معرفی هل و فواید آن
اگر از طرفداران کلوچه، حلوا و شیرینی‌های سنتی باشید، احتمالا می‌دانید که طعم ویژه‌ی آنها بیشتر از هر ادویه‌ی دیگری به‌دلیل وجود هل است. هل یکی از ادویه‌جات معطر است که به‌عنوان ملکه‌ی ادویه‌ها شناخته‌شده است و یکی از گران‌قیمت‌ترین ادویه‌هاست که پس از زعفران و وانیل در رتبه‌ی سوم قرار دارد. بد نیست بدانید خواص هل فقط به معطر کردن خوراکی‌ها محدود نمی‌شود و کاربردهای درمانی بسیار زیادی دارد.


خواص هل

مزایای هل برای سلامتی شامل محافظت از دستگاه گوارش، کنترل کلسترول، پیشگیری و کنترل سرطان، تسکین مشکلات قلبی‌عروقی و بهبود گردش خون در بدن است. هل برای درمان بیماری‌های دهان‌ودندان، عفونت دستگاه‌های ادراری مانند بیماری‌های مثانه، التهاب کلیه‌ها و سوزاک مفید است. از دیگر خواص هل می‌توان به کاربرد آن در درمان ناتوانی جنسی، اختلال نعوظ و انزال زودرس نیز اشاره کرد.


هل چیست؟

هل اصالتا متعلق به هندوستان، نپال و بوتان است، اما در بیشتر مناطق گرمسیری آسیا مانند چین، ویتنام، مالزی، کره و ژاپن نیز یافت می‌شود. به‌طورکلی کشت هل از مناطق گرمسیری و آب‌وهوای مرطوب هند آغاز شده است. این گیاه از تیره‌ی زنجبیل‌هاست و نام علمی آن (Elettaria cardamomum) است. دو زیرگونه‌ی اصلی آن هل سبز و هل سیاه هستند.

میوه‌ی هل به‌صورت غلاف‌های کوچکی است که درون آن دانه‌های سیاه وجود دارد. هم غلاف و هم دانه‌ها عطر و طعم دل‌پذیری دارند. هل را علاوه‌بر غذاها، به دسرها و نوشیدنی‌ها نیز می‌افزایند تا شیرینی مطبوعی به آنها بدهد. چای هل همراه با چای زنجبیل در هند بسیار معروف است.

هل از دیرباز در طب سنتی هندوستان و چین استفاده شده است. هندوها و چینی‌ها اعتقاد داشتند که هل می‌تواند در درمان عفونت‌های دندان و لثه، بیماری‌های گلو، احتقان ریه‌ها، سل ریوی، التهاب پلک چشم، اختلالات دستگاه گوارش، مشکلات کلیه‌ها و سنگ کیسه‌صفرا مؤثر باشد. همچنین در گذشته از آن به‌عنوان پادزهر استفاده می‌شد.


موادمغذی هل

۱۰۰ گرم هل، ۳۰۰ کیلوکالری انرژی دارد و مواد مغذی آن شامل ۶۸ گرم کربوهیدرات، ۱۱ گرم پروتئین و ۲۸ گرم فیبر رژیمی است و اصلا کلسترول ندارد.

هل سرشار از ویتامین‌های مختلف مانند نیاسین (ب۳)، پیریدوکسین (ب۶)، ریبوفلاوین (ب۲)، تیامین (ب۱)، ویتامین A، ویتامین C و عناصری مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر و روی است.

فواید قابل توجهی در این ریز خوش عطر وجود دارد که در ادامه این مطلب به آن ها اشاره خواهیم کرد.


جلوگیری از سرطان روده‌ی بزرگ

سرطان، به ویژه سرطان روده‌ی بزرگ و مقعد (کولورکتال) یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان است. هزینه‌های سرسام‌آور درمان سرطان و عوارض جانبی این درمان‌ها پژوهشگران را برآن داشته است تا به فکر یافتن جایگزین‌هایی برای این درمان‌ها باشند. مطالعات انجام‌شده در مؤسسه‌ی ملی سرطان در هند نشان داده‌اند، رژیم غذایی که در آن به‌اندازه‌ی کافی از هل استفاده شود می‌تواند تا بیش از ۴۸% در پیشگیری از سرطان کولورکتال مؤثر باشد.


سلامت قلب و عروق

براساس پژوهش‌های انجام‌شده، استفاده از هل به مقدار مناسب برای بیماران مبتلا به بیماری قلبی و عروقی منجر به کاهش ضربان قلب و کنترل ریتم آن می‌شود و فشارخون بالا را نیز کنترل می‌کند. مواد مغذی موجود در هل، از افزایش چربی در بدن جلوگیری می‌کند. به‌منظور بررسی این موضوع، در رژیم غذایی موش‌ها غذاهای پرچرب و مقادیر مناسب هل گنجانده شد. آزمایش نشان داد آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی کبدی و قلبی موجود در هل در کاهش سطح کلسترول موش‌ها تأثیر بسزایی داشت.


ضدافسردگی

هل دارای خاصیت ضدافسردگی نیز هست. روغن اسانس هل یکی از روغن‌هایی است که به‌طور عمده در آروماتراپی (رایحه‌درمانی) استفاده می‌شود. این کار نه‌تنها برای افسردگی که برای درمان بیماری‌های مختلف از اختلالات معده گرفته تا بیماری‌های ریوی مؤثر است.1


بهبود سلامت گوارش

می توان از هل در آشپزی ها علاوه بر عطر و طعمش، برای افزایش هضم نیز استفاده کرد. هل نیز متابولیسم را تحریک می کند، و خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی دارد.هل باعث تحریک ترشح اسید صفراوی در معده می شود که به هضم کمک می کند و همچنین از بیماری های دستگاه گوارش مانند رفلکس اسید، سوزش سر دل، اسهال، و غیره جلوگیری می کند.


دارا بودن خواص دیورتیکی

هل دارای خواص دیورتیکی است که برای فشار خون و صرع مفید می باشد. این خواص دیورتیک هل نیز به سم زدایی کمک می کند.


برای مبارزه با آسم

هل نقش مهمی در مبارزه با علائم آسم مانند خس خس، سرفه، تنگی نفس و تنگی در قفسه سینه دارد. این ادویه باعث می شود تنفس با افزایش گردش خون در ریه ها آسان تر شود و همچنین درباره التهاب غشاهای مخاطی، التهاب مربوطه را از بین می برد. می توان از هل سبز برای درمان آسم، برونشیت و سایر مشکلات تنفسی استفاده کرد.


کمک به درمان دیابت

هل فوق العاده غنی از منگنز می باشد - ماده معدنی که می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.


بهبود سلامت دهان

هل دارای خواص ضد میکروبی است که باعث افزایش سلامتی دهان می شود ؛ هل می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند و در درمان تنفس بد کمک می کند.


افزایش اشتها

استفاده از هل برای درمان کمبود اشتها تأکید می شود و حتی روغن هل می تواند به عنوان یک محرک اشتها استفاده شود. هل می تواند در درمان هیستوپلاسموز کمک کند - یک بیماری که یکی از علائم آن عدم اشتها است.


پایین آوردن فشار خون

هل به طور موثری فشار خون را کاهش می دهد ؛ می توانید هل را در سوپ و خورش ها و حتی خوراکی های پختنی بریزید تا سطح فشار خون شما را کنترل کند.


تقویت سلامت

هل یک داروی مقوی غرایز جنسی اثبات شده است این ادویه غنی ​​از سینوئل است و فقط یک قاشق کوچک پودر هل می تواند محرک های عصبی را آزاد کند و احساسات شما را برانگیزد.


درمان سکسکه

هل دارای خواص آرامش بخش عضلانی است و این می تواند به کاهش سکسکه کمک کند.یک قاشق چای خوری پودر هل را به آب گرم اضافه کنید و بگذارید حدود 15 دقیقه بماند. سپس صافش کنید و بنوشید.2


کنترل کلسترول

ریزمغذی های موجود در هل می توانند با افزایش سطوح چربی در بدن انسان مقابله کنند. طی مطالعه ای آنزیم های آنتی اکسیدانی کبدی و قلبی گرفته شده از هل روی موش هایی با رژیم غذایی حاوی چربی بالا مورد استفاده قرار گرفت. این آنزیم ها بر سطوح کلسترول تاثیرگذار بوده و به کنترل آنها کمک قابل توجهی کردند.


درمان اختلالات ادراری

در آیورودا (علم باستانی هندی درباره پزشکی و سبک زندگی)، هل به عنوان درمانی برای بیماری ها و عفونت های دستگاه ادراری مانند التهاب مثانه، نفریت و سوزاک مورد استفاده بوده است.


محافظت در برابری بیماری های دستگاه گوارش

هل از گذشته های دور در آیورودا، پزشکی چینی و پزشکی یونانی به عنوان درمانی برای اختلالات گوارشی مورد استفاده بوده است. عصاره متانولی گرفته شده از هل جزئی است که به کنترل اختلالات گوارشی مانند اسیدیته، نفخ شکم، و گرفتگی معده کمک می کند. روغن های فرار استخراج شده از هل آثار مثبت بر اختلالات دستگاه گوارش را نشان داده اند.


ویژگی های ضد اسپاسم

اسپاسم عضلانی اغلب در افراد مسن گزارش می شود. انقباض ناگهانی در عضلات این اسپاسم ها را موجب می شوند. هنگامی که عضله منقبض می شود می تواند به شکل گیری درد ناگهانی منجر شود. بنابر نتایج آزمایش های صورت گرفته روی حیوانات، هل می تواند برای کنترل اسپاسم عضلات مورد استفاده قرار بگیرد.


سم زدایی

فرآیندهای سوخت و ساز در بدن انسان رادیکال های سمی و آزاد منتشر می کنند که سلول های سالم را تحت تاثیر قرار می دهند. این سموم انباشته شده می توانند زمینه ساز شکل گیری چندین بیماری از جمله سرطان و پیری زودرس شوند. هل به عنوان یک عامل سم زدا شناخته می شود. روغن های عصاره ای و مواد زیستی-شیمیایی موجود در هل آثار سم زدایی ارائه می کنند.


بهبود گردش خون

در درمانی های سنتی مانند رایحه درمانی، هل برای درمان نشانه های آسم و برونشیت از طریق بهبود جریان خون به ریه ها مورد استفاده قرار گرفته است. روغن عصاره ای استخراج شده از هل روی افرادی دارای استرس آزمایش شده و مشخص شده است که هل به بهبود جریان خون در بدن کمک می کند.


بهبود تهوع و استفراغ

هل به طور سنتی به عنوان درمانی برای تهوع کاربرد دارد. هل تونیکی موثر و محرک است و برای تسکین احساس تهوع و استفراغ خوب است.


گلو درد

هل همانند یک درمان خوب برای گلو درد عمل می کند. هل و دارچین را می توانید به همراه هم در آب جوشانده و برای کنترل گلو درد هر روز صبح این آب را غرغره کنید.


خوشبو کننده نفس

غلاف ها و دانه های هل می توانند به عنوان یک خوشبو کننده نفس جویده شوند. عطر و طعمی که در هل وجود دارد به واسطه وجود روغن عصاره ای است. جای شگفتی نیست که روغن عصاره ای هل به عنوان یک ماده تشکیل دهنده در آدامس ها مورد استفاده قرار می گیرد.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.namnak.com
3.www.mizanonline.com
نسخه چاپی