی معامله شما، اطلاعات در یک بلوک اختصاصی ثبت می شود. در آنجا، اطلاعات معامله شما در کنار بی شمار تراکنش مشابه قرار می گیرد.

۴) به هر بلوک باید هَش (کد) داده شود: پس از تأیید همه معاملات یک بلوک، باید به آن بلوک یک کد شناسایی منحصر به فرد به نام هَش داده شود. پس از گرفتن هَش اختصاصی، آن بلوک به بلاک چین اضافه می شود.2
 

مزیت ها و معایب تکنولوژی فناوری بلاک چین

با وجود تمام پیچیدگی‌های این تکنولوژی، پتانسیل فناوری بلاک چین به‌ عنوان شکلی غیر متمرکز در نگهداری و ثبت سوابق – از حریم خصوصی بیشتر کاربران و امنیت بالاتر گرفته تا کاهش هزینه‌های پردازش و خطای کمتر – تقریباً بدون محدودیت است. تکنولوژی بلاک چین ممکن است کاربردهایی فراتر از آنچه ذکر می‌شود داشته باشد.
 
مزایای فن آوری بلاک چین
بهبود دقت و صحت از طریق حذف دخالت‌های انسانی در فرآیند تایید

کاهش هزینه‌ها با حذف تاییدیه شخص ثالث

غیر متمرکز بودن آن، دست‌ کاری و مداخله را دشوارتر می‌کند

معاملات، ایمن، خصوصی و کارآمد هستند

شفاف بودن تکنولوژی
 
معایب فن آوری بلاک چین
هزینه‌های قابل‌توجه این تکنولوژی در خصوص ماینینگ بیت کوین

تعداد تراکنش‌های کم در هر ثانیه

تاریخچه استفاده از آن در فعالیت‌های غیرقانونی

قابلیت هک شدن.3
 

بلاک چین چگونه امنیت کاربران را تامین می کند؟

بلوک های جدید همیشه به شکل خطی و به ترتیب زمانی اضافه می شوند. بنابراین بلوک های جدید همیشه به پایان بلاک چین اضافه می شوند. هر بلوک در زنجیره دارای موقعیتی است به نام ارتفاع (height).

پس از اضافه شدن یک بلوک به انتهای بلاک چین دیگر کار تمام است و برگرداندن و دستکاری بلوک برای تغییر محتوای آن بسیار دشوار خواهد بود. زیرا هر بلوک با هش اختصاصی به خود، و همچنین هش مربوط به بلوک قبل از آن علامت گذاری شده است.

کدهای هش از طریق یک عملکرد ریاضی ایجاد می شوند که اطلاعات دیجیتال را به رشته ای از اعداد و حروف تبدیل می کند. در صورتی که این اطلاعات به هر طریق دستکاری و ویرایش شود، کد هَش نیز تغییر خواهد کرد. فرض کنیم یک هکر سعی کند اطلاعات تراکنش شما را دستکاری کند تا مجبور شوید بهای خرید خود را دوباره بپردازید.

همین که اطلاعات معامله شما ویرایش شود هَش بلوک تغییر می کند؛ بلوک بعدی در زنجیره هنوز حاوی هَش قدیمی است و  قاعدتاً هکر باید آن را هم به روزرسانی کند؛ و سپس بلوک بعدی تا آخر به این ترتیب است، محاسبه مجدد همه این هَش ها به قدرت محاسباتی عظیم و غیرقابل تصوری نیاز دارد. به عبارت دیگر، پس از اضافه شدن یک بلوک به بلاک چین، ویرایش آن بسیار دشوار و حذف آن غیرممکن خواهد بود.2

پینوشتها
1.www.chetor.com
2.www.khabaronline.ir
3.www.khanesarmaye.com
نسخه چاپی