زگیل تناسلی چه علائمی را از خود بروز می دهد و برای پیشگیری از آن باید چه کرد

چگونه می‌توان از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری کرد؟

در اولین قدم با پزشک خود در مورد واکسن اچ‌پی‌وی و چگونگی دریافت آن صحبت کنید. این واکسن در برندهای مختلف از شما در برابر آن سویه از ویروس اچ‌پی‌وی که باعث ایجاد این بیماری می‌شود به خوبی محافظت خواهد کرد.

این را بدانید که نداشتن شریک‌های جنسی متعدد و دریافت واکسن اچ‌پی‌وی تا حدود زیادی از ابتلا به زگیل‌های تناسلی جلوگیری خواهد کرد. استفاده از کاندوم در هر بار رابطه‌ی جنسی بسیار خوب است، ولی از شما لزوما در برابر زگیل تناسلی محافظت نخواهد کرد.
 

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی با واکسیناسیون

در حال حاضر سازمان غذا و داروی آمریکا سه واکسن اچ‌پی‌وی را تایید کرده است. واکسن گارداسیل ۹ (Gardasil 9) برای زنان و مردان ۹ تا ۴۵ ساله استفاده می‌شود و از آن‌ها در برابر سرطان دهانه‌ی رحم و زگیل‌های تناسلی محافظت خواهد کرد.

سازمان کنترل و جلوگیری از بیماری‌های آمریکا توصیه می‌کند که دختران و پسران بین سنین ۱۱ و ۱۲ سال به صورت مرتب واکسینه شوند، از طرفی واکسیناسیون از سنین کم‌تر یعنی ۹ سالگی می‌تواند آغاز شود. بهترین سن دریافت واکسن در دختران و پسران پیش از شروع فعالیت جنسی و داشتن رابطه‌ی جنسی است.

عوارض جانبی واکسن چندان زیاد نیست، برخی افراد در محل تزریق واکسن دچار سوزش می‌شوند، برخی دیگر سردرد، تب و علایم شبه آنفولانزا را تجربه می‌کنند.

 سازمان کنترل و پیشگیری  بیماری‌های آمریکا پیشنهاد می‌کند که افراد ۱۱ تا ۱۲ ساله به فاصله‌ی ۶ ماه دو دز متفاوت از واکسن اچ‌پی‌وی را دریافت کنند. پیش از این سه دوز متفاوت از این واکسن تزریق می‌شد.

افرادی با سن پایین‌تر ۹ و ۱۰ سال و نوجوانان در سنین ۱۳ و ۱۴ سال هم بهتر است که دو دز از این واکسن را دریافت کنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که دو دوز از این واکسن در افراد زیر ۱۵ سال بسیار اثر بخش بوده است.

نوجوانان و جوانانی که واکسیناسیون را از سنین ۱۵ تا ۲۶ آغاز کرده‌اند باید سه دوز واکسن را دریافت کنند. در حال حاضر توصیه‌ی سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا این است که همه افراد تا سن ۲۶ سال که تاکنون واکسینه نشده اند این واکسن را دریافت کنند.

زگیل تناسلی چه علائمی را از خود بروز می دهد و برای پیشگیری از آن باید چه کرد

علائم زگیل تناسلی در مردان

* زگیل الت تناسلی : وجود توده هایی برجسته ، سفت و گوشتی شکل در نوک آلت تناسلی ، طول بدنه ی آلت تناسلی ، کیسه ی بیضه و اطراف ناحیه ی مقعد .
رنگ زائده ها که ممکن است هم رنگ پوست یا کم رنگ تر و پررنگ تر از پوست باشد .

* این زائده ها ممکن است به صورت تک زگیل هایی پراکنده یا زگیل های خوشه ای و متمرکز دیده شوند که اندازه ی آنها از کمتر از ۱ میلی متر تا چند سانتی متر متغیر است .

* احساس سوزش و خارش در محل زگیل ها

* وجود رطوبت و ترشح در محل این زائده ها

* در صورتی که زگیل ها بر سر راه مجاری ادراری قرار گرفته باشند باعث ایجاد خونریزی و درد می شود که با انسداد مجاری ادراری همراه است .

ویروس  HPV با اولین تماس جنسی می تواند به فرد منتقل شود ولی علائم و نشانه های آن ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا خود را نشان دهند . در بیشتر افراد این مدت زمان در حدود  ۳ ماه است ولی ممکن است در مدت زمانی بسیار کمتر یا بیشتر از آن هم طول بکشد .

در مواردی هم دیده شده است که شریک جنسی فرد به ویروس مبتلا شده است و علائم و نشانه های این ویروس در او به وجود آمده است ولی در خود فرد آلوده هیچ علائم و نشانه ای از بیماری و عفونت وجود ندارد.
 

علائم زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی از بیماری هایی است که با علائم و نشانه های زیادی همراه است . از مهم ترین علائم و نشانه های این ویروس در زنان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

* وجود توده هایی برجسته ،توپر، سفت و گوشتی شکل در اطراف داخل و خارج واژن ، مهبل ، اطراف ناحیه ی تناسلی ، دهانه ی رحم و  ناحیه ی مقعد
* وجود تک زگیل هایی پراکنده در اندازه ای کمتر از ۱ میلی متر یا زگیل های خوشه ای در اندازه ای بزرگ تر
* رنگ این زائده ها ها ممکن است در مواقعی هم رنگ پوست باشند و در مواقعی هم پررنگ تر یا کم رنگ تر از آن
* احساس سوزش و خارش در ناحیه ی مقعد
* وجود ترشح و رطوبت در محل زائده ها
* وجود ضایعه های پوستی در اطراف لب ها ، زبان ، دهان و گلو در صورت ارتباط جنسی دهانی
* وجود سایر بیماری های عفونی مقاربتی
* در صورتی که این زائده ها در مسیر مجاری ادراری قرار بگیرند ممکن است باعث خونریزی و انسداد مجاری شوند که با درد همراه است .
 

چگونگی انتقال ویروس در بیماری زگیل تناسلی

زگیل‌های تناسلی با تماس جنسی پوست به پوست در رابطه‌ی جنسی واژینال، مقعدی و دهانی از فرد مبتلا به فرد دیگر منتقل می‌شوند. پس تنها راه مطمئن برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری  و دیگر بیماری‌های آمیزشی عدم برقراری هرگونه رابطه‌ی جنسی با فرد مبتلا به بیماری است.

از آنجایی که برقراری رابطه‌ی جنسی یکی از بخش‌های مهم زندگی افراد را تشکیل می‌دهد، بسیار مهم است که چگونگی برقراری رابطه‌ی جنسی امن را بیاموزیم. در صورت استفاده از وسایل مراقبتی همچون کاندوم و کاندوم دهانی شانس ابتلا به بیماری‌های آمیزشی در افراد کم و کم‌تر خواهد شد.

اگر شریک جنسی در اطراف ناحیه‌ی تناسلی و مقعد دارای زگیل‌های تناسلی باشد، باید از برقراری رابطه‌ی جنسی با او خودداری کرد، چرا که در این شرایط امکان انتشار بیماری بسیار بیش‌تر از اوقات دیگر خواهد بود. فراموش نکنید که حتی اگر زگیل‌های تناسلی قابل مشاهده هم نباشند، امکان انتقال و انتشار آن‌ها به فرد دیگر وجود دارد. پس حتی اگر همه چیز در شرایط عادی قرار دارد باید از وسایل مراقبتی همچون کاندوم و کاندوم دهانی استفاده شود.

در حالی که هیچ آزمایشی برای بررسی وجود احتمالی زگیل‌های تناسلی وجود ندارد، فرد باید در ملاقات ماهیانه و سالیانه با پزشک خود از نظر وجود احتمالی بیماری‌های آمیزشی به دقت بررسی شود. این کار به حفظ سلامت فرد کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

زگیل تناسلی چه علائمی را از خود بروز می دهد و برای پیشگیری از آن باید چه کرد

چگونه می‌توان از انتشار زگیل‌های تناسلی جلوگیری کرد؟

اگر متوجه‌ی وجود زگیل‌های تناسلی در خود شدید، آرامش خود را حفظ کرده و وحشت زده نشوید. راه‌هایی وجود دارد که اجازه‌ی انتشار و انتقال این بیماری را به شریک جنسی شما نخواهد داد.

از شریک جنسی خود بخواهید که توسط یک پزشک معاینه شود و با پزشک در مورد واکسن اچ‌پی‌وی صحبت کند. این واکسن در برندهای مختلف از شما در برابر آن سویه از ویروس اچ‌پی‌وی که باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شود به خوبی محافظت خواهد کرد.

همیشه در هنگام رابطه‌ی جنسی واژینال، مقعدی و دهانی از کاندوم و کاندوم‌های دهانی استفاده کنید.

زمانی که مطمئن هستید که مبتلا به بیماری شده‌اید، حتی با استفاده از کاندوم رابطه‌ی جنسی برقرار نکنید. گاهی در مناطقی که کاندوم امکان پوشاندن آن را ندارد هم زگیل‌های تناسلی وجود دارد.

سیگار نکشید، در صورت مصرف دخانیات خطر ابتلا به این بیماری در شما بیش‌تر از سایر افراد خواهد بود. از طرفی در افراد سیگاری حتی بعد از بهبودی هم احتمال زیادی وجود دارد که دوباره زگیل‌های تناسلی ظاهر شوند.

همیشه پیش از برقراری رابطه‌ی جنسی با شریک جنسی خود صحبت کنید و او را در جریان بیماری‌های آمیزشی خود قرار دهید. به این ترتیب با کمک هم از انتشار بیماری تا حد زیادی جلوگیری خواهید کرد.


از استخر نترسید!

این زگیل تنها از طریق تماس جنسی قابل انتقال است و در صورتی که فرد یا شریک جنسی او رفتار پرخطر یا غیر ایمن داشته باشد، به زگیل تناسلی مبتلا خواهند شد. برخی افراد تصور می‌کنند که ابتلا به زگیل تناسلی از طریق استخر یا اپیلاسیون امکان‌پذیر است در حالی‌که زگیل‌هایی که از این مراکز به افراد منتقل می‌شوند، از نوع اچ.‌ پی . وی نیستند.
 
امکان انتقال زگیل تناسلی از طریق استخر یا اپیلاسیون، بسیار ضعیف است و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که استفاده از پوشش بهداشتی (کاندوم)، می‌تواند مانع از ابتلا به این زگیل شود در حالی‌که این باور نادرست است چون پوشش‌های بهداشتی تنها می‌توانند مانع ابتلای قسمت‌های داخلی بدن مانند رحم و مجاری ادرار شوند و امکان انتقال زگیل از طریق پوست ناحیه تناسلی وجود دارد.
 

 نگذارید سرطان سراغ‌تان بیاید

همه افراد در صورت مشاهده ضایعات پوستی، بویژه در ناحیه تناسلی باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنند. چنانچه احتمال ابتلا به زگیل تناسلی در نواحی داخلی بدن مانند رحم یا مجاری ادرار وجود داشته باشد، باید برای بررسی بیشتر و معاینه به متخصص اورولوژی (آقایان) و متخصص زنان (خانم‌ها) مراجعه کرد.
 
ویروس زگیل تناسلی به صورت قطعی درمان ندارد و برای همیشه در بدن فرد مبتلا باقی می‌ماند، اما برای انتقال آن به قسمت‌های مختلف بدن، پیشگیری از سرطان و انتقال آن به دیگر افراد، باید حتما اقدامات درمانی خاصی صورت بگیرد. برای تشخیص نوع زگیل تناسلی و این‌که متوجه شد زگیل از نوع اچ پی وی است، باید حتما نمونه‌برداری از ضایعه صورت بگیرد. بهره‌گیری از تست پاپ اسمیر برای خانم‌ها نیز می‌تواند مفید باشد و از آلودگی قسمت‌های داخلی بدن به ویروس زگیل، می‌توان اطمینان پیدا کرد. چنانچه تشخیص دیر انجام شود و فرد اقدامات اولیه درمانی را انجام ندهد، می‌تواند به سرطان مبتلا شود که برای درمان سرطان، باید درمان‌های خاصی انجام بگیرد. در صورت ابتلا به سرطان، تشخیص هر چه زودتر باشد، امکان این‌که فرد به درمان‌ها پاسخ مثبت بدهد، بیشتر خواهد بود.

زگیل تناسلی چه علائمی را از خود بروز می دهد و برای پیشگیری از آن باید چه کرد

این افراد بیشتر مواظب باشند

آن دسته از افرادی که سیستم ایمنی بدن‌شان ضعیف است بیش از دیگر افراد می‌توانند به این زگیل مبتلا شوند. علاوه بر این وجود زخم روی پوست، فرد را مستعد ابتلا به زگیل تناسلی می‌کند. افرادی که پوست آنها خشک است نیز بیش از دیگر افراد می‌توانند به زگیل تناسلی مبتلا شوند.
 

زگیل و دردسرهایش

اگر فردی دچار زگیل تناسلی شود، باید حتما به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کند و اقدامات درمانی مخصوص را انجام بدهد، چون در صورت عدم درمان، ابتلا به زگیل تناسلی گسترش پیدا می‌کند و احتمال ابتلا به سرطان نیز بالا خواهد رفت. خانم‌هایی که به این نوع زگیل مبتلا هستند، در صورت بارداری باید حتما زایمان خود را به شکل سزارین انجام بدهند به دلیل این‌که زایمان طبیعی می‌تواند باعث ابتلای نوزاد به این زگیل شود.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت بیتوته
سایت کلینیک نوین
نسخه چاپی