لزوم معرفی سیستم‌های هوشمندِ مصرف انرژی خانگی در خانه‌های هوشمند
دفاتر اداریِ دارای تهویه مطبوع اغلب دمای بدن مردان را به عنوان نقطه مرجع در نظر می گیرند. تجهیزات حفاظت شخصی (PPE یا Personal Protective Equipment) براساس "اندازه و خصوصیات بدن" مردان ساخته شده است. بخش فناوری همچنان یک حوزه مرد سالار است که به تولید نو آوری و طراحی‌ای می پردازد که می تواند کلیشه های جنسیتی را تقویت کند، یا نیازهای زنان را به طور کامل نادیده بگیرد.
 
با این شرایط، ارتباط پایدار زنان با تأمین نیروی کار خانگیِ بدون حقوق نیز به این معنی است که الزامات متفاوت آنها برای چیزهای متفاوت از کالاهای مصرفی در خدمات عمومی، می تواند برآورده نشود. به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل تاریخی وسایل "تقلبل دهنده نیروی کار" نشان می دهد که چگونه این وسایل در واقع کار خانگی بدون حقوق را افزایش داده و آن را به "کار زنان" تبدیل کرده اند.
 
در همین حال، برنامه ریزی حمل و نقل شهری با هدف کسانی انجام می شود که روزانه رفت و آمد می کنند، در حالی که افرادی که مسئولیت های مراقبتی دارند را در نظر نمی گیرد. شهرداری های سوئد پس از فهمیدن این سیاست در بروز نابرابری های جنسیتی، سیاست برف روبی خود را تغییر دادند و این موضوع مشهور شد. این به این خاطر است که مثلاً مراقبت از کودکان یا افراد مسن خانواده اغلب مستلزم ترکیب کردن رفتن به سرِ کار با رفتن به مدرسه بچه ها برای آورد و برد آنها یا رفتن به مطب دکتر برای آماده شدن برای یک جراحی است. همان طور که کارهای روزمره داخلی به مدیریت سیستم انرژی کشیده می شود، ما به یک بخش فناوری نیاز داریم که از طریق درک واقعیت کسانی که کارها را انجام می دهند، نوآوری کند و برای کاهش نابرابری ها تلاش نماید. متأسفانه گزینه های حمل و نقل ارزان و سریع (یا بدون برف) برای امکان تحقق این جابجایی های کوچک، محدود است. احتمال این که زنان در مقایسه با مردان زمان بیشتری را بای جابجایی ها بگیرند، حتی اگر مسافت ها خیلی دور نباشند، بیشتر است.
 
برنامه های "تحرک هوشمند" مانندUber ،  BlaBla Car و Lime باید برای بهبود چنین نابرابری های جنسیتی مناسب باشند، اما تحقیقات نشان می دهد که در حال حاضر به نظر می رسد که آنها در خدمت زنانی هستند "که مانند اکثر مردان سفر می کنند": یعنی با رفت و آمدهایی که با پرداخت پول صورت می گیرد، و استخدام شدنِ تمام وقت سبکبار از بچه ها یا دیگرانی که نیازمند مراقبت هستند. و فناوری جدید، همچنان مشکلات قدیمی را دارد.
 
من علاقه مندم بدانم که آیا محصولات هوشمند انرژی نیز ممکن است ناخواسته نابرابری های جنسیتی را بازتولید کنند.
 

انرژی در خانه

در زمینه موضوع بحران آب و هوا، بسیار مهم است که ما نحوه استفاده از انرژی در خانه را تغییر دهیم. ما باید کمتر از منابع تجدید ناپذیر اترژی استفاده کنیم و باید وقت خود را بیشتر برای استفاده از انرژی تجدید پذیر صرف کنیم. اما بر خلاف روشن کردن نیروگاه که در کنترل ماست، ما نمی توانیم زمان تابش خورشید یا وزش باد را کنترل کنیم: صفحات خورشیدی و توربین های بادی، برقِ سبز تولید می کنند که یا باید مورد استفاده قرار گیرد یا ذخیره شود.
 
کنتورهای هوشمند می توانند با ارائه اطلاعات در مورد زمان و میزان انرژی مورد نیاز ما در این امر به ما کمک کنند. با استفاده از این دانش می توان محصولی تولید کرد که به ما کمک کند تا انرژی مورد نیاز خود را بهتر مدیریت کنیم، و در مورد زمان استفاده و منابع انرژی از انعطاف بیشتری برخوردار شویم.
 
مشخصه سیستم فعلی ما وابستگی به نیروگاه های بزرگ آلاینده است به گونه ای که حتی در پیک بار (اوج بار)، وقتی همه از کار به خانه می رسند و تلویزیون و سیستم گرمایش را روشن می کنند و شروع به پختن شام می کنند، آماده تأمین انرژی هستند. یک سیستم هوشمند شامل سیستم های تجدید پذیر کوچک توزیع شده ای است که در تطابق با نیازها و برنامه های روزمره خانه انعطاف پذیرند و کار می کنند. در عین حال، یک سیستم هوشمند شامل سیستم های تجدید پذیر کوچک توزیع شده ای است که در تطابق با نیازها و برنامه های روزمره خانه انعطاف پذیرند و کار می کنند.
 
لزوم معرفی سیستم‌های هوشمندِ مصرف انرژی خانگی در خانه‌های هوشمند

تصویر: توربین های بادی در یک دامنه تپه ای سبز. ما باید منابع انرژی تجدید پذیر بیشتری را ادغام کنیم. لیزا بیکر / Unsplash ، FAL
 
محصولاتی که در جهت ایجاد این سیستم انعطاف پذیر کار می کنند در حال حاضر توسط برخی از تأمین کنندگان انرژی ارائه می شوند. به عنوان مثال، مصرف کنندگان می توانند در تعرفه های "زمان استفاده" ثبت نام کنند که برق را با توجه به قیمت عمده فروشی قیمت گذاری می کنند و تحت تأثیر وضعیت در دسترس بودن انرژی تجدید پذیر کار می کنند. یا این که می توانند به تأمین کننده انرژی خود اجازه دهند باتری خورشیدی یا سیستم گرمایشی خود را کنترل کند تا مطمئن شوند که از ارزان ترین برق موجود استفاده می کند.
 
اما خانه یک حوزه کاملاً جنسیتی است که در آن می توان نقش های سنتی را تقویت کرد. از این رو باید موضوع جنسیت را هنگام طراحی این نو آوری ها در نظر داشت.
 

زنان و تغییر انرژی

برخی از فعالیت های پر انرژی در خانه – مثل لباسشویی و نظافت - عمدتاً توسط زنان انجام می شود. یک مطالعه نشان داده است که این زنان هستند که اوج تقاضای انرژی عصرانه یا اوایل شب را شروع می کنند، زیرا به احتمال زیاد اوایل شب در خانه هستند و از بچه ها مراقبت می کنند و کارهای مربوطه را انجام می دهند. می توان محصولی تولید کرد که به ما کمک کند تا انرژی مورد نیاز خود را بهتر مدیریت کنیم، و در مورد زمان استفاده و منابع انرژی از انعطاف بیشتری برخوردار شویم. چنین خانواده هایی ممکن است بیش از حد مشغول باشند و یا بیش از حد درگیر کارهای روزمره باشند که بتوانند زمان استفاده از برق را تغییر دهند.
 
اما مطالعه دیگری در سوئد نشان داد که زنان زمان انجام کارهایشان را در پاسخ به برق متغیر با قیمت متناسب، تطبیق می دهند، حتی اگر این امر بر حجم کار آنها بیافزاید. در همین حال، در دانمارک، یک آزمایش نشان داد که زنان بیشتر از مردان، بدون افزایش صرف وقت خود برای کارهای خانگی، برق مصرف می کنند.
 
این مطالعات توانایی پاسخ گویی را نشان می دهد که می تواند بزرگ و تشویق شود. اما به جای اعتماد به قیمت های تنبیهی که به افرادی که به راحتی می توانند برنامه روزمره خود را تغییر دهند یا در فناوری خانه های هوشمند سرمایه گذاری کنند  پاداش می دهد، باید درک بیشتری از چگونگی دستیابی به انعطاف پذیری توسط خانوارها داشته باشیم.
 
لزوم معرفی سیستم‌های هوشمندِ مصرف انرژی خانگی در خانه‌های هوشمند

تصویر: ماشین لباسشویی در کنار سبد لباسشویی. سیستم های انرژی باید با توجه به افرادی که کارهای روزمره را انجام می دهند طراحی شوند. استودیو آفریقا / Shutterstock.com
 

تصدیق کارهای خانه

آزمایش تیم من با خانوارهای کم درآمد در انگلیس نشان داد که چگونه برخی از افراد دارای مشاغل سخت (عمدتاً زنان) به انگیزه ها برای تغییر به موقع مصرف برق خود پاسخ می دهند. آنها این کار را با کار با خانواده خود برای توزیع کارها و استفاده بهینه از انرژی در طول روز انجام دادند. آنها از نمایشگرهای کنتور هوشمند خود برای بررسی میزان برق مورد استفاده در وسایل مشابه استفاده کرده و کار کردند و دنبال کشف این بودند که کدام یک از آنها باید کمتر استفاده شود. آنها حتی برای پخت و پز و گرم کردن خانه های خود بین گاز و برق داوری می کردند و نهایتاً در یک زمان معین ارزان تر کار کردند.
 
اما امتحان ما مشکلاتی را نیز نشان داد. بیشتر افرادی که برای پیشنهادات انعطاف پذیری ما ثبت نام می کردند زن بودند، ولی مواردی وجود داشت که آقایان نیز بدون این که به شریک زن خود (که کارها را انجام می داد) اطلاع دهند که ثبت نام کرده اند، ثبت نام می کردند. این امر منجر به عدم تغییر در مصرف انرژی خانگی می شد. در موارد دیگر، زنان، اگر نمی توانستند نحوه اداره خانه خود را تغییر دهند، ترجیح نمی دادند تعرفه خود را تغییر دهند حتی اگر با انجام کارهای خود در خارج از پیک بار یا اوج مصرف می توانستند از لحاظ مالی از برق ارزان تری بهره مند شوند.
 
تحقیقات ما نشان می دهد که چگونه نادیده گرفتن واقعیت های مربوط به کارگر خانگیِ بدون حقوق و واقعیت جنسیت او می تواند توانایی تعرفه ها و سیاست های جدید را برای دستیابی به سیستم برق انعطاف پذیرتر تضعیف کند. از این بدتر این است که این امر تنها به قیمت تحمیل نابرابری های جنسیتی و نابرابری های بیشتر در درآمد، پتانسیل دستیابی به انعطاف پذیری را دارد. آیا محصولات هوشمند انرژی نیز ممکن است ناخواسته نابرابری های جنسیتی را بازتولید کنند به طور گسترده تر، تحقیقات ما نیاز به درک ارزش اجتماعی تولید شده از طریق کار خانگیِ بدون دریافت حقوق و از طریق نوآوری را از دیدگاه کسانی که آن را انجام می دهند، نشان می دهد.
 
مسأله چشم بستن بر روی واقعیت جنسیت غیر از مسأله خنثی بودن در برابر موضوع جنسیت و رعایت عدم تبعیض جنسیتی است. همه گیری فعلی نشان داده است که وقتی کارهای روزمره عادی مربوط به مدرسه و کار از بین برود، انعطاف پذیری حاصل می تواند مزایای زیست محیطی چندی را به همراه داشته باشد. اما زنان هزینه زیادی پرداخت کرده اند. همان طور که کارهای روزمره داخلی به مدیریت سیستم انرژی کشیده می شود، ما به یک بخش فناوری نیاز داریم که از طریق درک واقعیت کسانی که کارها را انجام می دهند، نوآوری کند و برای کاهش نابرابری ها تلاش نماید.
 
منبع: شارلوت جانسون، UCL
نسخه چاپی