آشنایی با خواص بی شمار ترب سیاه
ترب سیاه، از خانواده تربچه است تربچه سیاه و سفید نیز، به عنوان تربچه اسپانیایی در اکثر نقاط جهان شناخته شده است و این گیاه، به طور گسترده ای در اروپا و آسیا کشت می شود.مناطقی دیگر، پس از فهمیدن مزایای سلامتی فوق العاده آن، شروع به کاشت ترب سیاه کرده اند دلیل نام سیاهش، رنگ سیاه یا بنفش مایل به سیاهش است، اما گوشتش سفید رنگ است ، این نوع ترب علاوه بر طعم خاص فواید جالب توجهی دارد که در ادامه این مطلب به مهم ترین آنها خواهیم پرداخت.


ارزش غذایی ترب سیاه:

مس 9 گرم

فیبر غذایی 10.2 گرم

آهن 8 گرم

منیزیم 4.5 گرم

پتاسیم 5.6 میلی گرم

سلنیوم 6میلی گرم

ویتامی آ 8گرم

ویتامین b1 پنج گرم

ویتامین c1 هفت و هشت دهم گرم

ویتامین E1 شش گرم

روی 3/3گرم


سلامت کبد

سلامت کبد شما، بر اساس آنتی اکسیدانی به نام گلوتاتیون است این آنزیم، باعث فعال شدن فعالیت آنزیمی در کبد می شود و باعث کاهش سموم می شود.کارشناسان بهداشت ،توصیه تعادل سازی گلوتاتیون را دارند. در مورد سطح ناکافی این آنتی اکسیدان خاص، شما باید به صورت روزانه ترب سیاه مصرف کنید ،تا به مسیر تعادلی مناسب برسید علاوه بر این، مواد معدنی موجود در سبزیجات نیز برای حفظ سلامت کبد ضروری هستند.


منبع ویتامین C

مصرف غذاهای غنی از ویتامین C، برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مزمن توصیه می شوند عوامل متعددی، مانند ؛استرس، که به سرطان، آلزایمر یا بیماری پارکینسون، کمک می کند، وجود دارند. شما به مکمل های غذایی غنی شده از ویتامین C ،برای خنثی کردن اثرات اکسیدانتی استرس نیاز دارید این ،جایی است که ترب سیاه به بازی می آید. می توانید مقدار زیادی ویتامین C از سبزیجات را بدون صدمه به سلامتی خود به دست آورید.


درمان کم کاری تیروئید

این وضعیتی است که غده های تیروئید ،از ترشح هورمون های تیروئیدی جلوگیری می کنند شما باید بلافاصله این بیماری را درمان کنید ،زیرا کم کاری تیروئید می تواند به سایر مشکلات سلامتی، مانند:اختلال متابولیسم منجر شود. متخصصان تغذیه ،معتقدند که:مصرف روزانه ترب سیاه می تواند به دلیل وجود پتاسیم و سلنیوم، شما را از کم کاری تیروئید محافظت کند با این حال، هنوز توصیه می شود با دکتر خود در این باره مشورت کنید و از مصرف داروهای خودسرانه اجتناب کنید.


بهبود سلامت روان

مغز شما به مواد معدنی ای مانند:پتاسیم و سلنیوم نیاز دارد، تا بدون مانعی و به خوبی کار کند خوشحال خواهید شد ،اگر بدانید ترب سیاه به عنوان مکمل مغزی شناخته شده است.مواد معدنی موجود در آن، برای بهبود شناخت و ادراک، ضروری است ، پتاسیم نیز، به عنوان یک منبع ایمن برای بهبود تمرکز و بهبود وضوح مناسب است.


تقویت سیستم ایمنی بدن

یک سیستم ایمنی فعال از بدن شما ،در مقابل سموم، باکتری های عفونی، سلول های سرطانی و پاتوژن های مختلف ،جلوگیری می کند تولید سلول های سفید خون نیز افزایش خواهد یافت.سیستم ایمنی بدن به ویتامین C و مواد معدنی مانند منیزیم برای تقویت سیستم ایمنی نیاز دارد.ترب سیاه ،می تواند سطح مناسبی از ویتامین C را به همراه منیزیم فراهم کند، که برای تقویت سیستم ایمنی ضروری است.1


کاهش استرس و درمان افسردگی

پتاسیم و منیزیم موجود در ترب سیاه باعث افزایش تولید انتقال دهنده های عصبی می شود که این امر باعث کاهش استرس و درمان افسردگی می شود.


هضم آسان غذا و سم زدایی معده

ترب سیاه برای سم زدایی معده موثر است چرا که دارای آنتی اکسیدان فراوان بوده و به هضم غذا کمک می کند. اگر می خواهید نفخ را کاهش دهید از ترب سیاه استفاده کنید.


سلامت و پاکسازی پوست

ترب سیاه دارای ویتامین ب فراوان می باشد ، همچنین در ترب سیاه روی و فسفر به وفور یافت می شود که این امر باعث سم زدایی قوی خون می شود. اگر می خواهید خون بدن خود را پاکسازی کنید و پوست صورت روشن و سالمی داشته باشید ترب سیاه میل کنید.


درمان بیماری اسکوربوت

بیماری اسکوربوت به دلیل کمبود ویتامین سی رخ می دهد ، ترب سیاه دارای مقادیر زیاد ویتامین سی می باشد که برای درمان این بیماری موثر است.


رژیم لاغری و کاهش وزن

ترب سیاه یکی از سبزیجات کم کالری می باشد که دارای فیبر بالا بوده ، این امر باعث کاهش اشتها شده و به کاهش وزن و لاغری کمک می کند.


درمان چین و چروک پوست

ترب سیاه دارای آنتی اکسیدان های فراوان می باشد که باعث می شود تا چین و چروک پوست شما کم شود. این امر به خاطر ویتامین سی موجود در ترب سیاه می باشد. اگر آب ترب سیاه را به صورت منظم میل کنید رادیکال های آزاد موجود در پوست از بین می رود.


درمان بیماری گریوز

بیماری گریوز یک بیماری خود ایمنی می باشد که بر اثر فعالیت بیش از حد غده تیروئید در بدن ایجاد می شود. ترب سیاه به دلیل مقادیر زیاد گوگرد باعث می شود تا این بیماری درمان شود


خواص ضد سرطانی

ترب سیاه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی فراوانی که دارد باعث کاهش انواع سرطان ها می شود.


درمان یبوست

فیبر موجود در ترب سیاه باعث بهبود حرکات روده می شود و به درمان یبوست کمک می کند.


سلامت قلب

ترب سیاه باعث کاهش فشار خون شده و کلسترول بالای خون را کاهش می دهد ، این امر باعث سلامت قلب شده و خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد.


تنظیم سطح قند خون

ترب سیاه دارای کربوهیدرات می باشد که باعث تنظیم سطح قند خون می شود.


دفع راحت تر سنگ کلیه

ترب سیاه دارای خاصیت دیورتیک بوده که باعث افزایش ادرار می شود و برای دفع سنگ کلیه مفید می باشد.


کاهش کلسترول خون

ترب سیاه باعث بهبود جریان خون شده و متابولیسم چربی در بدن را زیاد می کند که این امر باعث کاهش کلسترول موجود در بدن می شود.


کاهش فشار خون

پتاسیم موجود در ترب سیاه باعث کاهش فشار خون شده و سطح فشار خون را تنظیم می کند.2


بهبود عملکرد کبد و کیسه‌ صفرا با ترب سیاه

در چین و اروپا، ریشه ترب سیاه قرن‌ها در طب سنتی به عنوان نیروبخش کیسه‌صفرا و دارویی طبیعی برای عملکرد ضعیف صفرا و مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در هند، ترب سیاه یا آن‌طور که هندی‌ها می‌نامند، مولی سیاه، یک نیروبخش کبدی محسوب می‌شود.

هم کبد و هم کیسه صفرا در گوارش نقش دارند. اولی صفرا را تولید می‌کند و دومی این مایع تلخ را ذخیره و اثربخشی آن‌را افزایش می‌دهد. وقتی غذای چرب وارد روده کوچک می‌شود، کیسه صفرا این مایع را برای بهبود گوارش چربی (و پروتئین) ترشح می‌کند.

در نتیجه ترب سیاه به خاطر استفاده درازمدت و گسترده به عنوان یک داروی طبیعی برای ضعف ارگان‌های گوارشی، توجه زیادی را از جانب دانشمندانی که روی داروی‌های مدرن و مطالعات غذایی تمرکز دارند به خود جلب کرده است.


درمان سنگ کیسه‌ صفرا با آب ترب سیاه

یک تحقیق در سال ۲۰۱۲ در نشریه زیست‌پزشکی و بیوتکنولوژی منتشر شد و تاثیر آب ترب سیاه را بر سنگ کیسه‌ صفرا کلسترول و لیپیدهای سرمی، روی موش‌هایی که به آن‌ها رژیم غذایی لیتوژنیک داده شده بود (رژیمی که موجب ایجاد سنگ کیسه صفرا، افزایش کلسترول و تری‌گلیسرید می‌شود) بررسی کرد. پس از درمان موش با آب ریشه ترب سیاه به مدت ۶ روز، سنگ‌های کیسه صفرای کلسترولی بسیار کاهش یافت و مقدار کلسترول و تری‌گلیسرید آن‌ها نیز کم شد. بعلاوه سطح کلسترول اچ‌دی‌ال آن‌ها (کلسترول خوب) نیز افزایش یافته بود.

اما جالب است به کسانی‌که دچار سنگ کیسه صفرا هستند توصیه می‌شود زیاد ترب نخورند، شاید به این خاطر که باعث می‌شود سنگ از کیسه صفرا خارج شود و در مجاری صفراوی گیر کند.


پیشگیری و درمان سرماخوردگی عمومی با ترب سیاه

از لحاظ عطر و طعم، ترب سیاه بسیار تند و تیزتر از ترب سفید است. ولی این عطر تند باعث می‌شود ترب سیاه غذایی ایده‌آل برای روزهای سرد زمستانی باشد. گفته می‌شود که غذاهای تند و تیز نظیر ترب سیاه، می‌تواند با تحریک غشای مخاطی و رفع گرفتگی به پیشگیری و درمان سرماخوردگی کمک کند.

اما عطر تند ترب سیاه تنها خاصیتی نیست که آن را برای پیش‌گیری از سرماخوردگی به عنوان سوپرفود معرفی می‌کند. ویتامین C موجود در ترب سیاه نیز به خاطر تقویت سیستم ایمنی برای پیشگیری از سرماخوردگی مفید است.3


 پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.parsiday.com
3.www.niniplus.com
نسخه چاپی