هرآنچه که باید راجع به گوگل دوپلکس بدانیم

گوگل دوپلکس چیست؟

احتمالاً تابه‌حال نام سرویس گوگل دوپلکس(Google Duplex) را شنیده‌اید. این سرویس همان نرم‌افزاری است که می‌تواند با آرایشگر شما تماس بگیرد و به‌صورت تلفنی از او وقت بگیرد. فناوری دوپلکس واقعاً شگفت‌انگیز است؛ اما این نرم‌افزار هوشمند اصلاً چیست و چگونه کار می‌کند؟ آیا گوگل دوپلکس می‌تواند بر جستجو و سئوی وب‌سایت هم تأثیرگذار باشد؟

گوگل دوپلکس یا گوگل داپلکس، نوعی فناوری تجربی تازه است که شرکت گوگل در خلال برگزاری کنفرانس I/O امسال آن را معرفی کرد. این فناوری نوین گوگل را قادر می‌سازد تا مکالمه انسانی را شبیه‌سازی کند. گوگل دراین‌باره اعلام کرده است که فناوری دوپلکس در حال حاضر تنها در چند زمینه معدود آموزش‌دیده و فعال است.
گوگل در هنگام رونمایی از دوپلکس کلیپ ویدیویی جالبی را به نمایش گذاشت که نشان می‌داد این نرم‌افزار هوشمند با آرایشگاه تماس می‌گیرد و طی مکالمه‌ای دوطرفه از منشی آرایشگرش وقت می‌گیرد.1
 

چطور کار می‌کند؟

گوگل دوپلکس به کاربر این امکان را می‌دهد که بدون اینترنت، اطلاعات دریافت کند. گوگل دوپلکس پیوند گم‌شده‌ی بین دستیار گوگل و هر کسب‌و‌کاری است، زیرا این دستیار هوشمند قادر به دریافت اطلاعاتی است که به‌صورت دیجیتالی دردسترس نیستند.

به‌عنوان مثال، ممکن است بخواهید ساعت‌های کاری کسب‌و‌کاری را بدانید، اما نمی‌توانید در وب‌سایت این کسب‌و‌کار، اطلاعاتی در این مورد بیابید یا شاید قصد دارید محصول خاصی را از فروشگاهی تهیه کنید، اما نمی‌توانید به‌صورت آنلاین از موجودبودن این محصول اطلاع پیدا کنید. بنابراین گوگل دوپلکس کاری را که می‌خواهید، انجام می‌دهد و با یک تماس تلفنی، به اطلاعات موردنیاز شما دسترسی پیدا می‌کند.

از دیدگاه فناوری، گوگل دوپلکس از پلتفرم یادگیری ماشینی TensorFlow Extended برای ایجاد یک شبکه‌ی عصبی برگشتی (RNN) استفاده می‌کند و وظایف پردازش گفتاری هم به‌وسیله‌ی موتورهای تشخیص خودکار گفتار (ASR) و متن به گفتار (TTS) انجام می‌شوند.2
 

هوشمندی گوگل دوپلکس در چیست؟

گوگل دوپلکس مانند یک فرد عادی صحبت می‌کند و این طبیعی بودن می‌تواند به قابلیت‌های دستیار صوتی OK Google که می‌شناسیم اضافه کند. به‌عنوان مثال، با استفاده از این فناوری می‌توانیم از OK Google بخواهیم، وقت رستوران رزرو کند. نه تنها این، بلکه دستیار صوتی می‌تواند، در مواجه با موقعیت‌های مختلف به‌خوبی واکنش نشان دهد.

ممکن است که بخواهید، میزی برای ساعت ۷ و نیم شب رزرو کنید، اما در این ساعت، میزی موجود نیست، در این حالت، گوگل دوپلکس تصمیم به بررسی این می‌گیرد که آیا زمان‌های دیگری که موجود است با زمان‌بندی شما سازگاری دارد یا خیر. اگر خیر، دستیار صوتی گوگل با رستورانی دیگر تماس می‌گیرد. به‌همین‌صورت، گوگل دوپلکس می‌تواند، قرارهای کاری شما را مدیریت کند.

نکته‌ی کلیدی استفاده از گوگل دوپلکس این است که همه‌ی این وظایف در پس‌زمینه انجام می‌شوند. درواقع، شما پس از اینکه به دستیار صوتی خود دستور دادید کاری را انجام بدهد، می‌توانید، آفلاین شوید و زمانی که دوباره به اینترنت دسترسی داشتید، گزارش تکمیل وظیفه را دریافت کنید.3
 

گوگل دوپلکس قرار است در چه زمینه‌ای به کار آید؟

نمونه‌های واقعی که تابه‌حال از گوگل دوپلکس دیده‌ایم، همگی فعالیت این ربات هوشمند را درزمینهٔ تعیین و رزرو وقت و همچنین برنامه‌ریزی برگزاری جلسات به نمایش گذاشته‌اند. این نمونه‌ها به‌خوبی ایدهٔ دستیار شخصی را که Google Assistant به خاطر آن توسعه‌یافته است، نشان می‌دهند.

از طرفی اگر هوش مصنوعی در تعامل با مشتریان تا این اندازه توسعه یابد، قطعاً کسب‌وکارها مایل خواهند بود از آن برای برقراری تماس‌های تلفنی شرکتی با مشتریان خود بهره ببرند. بدین ترتیب گوگل دوپلکس به راهنمای تلفنی تبدیل خواهد شد.3
 

آینده گوگل دوپلکس چه خواهد شد؟

در حال حاضر نمی‌توان اظهار کرد که گوگل دوپلکس چه زمانی قرار است به‌طور گسترده مورد بهره‌برداری واقع شود. بهره‌برداری وسیع و عمومی از این فناوری نوین در سال جاری میلادی و حتی سال آینده هم محقق نخواهد شد، اما روند پیشرفت آن قطعاً ازآنچه اکثر کاربران تصور می‌کنند، سریع‌تر است.

اگر گوگل دوپلکس بتواند در رستوران موردعلاقه‌تان میز رزرو کند، همچنین قادر خواهد بود فرم درخواست کارت اعتباری و بانکی شما را هم تکمیل و ارسال کند. ازآنجاکه گوگل دوپلکس از فناوری نوین هوش مصنوعی بهره می‌برد، سریع‌تر عمل می‌کند و کمتر دچار خطا می‌شود.

به گوگل دوپلکس به‌عنوان یک افزونهٔ حرفه‌ای و پیشرفته برای سیستم پایش مکالمه‌های تلفنی که گوگل آن را پیش‌تر معرفی کرده است، نگاه کنید. گوگل هم می‌تواند فرم درخواست کارت اعتباری شما را تکمیل کند و حتی بدون آن‌همه آموزش به‌عنوان یکی از طرف‌های مکالمه تلفنی در این ویدیوها نقش ایفا کند و وظیفهٔ رزرو میز رستوران را بر عهده بگیرد.

پرسش اصلی اینجاست که اگر دستیار هوشمند شما با سامانه مبتنی بر گوگل دوپلکس تماس بگیرد چه می‌شود؟ آیا این دو سامانه هر دو از مکالمه انسانی بهره می‌گیرند تا هدف خود را محقق سازند؟ آیا بدین ترتیب زبان مکالمه میان رایانه‌ها هم به مکالمه انسانی تبدیل می‌شود؟1
 

برای چه کسانی مفید است؟

گوگل دوپلکس می‌تواند برای کسانی که مشکلات شنوایی دارند، مزایای زیادی داشته باشد. همچنین می‌تواند بسیاری از موانعی را که با آنها مواجه‌ایم، از پیش‌ِ روی بردارد. به‌عنوان مثال، ممکن است شما به یک سفر خارجی رفته باشید و زبان کشور مقصد را ندانید. بنابراین، دستیار صوتی گوگل می‌تواند، گفته‌های شما را به زبانی که می‌خواهید ترجمه کند. نکته‌ی جالب توجه اینکه، نیازی نیست این وظایف به‌صورت هم‌زمان انجام شود.

به‌عنوان مثال، پس از اینکه که از گوگل دوپلکس درخواست انجام کاری کردید، می‌توانید آفلاین شوید و در زمانی که دوباره به اینترنت دسترسی دارید، دستیار صوتی گوگل گزارش انجام کار را به شما بدهد. این قابلیت می‌تواند، در مناطقی که اتصال به اینترنت پراکنده است یا اینکه مشغله زیادی داشته باشید، بسیار مفید باشد.2
 

چه توانایی‌هایی دارد؟

هم‌اکنون، دستیارهای دیجیتال ما بیشتر دیجیتالی هستند تا اینکه دستیاری کارآمد باشند. شما می‌توانید، از دستیارهای دیجیتالی خود بخواهید، چراغ را روشن کنند یا رادیو را تنظیم کنند، اما آنها نمی‌توانند برای شما وقت سرویس خودرو یا نوبت دندان‌پزشکی رزرو کنند و بسیاری از کارهای خسته‌کننده‌ای را که ما زمان زیادی صرف انجام‌شان می‌کنیم، برای‌مان انجام دهند. تصور کنید، با وجود چنین دستیارهای صوتی هوشمندی، می‌توانید تا چه حد در زمان خود صرفه‌جویی کنید.2
 

گوگل دوپلکس چگونه بر جستجو و سئو وب‌ سایت تأثیر می‌گذارد؟

ممکن است تصور کنید که گوگل دوپلکس نمی‌تواند بر سئو وب‌سایت تأثیر مستقیم بگذارد؛ اما این نکته را در نظر بگیرد که اگر دستیار هوشمند گوگل بتواند چنین مکالمه‌ای با آرایشگر یا رستوران موردنظرتان برقرار کند، شما هم با آن‌ها چنین مکالمه‌ای خواهید داشت؟ وقتی با گوشی تلفن خود صحبت می‌کنید، به نظر می‌رسد در حال صحبت کردن با منشی‌تان هستید. جستجوها مکالمه‌ای‌تر و نتایج آن‌ها پیچیده‌تر خواهد شد.

وقتی نتایج جستجوها پیچیده می‌شود، زمینهٔ اصلی موضوع اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. به همین خاطر بر تهیه و تولید محتوای مناسب تأکید داریم.

تأثیر فنی دوپلکس بر سئو وب‌سایت جنبهٔ دیگری از این ماجراست. هوش مصنوعی با تکیه‌بر داده‌های ساختاریافته می‌تواند کارایی بیشتری داشته باشد. به همین خاطر اگر برای رزرو وقت از سامانه‌های استاندارد استفاده کنید، کار گوگل هم بسیار راحت‌تر خواهد شد.

بهره گرفتن از سامانه‌های برنامه‌ریزی‌شده و استاندارد باعث می‌شود نیاز موتورهای جستجوی گوگل برای آموزش مجدد از بین برود. بدین ترتیب که گوگل سامانه مورداستفاده شما را شناسایی می‌کند و تشخیص می‌دهد که برای تکمیل تقاضای شما دیگر به آموزش بیشتر نیاز ندارد.1

پینوشتها
1.www.netk.ir
2.www.chetor.com
3.www.radiant-pine.ir
نسخه چاپی